Gå til innhold
Det er planlagt vedlikehold og oppdatering av forumet de neste dagene. Dette kan resultere i treghet eller korte perioder med utilgjengelighet. Vi beklager på forhånd ulempene dette måtte medføre. ×
Rookie

Maserati Biturbo 1987, "Donna"

Anbefalte innlegg

Kult prosjekt, syntes de bilene er tøffe. Lykke til videre, og fint med bilder underveis 👍 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kul sedan det der! 

Kjekt at den starter da, det hjelper veldig som motivasjon i de tyngre stundene. Absolutt en fordel å få den på veien fortest mulig, garasjedronninger har en tendens til å forbli nettopp det. Det høres jo ut som denne har vært i den kategorien lenge nå, så det er på tide å få luft under hjulene igjen! ;)

Kjenner ikke så godt til disse selv, men jeg tror det er noen maserati kjennere som fortsatt lurer innom forumet her. Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen og flott prosjekt dette 😀. Flott Maserati må være gøy å fikse opp😀 og du er med å redde enda en flott italiener, viktig jobb😀. Lykke til og hold oss oppdatert. Kjekt å følge med👍

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen til dette forumet Rookie!
Jeg vet hvem du er fra DCN, så stoler på at du klarer å ro dette prosjektet i land ;) 

Dette er tøffe biler og jeg så på denne annonsen både to og tre ganger. Tror kanskje jeg har den lagret ennå. Ellers var det Ghibli II som stod i mitt hode når jeg ønsket meg Maserati. Den har jo også 2 liters V6, så mye er likt, men også mye ulikt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for varm velkomst! Alltid kjekt å finne seg til rette blant likesinnede snålinger (ikke mine ord!).

Jeg omgås til daglig folk med ladyshave (eller elbil som de selv kaller det), Toyota'er og andre søvndyssende doninger, og brorparten av disse er ute av stand til å forstå mitt engasjement for særegne biler. Min daily driver er en Saab 9-3, noe som gjerne ikke hjelper på diagnosen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Murphy’s law

Jeg er ikke religiøs av natur, men er like fullt overbevist om at hvis det sitter en dude på en sky og trekker i tråder – ja, da heter han Murphy.

Etter at kontraktsinngåelse var unnagjort gikk jeg noen runder med meg sjæl for å få på plass hjemtransport av Donna.
Ble tipset om alt fra Facebook-grupper til tjenester online der en kan både foreslå og prute på oppdragspris.
Mange hyggelige mennesker som er villig til å bistå for en slump penger, men nei - en gambler ikke med liv og helse (eller veteranbiler) for å spare ei krone.

Så, for å sikre meg endte jeg opp med å booke et større transportselskap i omegn. Med en tung, seriøs aktør i ryggen ville alt være i skjønneste orden. Eller?

Lesson learned: Aldri – aldri – ALDRI ta noe for gitt.

2a.thumb.jpg.a71bd4df31c44f64c24ec5c052699456.jpg

Bildet viser Donna klar til handover til biltransport. Forseglede sømmer og karmer. All good.
I tillegg ble det før avreise satt en jekkestropp over panseret, fra hjulbue til hjulbue. Smart, skulle det vise seg.

2b.thumb.jpg.dcf3caf546e022a874e9081d7b7e62f5.jpg

Da meldinga kom fra sjåfør, var jeg kjapt på pletten for å overvære offloading.
Ble umiddelbart klar over at ting ikke hadde gått helt etter planen.
Litaueren bak rattet kunne fortelle at panseret hadde blitt slått opp under transport. Det var kun sikret med strips i grillen – panserlås var ikke montert.
Han ville heller ikke gå med på å registrere skaden, før han innså at jeg ikke var i humør til å krangle.

Resultatet ser dere på bildet under. Et stk ødelagt panser. Kan virke som om jekkestroppen har forhindra panseret fra å ta med seg frontruta i døden. Om det kan kalles hell i uhell er jeg ikke videre med på…

2c.thumb.jpg.8b36473a6fcdf1f7ecb60034541e0af1.jpg

Panserhjørnene har og laget hull i skjermene, så sveiseapparatet må tas frem.

2d.thumb.jpg.1b341f0202f83c7dfd39dea12b90fde1.jpg

Siden bilen ikke er registrert, ville forsikringsselskapet (Fremtind) kun dekke brann/tyveri i verkstedet etter mottak. Ikke transport.
Transportør hevda sin uskyld siden bilen ble lasta av/på korrekt. Dette var «utilstrekkelig emballering»…

Har fått los på et tilgjengelig panser/delebil i Røyken, så ting ordner seg nok.
Bare fryktelig irriterende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg sier til venner og kollegaer som kommenterer mine bilvalg, som forøvrig er i samme sære gate.....» only dead fish is swimming with the flow»....😀

Stå på, fet bil. Gleder meg til å følge tråden din.

Martin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Unboxing

Det er noen hundre meter fra droppstedet ved riksveien opp til mekkebua.
Opplevde kjøreturen – sittende i noe som minnet om en doning fra Mad Max, som særs spesiell og utfordrende. Eller som vi voksne, seriøse mennesker sier det: Dritgøy!

Vel innendørs gikk jeg umiddelstraks i gang med å pakke ut av bilen. 

3a.thumb.jpg.c89266305403cb58e070f168d9d26385.jpg

3b.thumb.jpg.97e5bb864fd1cddb8989c0bc6fe0bb3b.jpg

Etter hvert som bilen ble gradvis tømt, vokste haugen på gulvet tilsvarende.
Må si jeg lot meg imponere over hva selger klarte å få plass til. Er jo ikke en stor sedan dette...

3c.thumb.jpg.c40b3b80915cc6f1bb5c68f9f9195ce8.jpg

3d.thumb.jpg.55d81dec52678835bbefb012c42b259b.jpg

Med relativt tom bil ser en bedre hva utgangspunktet er. Tankene streifa nok innom en Finn-reklame mens jeg sto der og glodde. «Hva tenkte du på…?»

3e.thumb.jpg.2b66c3bd37aeeaac0aedd3863e91d9e7.jpg

3f.thumb.jpg.b352a396f85fda2158b4f1321677ddc2.jpg

To sekunder senere var jeg i gang med kameraet igjen. Motorrom ser veldig greit ut. Med en grundig vask og litt detailing blir det rent vakkert. Samlinga med releer oppe til venstre kommer jeg tilbake til senere.

3g.thumb.jpg.0e3cb59c35adcf0f5d6ea56feb459c20.jpg

Bakkeklaringa er ikke noe for norske veier. Vet det finnes en aluprofil som kan monteres i forkant av bunnpanna. Spørs om ikke den rykker opp på må-ha lista før jeg aner det.

3h.thumb.jpg.96730a54f1834bbbb2dc6d0aa849d60e.jpg

Etter hvert som sorteringa skred fremover, fant jeg flere og flere duplikater. Tydelig at Donna og donor-bilen deler mange av de samme delene…av mangel på bedre ord.
Fryktelig greit å ha doble sett den dagen en dings ikke virker.
Dette er for øvrig bryterrekka som er plassert i midkonsollen, over AC-panelet.

3i.thumb.jpg.4f732a8ec9ddf528d07216a1efffd316.jpg

Noen godbiter lå spedt i haugen. Fikk også samla det jeg fant av ekstern belysning.
Tåkelys, samt park/blink foran mangler. Relativt komplett bil mao.

3j.thumb.jpg.9e588ef1536277d28a19ee59458a7710.jpg

3k.thumb.jpg.586fc6a65ce830394c3e5a1d030d2555.jpg

Det jeg raskt ble klart over – og som er en tilbakevendende frustrasjon, er at den som i sin tid demonterte bilen, ikke tok seg tid til å merke/sortere delene.
Etter en grovsortering av hhv skruer, bolter, muttere og skiver, så haugen med sistnevnte slik ut.

3l.thumb.jpg.d879bac2d5fb14dddc627c32b1cbff96.jpg

Da er det bare en ting å gjøre:

3m.thumb.jpg.73e8136dcef55f3e3e5d0b3528833376.jpg

Etter å ha lagt til side alle paneler etc i sort skinn fra donorbilen, satt jeg igjen med noen deler som åpenbart hadde vært forsøkt oppmalt. Uten hell.
Basert på info på nettet, konkluderer jeg med at min 420i i sin tid ble levert med brunt interiør.

3n.thumb.jpg.dd9958aa735f1edf5c2158d1a645c042.jpg

3o.thumb.jpg.916d9fe05ec6112d9994b531025e2d35.jpg

(Eksempelbilde fra internett)

Veldig fornøyd med å ha et komplett sort interiør for hånden; mye bedre i mine øyne 😉

3p.thumb.jpg.ec1d77b0179b141e315617132f5aae92.jpg

(Eksempelbilde fra internett)

Endret av Rookie

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lakk...

Som jeg nevnte innledningsvis, er det to hovedoppgaver som skal utføres.
Interiør må på plass, og eksteriøret må få en heldekkende farge. 
Hvilken?

Et av bildene i Finn-annonsen var ren åte. Og jeg beit rett på.
Den som ikke får ståpels av slikt, kjører kommunegrå Yaris – og er stolt av det.

4a.thumb.png.b3eebbe833a7e1ff95443f478eaf96eb.png

Nå viser det seg at felgene på min bil er 16", og hakket mindre enn de som er avbildet.
Mistenker at disse er 17" eller 18", fra en senere modell. Shamal kanskje.
I tillegg er mine pyntelister rundt vinduene krom, ikke grå som på denne.
Etter å ha Googlet til kona ville ha meg innlagt, kom jeg over dette bildet som jeg mener viser Donna fiks ferdig. Til å leve med?

4b.thumb.jpg.f3fa89eec8285d3f02e6adb07546c4f6.jpg

Som dere forstår ender jeg opp med å ville ha en svart bil. Har vært innom både mørk blå, rød og koksgrå – men nei.
Maserati har flere varianter av svart. Jeg har selvfølgelig sett etter riktig årgang, og ender opp med en klassisk svart (ikke metallic) som enkelt nok heter Nero.

Ifg lokal lakk-pusher, er denne så nær opptil basen at jeg kan spare meg brekking – og da penger.
Igjen, er jeg blitt fortalt. Vil anta noen av dere her inne vet hva dere snakker, i motsetning til meg.
Her er tallene jaffal:

4c.thumb.jpg.02359e5adab8145aafd2b6f218402f94.jpg

Nå er det jo selvfølgelig en farge til på bilen, noe som går igjen på alle Biturbo'er uansett hovedfarge.
Det første av de to bildene over viser denne på grill og rammer rundt hovedlys, i tillegg til vinduslister.
Mørk grå. Standard tenkte jeg; så bra.
Tullingen…

Etter å ha lagt ut forespørsler i flere FB-grupper, fikk jeg flere positive svar. Selvfølgelig ikke entydige.
Ingen VET hvilken kode denne grå-fargen har, men jaggu var det sterke meninger.
Noen sa Rifle Grey, andre Soft Grey (begge kjente Maserati-navn), men jeg fikk ikke dette til å stemme når jeg sammenligna med det som er på bilen i dag.

4d.thumb.jpg.c021efeccdeda0dfa26335e441481f52.jpg

En foreslo til og med AR633 "Grigio Scuro", og da våkner menigheten her inne tenker jeg?

Godt tips, men jeg følte den ble for mørk. Spesielt da jeg ønsker å ha Donna svart, og jeg vil ha et tydelig skille på fargene.
Det jeg endte opp med var å velge en Maserati-farge med samme navn som Alfa-fargen over.
Den er noe lysere, og vil passe bra mot svart og krom.

Mener jeg…

Endret av Rookie
Korrektur

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette blir bra og ser ut som du har god kontroll. Den passer sort og ser rå ut i den fargen- godt valg 👌

Endret av Dysan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette blir bra, Hvordan er tilstanden på trefinér og rattet? Blir det originalt eller finner du på noe annet spennende. 😀

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 minutter siden, Dysan skrev:

Dette blir bra, Hvordan er tilstanden på trefinér og rattet? Blir det originalt eller finner du på noe annet spennende. 😀

Treverket på dashbord og dører er i grei stand. Jeg har polert alt, og fant ingen større skader/riper (kommer egen post om dette). Heldigvis er det heltre, og ikke fake.

Rattet har jeg ikke studert nøye ennå. Håper det er helt og uten sprekker; hvis ikke må jeg jo ha nytt. Tenker å holde bilen mest mulig original, ja. OK, det er en hybrid av flere årganger/utgaver, men ser ikke for meg å hente verken matter fra CARiD, setetrekk fra Biltema eller "Kina-ratt".

Forstå meg rett; andre må selvfølgelig utruste biler etter egen smak - men for meg blir det feil i en slik bil...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fryktelig synd med transporten. Hva sier selger av bilen? Det var vel han som "emballerte" den?

Dette blir bra! jeg gleder meg til fortsettelsen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 timer siden, Alfaduden skrev:

Fryktelig synd med transporten. Hva sier selger av bilen? Det var vel han som "emballerte" den?

Dette blir bra! jeg gleder meg til fortsettelsen.

Var i dialog med både selger, forsikringsselskap og transportør i etterkant av levering for å prøve å minimere tapet. Selger var ydmyk han, og all den tid han benytta både strips og jekkestropper og sendte bilen av gårde i god tro, mener jeg det ble feil å "ta'n" på det. Lett for meg å være etterpåklok, men feil. Følte selv at transportør burde vært mer imøtekommende, men da sjefen sjæl ringte meg og forklarte fimaets policy på dette - basert på erfaring/tilsvarende saker tidligere, kom jeg ingen vei der.

Valgte da å rette sinnet mot var assurandøren - uten at det førte fram. Problemet der var at jeg tegna ei "veteran-forsikring" i forkant av kjøpet som kun dekket brann & tyveri etter ankomst lager/verksted. Så lenge bilen ikke var på skilter, ble ingenting annet dekket. Ei heller transportskader. Case closed.

Kjekt at tråden min er av interesse 😉

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig og se at en gammel klassiker blir pleiet og tatt vare på. Det er bare èn måte og gjøre dette på og det er som du gjør nå - nøye og skikkelig 👍

Var det denne du prøvde på armlenet ? https://colourlock.no/produkt/colourlock-leather-softener-250-ml/  Den skal etter sigende være effektiv på tørt og stivt skinn. Skal påføres i tynne lag flere ganger for deretter og gni/massere skinnet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
49 minutter siden, Arvid skrev:

Herlig og se at en gammel klassiker blir pleiet og tatt vare på. Det er bare èn måte og gjøre dette på og det er som du gjør nå - nøye og skikkelig 👍

Var det denne du prøvde på armlenet ? https://colourlock.no/produkt/colourlock-leather-softener-250-ml/  Den skal etter sigende være effektiv på tørt og stivt skinn. Skal påføres i tynne lag flere ganger for deretter og gni/massere skinnet.

Stemmer, det er riktig produkt. Jeg fulgte til og med anvisninga i denne videoen og skaffa til veie et møbelhjul som jeg kjørte galning med 😏

Nå er jeg fremdeles innstilt på å trekke om både armlenet/puta og solskjermer (gitt at jeg ikke kjøper "nytt" for tilsvarende kost). Merkelig egentlig - all den tid interiøret nok har vært lagret samla, men de nevnte tingene utsonderer altså eim av råkjeller, noe jeg overhodet ikke ønsker i Donna når hun blir kjøreklar. En dag...

Mistenker at det ikke er læret, men skummet inni som har trukket til seg fuktighet/lukt. I så fall lar det seg ikke fjerne med skinnrens; da må det opereres.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo prøve Leatherique Rejuvinator. Den trenger dypt inn men trenger noen dager og godt med varme. Effektiv og dyprenser godt - det burde ta lukten ut av skinnet. 

Jeg har brukt mange forskjellige skinnrenser gjennom årene og føler vel at det stort sett er litt bortkasta penger. Noen fungerer ok mens andre knapt løser noenting. På alle bilene har jeg de siste årene kun brukt Sunlight såpestykker som jeg skummer til i en bøtte med varmt vann. Bruker skinnbørste som jeg dypper i bøtta og skummer til med såpestykke. Utrolig så mye skitt denne såpa løser opp og den er i tillegg trygg i bruk på skinn. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk prøve Fenice sitt skinnrens-kit med rens tilhørende en sånn "magic sponge" og krem (melk). Resultatet ble kjempebra, men mistenker at den magiske svampen er noe hard mot skinnet. Utrolig effektiv hvertfall og det tok ikke lang tid før skinnet ble rent og matt igjen. Ikke luktet det mye parfyme heller. Bare rent og deilig.

Neste gang skal jeg prøve med børsten til SV og et litt mildere stoff. Har også god erfaring med Surfex HD faktisk. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 timer siden, Arvid skrev:

Du kan jo prøve Leatherique Rejuvinator. Den trenger dypt inn men trenger noen dager og godt med varme. Effektiv og dyprenser godt - det burde ta lukten ut av skinnet. 

Jeg har brukt mange forskjellige skinnrenser gjennom årene og føler vel at det stort sett er litt bortkasta penger. Noen fungerer ok mens andre knapt løser noenting. På alle bilene har jeg de siste årene kun brukt Sunlight såpestykker som jeg skummer til i en bøtte med varmt vann. Bruker skinnbørste som jeg dypper i bøtta og skummer til med såpestykke. Utrolig så mye skitt denne såpa løser opp og den er i tillegg trygg i bruk på skinn. 

Høres ut som Rejuvenator bør prøves, ja.

Sunlight? Den var ny! Ja, ikke såpa da - men bruken. Notert 🧐

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...