Gå til innhold
Landrange

Veivmutter Busso

Anbefalte innlegg

Hei! Skal sette inn en ny motor i en 166 (3,0 24V). Tenkte å bytte reg.reim når motoren først er ute, litt enklere å komme til da:)

Mutteren til veivreimhjulet sitter rimelig hardt fast. Er vel ikke venstre gjenger her? Motoren er en AR16102, mulig stått i en GTV.

Leste på en annet utl forum en som hadde prøvd å løsne en slik mutter og trodde det var v gjenger.

Mutteren på motoren jeg tok ut satt ikke så hardt og løsnet ganske lett. 

Har ikke spesialverktøyet så prøver å improvisere litt.

Noen som også vet moment på bolter til converter/svinghjul? (ja, automatgir dessverre)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Seint svar,men det er vanlige gjenger på bussoen,ikkje lings.Personlig bruker eg stor muttertrekker då dei kan sitta ganske så hardt.Noen varmer,men eg liker ikkje tanken på for mye varme der så derfor har eg ein 3/4" muttertrekker,håper det løyste seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar, har prøvd muttertrekker men har bare 1/2". Skal nå prøve å lage meg et spes.verktøy ved hjelp av kraftig flattjern og sveise i hop noe, så får vi se.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde først med å bøye flattjernet slik at jeg fikk bra mothold, og med hele kroppsvekten gynger og dytter ned men ikke snakk om at dritten løsner. Dro på Biltema og kjøpte en 3/4 muttertrekker, 1355mn, men den vil heller ikke klare å løsne faenskapet! Neste trinn nå blir feinkutter med metallblad og prøve å kutte i stykker mutteren!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oiii,den var treg,har alltid klart det med den store muttertrekkeren.Kansje varme må til då,veit det blir brukt så sikkert ikkje farlig,veldig effektivt er det i alle fall.

PS.Som du sikkert veit så treng den ganske mye luft for å levere når det er prat om 3/4 og oppover.

Endret av Multiair

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nylig gjort det samme, men for så vidt på en 12V. Men det skal ikke være forskjell.

Den satt skikkelig godt fast også. Har du husket på å løfte opp "tab"-en som er mejslet ned for å hindre at mutteren gjenger seg opp? Den sitter mejlset ned mot et spor på veiven.

Ellers brukte jeg til slutt en del varme og rustløsningsvæske. Så satt selve reimhjulet enda bedre fast. Der ble det mye varme, mange kvelder og flere omganger med forskjellige avtrekkere før den kom av.

Har du et ordentlig verktøy for å låse på andre siden?

IMG_3714_sized.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal egentlig ikke være nødvendig å ta av reimhjulet på veivakselen, det er det i hvertfall ikke på 12 ventilen.  Man legger bare reima flatt og lurer den bakom reimhjulet. Forventer det samme på 24V motoren, men har ikke prøvd.  Reimhjulet sitter med 10kgm, så det skal kraft til for å løsne den. Beste er mothåld med spesialverktøy på svinghjulet, da løsner mutteren ganske greit. Finnes masse varianter for å feste tennene på svinghjulet.  Men altså prøv heller å lure remmen bakom reimhjulet først da, så slipper du å løsne på det!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 minutter siden, Gabor K. skrev:

Skal egentlig ikke være nødvendig å ta av reimhjulet på veivakselen, det er det i hvertfall ikke på 12 ventilen.  Man legger bare reima flatt og lurer den bakom reimhjulet. Forventer det samme på 24V motoren, men har ikke prøvd.  Reimhjulet sitter med 10kgm, så det skal kraft til for å løsne den. Beste er mothåld med spesialverktøy på svinghjulet, da løsner mutteren ganske greit. Finnes masse varianter for å feste tennene på svinghjulet.  Men altså prøv heller å lure remmen bakom reimhjulet først da, så slipper du å løsne på det!

Godt poeng! Hva er grunnen til at du skal ha av reimhjulet? Du trenger vel ikke det for å bytte reimen?

Jeg skulle bytte reimhjulet, så min måtte av. Og som nevnt, svinghjulet må låses av. Og husk låsen på selve mutteren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste teksten øverst at det ikke fantes spesialverktøy.  Vel, det må man ha ved remskifte på 24V.  Man må ha klokke til å måle øvre dødpunkt og 4 kamlåsere for å feste kammene til øvre dødpunkt posissjon. Man kan ikke ta av remmen før det er gjort, ellers så kan det bli skade på ventilene. Så må man også ha verktøy for å justere remstrammeren. Kan vel improvisere der.

En veiledning her:

Og her:

https://www.youtube.com/watch?v=dw3j8BRVfzo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så ikke at det ikke fantes låseverktøy for svinghjulet.

Selv om jeg låser kammene - så pleier jeg alltid å kontrollere posisjonen på merkene på kammene mot merkene på blokket. Og oftest får de en bitteliten turn for å stå helt riktig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar alle, Har også prøvd med varme, turbotorch slik rørleggerne bruker men spørs om den gir nok varme. Kompressoren min er på 100L så tror jo at det skulle være nok.

Har ikke lagt merke til at det er noe låsehakk på mutteren, og å ta av reim uten å ta av hjulet tror jeg er veldig trangt, men skal sjekke det en gang til.

Skal ta med en ny flaske med gass fra jobb her, som gir 2400 grader står det på den, litt redd for å bruke for mye varme og, kan smelte simringen bak der.

Jeg har klossene for å låse kamakslingene. Har selvfølgelig ikke satt på den enda:)

Takk for link:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet treng ikkje å vera størreslen på tanken,men slangen..Bruker sjølv klokoblinger og 3/4" slange.Normale garagekompressorer har som regel 1/2" slange(I tillegg er det restreigsjoner i hurtigkoblingene) og det kan nok bli for spett.Men det løyser seg nok,gjer alltid det!!

Endret av Multiair

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skulle selv ta av mutteren på veiv til Nord motor og hadde selv 1/2" slange/ koblinger med kompressor på som ga 300l og middels stor mutter trekker. Ikke søren om den rikket seg. Lånte meg den største mutter trekker fra biltema samt en kompressor som jeg koblet sammen med den andre. Ny slanger på 3/4" så fikk jeg opp mutteren. Den måtte slå endel på mutteren før den løsnet og mutter trekkern krever mye luft for å ha en fulle effekt. Prøvde selv med forlenger arm først, men det kunne jeg glemme. For å få den opp så bruk STOR mutter trekker så kommer den. Lykke til. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 24.11.2019 den 0.43, Patriq Backlund skrev:

Har nylig gjort det samme, men for så vidt på en 12V. Men det skal ikke være forskjell.

Den satt skikkelig godt fast også. Har du husket på å løfte opp "tab"-en som er mejslet ned for å hindre at mutteren gjenger seg opp? Den sitter mejlset ned mot et spor på veiven.

Ellers brukte jeg til slutt en del varme og rustløsningsvæske. Så satt selve reimhjulet enda bedre fast. Der ble det mye varme, mange kvelder og flere omganger med forskjellige avtrekkere før den kom av.

Har du et ordentlig verktøy for å låse på andre siden?

IMG_3714_sized.jpg

Hvor får en kjøpt det låse verktøyet? Takk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
31 minutter siden, Dysan skrev:

Jeg skulle selv ta av mutteren på veiv til Nord motor og hadde selv 1/2" slange/ koblinger med kompressor på som ga 300l og middels stor mutter trekker. Ikke søren om den rikket seg. Lånte meg den største mutter trekker fra biltema samt en kompressor som jeg koblet sammen med den andre. Ny slanger på 3/4" så fikk jeg opp mutteren. Den måtte slå endel på mutteren før den løsnet og mutter trekkern krever mye luft for å ha en fulle effekt. Prøvde selv med forlenger arm først, men det kunne jeg glemme. For å få den opp så bruk STOR mutter trekker så kommer den. Lykke til. 

Hvor lang forlengerarm hadde du? 🙂 Jeg har kjøpt bl.a. denne - when all else fails....

https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/pipeverktoy/leddhandtak/leddhandtak-2000028418

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser på anvisningen for reimskifte på 166 at crank pulley må tas av for modeller med AC. Det kan være at den modellen har større reimhjul.  Det skulle ikke være en big deal akkurat med riktig verktøy.  CRC på gjengene, låsing av svinghjul og bruk av lang arm.  Vi brukte i hvertfall 1 m arm med forlenget skrallearm. Det heter latmannsarm :).  Å bruke gassbrenner for å løsne mutteren ville jeg unngått i det lengste, noe som man bruker hos hoggeren når intet annet hjelper.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Patriq Backlund skrev:

Hvor lang forlengerarm hadde du? 🙂 Jeg har kjøpt bl.a. denne - when all else fails....

https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/pipeverktoy/leddhandtak/leddhandtak-2000028418

Jeg hadde rør inn på forlengerarmen, men stoppet opp når jeg kjente at det satt som faen.... Ønsket ikke ødelegge noe i bilen hvis armen, glapp eller knakk. Har knekt disse før ja🙂. Da var det bedre å fyre opp pizzakjerra og rulle til kompis for å hente/ låne rett verktøy. Når en bruker mutter trekker så trenger en ikke låse eller holde reimhjulet fast.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøvde også med et rør tredd utenpå latmannsarmen men problemet er vel egentlig å få holdt igjen, uten tilpasset spes.verktøy. Tenkte å prøve med litt mer varme nå men er jo skeptisk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja,skal du bruke latmansarm er det nok ein fordel å få last av svinhjulet.Prøvde på ein 156 v6 for 10-15års sia med å sette den i 6gear ,men tilslutt så slura den på clutchen,det var då eg kjøpte stor trekker.

Men får du låst av svinghjulet og lang nok arm så må jo noe gje seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ein siste utvei "metode" som eg har hatt suksess med 2 gonger,dog ikkje prøvd på din type av maskin.Det er å sette latsmannarmen på ca 90grader før det treffer betongen og så køyre den på starteren.Det verka litt ekstremt,men faktum er att det har vore 100% suksess for meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med låst svinghjul så gikk det egt fint å få av mutteren med latmansarm. Det verktøyet jeg linket til var veldig greit. Man kan snu det forskjellige veier for forskjellige dybder på tennene. Men også for å finne en passende posisjon for at verktøyet skal låse akkurat hvor hjulet står - hvis man f.eks. har sett det i TDC.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...