Gå til innhold
Patriq Backlund

Tilkobling starter GTV6

Anbefalte innlegg

Jeg går skikkelig beit på hvilken kabel som skal til starteren. Fra starteren kommer to kabler. En rød, med ring som jeg mener skal på plusstilkoblingen man også ser i bildet. Samt en svart kabel med stift på. Denne er vel den som gir starteren impuls til å gå, samt også engasjerer solenoiden tenker jeg.
Jeg finner bare en kabel med hun- som passer han-stift fra starteren.

Og det er den i bildet. Men.... den kommer fra hvor alle andre er tilkoblet vindusviskeren. Skal den dit.....?

Eller, hva skal ellers til den som er ringet inn til, og hva gjør den....?

stift starter.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har beklageligvis ikke bilen i nærheten, Men her er bildet av motor rommet hvis det kan være til noen hjelp. Kablen du har ringet inne ser ut til å gå til et annet sted som du antyder?

GTV6 MOTOR.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 timer siden, bjaa skrev:

Har beklageligvis ikke bilen i nærheten, Men her er bildet av motor rommet hvis det kan være til noen hjelp. Kablen du har ringet inne ser ut til å gå til et annet sted som du antyder?

GTV6 MOTOR.JPG

Du har AC? Eller hva er det man ser nederst i bildet?

Du har også fjernet originalt dobbel-rele?

Er det den røde kontakten som ligger helt mot braketten som vindusviskermotor sitter under, som er den tilsvarende kontakten på din bil?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har rett, jeg har AC i min bil. Du ser røropplegget nederst i bildet.

Dobbeltreleet har jeg, det er det du kan ane helt til venstre nederst i bildet.

Den røde kontakten er til ny vindusviskermotor som jeg installerte. ( Jeg kunne nok heller ha rengjort denne ser jeg i ettertid som du gjorde. Jeg fikk også en volt ekstra over tenningen ved å rengjøre tenningslåsen med elektrorengjøring og spyle inn i bak-kant av låsecylinderen der kablene går inn.) 

Kabelen som skal gå til solenoiden i starteren skal jo kun ha strøm når du vrir tenningslåsen til startposisjon, og dersom du sjekker løse tamper er det vel ikke så mange å velge mellom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rart, men jeg et jo enig at det ikke kan være så mange tamper. Har også målt og sjekket dem jeg fant for å se hvilken som ga strøm når nøkkelen stod til crank.

Har bare ikke klart å finne noen. Bare så rart! Må fortsette å lete. Har ikke klart å se hva farge(r) som er på kabler ut fra tenningslåsen for å hjelpe på søket. Men det er uansett ikke noen løse "kandidater".

(Og så hadde det vært interessant å vita hva den stift- kontakten som er på bildet faktisk skal til....)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder kabelen til solenide vil jeg tippe på at det er den sorte kabelen som kommer fra koplingsboksen du ser montert foran vindusviskeren og som derfra går videre inn i den grønne isoleringsstrømpen på den tykke kabelen. Så vidt jeg kan se på kabeldiagrammet fra min bil står det N 2.5. Det betyr vel Nero? Og det kan vel stemme? Du har jo en del løsrevne stubber i samme området som denne kommer fra. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her i dette bildet kan du ( nesten) se hvilken terminal den sorte kabelen er knyttet til.

Når det gjelder stift kontakten lurer jeg på om ikke denne går til oljetrykksensoren som sitter helt bak på motoren. Sensoren har det med å begynne å lekke internt over tid, og da får man null oljetrykk indikert over trykkinstrument, samtidig som rødt signal på trykkfeil ikke viser seg. ( Knølete å demontere, går med særskilt kort nøkkel fra Biltema) 

GTV 6 Terminaler.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 timer siden, bjaa skrev:

Her i dette bildet kan du ( nesten) se hvilken terminal den sorte kabelen er knyttet til.

Når det gjelder stift kontakten lurer jeg på om ikke denne går til oljetrykksensoren som sitter helt bak på motoren. Sensoren har det med å begynne å lekke internt over tid, og da får man null oljetrykk indikert over trykkinstrument, samtidig som rødt signal på trykkfeil ikke viser seg. ( Knølete å demontere, går med særskilt kort nøkkel fra Biltema) 

GTV 6 Terminaler.JPG

ok, så den sorte kabelen som kommer fra solenioden skal til terminalen som er lengst til venstre på vinkeljernet i bildet. Og kontakten lengst til høyre mener du? Hva er dt som da gjør at den får strøm, bare når tenningsnøkkelen vris om...?

Og så tenker du at den stiftkontakten som kommer fra den store kontakten med 6 ledninger på viskermotoren - skal til oljetrykkssensoren?

Det du peker på i midten, det er vel måler av lufttryk for å korrigere for høy høyde på brensleblandningen? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er det vist litt forvirring angående vedlagt bilde. Se helt bort fra pekefingeren i bildet, det er ikke min pekefinger og har ikke noe med det jeg prøver å vise. ( Det er riktig som du sier, en høydekorrigeringsenhet) 

Det jeg prøver å si, er følgende:

-Kontakten i bildet helt til høyre har to store kabler. Den ene kommer direkte fra batteriet. Den andre går fra samme skinne/punkt som batterikoplingen og derfra rett til startmotor. 

-Kontakten til venstre i bildet har en sort kabel som går derfra og  inn i den grønne kabelstrømpen som overnevnte hovedstrømkabel ligger i og derfra til solenoid i startmotor. 

-Nå kommer kjernespørsmålet: Hvor kommer strømmen til overnevnte kontakt fra og som gir spenning til solenoidkabelen? Hvis du ser i samme bildet kommer det en svart kabel med samme kvadrat helt øverst i bildet til venstre under den venstre kontakten. Antar det er denne du er på jakt etter. I bildet fra din bil går det jo en tilsvarende kabel inn i samme kontakt. 

Dersom du ikke får spenning her ved aktivering av tenning i startposisjon, må du vel gå den tunge veien helt inn til tenningslåsen og følge kablene herfra. De kommer jo alle inn i motor rommet oppe i venstre hjørne på passasjesiden.  ( Skulle gjerne gitt deg bilde av min bil med den aktuelle kontakt i åpen posisjon med de aktuele kablene, men bilen min langt borte, sør i landet i vinterdvale for øyeblikket) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har du et bedre bilde fra en 83 modell der solenoidkablene er merket. Det stemmer med overnevnte betraktninger.

Den andre kabelen du etterspør med stift står det brake master switch på så vidt jeg kan se.

Startermotor kabler til soenoid..JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah! Takk!!

For en god hjelp!

Da begynner det å falle litt på plass.

Hm, hva er da Brake Master Switch..? Sitter på bremsevæskebeho holderen og gir signal ved lavt nivå? Og ser ut som at denne kontakten da skal til et jordingspunkt for ECU/Brake Master Switch/Vipermotor....?

Skal bare sjekke at den kabelen jeg har på kontaktpunktet fra før da gir strøm ved crank.

Endret av Patriq Backlund

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brake master switch aktiverer bremselyset går jeg ut fra.  Et tips. Sjekk at startmotoren går før du trekker alt til. Den eneste måte å skifte denne på er å demontere exhaustmanifolden.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, men den kontakten sitter vel ved pedalen inne.....? Rart at det er noen tilkobling i motorrommet hvis beskrivelsen i det bildet er korrekt.

Har ikke kunnet teste starteren enda, og siden vi skal lage komplett eksos nå, så må alt på plass. Da får jeg heller bare demontere til våren, når jeg skal prøve å starte opp. Hvis den ikke går. Må kjøpe ny bensinpumpe først også. Og det blir også til våren.

🙂

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Antar det et denne switchen du tenker på ved pedalene. Ta en titt i boksen og se hvilken vei kablen går. Mesteparten av enheten sitter jo inne i motorrommet. 

Jeg tenkte på å teste starteren med startkabler for å sjekke at den slår inn og sviver, ikke start. 

Schwitch bremselys GTV6.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du tenker på den på toppen av væskrreservoaret? Ja, det var den jeg først tenkte på, siden den er i motorrommet. Dette er jo "Brake Master (reservoir)". Så en switch der stemmer jo også ganske greit med beskrivelsen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og... Hvor skal denne fra starteren festes....?

🤔

Skal den også rett på hvor den tykke plusskabelen fra batteriet er festet? Grunnen jeg spør er dels fra festet på motorblokken peker kabelen videre ut og under bremsesylinderen. Vekk fra festepunktet for pluss. Og at jeg mener å huske at en kabel fra starteren skal til generatoren? Men, det er jo ikke noe koblingspunkt på selve generatoren.

image.thumb.jpeg.96321bb2dda4ede6a40c2a4f6f3d3a78.jpeg

Endret av Patriq Backlund

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller er det rett og slett jordingen.....?

🙂

Her er jo A11 starteren. Det går en kabelsamling med en rød og svart kabel fra starteren. Hvor den ene er nå koblet til hvor plusskabelen kommer fra batteriet. Og den lille svarte med stift er koblet på koblingspunktet som også er gjengitt lenger opp i tråden - og som jeg da oppfatter kommer fra tenningslåsen - B1.

1921911683_Skjermbilde2020-05-23kl_01_00_21.thumb.png.56a9712e60155bd12b500c052ff3a8ea.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til dem som evt i ettertid leser, så skulle kabelen merket med rødt sist her til pluss. Kabelen er nok så lang fordi motoren kommer fra en 75'a, og der er jo batteriet foran i motorrommet og koblet rett på plusspolen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Lignende innhold

• Av Patriq Backlund
      Har tidligere tatt opp injektorene til min GTV6 i denne tråden: 

Jeg har nå enda en gang målt kapasiteten på disse nye sprederne, etter å tatt en rens og montert dem i bilen. Slik at kapasiteten blir målt med den faktiske pumpen og brenslestrykksregulatoren i bilen. Jeg får 160 cc/min på to av dem og 170 cc/min på fire av dem. Dvs omtrent det samme som den ene jeg testet i benk.
      Nå er jo disse "nye" og helt ubrukte. Men, de burde som jeg nevnt i tråden ovenfor vært på 200 cc/min for å ha kapasitet slik motoren som standard er. I stedet for å drive å kjøpe adaptere og montere et annet sett med brukte jeg har som burde ha kapasitet på 200 cc/min - så lurer jeg på om jeg kan montere en ekstra regulerbar regulator - i linje etter den eksisterende. Bare for å jekke opp trykket litt og nå den kapasitet jeg burde ha. Alternativt forstås å erstatte original regulator. Men - da må jeg finne noen som passer mellom de eksisterende railene.
      Noen av dere som har slik motor som har gjort noe tilsvarende før?
    • Av Patriq Backlund
      Har prøvd å ta fra hverandre hovedbremsesylinderen fra min GTV6. Men den plastikk skiven kommer bare ikke ut. Ser på AlfaBB at flere har samme problem. Bilen har stått ubrukt i hvert fall 15 år. Så tenker nå at jeg bare får kjøpt ny. Men....

Ser der er både 20.6 og 22.2 diameter i reparasjonssett. Men de fleste nye virker å være 22.2 til denne. Regner med at det er korrekt, men vil bare være sikker. Kan noen bekrefte?
      Det står stemplet Ate og 22 på den. (Ikke 22,2....)
      Er det egt noen forskjell på LPR, Brembo, Ate osv....? Annet enn prisen.... Ser fra bildene at det bare ser ut til Ate har den skruen på toppen som holder det indre stempelet på plass.
    • Av Patriq Backlund
      Har noe eksos fra GTV6 116-bil til overs.
      -SOLGT(Grenrør, skal angivelig være Shankle mener jeg å huske. Kjøpt brukt av meg (og selges med tap) 🙂
      Montert, og så demontert fra min bil. Ikke brukt av meg. Som synes har rørene mot slutten blitt litt "massert" av forrige eier. Men jeg regner med at det evt. kan rettes ut, byttes, eller brukes slik de er. (mulig de satt på en 75´a - passer begge biler uansett) Brukt lambda-sensor følger også med. Nødvendige pakninger følger også med. 3000:-)
      -Komplett eksos fra en GTV6. Ingen hull. Ferdig med uttak for lambda. 3000:-
      -Skal ha et ekstra set med delen fra grenrør med flexi-rør frem til første demper ekstra. Må finne frem 800:-
      -Originale grenrør. Har i hvert fall et. Hvis jeg har begge er det en sprekk i det ene. Må sjekke hvilken side jeg har. 1000:- (samlet)
      Jeg kan nås her eller på mobil ni, tre, null, null, ni, null, null, null

• Av Patriq Backlund
      Klarte å knekke ene øret på isostatic lenkearmen, når jeg skulle løsne den for å fjerne armen for få på plass ny girstang. Er det noen som har den delen som er ringet inn med rødt til overs?

• Av deltahf
      Har en IPRA radiator til overs. Tipper den er til GTV eller 75. Ubrukt original.
      1000kr?
      Øyvind Hansen
      97718797

• Opprett ny...