Gå til innhold
trekkelg

Ny GTV og 8C kuttet fra planene

Anbefalte innlegg

Den siste interessante Alfaen er laget for lenge siden. Lenge før Marcionne’s periode. 

Føler ingen Alfa tilknytning til de nye modellene. Bilene er blitt noen effektive kjønnsløse framkomst midler uten sjel. 

Utviklingen går i retning av og er kommet ganske langt i å isolere føreren fra elementene som bilene påvirkes av. Noe som gjør dem kjedelige. Elektronisk gass respons med forskjellige kjøre program får det til å føles som å kjøre bilspill i stedet for den direkte gassrespons som man får når man har vaier mellom gass pedal og gass spjeld. Vi har flere biler og forskjellen er så stor at hvis man er vant til å kjøre en Alfa med DNA mulighet, så blir man overrasket over hvor distansert man blir på elektroniske biler når man prøver en bil fra nitti tallet.

utviklingen er drevet fram av stadigere strengere krav til avgass utslipp. Jeg vet alt det der. Det er ikke bilprodusentenes feil, men uansett grunn, så er nye biler ganske uiterresant som kjøre, i forhold til det som gjorde at jeg falt for Alfa. 

4c er nevnt som en ekte kjøre opplevelse. Ja, det er det, men jeg skulle ønske man kunne få den med en 6 sylindret sugemotor som kunne dras til 8500 omdr. At ikke det er mulig på grunn av utslipp og vekt, ja jeg vet det også. Men uansett, så ville det vært å foretrekke for å fremme den analoge kjørefølelsen.

vi kommer aldri tilbake dit, så defor, kjøp og kjør og vedlikehold de gamle bilene vi har. Den perioden er over for alltid.

Privatbilens framtid er ganske uinteressant. Det er snakk om å overleve og da må man levere det markedet etterspør. Markedet etterspør miljøvennlige framkomsmiddler. Bare se på hva folk er villige til å kjøre rundt i, bare for å spare litt tid eller bompenger. Biler som er så patetisk stygge at det er en ren forsøpling. Italienerne klarer sikkert å levere noe penere biler, men kjøre opplevelsen i en elektrisk bil er ganske lik uansett merke. En elektro motor har ingen karakter. Virkemåten er den samme, bare forskjellig effekt.

kjør klassisk

 

9E336A7F-4EA6-4265-BBCD-15D27F1D8F62.jpeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
58 minutter siden, Rune R. skrev:

:) du er klar over at den sangen har vært sunget nøyaktig slik de siste 90 åra av forskjellige bilentusiaster? 🤣

Like fullt har han vel rett i at bilene blir mer og mer kjønnsløse og gir færre tilbakemeldinger til sjåføren? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Rune R. skrev:

:) du er klar over at den sangen har vært sunget nøyaktig slik de siste 90 åra av forskjellige bilentusiaster? 🤣

Du som kjører i Corsaen vet jo nøyaktig hva dette dreier seg om. Det er stor forskjell på hva som er gøy og hva som er fornuftig. Hvis jeg bare skulle frakte meg selv på en fornuftig måte, så finnes det jo mange andre bilmerker som tilbyr en bedre pakke enn Alfa. Alfa kjører man fordi det er gøy. Men når ikke nye Alfaer er gøy heller, så kan man jo like gjerne velge noe annet. Og, jeg synes ikke vår Giulietta 170 TCT hverken er en spesielt gøy eller spesielt god bil. Det er mangelfull gass respons følelse på alle 3 DNA programmene, og det er et kort virkning register (lavtrykk turbo) og det er elektrisk styring hvor det er innlagt kunstig motstand. Kjør en Alfa GT eller 156 like etter at du har rattet en Giulietta, så er forskjellen åpenbar! Og, hele mitt poeng er at Giuliettaen er ikke spesielt ille i forhold til det som kommer framover. Så hvis man kjører Alfa fordi det er gøy, så er fremtidens biler helt uinteressant. Og det er ikke FCA sin feil. Alle bilprodusenter lider av de samme tilpasningene. 

så til mitt hovedpoeng: slik blir det, og det er ikke noe å gjøre med det. Det som kommer framover kan gjerne hete GTV eller 8C. Men vi vet jo alle at det blir ned skalerte motorer, hybrider, og el-biler. Sikkert med masse hester eller kW, men med uten lyd, eller kunstig lyd og kunstig styring, og ikke så veldig gøy allikevel.

Liker du å kjøre Alfa fordi du synes det er gøy, så får du tak i en mekanisk klassisk Alfa og holder godt på den. Trenger ikke å kjøre den hver dag, men 2 turer i uke for å minne deg på hvordan en Alfa egentlig skal være, og hvor bra de var, og at bil verden går i feil retning, i hvert fall for oss som startet å kjøre bil når manuell chock var en helt naturlig greie.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Same old, same old. Om man har det mer gøy rundt nordsløyfa på 15 min med en bil fra 80tallet eller på 7,5 min med en 2020-modell er og blir subjektivt. Jeg for min del liker begge deler. Og som jeg skrev i en tidligere fremføring av dette refrenget så er jeg glad Alfa kan ses hos en bilforhandler og ikke bare på museum. Også i fremtiden etter at fossilt brennstoff er historie. 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og jeg ser ikke vitsen i å lage samme bil på samme tekniske plattform som naboens Peugeot, med en Alfa lignende emblem i fronten.

Samme sak er det med F1 satsningen, med en bil som ikke har annet å gjøre med Alfa å gjøre enn noen klistremerker og litt cash. Blir fortsatt ingen Alfa. Bruker ikke 2 sekunder på F1. Følger heller MotoGp. Der er i hvert fall en Yamaha og en Ducati, faktisk 2 helt forskjellige kjøretøyer som er utviklet av 2 vidt forskjellige produsenter, helt fra bunnen av.  

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Alfanatiker skrev:

Like fullt har han vel rett i at bilene blir mer og mer kjønnsløse og gir færre tilbakemeldinger til sjåføren? 

Rett eller ikke rett! hakke peiling på det🤣 registrer bare at sangen har vært sunget like lenge som det har vært bil entusiaster, men bil entusiastene er her fortsatt , og de har ikke begrenset seg til messingbiler heller😎😁

Endret av Rune R.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, Rune R. skrev:

Rett eller ikke rett! hakke peiling på det🤣 registrer bare at sangen har vært sunget like lenge som det har vært bil entusiaster, men bil entusiastene er her fortsatt , og de har ikke begrenset seg til messingbiler heller😎😁

Poenget mitt var vel egentlig det at selvom det er sang som har vært sunget i 90 år, så er det vel ikke dermed gitt at det er noe galt i påstandene eller at det er kritikkverdig? 😁

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I årevis har man fått høre at det er bra at produsenter av sportslige og kjøreglade biler, bygger SUV-er, for det er SUV-salget som sørger for finansieringen av det øvrige modellutvalget, herunder nisjemodellene. Mon tro hvorfor man ikke hører det refrenget lenger...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hjelper vel lite, når alle roper etter bakhjulstrekk og lette raske biler, hvor mange kjøpte 4c? nei vi må ha en sedan med v6 for 4c har så kjedelig lyd. Ja hvor mange handler giulia. Alfa har bygget mye bra de siste åra, men å bygge for alfa entusiaster blir de ikke rik av. Må få til en kjedelig volum selger 🤭

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 timer siden, Alfanatiker skrev:

Poenget mitt var vel egentlig det at selvom det er sang som har vært sunget i 90 år, så er det vel ikke dermed gitt at det er noe galt i påstandene eller at det er kritikkverdig? 😁

? har jeg kritisert😲

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, Dysan skrev:

Det er naturligvis beleilig å kunne skylde på fransk-kinesiske PSA for at planene for Alfa Romeo er blitt skalert ned, men sannsynligvis har FCA bare bullshittet oss hele veien uten noen gang å ha hatt en intensjon om å lage ny GTV eller 8C. De reviderte planene som nå er offentliggjort betyr i realiteten at Alfa Romeo reduseres til én eneste modell - Giulia. Alt annet er bare Jeep-modeller, og dermed vil Alfa Romeo sannsynligvis på sikt bare bli slått sammen med Jeep og forsvinne helt som selvstendig merke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig i mye som skrives, men jeg tror det er nødvendig å nyansere en hel del. "Gullalderstankegangen" er litt farlig fordi den ikke spesifiseres og avgrenses tilstrekkelig . Man kan derfor spørre hvor gode var egentlig bilene fra 20, 30, og 40 tallet å kjøre, hvor mye "ekte" Alfa var det der? Ja, de vant mange løp og ble legendariske i sin samtid, men det var i bilens barndom der lite var utviklet og harmonisert i forhold til det vi i dag kaller klassiske Alfa egenskaper. En glemt epoke er her 40 tallet, ett av merkets glemte gullaldere, der storbilene sto i sentrum. Ellers er det vel enighet om at biler generelt dengang var forferdelig å ratte og at stylingen langt overgikk kjøreegenskapene. Det man da står i gjen med er en periode fra sent 50 tall til vel ut i 80 tallet,  som den klassiske perioden da alfa var alfa- på godt og vondt. Det man også glemmer var at også disse modellene hadde høyst ulike egenskaper og mange dårlige sider, Det er derfor ikke så mange modeller det her er snakk som gang på gang fremheves som klassiske alfaer. Gjerne dreier det seg om noe man har i garasjen selv- overlevere. Men hvorfor har de overlevd?

Trolig var det like mange vellykkete modeller i 90 årene som fra denne epoken. Mange av de klassiske egenskapene fra dette Fiat infiserte og forhjulsdrevene tiåret ble også videreutviklet, som transakselkonseptet som ble endret til passiv medstyrende bakaksel - uten transakselkonseptets girmessige  bakdeler. Men vektfordelings prinsippet ble beholdt. 90 tallet var og tiåret der Bussomotoren fikk sitt utviklingsmessig høydepunkt, og TS motoren er sterkt undervurdert som en "ekte" alfamotor . Styringen var antagelig og like skarp og direkte som på flere av de "klassiske" modellene. Igjen en videreutvikling og bibeholdelses. Konteksten og perspektivet mangler derfor ofte i bedømmelsen, det gjelder særlig i forhold til den nære fortid. 

Men en ting gjenstår - motor. Alfa er og blir sentrert rundt motorutvikling. Forsvinner forbrenningsmotoren dør også Alfa, Helelektiske drivlinjer lar seg knapt forene med noe i Alfas historie. Historien må derfor gjenoppfinnes og eldrift må gis noen karakteristika som kan forbindes med Alfa fra i går. Litt av en utfordring spør du meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, Stiletto skrev:

Men en ting gjenstår - motor. Alfa er og blir sentrert rundt motorutvikling. Forsvinner forbrenningsmotoren dør også Alfa, Helelektiske drivlinjer lar seg knapt forene med noe i Alfas historie. Historien må derfor gjenoppfinnes og eldrift må gis noen karakteristika som kan forbindes med Alfa fra i går. Litt av en utfordring spør du meg.

Godt skrevet, men for å være djevelens advokat: kan man ikke si det samme om dieselmotoren? Har dieselmotorens karakteristikk vært strengt forenlig med kjøredynamikk, lyd, gassrespons, turtallsvillighet, for å nevne noe, de siste tretti årene? Med et hederlig (delvis) unntak for Giulia, vil jeg si nei. 

Jeg ser ikke helt motsetningen Alfa og elektrisk motor. Spørsmålet er om de vil, mer enn om de kan lage et interessant tilskudd til markedet, mener jeg. Jeg ville i 10/10 tilfeller foretrekke en fremtidig Alfa på strøm, heller enn diesel. Og der er jeg fanatisk, og innrømmer det gjerne.. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nye bilmodeller har ikke så mye med hva markedet etterspør. Det er polistiske vedtak som styrer hva produsentene får lov til å produsere. Som man gjorde i gamle øst-europa. Der produserte man ikke det kundene/brukerne etterspurte. De som ikke ser sammenhengen mellom dagens Europa og gamle øst burde kanskje ta en titt opp fra mobilen, VG eller TV nyhetene. Det er ikke lenger forbrukerne som bestemmer. Markedsundersøkelser blir unødvendige.

Det er i dag lettere for en produsent som ønsker å selge mengder av et produkt å gå til lobbyisme og politikere for å få de til å innføre krav. Får du myndighetene til å innføre eksempelvis et krav om dekktrykksmålere i hvert hjul eller et krav om et minimumsantall kjøretimer, - ja da kan du bli rik. Politikerne synes slikt er prima for da ser det ut som de gjør noe. De får et ettermæle. Brustadbua for eksempel. Et glimrende tiltak,  sikret Brustad jobb hos Røkke etter å ha begrenset forbrukernes muligheter for å handle hva de vil. Se på de store linjene, - hva presse, lobbyister, politikere og myndighter driver med. Hvorfor er det slik at alle detaljer på din nye bil må fungere ved EU kontroll mens det står en narkotikaselger på hvert gatehjøren i Oslo? Penger og atter penger.

Hvordan skal Ferrari, Lambo, TVR, Pagani osv. klare seg når det de skal ha som drivlinje er en masseprodusert motor og batteri fra Kina? De vil bli utradert. Årsaken til at mange små produsenter allerede er borte er offenlige reguleringer og monopolkapitalisme. Vi lever i et lobbykrati ikke demokrati. Det er de som kan kjøpe seg plass ved statsministerens bord hver dag som blir hensyntatt, - ikke forbrukeren. Hvorfor sponser Norge produkasjon av el biler i utlandet? CO2 kjenner ingen grenser og Teslaen kunne like gjerne blitt omsatt et annet sted. Istenden betaler de fattigste nordmenn mer skatt for at fiffen i Norge skal kjøre skattefritt med midler som er delt ut til Teslaproduksjon. Er det fornuftig? Neppe. MEn folk titter fortsatt med i iDingsen sin og tror at det som står i VG, Dagbladet,  Aftenposten er sant, og at Erna er så ærlig! 

Endret av rotor

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, Stiletto skrev:

Konteksten og perspektivet mangler derfor ofte i bedømmelsen, det gjelder særlig i forhold til den nære fortid. 

Enig i mye du skriver, men er ikke dette litt det du gjør når du kritiserer 20-40talls biler for å være dårlige å kjøre? Bilene må jo vurderes mot sin samtid? Jeg vil tro de var helt på høyde med sine konkurenter, og på motorsiden meget overlegne noen år der før merc fikk fart på bilene. Mange av motorene i alfa var jo helt ekstreme mot sine konkurenter lenge, med avsindig avanserte løsninger og dermed avsindig pris også.. At de var "ekte" kan det vel ikke være mye tvil om - hverken økonomer eller overhengende bedriftskonserner (annet en staten selv) satte noen føringer på den tiden. :)

Ved siden av denne tiden setter jeg 60 og 70 tallet, sammenligner du 105 serien med de samtidige fra så å si alle europeiske merker var de gjennomsyret med mer avanserte løsninger (og mer kostbare), selv de billigste giulia sedanene hadde 2 kammer, 2 forgassere og et mer sporty oppsett enn sine konkurenter (Taunus/cortina/kadett/1502/...). Typisk også noen flere hester pr volum også. De vant ikke på dette økonomisk, men det er jo litt av det jeg liker med de også. :D

Dette blir uansett synsing, fasiten har vel ingen.

--

Angående elmotor, så er jo motorkarakteristikk fullstendig kontrollerbart i software, så her kan jo alfa legge inn karakteren (nm/hk) fra klassiske alfamotorer kanskje? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, Sillyspeed skrev:

Jeg ser ikke helt motsetningen Alfa og elektrisk motor. Spørsmålet er om de vil, mer enn om de kan lage et interessant tilskudd til markedet, mener jeg. Jeg ville i 10/10 tilfeller foretrekke en fremtidig Alfa på strøm, heller enn diesel. Og der er jeg fanatisk, og innrømmer det gjerne.. 

Kanskje om et par tiår, når elbilene forhåpentligvis har kommet forbi prototypestadiet de befinner seg på i dag, og de langvarige barnesykdommene med kort rekkevidde og lang ladetid er løst, så kan el-Alfaer ha noe for seg. (Innen den tid er dog "Alfa Romeo" sannsynligvis lite annet enn et navn på et bestemt utstyrsnivå på Jeep-modeller...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 15.2.2020 den 15.18, Forzaalfa skrev:

Enig i mye du skriver, men er ikke dette litt det du gjør når du kritiserer 20-40talls biler for å være dårlige å kjøre? Bilene må jo vurderes mot sin samtid? Jeg vil tro de var helt på høyde med sine konkurenter, og på motorsiden meget overlegne noen år der før merc fikk fart på bilene. Mange av motorene i alfa var jo helt ekstreme mot sine konkurenter lenge, med avsindig avanserte løsninger og dermed avsindig pris også.. At de var "ekte" kan det vel ikke være mye tvil om - hverken økonomer eller overhengende bedriftskonserner (annet en staten selv) satte noen føringer på den tiden. :)

Ved siden av denne tiden setter jeg 60 og 70 tallet, sammenligner du 105 serien med de samtidige fra så å si alle europeiske merker var de gjennomsyret med mer avanserte løsninger (og mer kostbare), selv de billigste giulia sedanene hadde 2 kammer, 2 forgassere og et mer sporty oppsett enn sine konkurenter (Taunus/cortina/kadett/1502/...). Typisk også noen flere hester pr volum også. De vant ikke på dette økonomisk, men det er jo litt av det jeg liker med de også. :D

Dette blir uansett synsing, fasiten har vel ingen.

--

Angående elmotor, så er jo motorkarakteristikk fullstendig kontrollerbart i software, så her kan jo alfa legge inn karakteren (nm/hk) fra klassiske alfamotorer kanskje? :D

Jeg kritisere ikke eldre biler, men peker på den ofte sammentregte oppfatningen, ikke minst Alfa gjør selv når de trekker linjene helt tilbake til 20 tallet. Som om mellomepokene er visket ut. Sist ved lanseringen av Giulia for noen år siden. Det er ikke noe galt i dette, ofte er det helt uunngålig markedsføringsmessig og positivt som entusiastreferanse, men noe går ofte tapt på veien. Sist ut er BMW som nå bør begynne å se seg selv i sladrespeilet når blobbete amerikanske truckSUV,er nå utgjør nesten 50% av salget. (Ja, jeg tar med siste 7 serie i dette, den minner mer om Trumps" beist", enn det 7 serien var for bare ett par bilgenerasjoner siden). Den sammen veien går Alfa med nesten tragisk langsiktig konsekvens, der referansen i fortiden glipper med høy hastighet, som er mitt subjektive standpunkt. Men det er her konteksten og helheten kommer inn i bildet. For noe styrkes og bevares i ny innpakning. Akkurat som på 40 tallet, men med motsatt fortegn.

Den førløpige konklusjonen må vel bli at ett merke både kan forfalle, fornyes og videreføres på ulike måter til ulike tider. Som du selv påpeker ved å ta for deg 60 og 70 talls epoken. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...