Gå til innhold
trekkelg

Ny GTV og 8C kuttet fra planene

Anbefalte innlegg

Den siste interessante Alfaen er laget for lenge siden. Lenge før Marcionne’s periode. 

Føler ingen Alfa tilknytning til de nye modellene. Bilene er blitt noen effektive kjønnsløse framkomst midler uten sjel. 

Utviklingen går i retning av og er kommet ganske langt i å isolere føreren fra elementene som bilene påvirkes av. Noe som gjør dem kjedelige. Elektronisk gass respons med forskjellige kjøre program får det til å føles som å kjøre bilspill i stedet for den direkte gassrespons som man får når man har vaier mellom gass pedal og gass spjeld. Vi har flere biler og forskjellen er så stor at hvis man er vant til å kjøre en Alfa med DNA mulighet, så blir man overrasket over hvor distansert man blir på elektroniske biler når man prøver en bil fra nitti tallet.

utviklingen er drevet fram av stadigere strengere krav til avgass utslipp. Jeg vet alt det der. Det er ikke bilprodusentenes feil, men uansett grunn, så er nye biler ganske uiterresant som kjøre, i forhold til det som gjorde at jeg falt for Alfa. 

4c er nevnt som en ekte kjøre opplevelse. Ja, det er det, men jeg skulle ønske man kunne få den med en 6 sylindret sugemotor som kunne dras til 8500 omdr. At ikke det er mulig på grunn av utslipp og vekt, ja jeg vet det også. Men uansett, så ville det vært å foretrekke for å fremme den analoge kjørefølelsen.

vi kommer aldri tilbake dit, så defor, kjøp og kjør og vedlikehold de gamle bilene vi har. Den perioden er over for alltid.

Privatbilens framtid er ganske uinteressant. Det er snakk om å overleve og da må man levere det markedet etterspør. Markedet etterspør miljøvennlige framkomsmiddler. Bare se på hva folk er villige til å kjøre rundt i, bare for å spare litt tid eller bompenger. Biler som er så patetisk stygge at det er en ren forsøpling. Italienerne klarer sikkert å levere noe penere biler, men kjøre opplevelsen i en elektrisk bil er ganske lik uansett merke. En elektro motor har ingen karakter. Virkemåten er den samme, bare forskjellig effekt.

kjør klassisk

9E336A7F-4EA6-4265-BBCD-15D27F1D8F62.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
58 minutter siden, Rune R. skrev:

:) du er klar over at den sangen har vært sunget nøyaktig slik de siste 90 åra av forskjellige bilentusiaster? 🤣

Like fullt har han vel rett i at bilene blir mer og mer kjønnsløse og gir færre tilbakemeldinger til sjåføren? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Rune R. skrev:

:) du er klar over at den sangen har vært sunget nøyaktig slik de siste 90 åra av forskjellige bilentusiaster? 🤣

Du som kjører i Corsaen vet jo nøyaktig hva dette dreier seg om. Det er stor forskjell på hva som er gøy og hva som er fornuftig. Hvis jeg bare skulle frakte meg selv på en fornuftig måte, så finnes det jo mange andre bilmerker som tilbyr en bedre pakke enn Alfa. Alfa kjører man fordi det er gøy. Men når ikke nye Alfaer er gøy heller, så kan man jo like gjerne velge noe annet. Og, jeg synes ikke vår Giulietta 170 TCT hverken er en spesielt gøy eller spesielt god bil. Det er mangelfull gass respons følelse på alle 3 DNA programmene, og det er et kort virkning register (lavtrykk turbo) og det er elektrisk styring hvor det er innlagt kunstig motstand. Kjør en Alfa GT eller 156 like etter at du har rattet en Giulietta, så er forskjellen åpenbar! Og, hele mitt poeng er at Giuliettaen er ikke spesielt ille i forhold til det som kommer framover. Så hvis man kjører Alfa fordi det er gøy, så er fremtidens biler helt uinteressant. Og det er ikke FCA sin feil. Alle bilprodusenter lider av de samme tilpasningene. 

så til mitt hovedpoeng: slik blir det, og det er ikke noe å gjøre med det. Det som kommer framover kan gjerne hete GTV eller 8C. Men vi vet jo alle at det blir ned skalerte motorer, hybrider, og el-biler. Sikkert med masse hester eller kW, men med uten lyd, eller kunstig lyd og kunstig styring, og ikke så veldig gøy allikevel.

Liker du å kjøre Alfa fordi du synes det er gøy, så får du tak i en mekanisk klassisk Alfa og holder godt på den. Trenger ikke å kjøre den hver dag, men 2 turer i uke for å minne deg på hvordan en Alfa egentlig skal være, og hvor bra de var, og at bil verden går i feil retning, i hvert fall for oss som startet å kjøre bil når manuell chock var en helt naturlig greie.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Same old, same old. Om man har det mer gøy rundt nordsløyfa på 15 min med en bil fra 80tallet eller på 7,5 min med en 2020-modell er og blir subjektivt. Jeg for min del liker begge deler. Og som jeg skrev i en tidligere fremføring av dette refrenget så er jeg glad Alfa kan ses hos en bilforhandler og ikke bare på museum. Også i fremtiden etter at fossilt brennstoff er historie. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og jeg ser ikke vitsen i å lage samme bil på samme tekniske plattform som naboens Peugeot, med en Alfa lignende emblem i fronten.

Samme sak er det med F1 satsningen, med en bil som ikke har annet å gjøre med Alfa å gjøre enn noen klistremerker og litt cash. Blir fortsatt ingen Alfa. Bruker ikke 2 sekunder på F1. Følger heller MotoGp. Der er i hvert fall en Yamaha og en Ducati, faktisk 2 helt forskjellige kjøretøyer som er utviklet av 2 vidt forskjellige produsenter, helt fra bunnen av.  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Alfanatiker skrev:

Like fullt har han vel rett i at bilene blir mer og mer kjønnsløse og gir færre tilbakemeldinger til sjåføren? 

Rett eller ikke rett! hakke peiling på det🤣 registrer bare at sangen har vært sunget like lenge som det har vært bil entusiaster, men bil entusiastene er her fortsatt , og de har ikke begrenset seg til messingbiler heller😎😁

Endret av Rune R.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, Rune R. skrev:

Rett eller ikke rett! hakke peiling på det🤣 registrer bare at sangen har vært sunget like lenge som det har vært bil entusiaster, men bil entusiastene er her fortsatt , og de har ikke begrenset seg til messingbiler heller😎😁

Poenget mitt var vel egentlig det at selvom det er sang som har vært sunget i 90 år, så er det vel ikke dermed gitt at det er noe galt i påstandene eller at det er kritikkverdig? 😁

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I årevis har man fått høre at det er bra at produsenter av sportslige og kjøreglade biler, bygger SUV-er, for det er SUV-salget som sørger for finansieringen av det øvrige modellutvalget, herunder nisjemodellene. Mon tro hvorfor man ikke hører det refrenget lenger...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hjelper vel lite, når alle roper etter bakhjulstrekk og lette raske biler, hvor mange kjøpte 4c? nei vi må ha en sedan med v6 for 4c har så kjedelig lyd. Ja hvor mange handler giulia. Alfa har bygget mye bra de siste åra, men å bygge for alfa entusiaster blir de ikke rik av. Må få til en kjedelig volum selger 🤭

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 timer siden, Alfanatiker skrev:

Poenget mitt var vel egentlig det at selvom det er sang som har vært sunget i 90 år, så er det vel ikke dermed gitt at det er noe galt i påstandene eller at det er kritikkverdig? 😁

? har jeg kritisert😲

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, Dysan skrev:

Det er naturligvis beleilig å kunne skylde på fransk-kinesiske PSA for at planene for Alfa Romeo er blitt skalert ned, men sannsynligvis har FCA bare bullshittet oss hele veien uten noen gang å ha hatt en intensjon om å lage ny GTV eller 8C. De reviderte planene som nå er offentliggjort betyr i realiteten at Alfa Romeo reduseres til én eneste modell - Giulia. Alt annet er bare Jeep-modeller, og dermed vil Alfa Romeo sannsynligvis på sikt bare bli slått sammen med Jeep og forsvinne helt som selvstendig merke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...