Gå til innhold
AlfredoRomeo

Lakkering av "trepaneler"

Anbefalte innlegg

Etter å ha vurdert og forkastet foliering av panelene i min Lancia Kappa, blir de lakkert. Kanskje gjør jeg det selv.

Siden det egentlig er plast😯 må jeg vel starte med en plastprimer for deretter legge på valgt lakk. Hele prosessen starter med en lett pussing eller matte ned flatene.

Er det noen som har gjort tilsvarende med godt resultat?

lancia.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har lakkert endel trepaneler i bil etterhvert og bruker konsekvent vannbasert gulvlakk. Den fåes i matt,halvblank eller blank så kan en velge finishen selv. Gulvlakk er ripefri og svært slitesterk. Minuset er du ikke kan spraye den sålenge du ikke har sprøyteutstyr. Jeg har brukt både rulle og egnet pensel for lakk med flott resultat. Bare husk og ha god temperatur for glattest mulig overflate og finish 🙂 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 timer siden, Arvid skrev:

Jeg har lakkert endel trepaneler i bil etterhvert og bruker konsekvent vannbasert gulvlakk. Den fåes i matt,halvblank eller blank så kan en velge finishen selv. Gulvlakk er ripefri og svært slitesterk. Minuset er du ikke kan spraye den sålenge du ikke har sprøyteutstyr. Jeg har brukt både rulle og egnet pensel for lakk med flott resultat. Bare husk og ha god temperatur for glattest mulig overflate og finish 🙂 

Godt tips - er det hos fargehandleren du kjøper dette - med farge?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 timer siden, Patriq Backlund skrev:

Dvs, de skal ikke se ut som tre lenger..?

Ja, synes det er litt fake og for dominerende😫

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpes hos fargehandler ja. De originale panelene har jo matt finish og er helt glatte. Med rulle eller pensel så kan jeg ikke garantere at du får samme 100% glatte finish - men ikke langt i fra 😉 Vil du ha samme overflate som originalt må du prøve og få tak i sprayboks klarlakk m/herder - den tåler mye. Skal finnes i både matt og halvblank finish.

Eller får du snakke med et lakkverksted. De har jo alltid jobber på gang som skal avsluttes med klarlakk - koster ikke mye å svinge sprøyta bortom delene dine mens de lakker en bil 😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er jobben gjort. Det ble spraybokser. I følge selger var det ikke nødvendig med klarlakk over den sorte lakken, men om jeg hadde gjort det en gang til - ville jeg lagt det på. Resultatet ble ok, men det blir spennende å se hvor godt lakken holder seg.

Nå mangler jeg bare å trekke om rattet med delvis «perforert» skinn og Grønn søm.

39D97959-D65F-4D6E-9070-DF85C6717AC9.jpeg

F587AC83-AC0C-46A0-AC29-DBBE1042C299.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...