Gå til innhold
AlfaBernt

159

Anbefalte innlegg

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Lignende innhold

• Av Runar
      Sagaen om xenonlyktene på GTAen fortsetter!
      Jeg skiftet ut de uoriginale styreenhetene jeg kjøpte på eBay med et par jeg har lånt fra @Runet, men den ene (høyre side) virker ikke som den skal. Høydejusteringen virker, men lampen lyser ikke. Bytter jeg den ut med den andre styreenheten så virker både høydejusteringen og lampen, men da flyttes problemet over til den andre siden.
      Multiecuscan vil kun koble til venstre side, altså styreenheten hvor alt virker. Men, der får jeg ikke kjørt kalibreringen. Jeg får ingen feilmelding utover «det gikk ikke».
      Ved nærmere undersøkelser fant jeg små spor av korrosjon på kontakten på den ene styreenheten, kan det være problemet?
      Tips mottas med enorm takknemlighet!
    • Av Runar
      I denne episoden av «Runar bruker altfor mye tid på noe ubetydelig» skal vi ta et dypdykk ned i lover, forskrifter, direktiver, og reglementer, for å forsøke å finne svaret på spørsmålene vi alle lurer på: Hvor står det skrevet at lyktespylere er et krav på biler utstyrt med xenon-lykter, og hva kan man gjøre for å unngå karakter 2-feil på EU-kontrollen når den ene spyleren på GTAen ikke virker?
      Jeg vil først få advare om at dette innlegget henviser til og siterer flere tekniske og juridiske dokumenter, og kan oppleves som noe tunglest. Jeg skriver det aller mest for min egen del, men håper andre kan ha nytte av (eller finne glede i) å lese det.
      Så, la oss begynne!
      Hvor står det skrevet at lyktespylere er et krav på biler utstyrt med xenon-lykter?
      Et søk med vår favorittsøkemotor fører oss til en rekke artikler og mange innlegg på flere ulike diskusjonsfora, som alle sier at biler med xenon-lykter må ha lyktespylere. Men, felles for alle er at ingen henviser til faktiske lovtekster. Med ett unntak!
      Ett innlegg peker på et UN-ECE-reglement, nærmere bestemt UN Regulation No. 48 - Installation of lighting and light-signalling devices, hvor vi i den nyeste utgaven (revisjon 12 fra 2014) kan lese følgende, under punktet «6.2.9 Other requirements»: Dipped-beam headlamps with a light source or LED module(s) producing the principal dipped-beam and having a total objective luminous flux which exceeds 2,000 lumen shall only be installed in conjunction with the installation of headlamp cleaning device(s) according to Regulation No. 45.
      Nå er vi inne på noe! For de interesserte, så definerer reglement nr. 45 blant annet de tekniske kravene til lyktespylere. Veldig interessant lesing, men dessverre ikke relevant for den videre reisen vår.
      La oss nå ta en titt på norsk lovgivning. Vi begynner med kjøretøyforskriften, som jeg er sikker på at alle her inne har et kjært forhold til. Det relevante i denne forskriften er kapittel 28: Lys, lyssignal, refleks. Kapittelets første paragraf lister opp en lang rekke direktiver som angir de gjeldende krav til lysutstyr på bil, og her kan vi se at grunndirektivet (grunnreglene) for lysmontering, direktiv 76/756/EØF, ble endret av blant annet direktiv 2007/35/EF.
      Det direktivet er litt rotete bygget opp, så jeg klarer ikke plukke ut et enkelt sitat, men konklusjonen er at direktivet kobler de tekniske kravene i reglement nr. 48, som sier at lyktespylere må installeres, sammen med grunndirektivet for lysmontering. Ergo er lyktespylere nå et krav i henhold til norsk lov, dersom lyspærenes styrke overgår 2 000 lumen (totalt?).
      Vi har nå besvart den første delen av spørsmålet, og kan gå over til å finne en løsning på den ødelagte lyktespyleren som for øyeblikket setter en svært effektiv stopper for mitt Alfa-eventyr.
      Hva kan man gjøre for å unngå karakter 2-feil på EU-kontrollen når den ene spyleren på GTAen ikke virker?
      I Kontrollinstruks for periodisk kontroll av kjøretøy (versjon 3.0) finner vi punktet «4.1.6. Hovedlykter - lyktespyler (dersom det er obligatorisk)», med «Visuell kontroll og kontroll av virkemåte» som kontrollmåle og «Virker ikke» som hovedgrunn for mangelmerknad. Det er altså ingen tvil om at en lyktespyler må virke når den er montert, men legg merke til parentesen med teksten «dersom det er obligatorisk».
      Vi dykker videre, og tar en titt i Vegvesenets veileder til kontrollinstruks versjon 3.0, hvor vi finner følgende under punkt 4.1.6: «Merk at enkelte kjøretøy med bl. a. LED og Xenon er levert fra fabrikk uten lyktespyler da lysstyrken innebærer at det ikke er krav til lyktespyler». Vi har tidligere fastslått at kravet om lyktespylere bortfaller dersom styrken på lyset ikke overstiger 2 000 lumen.
      Jeg vet ikke hvor sterke lyspærer som sitter i GTAen per dags dato, men et søk på lyspærer av samme type viser at de fleste gir over 3 000 lumen. Jeg legger derfor fra meg dette sporet inntil videre.
      Naiv som jeg er, tenker jeg at det må da finnes en måte å få unntak fra kravet om lyktespylere, selv med lys sterkere enn 2 000 lumen. I kjøretøyforskriften § 1-11 nr. 2 kan vi lese at «[r]egionvegkontoret kan gjøre unntak i enkelttilfelle fra bestemmelsene i denne forskrift, med unntak av kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 41, 42, 43, 46 og 47», og som dere kanskje husker blir kravene til lysutstyr satt i kapittel 28. Kanskje dette kan gå?
      Men så stopper det litt opp.
      Kjøretøyforskriften § 1-11 nr. 3 sier nemlig at «bestemmelsene [om unntak] gjelder bare i den utstrekning EØS-avtalen tillater unntak», og jeg har ikke klart å avgjøre om EØS-avtalen i denne saken faktisk tillater unntak eller ikke. Jeg fant et vedtak fra Samferdselsdepartementet, hvor de skriver om § 1-11 nr. 1 (og som jeg vil tro også gjelder nr. 2) at «bestemmelsen må tolkes i lys av Norges EØS-rettslige forpliktelser, jf. § 1-11 nr. 3 jf. EØS-loven § 2, som innebærer at det ikke kan dispenseres dersom dette vil være i strid med EØS-rettslig regelverk», uten at jeg ble så veldig mye klokere.
      Jeg har fundert litt for lenge på dette nå, men føler jeg går i sirkel: Kjøretøyforskriften, gjennom UN-ECE-reglement nr. 48, setter krav til lyktespylere dersom bilen har xenon-lykter. Kjøretøyforskriften åpner samtidig for unntak fra dette kravet, så lenge det ikke er i strid med EØS-rettslig regelverk. Men er ikke UN-ECE-reglementet et EØS-rettslig regelverk? Og hva kommer øverst av kjøretøyforskriften og kontrollinstruksen (for eu-kontroll)?
      Hvis noen med juridisk kompetanse har orket å lese alt jeg har skrevet, så blir jeg veldig takknemlig for innspill, spesielt til delen om unntak fra regelverket.
    • Av Runar
      Jeg er på jakt etter to styreeheter/ballaster/ecu-er til Xenon-lyktene på min 156 GTA (2002-modell). De jeg har kjøpt fra utlandet, som skal være kompatible, vil av en eller annen årsak ikke justere høyden på lyktene.
      Hvis noen har disse liggende og er interessert i å selge, helst fra en 156 (pre-facelift eller facelift, begge skal fungere), så blir jeg veldig glad!
    • Av Barten
      Hei
      Min kones GT 2,0 2005 modell har vært på EU kontroll. Noen mangler, og den værste var lyset der venstre nærlys (xenon) ikke virker. Verkstedet prøvde å skifte pære, men fikk det ikke til. Et eller annet med justeringsmekanismen som ikke virket. Så etter å ha sjekket priser på lykter tenker jeg å bestille to nye halogen lykter og skifte ut hele xenon dritten. Lyset har vært mildt sagt elendig fra dag en (hatt bilen siden 2010), og det kan ikke bli værre med nye halogenlys. Prisen har jo også noe å si. Ca 3000 for 2 halogenlykter mot ca 10000 for to xenon/halogenlykter som hun har nå. Vet noen hva det innebærer av elektrisk wizardry å gjøre dette? Ser det står på de fleste lyktene jeg har sett på at de er beregnet for elektrisk regulering. Kan samme opplegg brukes som på xenonlyktene da eller? Jeg er takknemlig for gode råd nå. 
      Mvh Barten
  • Opprett ny...