Gå til innhold
roht

En lang og tung vei...

Anbefalte innlegg

... men ikke helt ferdig gått enda ! I dag har jeg inngått muntlig avtale om å kjøpe en pent brukt Guilia . Egentlig er jeg av den mening at Guilia er for dyr og kona skjønner nok hvor veien går siden hun blir stadig minnet på fortreffelighetene  AR har. I dag klarte jeg ikke presset mere og er på full fart mot en hvit 2017 Guilia 180 hk til en "grei" pris. Men hvordan bør den nyheten slippes ?🥶

Endret av roht

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja si det, fruen elsker Giulia. Utenom god kjøre opplevelse er Hun er spesielt fornøyd med at ho kan spille musikk fra telefonen. Slikt har vi ikke hatt på våre biler tideligere. 

Uansett hva du finner på av unskyldning så er det skikkelig fin bil og kjøre, gled dere :)

Endret av integrale

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er viktig for fruen? Det regner jeg med du vet.

Er hun som Leif sin (ikke den samme da...) så bør jo hans tips nevnes.

Ellers kan jeg selv si etter 16000km bak rattet i samme bil, at den går billig, blir fort varm, er vakker å se på, at dette ikke er kjole alle har, at den er sikker i kollisjonstester (noe man liker men ønsker man aldri får bruk for) osv osv...

Ellers, når du likevel er fanget av dette vesenet og er skikkelig i lomma på fruen, så er det vel bare å si at hvis du får lov å kjøpe denne så lover du (i minst mulig grad) å ta: Oppvasken, støvsuge hus/leilighet hver fredag kl 17, lage middag 4 dager i uka, handle alle dagligvarer, lufte bikkja, vanne blomster, gi/få minst 2 knull i uka, gå ut med bosset når det trengs, snu alle klesplagg på vranga som skal til vask, (ikke rør vaskemaskina for den skal du ikke kunne), brette klær og legge i skap, smiske for svigermor, barbere deg hver dag osv osv....

Her er det et utall fallgruber og muligheter.

Ellers, siden jeg tenker å avansere litt, så kan du overta leasingen på min på rundt 2000 i leie pr mnd + andel kontantinnskudd. 2018 gått 16000km med hyggelig utstyrspakke registrert nov 18 med 7 års garanti. Da kan du også argumentere med at man ikke trenger lån (leia er ikke mer enn frisørregninga hennes pr mnd), at man etter 2 år kan kjøpe den ut eller levere den inn og se på andre biler.

Billigere bilhold får du ikke. Service tok rsa drammen denne uka. Selv bor jeg på Vestlandet.

Kjør på!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er begge bikkjene døde,oppvask tar oppvaskmaskinen seg av, er potteplante seriemorder så det er forbudt område, vaskemaskin og induksjonsovn skjønner jeg ikke et skvatt av også lider jeg av ekstrem butikkallergi og kjøpevegring. Hun vil nok forlange at 500 Italia og GTV selges, ingen av de blir noensinne ferdig med nåværende tempo. Hun må nok mildnes litt med Jubelwasser i tillegg. Også må nok skjegget ofres....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her hos oss har fruen resignert. Jeg pleier å si "jeg har kjøpt..." og så sukker hun oppgitt og kan svare noe sånn som "Hvor lenge har du tenkt å beh..."

Greia er mere at vi har denne ene bilen, og den står i hennes navn. Går på strøm. Jeg førte den over på henne for at hun skal ha noe som er hennes. Så får jeg styre med mitt. Hvis jeg gjør noen kroner på en bil av og til, så setter jeg en tiende inn på hennes konto, fordi vi er "partnere".

Tidligere hadde vi tre biler - hennes, min og min lekebil. Vi er nå nede i to, for vi trenger ikke mere enn en. Det går jo buss og tog - men så er det dette med andre menneskers armhule og melkeånde, eller man sitter ved siden av noen som har stekt pomes frites hele dagen. Så da trenger vi vel kanskje to likevel.

Men det har vært en laaaang kamp å komme dithen at jeg har fått ballene mine tilbake og kan gjøre litt som jeg vil. Det pleide å være "Jeg har tenkt å kj..." og hun bare "NEI!" eller "Jeg har kjø..." og hun bare "IDIOT!" - så det gjelder å komme til et sted der menn er menn og kvinner vet det.

Uten at det går ut over fellesøkonomien.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig prosedyre ved alle dilemma er å tenke for seg selv - hva ville Elvis gjort?

I de få tilfellene hvor dette ikke avstedkommer ønsket respons, bytt ut Elvis med James Bond. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den der fikk jeg hyggelig pris på faktisk. Ørnhild har veldig dårlig rygg så det må være ordentlig bra seter og tomatgear. Jeg strøyk på et av kravene som var ingen stønning og beklagelser når hun så på skal vi danse. Der strøyk jeg med glans etter ca 11 sekunder. Men hun har gitt litt etter  og er enig hvis bilen har Veloce seter,  Så fant jeg ei  dieselpurke med Veloce seter og var akkurat 3 timer for sein til å få den.  Men ingen hast, det dukker opp en Giulia med Veloce seter før eller siden og før mai.

I det siste har hun nevnt QV og....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og Alfa nytt redaktøren selger "min" ideal bil nå. Bare en ting som stopper meg i nettbank massakre. Den har manuell kasse, og med ØKH sitt dårlige bein så går ikke den igjennom sensuren. "Noe" motstand hos meg og, jeg vil ha paddleshift fordi noen ganger så tror jeg at jeg kan kjøre bil og noen ganger er jeg i bestefar modus.En sabla fin bil er det  han selger. Paddleshift,Veloce seter og ikke Monza rød er mine krav.

Siden bilhold svinger for fullt tilbake til FCA produkter så får jeg ta meg selv i nakken med Flyat 500 med kranglende sentral lås. Enkle ting er vanskelige. GTV er under kontroll og klar for registrering til våren. Tror jeg. Og vinterbilen som er en Mini One 2006/7 med masse galvslipp og grusom lakk  skal gjennom EU i mars og så selges selv om den er styggere enn styggest er den veldig bra teknisk med veldig kunstnerisk utfoldelse lakkmessig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sett på denne selv, men akkurat som deg, manuell kasse ødelegger litt for meg og. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bestemte meg for den hvite dieselpurka fra Bergen sånn ca 19 sekunder etter en lokal helt kjøpte den. Så gikk jeg glipp av en annen diesel siden jeg var overmåte spontan som leder av en hurtig arbeidene komite 😪 En 200 hk  i Haugesund glapp også fordi jeg atter en gang var alt annet enn rask  i avtrekkeren, Har selvfølgelig vært innmari treig så Ørnhild ikke skal klage på at ting ikke alltid går fort for seg 😲  h

Nå ligger jeg i prisforhandling om en 200 hk Giulia. Litt høy km stand og ørlite høyt priset og med merkelige betingelser på innbytte bilen. Skal ikke være vrang men selger vet jeg vil ha bort betingelser på innbytte bilen og aner nok hvor jeg  ligger i prisbildet på handelen. Tilbud kommer på mandag etter han har snakket med sjefen, så da får vi se . Jeg går ikke 1 krone over hva jeg har bestemt meg for i mellomlegg og det vet selger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, roht skrev:

Tilbud kommer på mandag etter han har snakket med sjefen, så da får vi se . Jeg går ikke 1 krone over hva jeg har bestemt meg for i mellomlegg og det vet selger.

Helt siden jeg begynte å kjøpe bil hos forhandler en gang på åttitallet, har selgerne alltid vært nødt å "snakke med sjefen". Så, når de har "snakket med sjefen" kommer de gjerne tilbake med et mottilbud. Første gang sier du bare ja, fordi man har jo respekt for "sjefer". De vet vanligvis hva de snakker om og hvor grensen går.

Etterhvert som årene går, begynner man å lure på om det er noen bak den veggen eller på det kontoret der selgeren "snakker med sjefen". Jeg tror "snakke med sjefen," er pensum på prøven på (brukt)bilselgerskolen. Jeg pleier å si jeg må spørre kona. Ingen tror at hun har peiling på hva hun snakker om, men ingen betviler hennes myndighet.

Endret av Pål Arthur

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, Pål Arthur skrev:

Helt siden jeg begynte å kjøpe bil hos forhandler en gang på åttitallet, har selgerne alltid vært nødt å "snakke med sjefen". Så, når de har "snakket med sjefen" kommer de gjerne tilbake med et mottilbud. Første gang sier du bare ja, fordi man har jo respekt for "sjefer". De vet vanligvis hva de snakker om og hvor grensen går.

Etterhvert som årene går, begynner man å lure på om det er noen bak den veggen eller på det kontoret der selgeren "snakker med sjefen". Jeg tror "snakke med sjefen," er pensum på prøven på (brukt)bilselgerskolen. Jeg pleier å si jeg må spørre kona. Ingen tror at hun har peiling på hva hun snakker om, men ingen betviler hennes myndighet.

Haha! 

Alle som har gått innkjøperskolen vet at man aldri skal gi et bud. Man skal be selger komme med en pris og man skal si at jeg spør ikke flere ganger, så gå i kjelleren nå!!

Men som selger må jeg si at du som kjøper må kunne leksa di. Jeg liker ikke nye landsmenn som starter med pruting uten å ha stillet et jævla spørsmål om bilens tilstand.

Av en eller annen merkelig grunn så er bilens tilstand helt uinteressant for sånne. Nei, jeg er ikke rasist.

Svært ofte må jeg si at du får ikke kjøpe bilen uansett fordi du ikke vet hva du kjøper.

Selv kjøper jeg 95% av alle bilene mine usett. Men da har jeg spurt om absolutt det meste i forkant, og deretter handler det om prisen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært på 2 kurs i salgsteknikk selv om jeg ikke driver med salg. Særs lærerikt å lære hvordan en gir signaler til motparten om at en klar for kjøp noe som vi viser med små ting vi ikke er klar over selv. De små usynlige tegnene er nok vanskelig å ikke gi, men de store der er jeg veldig bevisst etter å ha blitt kurset og om annet tror jeg at  selger må streve litt mere. Liker å tro det ihvertfall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 timer siden, Runet skrev:

Haha! 

Alle som har gått innkjøperskolen vet at man aldri skal gi et bud. Man skal be selger komme med en pris og man skal si at jeg spør ikke flere ganger, så gå i kjelleren nå!!

Men som selger må jeg si at du som kjøper må kunne leksa di. Jeg liker ikke nye landsmenn som starter med pruting uten å ha stillet et jævla spørsmål om bilens tilstand.

Av en eller annen merkelig grunn så er bilens tilstand helt uinteressant for sånne. Nei, jeg er ikke rasist.

Svært ofte må jeg si at du får ikke kjøpe bilen uansett fordi du ikke vet hva du kjøper.

Selv kjøper jeg 95% av alle bilene mine usett. Men da har jeg spurt om absolutt det meste i forkant, og deretter handler det om prisen.

Jeg liker ikke nordmenn som gjør det samme noe bedre.. Plenty av de også, så jeg ser ingen grunn til å skille på opprinnelsesland?

Endret av Forzaalfa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veien er gått opp  og en 200hk bensin har stått i garasjen siden tirsdag ! Ørnhild sier hun ikke liker den og ikke har prøvd den men... Hun kjører den og klager bare for å klage 😁

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
17 timer siden, roht skrev:

Veien er gått opp  og en 200hk bensin har stått i garasjen siden tirsdag ! Ørnhild sier hun ikke liker den og ikke har prøvd den men... Hun kjører den og klager bare for å klage 😁

Jeg har vært svær i kjeften og sagt at jeg styrer med bil #2 - og det er for så vidt riktig. Det betyr ikke at konemor automatisk liker det jeg styrer med. Peugeot/Citroen har levert bra produkter de siste årene - jeg gikk på en smell på en 308 GTI. Konemor liker ikke. Hun sier det er setene. Akkurat som Sheldon Cooper i Big Bang Theory som bare kan sitte på den ene sofaputa og alt annet er galt. Hun får ikke "lagt hodet bakover". Jeg har forsøkt å si at hun er velsignet med nakkemuskler. I tillegg har jeg kjøpt en Sparco hodestøtte på Thansen. "Den er for hard," sa hun da jeg spurte om det ble bedre.

Bilen har vært i mitt eie i noen uker. Først i går måtte hun krype til korset, sette seg inn i bilen for å kjøre et ærende, fordi jeg hadde tatt strømbilen til byen. Hun ringte rasende: "Hvordan starter jeg..?" Det står i displayet. Trykk inn kløtsj. Trykk på start-knapp. "Men jeg klarer ikke å rygge ut."

Kjære, trå på bremsen. Trykk ned elektronisk håndbrekk. Det står i displayet foran deg.

"Men, jeg trodde vi skulle ha en morrobil."

Honey, (vi snakker mye engelsk - og blandings engelsk/norsk, med noe katalansk innimellom) 272 hk is fun.

"Pero, el design is horribile!"  

Dette er en bil som vi kan kjøre til Plantasjen med, honey - under 0,5 på mila, og samtidig kan far ha det gøy mens du kjører elbil. Det er et kinderegg. Og ingenting i eksteriøret som skriker GTI. Ingenting flashy.

"Well, I don't like it!"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 13.2.2020 den 13.01, Pål Arthur skrev:

Jeg har vært svær i kjeften og sagt at jeg styrer med bil #2 - og det er for så vidt riktig. Det betyr ikke at konemor automatisk liker det jeg styrer med. Peugeot/Citroen har levert bra produkter de siste årene - jeg gikk på en smell på en 308 GTI. Konemor liker ikke.

"Well, I don't like it!"

😁 Hun sier vel bare at hun er sur fordi du ikke spurte henne til råds / lot henne få sin del av bestemminga 🤣

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
19 minutter siden, Rune R. skrev:

😁 Hun sier vel bare at hun er sur fordi du ikke spurte henne til råds / lot henne få sin del av bestemminga 🤣

Du kan så si. Hun er litt "I don't like Soup With Things floating in it" selv om suppa er god. Forsøk oksehalesuppe, for eksempel. "It was Close to a cow's ass!"

Men når hun sier "Car is Your thing," og eventuelt blir sur fordi hun ikke blir tatt med på råd, så får hun være det. Jeg mener, jeg gidder bare å forholde meg til ting som blir sagt - og ikke verken blikk eller sukk. Skal man surre rundt å tolke sukk, liksom?

Hun kjørte den i går. Hun synes den er lettere å kjøre enn å sitte på med, og hun skjønner at "it's a Nice and modern car… Inside!" Jeg kommer til å beholde den en stund, bare på kødd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Pål Arthur skrev:

[...] Jeg kommer til å beholde den en stund, bare på kødd.

Hahaaaa... 😁 Dét kan jeg like. Å beholde - eller endog - skaffe ting på pur faan er fra mannens side jamngodt med det kvinnelige utsagnet: "Jeg hører hva du sier (men driter i dét)!"

Sånne mainnfolk kan jei like (som han sa, fikusen på nabokontoret).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...