Gå til innhold
Lien

Bærekule, endeledd, hjullager? Hva er galt? 159

Anbefalte innlegg

Var på vei hjem fra jobb med min 159 her om dagen og plutselig kom det veldig mye rare lyder fra høyre framdekk. Ble så ille at jeg ikke turte å kjøre videre, det begynte også og riste mere enn det har gjort i det siste også.  Lydene var knasing /dunking.

Bilen har ristet i rattet en liten stund, men har ikke trodd det skulle bli så ille så fort. Det utviklet seg i løpet av maks 3 km før jeg ikke turte å kjøre lengre.

Har nå fått bilen fraktet hjem på henger.

Noen som har en ide på hva det kan være? 

Har et håp om at jeg skal få bytta det selv og slippe verksted.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er hjul festet skikkelig?

Hjullager har aldri hatt slik plutselig utvikling hos meg, byttet 4-5 ganger på forskjellige biler. Men har du kjørt lenge med dårlig lager kan det havarerte, da bråker det sikkert fælt ja.

Du må jekke opp bilen, husk støtte bukk, press/dra i hjul kl9 og kl3, er det mye slark? Press/dra i hjul kl12 og kl6, er det mye slark?

Snurr hjul rundt, er det ulyd og snurrer tregt? Bilen må da stå i fri. 

Du kan google mye rundt dette, mye gode tips, men vel så mange dårlige. Gå inn på egne forum for bil.

Du får sikkert mye ekspertsvar på dette, lykke til😉

Endret av hentor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper også drivaksel eller løse hjulbolter.

Ellers er det jo pga av alle rundkjøringer størst belastning på høyre side hvis det skulle være hjullager. Jeg tror ikke det.

Hjullager lager romlelyd i god tid før havari og lyden blir stille enten i høre eller venstresving. Kommer lyden fra høyre så blir den forsterket i venstresving fordi du da belaster høyre side.

Du skriver ikke noe om alder og modell. Det bør vi vite.

Kan for eksempel være at bremseskiva har løsnet pga rust (dette opplevde jeg på en12 år gammal bil), men du sier heller ikke noe om lyden varierer etter hva du gjør.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...