Gå til innhold
JEM

Alfetta/GTV ->1981

Anbefalte innlegg

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Lignende innhold

• Av Anders-Romeo
      Hei!
      Kjøpte min første Alfa Romeo rett før jul i fjor. Det ble en Alfetta 1.8, 1977-modell. Jeg har alltid vært bilinteressert og har hatt en del BMW og Volvo, men dette er altså min første Alfa Romeo. Har fått mer og mer sans for italiensk ingeniørkunst de siste årene, da jeg både ferierer og jobber en del i Italia. Kreativt nok, så ble brukernavnet mitt "Anders-Romeo" her på forumet...  
      Så litt om bilen: Den ble solgt ny i Norge i 1977 på Sørlandet, og har vært i samme familie i tre generasjoner siden rundt 1982, helt til jeg kjøpte den rett før jula 2019. På begynnelsen av 1990-tallet ble den plukket helt fra hverandre og restaurert grundig. Den ble blant annet hellakkert i "CB-grønn" (ref. øl) og fikk "skinn"-interiør trukket av salmaker. Tidligere eiere hadde den på en del treff og banekjøring gjennom Klubb Alfa Romeo Norge. En periode hadde bilen også en turbomotor, men nå står det en original 1.8-motor fra en Alfetta i den. Den hanket også inn noen pokaler på utstilling.
      Den har vært avskiltet i 1-2 år nå, og planen min er å få skilt på den igjen i løpet av våren. I første omgang fokuserer jeg på det tekniske for å få den godkjent, så blir det nok litt mer kosmetisk etterhvert. Noe overflaterust finnes det, men den er ellers meget bra mtp rust. Den svetter litt både fra motor og gear, men håper det ikke blir verre med det første. 
      Jeg har byttet tennplugger, tennkabler, fordelerlokk og rotor, og ellers blir det full service med alle vesker og filtre. Regner også med å bytte noen fòringer og bremseslanger. Deretter tar jeg en dag med prøveskilt og ser om noe annet også må fikses før godkjenning. Jeg regner nesten med det blir en mangellapp på godkjenning, så da blir det nok litt til reparasjon før jeg henter skilt. Det er vertfall planen, så får vi heller se hvordan realiteten blir  
      Jeg tar gledelig imot tips om Alfetta, og gleder meg til å lære mye mer om denne bilen  Legger ved noen bilder av slik den står per dags dato.

• Av Anders-Romeo
      Hei!
      Jeg ble den heldige eier av en 1977 Alfetta 1.8 og meldte meg inn i Klubb Alfa Romeo Norge i fjor. Hvilket steder er det best å bestille deler til min Alfetta? Tenker da spesielt på deler som bremseslanger, fòringer, pakninger og diverse. Har dere noen anbefalinger? 
    • Av Kris916
      3l 916 lyd.mp4 3l 916 lyd.mp4 3l 916 lyd.mp4  
      Vurderer å selge min -95 modell 916 GTV med herlig 3 liter Busso:) Ny registerreim, girkasse, clucth mm.

Original trimchip fra Squadra Tuning og Ragazzon mellompotte gir en bra effekt og fantastisk lyd.
      Ikke mange av 3l utgaven i Norge da den var veldig kostbar.
      Selges til fordel for nytt prosjekt og jeg bare har en garasje. Eventuelt bytte mot noe annet morsomt, fortrinsvis 105 Bertone Coupe.

Ta kontakt på telefon for fullstendig info: 400 70 886
      Prisantydning 140 000,-.

• Av Patriq Backlund
      ....noen?
      Holder på med forberedelser for å få skilt på min GTV6 som vært i hi i vel 15 år nå, og så knakk plutselig håndtaket på førersiden.
      Kan overveie chrome eller annet også for å få fungerende løsning. 
    • Av Tollef
      Jeg tenkte å oppgradere lyden i Gtv'en, da fabrikkelementene er modne for å byttes ut. 
      Hva tenker dere om dette? 
      https://billyd.no/product/alpine-sxe-1725s-coax-type-e-4ohm-40-220w/ - bak
      https://billyd.no/product/alpine-sxe-5725s-coax-type-e-4ohm-35-200w/ - foran
      Headuniten er en ettermontert Alpine unit, er usikker på spesifikasjonene.
      Jeg er ikke ute etter vill lyd, men noe som vil være en grei oppgradering til fabrikkelementene. Er det noen som vet om disse vil være en "direkt fit"?  
  • Opprett ny...