Gå til innhold
Flaco

Mulig åpning for små skilt

Anbefalte innlegg

Nå jobbes det mot å tillate høye bilskilt type amerikansk i Norge. 
https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding?releaseId=17872481 
Fint det, for amcar-gjengen, men samtidig leser jeg dette:

Sitat

"I høyringa foreslår Vegdirektoratet å gjere fleire ting enklare for dei som treng små bilskilt eller bilskilt med amerikansk størrelse." 

Altså ligger det muligheter for små italienske skilt foran på Alfa Romeo fremover. Spørs om det går gjennom, men...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessante utdrag fra høringsnotatet:

Sitat

I følgende tilfeller mener Vegdirektoratet at det kan vurderes å tildele lite kjennemerke/US- skilt:

• Det er fra fabrikantens side ikke originalt avsatt nok plass til stort norsk kjennemerke
  • Det må foretas modifikasjoner/tilpasninger av bilen for å få montert stort
    kjennemerke

Sitat

Vegdirektoratet er videre av den oppfatning at dersom det er tvilstilfeller skal tvilen komme bileier til gode, det vil si at Statens vegvesens praksis ved behandling av slike saker ikke skal baseres på strenge fortolkninger av regelverk og rutiner.

Sitat
  • Vi fjerner bestemmelsen som sier at EU-typegodkjent kjøretøy ikke kan tildeles lite kjennemerke

Dette blir spennende!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette har man vel fått godkjent på eldre biler der skiltholdere ikke har plass til moderne skilt. Da jeg importerte og registrert min Giulia så fikk jeg godkjent med lite skilt foran som passer i skiltholder på støtfangere, samt en høyt og smalt et bak som passer til hullene i bakluka.

Men nå er det vel snakk om typisk til nyere bilere ala Giulia og Stelvio og andre nyere Alfa som ikke er spesielt pene med et stor skilt på frontfanger?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 minutter siden, Fiffen skrev:

Men nå er det vel snakk om typisk til nyere bilere ala Giulia og Stelvio og andre nyere Alfa som ikke er spesielt pene med et stor skilt på frontfanger?

Det er håpet, men da med begrunnelse at det fra fabrikk er tiltenkt lite skilt og at for å montere stort skilt må man bygge ut området på støtfangeren med et par cm. At det ikke ser pent ut er nevnt som «ikke godt nok»:

Sitat

Rene estetiske forhold er ikke grunnlag for å tildele lite kjennemerke/US-skilt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...