Gå til innhold
Belden

Garasjebygging

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal endelig til med garasjeprosjekt. Har fått sprengt vekk litt fjell som stod i veien, så nå er det klart for planering og grunnarbeid!

Har fått innvilget 69,9 kvm garasje, meget glad for det! Det blir en isolert garasje med nedfelt sakseløfter, innvendig høyde på 3 meter. Hobbygarasje er vel definisjonen :)  Henter mye inspirasjon fra diverse grupper på facebook, regner med noen av medlemmene her inne også følger disse gruppene.

Har hatt noen travle år nå med skolegang, pendling og småbarnsliv. Barna er her fortsatt heldigvis, men skole og pendling er ute av bildet, og til gjengjeld har jeg en fått en jobb med mer fritid! Nå ser jeg fram til å få opp garasje og få henta 33en som har stått lagret i hall siden 2016. Har to gutter på snart 3 og 6 år som også ser fram til å hente Alfaen også, så dette blir gøy! :) 

Dere som har bygd garasje har sikkert mange tips og triks og dele, løsninger dere er fornøgde med og ting dere angrer på eller skulle gjort annerledes. Kom gjerne med innspill!

image.png.a832a94d8fc27fc6bed51daf4af76a0e.png

sUrFKoFRRkKzzrpnH6x25A.jpg.jpg

Endret av Belden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drenering av sølevann fra rommet der bukken står, og litt fall på gulvet så det er lett å svabre vann ned der. Det er enkli greit nemlig å kunne vaske gulvet uten at en må suge opp vannet 😉

Og med isolert garasje så tenk på ventilasjon, en billig avtrekksvifte eller enda bedre, balansert ventilasjon er gull 👍

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gulvoverflaten blir muligens en utfordring:

• glatt gulv er lett å holde ren - og - lett å tryne på. 
  • Lyse gulv blir fort skitne, men speiler til gjengjeld mer av belysningen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Detailerclub.no, der er det mange fine garasjetråder og mange lure tips og løsninger.

Lykke til mvh Martin 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 7.10.2019 den 13.59, ODDATLE skrev:

Drenering av sølevann fra rommet der bukken står, og litt fall på gulvet så det er lett å svabre vann ned der. Det er enkli greit nemlig å kunne vaske gulvet uten at en må suge opp vannet 😉

Og med isolert garasje så tenk på ventilasjon, en billig avtrekksvifte eller enda bedre, balansert ventilasjon er gull 👍

Ja den er lur! Tar vel bare avløpsrør rett ned i grunnen der da :) 

Angåeende ventilasjon tenkte jeg to ventiler i vegg på portsiden og kanskje tre på motsatt vegg. Varmepumpe for å holde 16-17 grader.. Er det ideelt med plast før plate på innside vegg i garasje? 🤔

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 7.10.2019 den 19.29, MaMy skrev:

Detailerclub.no, der er det mange fine garasjetråder og mange lure tips og løsninger.

Lykke til mvh Martin 

Takker, skal kikke litt der :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
15 minutter siden, Belden skrev:

Er det ideelt med plast før plate på innside vegg i garasje? 🤔

Ja, hvis du skal ha varme i garasjen om vinteren så er det ikke bare lurt men også nødvendig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
22 minutter siden, Runet skrev:

Ja, hvis du skal ha varme i garasjen om vinteren så er det ikke bare lurt men også nødvendig.

Fare for kondens ved nedkjøling og oppvarming over tid...? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan også være en idé og bruke 2x6 i reisverket om du ønsker bedre isolasjon, men det har også ulemper ved at det blir en høyere kostnad i reisverk og isolasjon og det stjeler plass  🤔 men du sparer fyrinsutgifter 😉. En ting som kan være lurt er tenke på er hva slags utstyr vil du ha ? Jeg har lagt kompressor oppe i kneveggen i taket, 370 L tank og motor står ved siden av. Sparer meg for støy og plass 😉

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Belden skrev:

Fare for kondens ved nedkjøling og oppvarming over tid...? 

Stemmer😎

Som Porka sier så ville jeg også brukt 6" reisverk. Det koster ikke sååå mye mer.

Og sett inn en vanlig dør i tillegg til hovedport. Ganske irriterende med bare stor port når det bare er kroppen din som skal inn og ut.

Det elektriske ville jeg lagt utenpå vegg selv om det ikke er penest. Årsaken er at da kan det bygges ut etter hvert og det er enkelt og billig og endre på.

Pass på at du har nok kapasitet på inntaket (el-bil kanskje?). 3- fas er kjekt å ha i garasjen og kanskje egen jordfeilbryter slik at fruen ikke får strømløst hus når du blir ivrig i garasjen. Men jeg er ikke elektriker så dette bør du snakke om med noen som er til å stole på.

Sluk i gulv rett i grunnen er vel ikke lov, men her snakker vi vel snø som smelter og skal vekk så veldig farlig er det ikke.

Men du skal vel ha takrennenedløp så da koster det deg bare bittelitt og legge rør fra sluk og inn på samme som takrenna.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Resultat av helgens aktivitet, fylt opp med Stein, pukk, komprimert med stor hoppetusse og så grov singel opp på der igjen. Komprimert med litt mindre hoppetusse.

Venter på en rotasjonslaser med mottaker for å finjustere høyden. 

Fundament for sakseløfter midt oppi der 🙂

647C544F-C14A-473B-89A0-0352584916E3.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bygg i stål med sandwich elementer, lektre utvendig og kle med ønsket kledning😀 er rask måte å bygge på..

Ferdig innvendig samtidig som utvendig😉

Blir ikke dyrere enn trebygg, hvis du skal ha det isolert... 10 cm sandwich tilsvarer 15 cm+ rockwool

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...