Gå til innhold
Patriq Backlund

Endeledd styrestag 116-bil

Anbefalte innlegg

Hm, endeleddet på styrstangen glapper. Tror det bare skal være å stramme maskinmuttern som sitter på toppen. Men når jeg drar på den så roterer bare hele stangen.

Har prøvd å holde fast skiven som sitter på undersiden og roterer med, med en tang. Men får ikke grep nok. Får ikke løsnet og tatt den av heller. Rar patent....

Kan det også være slik at den er glapp fordi gjengestangen som maskinmuttern sitter på, bunner ut i toppen av maskinmuttern? Slik at den ikke kan/er blitt strammet nok? Hvorfor er det ikke vanlig mutter her....?

Man ser ikke leddet her, men det var når jeg gjorde dette at jeg oppdaget at det var glapp.

1F5D4860-713A-4054-9321-C8F84EF9D0A3.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke sikker på at jeg forstår bildet men er det styrestaget som sitter inn i tannstangen du arbeider med? Dette er skrudd inn i selve tannstangen, se vedlegg:

Tannstang GTV6.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du mener leddet som festes i huben til hjulet, så er dette en kon kobling, så hvis du holder kula opptil mens du skrur skal den holde igjen..

Bildet viser vel en hub, ikke et styrestag? 😉

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeps, slik jeg skrev så viste ikke bildet problemet, men hva jeg drev med når jeg oppdaget at det var glapp 😊

Ja det er del 060521320 som er glapp. Og det er når jeg skrur på 060521322 at det bare roterer.

Ok, den er kon. Og hvis jeg presser den opp så skal den få feste? På bildet så er mutteren 060521322 en sånn splitt-mutter av samme type som sitter på enden av huben for å holde lageret på plass. Er det for at den skal låses av med en låsepinn? På min er det maskinmutter (rund dome på toppen som dekker gjengestangen) på begge sider.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse pleier å være splitt mutter, ja og låses med låsepinne på andre Alfa kjerrer jeg har skudd på. I enden av akslingen der en setter på mutteren så pleier det å være laget slik at en kan låse den slik at den ikke roterer. Enten så er det laget spor til at en kan holde den fast med skiftenøkkel eller at det er innvendig spor til unbrako nøkkel. Etter å sett på bilde ditt så ser det ut som det er hull i enden til å sette inn unbrako. I tillegg er der hull som viser hvor låse splinten skal monteres.  Vis jeg har forstått deg rett?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror du skal klare å holde den igjen, men hvis leddet skal byttes ville jeg heller banket den fast med hammer så du får av mutteren.. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Dysan skrev:

Disse pleier å være splitt mutter, ja og låses med låsepinne på andre Alfa kjerrer jeg har skudd på. I enden av akslingen der en setter på mutteren så pleier det å være laget slik at en kan låse den slik at den ikke roterer. Enten så er det laget spor til at en kan holde den fast med skiftenøkkel eller at det er innvendig spor til unbrako nøkkel. Etter å sett på bilde ditt så ser det ut som det er hull i enden til å sette inn unbrako. I tillegg er der hull som viser hvor låse splinten skal monteres.  Vis jeg har forstått deg rett?

Ja, det ville jo være mere logisk med splitt-mutter. Det var som sagt ikke bilde av det jeg hadde problemer med som lå ved opprinnelig (litt dumt).

Men nå har jeg lagt ved bilde av hvordan den ser ut.

DE8502E9-68D0-4B49-B5EB-2028C0439159.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
31 minutter siden, Forzaalfa skrev:

Tror du skal klare å holde den igjen, men hvis leddet skal byttes ville jeg heller banket den fast med hammer så du får av mutteren.. 

Jeg håper og tror ikke at den trenger å byttes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da stiller det seg annerledes 😂. Har vært borti det samme og har da tatt en stor tang som jeg har tatt under "kule hode" og på styre armen. Har da låst/ presset kulen til at jeg fikk skrudd mutteren skikkelig på. Hjelper på at det er rene gjenger😄 . 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal være et spor for feste av fastnøkkel under innfestet på hub. Ganske smalt så du må ha en tynn nøkkel. Men dette er en slitedel som ikke koster allverden, jeg mener det er like greit å bytte når du først har den av.

Eller... kapp toppen av mutteren, det er sikker en umbrako i bolten 🤭

Endret av ODDATLE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 minutter siden, ODDATLE skrev:

Skal være et spor for feste av fastnøkkel under innfestet på hub. Ganske smalt så du må ha en tynn nøkkel. Men dette er en slitedel som ikke koster allverden, jeg mener det er like greit å bytte når du først har den av

Ok. Skal se om jeg får presset med tang, eller om det er et slikt spor. Mener å huske noe slikt når du sier det. Tror faktisk jeg byttet begge disse når jeg tenker meg om. Men det er 16 år siden. Har stått på bukker siden.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik ser originalt endeledd ut, med kronbolt i toppen. Hva med å løsne gummimansjeten. Gir det noen muligheter tilholde igjen?

GTV6 endeledd.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å press sammen med en stor rørtang mens du tørner mutteren, sånn i håp om å få kon til å feste seg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis mutteren ikke vil av, kan du vel kutte/splitte den hvis du vil bruke ende leddet videre.  

Du skal jo ikke ha en slik mutter på dette leddet, her skal du ha lavt moment med kronbolt og låsepinne. 

Har du foresten forsøkt å slå på eller presse mutteren ned slik at konen setter seg? det er jo vanligvis friksjon nok i konen til å skru på kronmutteren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, ODDATLE skrev:

Skal være et spor for feste av fastnøkkel under innfestet på hub. Ganske smalt så du må ha en tynn nøkkel. Men dette er en slitedel som ikke koster allverden, jeg mener det er like greit å bytte når du først har den av.

Eller... kapp toppen av mutteren, det er sikker en umbrako i bolten 🤭

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 timer siden, bjaa skrev:

Har du foresten forsøkt å slå på eller presse mutteren ned slik at konen setter seg? det er jo vanligvis friksjon nok i konen til å skru på kronmutteren.

Men konen er vel motsatt vei (så den presses sammen når man skrur til mutteren)?

I så fall må man jo slå på leddet, og det er jo ikke så lurt hvis man vil bruke det videre.. 

Tror jeg er enig med forrige taler, kapp hodet av mutteren til du ser bolten! Kanskje varmen hjelper på at den sitter fast også..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det sitter jo kuppel mutter som bolten bunner i så det er bare å kutte av hode på kuppel mutteren eller kutt av hele dritten å kjøp nye ledd

Hilsen Bjørn Ivar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nytt forslag nr 317: sett liten jekk under endeleddet, der kula er, og jekk opp slik at kula står i spenn mot armen. Skru av kuppelmutteren (det der er jo en pyntemutter av ræva kvalitet som ikke hører hjemme på en bil).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her ser du styreleddet på min GTV6. Normalt er det inget problem å løsne kronbolten, da konen over selve kula i leddet sitter bom fast i staget. Her må man normalt bruke ters for å få styreleddet løst. Det er ikke noen form for umbrakospor i topp, eller festemulighet i styreleddet. Men dersom du presser staget ned over konen pleier denne forbindelsen å sitte bom fast. Dersom ikke er jeg enig med siste innlegg, kutt mutteren i biter og ters av hele styreleddet. NB ikke skru det til før du har justert styregeometrien.

Enig med siste taler. Kutt hodet av mutteren og splitt denne

Styrekule GTV6.1.JPG

Styrekule GTV6.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle gode tips!! Skal gå til verks.

Rart det sitter slik mutter på begge sider. Men, må da i det minste bestille nye muttere først. Har akkurat fått en ny til den ene siden som holder lageret og hub'en.... Kunne ha spart meg for litt frakt hadde jeg visst. Er det å få fatt i, i Norge?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Patriq Backlund skrev:

[...] Er det å få fatt i, i Norge?

Mutter til endeledd følger med når du kjøper nytt endeledd. Løse mutre fås kjøpt i f.eks jernvarehandel.

Kronmutter (den med mange "fingre") bruker du KUN dersom det er hull for splint i endeleddets gjengeparti. Ellers bruker du låsemutter (mutter med plastforing på innsiden ytterst). Det finnes også andre typer låsemutre, f.eks Trilock, men det har ingenting for seg å bruke annet enn kron- eller låsemutter med plastkrave på endeleddet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var kronmutter jeg tenkte på. Regner med at det er hull i endeleddet siden alle andre ser ut til å ha det og nye deler også viser det.

Kan Zachariasen på Torshov ha slike, mon?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Patriq Backlund skrev:

Det var kronmutter jeg tenkte på. Regner med at det er hull i endeleddet siden alle andre ser ut til å ha det og nye deler også viser det.

Kan Zachariasen på Torshov ha slike, mon?

De reklamerer for sitt mangfold i skruer etc.  http://www.zachskruer.no/index.php  Ring!

Ellers er å si at kronmutter er ikke noen sjelden vare. Jeg har kronmutter på bakhjulsbolten på tre motorsykler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...