Gå til innhold
trd72

Trenger tips før kjøp

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri eid en Alfa, men jeg har drømt om det. Tro meg.
I og med at jeg også har barn som skal kjøres både her og der, er det en 159 som er i kikkerten. Helst en bil rundt 80-90 tusen.
Gjerne 2009 og oppover.

Hva må jeg passe på før jeg kjøper?
Jeg har hørt om et turboproblem.
Hva er pris på reg.reimskifte? (Og når skal den skiftes?)
Hvilke dyre reparasjoner må jeg regne med?

Jeg har ikke tilgang til garasje.
Jeg er en medium erfaren mekaniker (har eid 2 stk VW boble) så jeg må benytte verksted på mye.
(Mindre god på motor. Medium på karosseri/bremser. Medium på elektrisk.)

Håper noen har tid til å hjelpe.

Mvh
Truls

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, trd72 skrev:

I og med at jeg også har barn som skal kjøres både her og der, er det en 159 som er i kikkerten. Helst en bil rundt 80-90 tusen.
Gjerne 2009 og oppover.

Jeg er en medium erfaren mekaniker (har eid 2 stk VW boble) så jeg må benytte verksted på mye.

Mvh
Truls

Og av erfaring... skaff deg diagnoseprogrammet* som gjør at du hurtig kobler deg opp på OBD-kontakten i bilen og leser av feilkoder som en proff 👍

*) ...google  FiatEcuScan  + ELM327 cable

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mitt valg ville vært en med automat. 

Finn en som er vedlikeholdt så bør det nok gå bra 👍 den som er linket over her ser jo bra ut.

rett modell og farge, og påkostet. 

Lykke til 😉 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp.

Den bilen du tipser om oddatle har jeg sett på flere ganger og den er svært fristende.
Det som holder meg tilbake er at det er heftelser på bilen.
127.000 i heftelser og prisen på bilen er 80 000,-
Så det blir ikke slettet om jeg betaler alt til banken heller.
Litt skummelt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, trd72 skrev:

Tusen takk for hjelp.

Den bilen du tipser om oddatle har jeg sett på flere ganger og den er svært fristende.
Det som holder meg tilbake er at det er heftelser på bilen.
127.000 i heftelser og prisen på bilen er 80 000,-
Så det blir ikke slettet om jeg betaler alt til banken heller.
Litt skummelt.

Husk at pantet er registrert den 09.11.2017, m.a.o snart 2 år siden. For hver måned som har gått så har personen betalt inn sin "skyld og gjeld". Hovedstolen/det opprinnelige beløpet står imidlertid ettersom det ikke er tinglyst ny/endret "gjeld". (Å tinglyse herunder endre koster penger.) Jeg vil tro at salgssum er ganske nær gjenstående skyld. Du kan be om å få oppdatert fortegnelse over gjenstående/skyldig beløp fra eier.

Ellers så vil du finne mange tips på nettet hvordan man sikrer seg at innbetalt beløp virkelig går til "banken" og ikke til fest og fyll.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan også se på denne: 

Sitat

Gjerne 2009 og oppover.

Mvh
Truls

1. Les gjerne kjøperveiledningen jeg har linket til ovenfor, den tar for seg de vanligste tingene du må være oppmerksom på med 159-en.

2. Turboproblemer er ikke unikt for Alfa Romeo, det er nærsagt umulig å eie en relativt moderne bil uten turbo i dag. Turboer havarerer av sammensatte årsaker, ikke spesifikt fordi de sitter montert i en Alfa Romeo som du sikkert forstår. Såvidt jeg har fått med meg er ikke 159 spesielt plaget av turbohavari. Imidlertid sliter 1.9 16V diesel med virvelspjeld som kan dette av og ramle ned i brennkammeret med påfølgende destruksjon av topp og stempler. Dette skyldes gjerne koksing av innsug på grunn av litt lite effektivt EGR-system. Generelt bør du vel holde deg unna moderne dieselbiler som har vært brukt mye til småkjøring.

3. Pris på registerreimskifte er helt umulig å si konkret, fordi det varierer fra verksted til verksted og med tanke på hvilken motor man har. 2.4 dieselen for eksempel, må halvveis løftes ut av motorrommet for å få skiftet den fordi det er så trangt, og vil følgelig koste mer penger enn tilsvarende operasjon på en 1750 TBi eller en 2.0 diesel.

4. Dyre reparasjoner: dette kommer litt an på hvor godt forarbeid du gjør før du kjøper (med andre ord hvor nøye du undersøker et potensielt kjøpeobjekt), men det er ikke uvanlig å måtte bruke litt penger på understellsdeler (fjærer, foringer, lenkearmstag etc). Ellers er jo skifte av svinghjul ganske dyrt, og M32-girkassen som sitter i en del 159-er er ikke uskyldig den heller.

Som du vet er/kan det være et lotteri å kjøpe bruktbil. Nøye forarbeid kan være/er nøkkelen til et godt kjøp. Også vil jeg gjerne hente inn et uttrykk fra en av mine dyre og unødvendige hobbyer (samler på armbåndsur): "buy the seller, not the watch".

Lykke til, og god jakt!

Endret av Ipanemabraun

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å være bekymret for heftelser er bare tull! Banken til selger ordner dette sikkert og fint. Kjøpt flere biler med heftelser på

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, integrale skrev:

Å være bekymret for heftelser er bare tull! Banken til selger ordner dette sikkert og fint. Kjøpt flere biler med heftelser på

De, som er bekymret, er potensielle kjøpere uten erfaring med pante-biler. Det finnes flust med råd på internett til de bekymrede som f.eks denne https://www.santanderconsumer.no/magasinet/bilmc/husk-kjoper-bil-heftelser/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Landmann skrev:

De, som er bekymret, er potensielle kjøpere uten erfaring med pante-biler. Det finnes flust med råd på internett til de bekymrede som f.eks denne https://www.santanderconsumer.no/magasinet/bilmc/husk-kjoper-bil-heftelser/

Ja, det er flust med råd og da blir en førstegangskjøper så bekymra at han står over hvis det er heftelser.

Som Integrale har, så har jeg også kjøpt mange biler med heftelser.

Uansett hva man leser:

Betal kjøpesummen til den som har heftelser/pant i bilen (normalt bank eller finansieringsselskap) og ALDRI til den som selger den (hvis ikke det er panthaver som selger), og før du gjør det:

Få bekreftet fra den som har tinglyst denne heftelsen/pantet (altså den som er panthaver) at heftelsen blir slettet når du betaler den avtalte summen.

Sier panthaver at det ikke er nok, så dropper du kjøpet med mindre den som selger betaler inn ekstra til panthaver og panthaver sier ok.

Igjen: Aldri betale til selger når det er pant i bilen. Kun til panthaver mot at de sletter hele pantet/heftelsen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...