Gå til innhold
Patriq Backlund

Borre ut hardt stål!

Anbefalte innlegg

Arghh....

Måtte få det ut.😊

Jeg monterer sensor for Motronic tenner på veivhjulet, på en gammel L-jetronic V6. Det ene hullet var ferdig borret og gjenget. Den andre nesten ferdig gjenget når gjengetappen knakk når jeg skulle skru den ut. Gjenger i små omganger, og dette skjedde når jeg skulle skru tilbake og ta ut litt metallspon.

Regner med at aluminiumen er så myk at den feste i tappen. Sikkert sammen med noe "shavings". Så nå sittn' der!!!

Har nok brukt sammenhengende flere timer borring og kommet noen millimeter inn. Hard metall dette. (Det var morsomt å få den sprikende bruddflaten formet og sentrert så pass at jeg kunne bruke bor. Måtte bruke dremmel med konisk topp.) Men, er det noe annet å bruke? Tenker noe som sliper i stedet for skjærer? Ellers vil jeg stå med dette i dager for å få ut restene og gjenget opp det siste.

Jeg er i ville.....

F509B70D-A65D-423D-97E9-8E25CF6209D1.jpeg

Endret av Patriq Backlund

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke lett med håndrill dette nei. Noen legger en skive rundt hullet og sveiser skiven fast i enden av tappen som stikker frem, så sveiser de en bolt fast i skiven.

Og bruk gjengeolje når du holder på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og borre i en gjengetapp er helt fånyttes - det går rett og slett ikke. Isåfall må du borre på sidene av tappen slik at den løsner. Det resulterer bare i et stort ubrukelig hull som du evt. må borre ut og fylle med løsgjenger.

Du trenger en sånn 😉 http://www.wgas.no/wp-content/uploads/2018/02/Walton-gjengetappekstraktorer.pdf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tappen er like hard eller hardere enn borret. Prøv om du kan finne et slipehode til dremel eller drill som er lite nok til å slipe hele dybden. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøver disse!

Jeg fant et verktøy (jeg bare trodde fantes i mine forhåpninger), jeg hadde truen på. Men, selv med dette så satt tappen så hardt at verktøyet bare kollapset.

Så, blir å slipe.

D830928C-3FBF-43A9-A38C-6E5E91D00DC1.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser nå at det var tipset om disse tidligere, men at min nettleser ikke var oppdatert slik at jeg ikke sett innleggene. Men av en tilfeldighet kom jeg over dem når jeg var hos Willy for å kjøpe et gjengesnitt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 26.9.2019 den 18.13, bjaa skrev:

Ikke lett med håndrill dette nei. Noen legger en skive rundt hullet og sveiser skiven fast i enden av tappen som stikker frem, så sveiser de en bolt fast i skiven.

Og bruk gjengeolje når du holder på.

Det var dessverre ikke noe som stakk ut 🙄

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Suksess!

Prøvde slike slipestift. Jeg hadde da først prøvd slikt verktøy som roterer når man slår på det. Så prøvd å knuse metallen med dor. Men siden alu er så mykt så ble tappen bare mælt inn i bunn av hullet.

Når jeg så slipte ned i tillegg så fikk jeg bort det meste av tappen, og nok dybde til å kunne gå fra et M6 til M7 gjenget hull. Måtte da borre opp det ene hullet i sensoren bitte litt.

Endelig kan jeg fortsette å gjøre motoren ferdig!👍😁

EAF702A7-77AC-49D9-AF23-FF4F79DD3315.jpeg

Endret av Patriq Backlund

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, Patriq Backlund skrev:

Suksess!

Prøvde slike slipestift. Jeg hadde da først prøvd slikt verktøy som roterer når man slår på det. Så prøvd å knuse metallen med dor. Men siden alu er så mykt så ble tappen bare mælt inn i bunn av hullet.

Når jeg så slipte ned i tillegg så fikk jeg bort det meste av tappen, og nok dybde til å kunne gå fra et M6 til M7 gjenget hull. Måtte da borre opp det ene hullet i sensoren bitte litt.

Endelig kan jeg fortsette å gjøre motoren ferdig!👍😁

Great success!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Patriq Backlund har du låst av den nye bolten med flytende gjengelås? Sensoren har en viss (dog liten) egenvekt og holdes i ro av bare èn bolt. Det er en viss fare for at denne ene bolten kan løsne noe og dermed flytter sensoren på seg.

(I praksis tror jeg ikke dette skjer; gamle Alfa'er brukes lite, står mest i ro og dermed er det lite som løsner :) )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som synes måtte jeg kappe pinnen som markerer posisjon på hjulet. Malte nokken rød, samt la rød farge i merket på hjulet. Merket i tillegg til TDC opp standard for- og retardert tenning, la svart farge i disse merkene og preget in de tre tilsvarende bokstavene. Man ser også konvertert mekanisk strammer.

Hjul og sensor kommer fra en 164 motor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...