Gå til innhold
Patriq Backlund

+12v ved coil - 116 V6

Anbefalte innlegg

Skal montere wasted spark coil på GTV6'n. Tenker bruke samme kilde som original-coilen for +12v.

Akkurat nå sitter ikke motoren i bilen. Og ikke ECU'n heller. Men, jeg tenkte jeg burde ha +12v likevel ved stiftet. Men får ingen spenning der. Har prøvd andre stift også, i tilfelle jeg merket opp feil.

Rart nok så har jeg heller ikke +12v til radiatorviftene, på stiftene til dem. Det burde jeg vel også ha?

Jeg har 11.5v på ovensiden av alle sikringer unntatt 3st som har ca 8-9v. Og to som har null, men det tror jeg er de som er til releet som styres av ECU'N.

Og tilsvarende spenning på nedsiden av sikringene. 

Er det jeg som gjør en tankefeil noe sted?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Radiatorviftene skal  du ihvertfall ha spenning til.  Dersom du tjuvkopler ( kopler sammen) kablene som går til temperaturswitch som sitter i radiatoren, skal disse starte når du slår på tenningen. Sender deg sikringsdiagram på en 1986 modell. Viftene er rele styrt. Holder i dag på å skifte termoswitch som har sviktet og også vifter som skriker litt stygt.

 

Sikringsboks GTV6.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har byttet viftene mot to nye fra Biltema faktisk. Jeg sveiset på to små vinger på "rammen" som viften er festet i. Viftene fra Biltema har to feste-hull. Imens original har tre.

Tenkte hvis det bråker så er de billige å bytte til.

Ok, så når thermo-switchen på radiatoren slår til så aktiviserer den et rele som så gir viftene strøm? Da er det jo ikke rart om det ikke ligger spenning på stiftene til viftene 😊

Jeg kommer til å la Megasquirt styre viftene og ikke switchen på radiatoren.

9E0CE571-41F1-4DA5-A7FD-E5817E9A55C9.jpeg

Endret av Patriq Backlund

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Termoswitschen er jo normalt en ganske sikker startenhet for disse kritiske viftene. Enkelte har latt viftene få direkte strømtilførsel utenom tenning slik at de kan kjøle ned motor etter at  bilen har stanset og tenningen er slått av. Starter ikke disse koker bilen ganske fort ved køkjøring.

Når det gjelder sikringsdiagrammet og dette er  litt forvirrende, så les dette sammen med kabeldiagrammet for tenningssystemet. 

Endret av bjaa

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er det angitt hvilke sikringer som ligger mot tenningssystemet, Men dette er noe forvirrende. Det beste er at alle sikringene og rele er intakt intill man vet eksakt hva som styrer hva. Dette kan vel også være litt forskjellig for de forskjellige årsmodeller. Sikring nr. 4 på min bil slår ut all tenningsstrøm eksempelvis.

Tenningssystemet GTV6.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk igjen!

Hvis sikring 4 slår ut tenningsstrømmen så kan det jo virke som om din bil ikke er koblet til samme sikring som i diagrammet.

Du sendte diagrammet tidligere ift når jeg så etter hvilken kabel som var koblet til turtelleren. Regnet derfor med at det skulle være strøm til coilen når tenning var på, selv uten ECU. Får fortsette å sjekke. 😊

Ift Thermo Switch; Enig i at den er enkel å robust. Jeg ønsket bare muligheten for å enkelt kunne styre akkurat når viftene slår inn/av. Eneste muligheten ellers er å bytte enheten med en med annen "trigger". Med Megasquirt kan jeg gjøre det med noen tastetrykk.

Kan jeg spørre hvor du har de diagrammene fra? Jeg har verkstedsmanual for GTV6 og 75, samt Haynes manual for Alfetta. Men ingen har slike tydelige diagrammer. Hadde også hjulpet for å se hvordan viftene er koblet.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diagrammene har jeg avfotografert fra min egen Owners manual som fulgte bilen som er en 1986 modell. Disse er ikke helt fine, men fremdeles leselige.

Sender deg det som viser vifte switch som Item 3 og vifte som nummer 5. Må muligens printe disse i A3 for å kunne følge kablene. 

Kabeldiagram GTV6.1.JPG

Kabeldiagram GTV6.JPG

Endret av bjaa

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen fordelen med å benytte switchen i radiotoren er at man da beholder de barriærene som er etablert med uavhengige temperatursensorer, og ikke kopler flere signaler på samme sensor.

Jeg fikk eksempelvis varsellys opp på temperaturmåler før bilen nådde kokepunkt. Er denne måleren feil og du har koplet megesquirt til denne mister du denne ekstra sikkerheten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk!!

Heldigvis så er det en sensor for vann-temp (samme som L-jetronic bruker), en for å slå på viftene (som sitter på radiatoren), en som viser temp på instrumenter (og en som tenner varsel-lampen). Hvis det er feil på vann-temp måleren så styrer også L-jet feil.

 

Nå har jeg imidlertid målt temperatur på vann og motstand over måleren parallelt og notert i en tabell (som MS slår opp i). Slik at jeg "vet" at Megasquirt har riktig data. 😊

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...