Gå til innhold
Pål Arthur

Jeg kjøpte denne (Thema 8.32)

Anbefalte innlegg

Et entusiastforum handler vel som regel mer om entusiasme for eierskap, enn entusiasme for fortjeneste. 

Entusiasmen her inne handler sjelden om entusiasmen for å kvitte seg med noe. Det er nok noe av det Gruagarasjen sikter til. 

"Korttidsentusiasme" er vel en selvmotsigelse?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Gruagarasjen skrev:

Pål Arthur selger sine nyinnkjøpte enheter så fort at det er vel ikke mulig å kjenne bilen såpass at det er mulig å kose seg i det hele tatt. drivkraften bak prosjektet er kjøp og salg og mulig en lett fortjeneste.Det er vel det bilomsetning dreier seg om, mye mer enn entusiasme for bilene i seg selv. 

Hva er formålet med denne kommentaren? Sier du her at det er en oppskrift for "entusiastisk bilhold" som han ikke oppfyller? O.o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, Alfanatiker skrev:

Et entusiastforum handler vel som regel mer om entusiasme for eierskap, enn entusiasme for fortjeneste. 

Entusiasmen her inne handler sjelden om entusiasmen for å kvitte seg med noe. Det er nok noe av det Gruagarasjen sikter til. 

"Korttidsentusiasme" er vel en selvmotsigelse?

Skjønner ikke hva du vil fram til, vil du helst at han holder seg unna forumet fordi han eier bilene for kort tid?

Forumet her er vel for å dele gleder/sorger/erfaringer med folk med samme type biler, ingen grunn til å stille krav utover det? Som ikke forumet er stille nok...?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, Forzaalfa skrev:

Skjønner ikke hva du vil fram til, vil du helst at han holder seg unna forumet fordi han eier bilene for kort tid?

Forumet her er vel for å dele gleder/sorger/erfaringer med folk med samme type biler, ingen grunn til å stille krav utover det? Som ikke forumet er stille nok...?

Jeg ga en mulig begrunnelse for kritikken som det ble stilt spørsmål til. Hverken mer eller mindre. Om noen velger å la seg trå på tærne av det får være opp til en selv. Men det gjør det vel ikke mindre sant av den grunn? 

"offence is taken, not given"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sant og sant, er ikke enig i noe av det du skrev jeg.. ;)

Kritikk er i og for seg greit, men å kalle noen "for lite entusiast" til å poste her er da mildt sagt ekskluderende og ikke noe jeg stiller meg bak. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 minutter siden, Forzaalfa skrev:

Sant og sant, er ikke enig i noe av det du skrev jeg.. ;)

Kritikk er i og for seg greit, men å kalle noen "for lite entusiast" til å poste her er da mildt sagt ekskluderende og ikke noe jeg stiller meg bak. 

Jeg har ikke kalt han for lite entusiast til å poste her. Jeg har kun rettferdiggjort Gruagarasjens utsagn. Det hindrer han ikke å poste her, men det gir en forklaring på hvorfor trådstarters påstand om at han er en "korttidsentusiast" (som forøvrig er et oksymoron), gir åpning for at han blir en huggestabb. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten oppsummering på hvorfor jeg gadd å bry meg om denne tråden:

Vi få som er her inne sitter på mye teknisk kompetanse, som vi gjerne deler med likesinnede som har fått en utfordring. Et bilproblem som for andre kan oppfattes som både dyrt og kanskje ulønnsomt, kan bare være en bagatell som kan løses, hvis man vet hvordan.

Det å tjene penger på et bilsalg er helt innenfor. Det er ikke lett, men hvis man får tak i en omsettelig vare og er såpass mye inne på Finn og er i markedet hele tiden, så skjønner man når noe går litt for billig.

Hvis du klarer å omsette 5-6 biler i året. Og hvis du legger bilen du kjøpte ut igjen på Finn samme dag som du kjøpte den, da handler du med biler. Hvis du kan sitte igjen med litt penger, så har du jo lykkes med å handle biler.

Det er jo opptil enhver her inne om man vil hjelpe en bilhandler med noen tekniske tips på de spørsmål som kommer. Men vit da at du samtidig hjelper vedkommende til å fikse ting, som gjør at bilen kan omsettes til en høyere pris, enn da den ble innkjøpt. Hvis det er greit for deg at noen tjener penger på dine tips og kvalifikasjoner, så gjerne det. 

Min kompetanse er ikke tilgjengelig for personer som skal tjene penger på dem. Men jeg deler gjerne teknisk info med alle entusiaster som trenger hjelp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Alfanatiker skrev:

Jeg har ikke kalt han for lite entusiast til å poste her. Jeg har kun rettferdiggjort Gruagarasjens utsagn. Det hindrer han ikke å poste her, men det gir en forklaring på hvorfor trådstarters påstand om at han er en "korttidsentusiast" (som forøvrig er et oksymoron), gir åpning for at han blir en huggestabb. 

Det finnes moralpoliti også her. 

Jeg kjører ikke rundt Island mot klokka på vinteren, eller Hochalpenstrasse på sommeren, eller forsåvidt på lunsj i Humlebæk fra Oslo en lørdag bare for maten. Det er kameratskapet, bilen og reisen. Jeg planlegger ikke Mille Miglia uten å være entusiast, eller drar til Paris på retro bilutstilling bare for å spise foie gras.

"Sportsbar" er et oksymoron, men det hindrer ikke meg i å drikke der. 

...og jeg trenger forsåvidt ikke forsvare meg i forhold til noe form for moralpoliti.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

...mens jeg synes det er friskt at vi har bredde i eierskapet. Selv kjøper jeg bare, null salg fra stallen - og bilene står seg ihjel. @Pål Arthur handler friskt og har sikkert såvel kjøreglede og eierglede den tiden bilene står i hans navn. Vi trenger friskuser - og ikke garasjeentusiaster slik som meg og flere med meg.

Gønn på @Pål Arthur og kjøp nå for fetta den Jaggen jeg linket til deg 😁👏💪

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 24.9.2019 den 17.54, Gruagarasjen skrev:

...

Det er jo opptil enhver her inne om man vil hjelpe en bilhandler med noen tekniske tips på de spørsmål som kommer. Men vit da at du samtidig hjelper vedkommende til å fikse ting, som gjør at bilen kan omsettes til en høyere pris, enn da den ble innkjøpt. 

Vi kupper tråden til Paal Arðhur... 🤘

Jeg har en annen innfallsvinkel enn det som synes å være budskapet i det siterte innlegget. Dersom én har i tankene å selge sin italiener, og den éne står i fare for å lempe ut den mafiose italieneren i markedet med mangler, så finnes det et potensiale for at en kåt jævel hiver seg på, kjøper og oppdager etterhvert katta i sekken. 😖

Så kommer neste trinn: av en eller annen forpu... grunn klarer ikke italienske bilmerker å hevde seg kvalitetsmessig med f.eks produkter fra Sauerkraut og Würst'ene. Tyskertene er simpelthen gjennomsyret av kvalitet. Det oppdager den kåt-stokken etter avsluttet handel. Og da får pippen en annen pip. Da går jævelen på den største hævven som finnes i regionen. Der utbasuneres det et budskap om jæ... dritbiler fra støvellandet - og da gayz an' gørls: da nytter det ikke å stå i sin flislagte garasje og skryte av Alfa Romeo som verdens beste bil. Skjeden er skadet!

Derfor henstiller jeg, gitt at menighetens hjerter svulmer av glede over Alfa Romeo, å dele av Eders Kundskap og Vishet slik at denne éne, med salgslyst i sitt sinn, får satt sammen dritbilen før salg slik at den kåte jævelen gjør et godt kjøp, kan røske litt i stanga med høyrehånda og vite at han eller hun kan lenge leve i troen på et bilmerke, som gir mange smil per mil.

Kjære menighet: Del av Eders Kundskap - og la Mammon få leve der det finnes livsgrunnlag. Fø...ings Amen 🥁🙂

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når nå @Landmann påpeker mammon (med stor M) - så er det alltid et element av denne gud i et godt kjøp.

Kuppet tråd eller ikke, jeg kupper den tilbake. Denne innkjøpte bilen var tiltenkt om lag 1600 km i tjuetjue - etter først å ha gjort Europa på langs. Min venn Henrik har plottet ruta inn på GPS allerede.

Bilen skulle derfor ikke flippes, men holde - i min bok en evighet - med et perspektiv fra til august neste år.

At jeg ikke har flippet nok biler med såpass fortjeneste at jeg med letthet kunne ta den ekstra uventede kostnad, tar jeg ansvar for. 

Nå arbeider jeg i en ideell stiftelse, men jeg er likevel ikke motstander av utbytte. Men sosialisten i meg (det lille som er igjen) forstår at noen kan reagere negativt på at andre kan tjene penger på menneskers a) godhet b) dumhet eller c) nød. Fastleger, begravelsesagenter, teppe- og bruktbilhandlere, dagligvaregrossister og finansieringsselskaper.

Mannen jeg kjøpte bil av, fin fyr, hadde seks biler i garasjene, som jeg aldri vil hatt råd til en av, i hele min levetid. Bentley hybridbilen han betaler noen titusener for å være først i køen på, slik at kona får den konebilen hun helt sikkert fortjener (kjører 60 km på strøm), vil være to liv uoppnåelig.

Men mannen er smartere enn meg og har helt sikkert jobbet hardere enn meg - og jeg misunner ham ikke så mye som en planke i en av garasjene hans.

Også han opplevde jeg som entusiast. Og hva er bedre enn å være entusiast og ha ræva full av cash?

(jeg rører her mens fruen får øynene sjekket. Hun skulle kanskje sjekket hele hodet istedenfor. Det er en grunn til at menn fisker, eller drar på bilturer, eller padler kano. Man må på et vis vekk noen ganger)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Pål Arthur skrev:

[...]

Det er en grunn til at menn fisker, eller drar på bilturer, eller padler kano. Man må på et vis vekk noen ganger)

Denne tråden kan jeg like; fra seriøst innlegg om bilkjøp til utdriting pga tidligere handel og vandel 😁👏

Ok, her er mitt bidrag fra siste helgs "mannfolkreise"...

IMG_2228.JPG

IMG_2230.JPG

IMG_2232.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja godtfolk. Nå er det like før det er mandag igjen, Ååda er det bare 5 dager igjen til helg ;) 

Finnes alltid folk som tar dårligere avgjørelser enn dette :) :)  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte denne istedenfor.

Så kan vi ha en poll:

A) Selge med fortjeneste

B) Selge break even

C) Selge med tap (mest sannsynlig - etterhvert)

D) Beholde til den er kjørt i filler

It's still all about the fun.

Jeg kjøpte denne.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Behold og bruk så lenge det er gøy. Deretter selg. Behøver vel ikke være værre enn det :D Gratulerer!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
41 minutter siden, PerI skrev:

Behold og bruk så lenge det er gøy. Deretter selg. Behøver vel ikke være værre enn det :D Gratulerer!

Takk,

Morsom å kjøre, kjapp nok. Litt liten til denne kroppen, men det visste jeg fra før, etter å ha eid en e500 et halvt års tid.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=152722905

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott bil, kult kjøp, varm motor og flatt jern 👏😁

Jag känner hornen i min panna som sakta börjar växa ut. (Cecilia Vennersten)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 minutter siden, Landmann skrev:

Flott bil, kult kjøp, varm motor og flatt jern 👏😁

Jag känner hornen i min panna som sakta börjar växa ut. (Cecilia Vennersten)

Det ble ingen Jag, men dette duger i massevis.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 minutter siden, Pål Arthur skrev:

Det ble ingen Jag, men dette duger i massevis.

🙂 det viktigste, uavhengig av merke i front, er at du som eier får litt dråpp i trusa under kjøring. Og bunnlinja; kjerra er din - så gønn på 😁💪

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 timer siden, Landmann skrev:

🙂 det viktigste, uavhengig av merke i front, er at du som eier får litt dråpp i trusa under kjøring. Og bunnlinja; kjerra er din - så gønn på 😁💪

Dråpp i trusa, løft i shortsen.

Den gode nyheten er at jeg nok ikke vil trenge tekniske råd fra forum på en bil som kun har rundet 10500 km, kanskje bortsett fra om det faktisk er nødvendig å skifte reima etter fire år. Den var en fryd Tønsberg - Oslo i går kveld, og jeg gleder meg til en svingom på bakveiene Enebakk - Trøgstad osv. Dette er en karamell å smatte på en stund fremover. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle flyttet over tråden til Fiat, men pytt. 

Abarth'en er nå tunet hos TS Racing på Lørenskog. Den var gøy å kjøre i går. I dag er den hysterisk morsom. Jeg skjønner naturligvis ikke bæret av hvordan de gjør det, og derfor betaler jeg også 5800 kroner for at akkurat TS gjør jobben, og ikke en gjøk i Indre Østfold som har fått standardprogrammer fra en annen gjøk i Polen.

Spinner på første og spinner på 'an, og jaggu spinner den ikke litt på tredje også. fra 160 hk til 170 hk pluss og fra ca 230 Nm til over 300. Turbonåla spinner som en snurrebass, der den knapt hadde trykk på 0,8 tidligere, går den nå nesten i bunn.

TS hadde en før- og ettertest og før var det litt sån mneehh og etterpå var mannen bare et stort glis.

(Hadde jeg turt, så ville jeg forsøkt meg på Rudskogen på lørdag. Aner ikke om jeg slipper inn.)

Endret av Pål Arthur

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gikk på en ny smell.

Noe annet enn elbil skal man kunne kjøre vinterstid når Abarth'en står parkert.

155 hk diesel til veldig bra pris. 133000 km. Trenger kun et oljeskift. En Mondeo, har jeg forstått.

(skulle kanskje ikke postet en slik på forum)

687_379326743.jpg

Endret av Pål Arthur

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Pål Arthur skrev:

Gikk på en ny smell.

Noe annet enn elbil skal man kunne kjøre vinterstid når Abarth'en står parkert.

155 hk diesel til veldig bra pris. 133000 km. Trenger kun et oljeskift. En Mondeo, har jeg forstått.

(skulle kanskje ikke postet en slik på forum)

687_379326743.jpg

Så du tror du beholder denne fram til snøen kommer? 😜

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er visst ikke så mye til felles med Mondeo som man skulle tro. På godt og vondt (god tilgang på billige Mondeo deler, Jaguar deler er straks litt verre). Tror det er noe slik som 1/3 som er felles

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...