Gå til innhold
AlfaFinnmark

Dau på lavt turtall

Anbefalte innlegg

Min 159 jtdm 150 hk kveles lett ved igangsetting. Ved igangsetting i svak motbakke må turtall en god del opp. Synes det blir unødvendig sliring på clutch og slitasje på den. Motor virker frisk ellers bortsett fra når den starters. Høres liksom ut som motoren pines igang når startmotoren går uten at den bruker lengre tid på å starte. Noen tips?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det mye små kjøring? Det første jeg ville gjort var å sjekke egr, enkelt og raskt å se om den er helt sotet fast, om den står i åpen stilling kan det føre til symptom som beskrevet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er to feil som kan lage disse symptomene. EGR eller swirl flaps i innsuget men som regel er det sotet EGR som er synderen. Den kan renses men da er det viktig at tetteflatene til ventilen er helt rene og at stempelet kan bevege seg fritt og ledig. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Arvid skrev:

... men som regel er det sotet EGR som er synderen. Den kan renses men da er det viktig at tetteflatene til ventilen er helt rene og at stempelet kan bevege seg fritt og ledig. 

Yiess... og ikke bare det...

De fleste garasjemekkere renser selve stempelhuset, men det er ikke nok. EGR'en er to-delt og består av elektromagnetisk styreenhet med akseltapp og selve stempelhuset. Min erfaring er at akseltappen på styreenheten "gjengugges" og kan dermed ikke bevege seg sømløst mot stempelet i stempelhuset. Det betyr at styreenheten og stempelhuset må også skilles og gjøres rent; anleggsflaten mellom enhetene må gjøres ren samt akseltappen.

Endret av Landmann

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
31 minutter siden, Landmann skrev:

Yiess... og ikke bare det...

De fleste garasjemekkere renser selve stempelhuset, men det er ikke nok. EGR'en er to-delt og består av elektromagnetisk styreenhet med akseltapp og selve stempelhuset. Min erfaring er at akseltappen på styreenheten "gjengugges" og kan dermed ikke bevege seg sømløst mot stempelet i stempelhuset. Det betyr at styreenheten og stempelhuset må også skilles og gjøres rent; anleggsflaten mellom enhetene må gjøres ren samt akseltappen.

Helt riktig 👍

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode råd. Den har kansje litt rykkete gange ved start. Noen som om har erfaring med egr rens spray på boks i innsuget mens motor går? Har tidligere brukt en maskin fra BG når jeg jobbet som mekaniker. Var da renseveske i en trykksatt beholder som ble sprøytet inn i innsug ved forhøyet tomgang. Dette er utstyr jeg ikke lenger har tilgang på. Men funket som snus på kundebiler. Fins det noe på boks som virker på samme måte. Tenkte det kunne virket på samme måte på resten av systemet etter at egr er åpnet/renset mekanisk?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
39 minutter siden, AlfaFinnmark skrev:

Denne var lur. Her slår han ut innmat i solenoiden for å rengjøre den i tillegg til selve ventilen 

Yiezz... der ser du totalrengjøring av EGR-ventilen - og med de bildene i minnet så er sprayrensing av EGR'en like virkningsfullt som forgasserrens: bare overfladisk pusselanke med harelabb.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 timer siden, AlfaFinnmark skrev:

Takk for gode råd. Den har kansje litt rykkete gange ved start. Noen som om har erfaring med egr rens spray på boks i innsuget mens motor går? Har tidligere brukt en maskin fra BG når jeg jobbet som mekaniker. Var da renseveske i en trykksatt beholder som ble sprøytet inn i innsug ved forhøyet tomgang. Dette er utstyr jeg ikke lenger har tilgang på. Men funket som snus på kundebiler. Fins det noe på boks som virker på samme måte. Tenkte det kunne virket på samme måte på resten av systemet etter at egr er åpnet/renset mekanisk?

Rettedal bilkontroll har noe utstyr som du etterspør. Finner ikke det på siden deres, men ring de så får du nok svar.

http://www.bilkontroll.no/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var problemet løst. Demonterte egr ventilen. Denne var ikke ille. Motor på på ventilen var også gulle god. Men kanalen som går fra ventilen og inn i toppen var helt tett. Fikk  renset opp kanalen med akrysol og støvsuger. Merket stor forskjell etter dette. Men så investerte jeg i egr renseskum på boks som skal brukes i innsus når motor går. Ga noen sprut i innsug med skummet på ca 2000giri, for jeg så ruset opp motor. Gjenntok denne prosedyren til boksen var tom. Motoren ble som ny etter dette. Kan nå ta av med bilen uten å røre gassen. Bare slippe ut clutch. Tidligere motor kutte brått ved igangsetting/rygging eller ved krypkjøring. Dette måtte.da kompenseres ved høyere turtall, noe som sliter unødvendig på clutch. Har myye bedre bunndrag i motoren nå. Motoren er ikke lenger så masete på turtall. Tror swirl flaps å innsug generelt hadde godt av en rens. Kjører også en tank disel med omega drivstoff rens etter behandling.

20190930_184741.jpg

20190614_224722.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...