Gå til innhold
Runar

Krav om lyktespylere – Hvor kommer dette kravet fra?

Anbefalte innlegg

I denne episoden av «Runar bruker altfor mye tid på noe ubetydelig» skal vi ta et dypdykk ned i lover, forskrifter, direktiver, og reglementer, for å forsøke å finne svaret på spørsmålene vi alle lurer på: Hvor står det skrevet at lyktespylere er et krav på biler utstyrt med xenon-lykter, og hva kan man gjøre for å unngå karakter 2-feil på EU-kontrollen når den ene spyleren på GTAen ikke virker?

Jeg vil først få advare om at dette innlegget henviser til og siterer flere tekniske og juridiske dokumenter, og kan oppleves som noe tunglest. Jeg skriver det aller mest for min egen del, men håper andre kan ha nytte av (eller finne glede i) å lese det.

Så, la oss begynne!

Hvor står det skrevet at lyktespylere er et krav på biler utstyrt med xenon-lykter?

Et søk med vår favorittsøkemotor fører oss til en rekke artikler og mange innlegg  flere ulike diskusjonsfora, som alle sier at biler med xenon-lykter må ha lyktespylere. Men, felles for alle er at ingen henviser til faktiske lovtekster. Med ett unntak!

Ett innlegg peker på et UN-ECE-reglement, nærmere bestemt UN Regulation No. 48 - Installation of lighting and light-signalling devices, hvor vi i den nyeste utgaven (revisjon 12 fra 2014) kan lese følgende, under punktet «6.2.9 Other requirements»: Dipped-beam headlamps with a light source or LED module(s) producing the principal dipped-beam and having a total objective luminous flux which exceeds 2,000 lumen shall only be installed in conjunction with the installation of headlamp cleaning device(s) according to Regulation No. 45.

Nå er vi inne på noe! For de interesserte, så definerer reglement nr. 45 blant annet de tekniske kravene til lyktespylere. Veldig interessant lesing, men dessverre ikke relevant for den videre reisen vår.

La oss nå ta en titt på norsk lovgivning. Vi begynner med kjøretøyforskriften, som jeg er sikker på at alle her inne har et kjært forhold til. Det relevante i denne forskriften er kapittel 28: Lys, lyssignal, refleks. Kapittelets første paragraf lister opp en lang rekke direktiver som angir de gjeldende krav til lysutstyr på bil, og her kan vi se at grunndirektivet (grunnreglene) for lysmontering, direktiv 76/756/EØF, ble endret av blant annet direktiv 2007/35/EF.

Det direktivet er litt rotete bygget opp, så jeg klarer ikke plukke ut et enkelt sitat, men konklusjonen er at direktivet kobler de tekniske kravene i reglement nr. 48, som sier at lyktespylere må installeres, sammen med grunndirektivet for lysmontering. Ergo er lyktespylere nå et krav i henhold til norsk lov, dersom lyspærenes styrke overgår 2 000 lumen (totalt?).

Vi har nå besvart den første delen av spørsmålet, og kan gå over til å finne en løsning på den ødelagte lyktespyleren som for øyeblikket setter en svært effektiv stopper for mitt Alfa-eventyr.

Hva kan man gjøre for å unngå karakter 2-feil på EU-kontrollen når den ene spyleren på GTAen ikke virker?

Kontrollinstruks for periodisk kontroll av kjøretøy (versjon 3.0) finner vi punktet «4.1.6. Hovedlykter - lyktespyler (dersom det er obligatorisk)», med «Visuell kontroll og kontroll av virkemåte» som kontrollmåle og «Virker ikke» som hovedgrunn for mangelmerknad. Det er altså ingen tvil om at en lyktespyler må virke når den er montert, men legg merke til parentesen med teksten «dersom det er obligatorisk».

Vi dykker videre, og tar en titt i Vegvesenets veileder til kontrollinstruks versjon 3.0, hvor vi finner følgende under punkt 4.1.6: «Merk at enkelte kjøretøy med bl. a. LED og Xenon er levert fra fabrikk uten lyktespyler da lysstyrken innebærer at det ikke er krav til lyktespyler». Vi har tidligere fastslått at kravet om lyktespylere bortfaller dersom styrken på lyset ikke overstiger 2 000 lumen.

Jeg vet ikke hvor sterke lyspærer som sitter i GTAen per dags dato, men et søk på lyspærer av samme type viser at de fleste gir over 3 000 lumen. Jeg legger derfor fra meg dette sporet inntil videre.

Naiv som jeg er, tenker jeg at det må da finnes en måte å få unntak fra kravet om lyktespylere, selv med lys sterkere enn 2 000 lumen. I kjøretøyforskriften § 1-11 nr. 2 kan vi lese at «[r]egionvegkontoret kan gjøre unntak i enkelttilfelle fra bestemmelsene i denne forskrift, med unntak av kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 41, 42, 43, 46 og 47», og som dere kanskje husker blir kravene til lysutstyr satt i kapittel 28. Kanskje dette kan gå?

Men så stopper det litt opp.

Kjøretøyforskriften § 1-11 nr. 3 sier nemlig at «bestemmelsene [om unntak] gjelder bare i den utstrekning EØS-avtalen tillater unntak», og jeg har ikke klart å avgjøre om EØS-avtalen i denne saken faktisk tillater unntak eller ikke. Jeg fant et vedtak fra Samferdselsdepartementet, hvor de skriver om § 1-11 nr. 1 (og som jeg vil tro også gjelder nr. 2) at «bestemmelsen må tolkes i lys av Norges EØS-rettslige forpliktelser, jf. § 1-11 nr. 3 jf. EØS-loven § 2, som innebærer at det ikke kan dispenseres dersom dette vil være i strid med EØS-rettslig regelverk», uten at jeg ble så veldig mye klokere.

Jeg har fundert litt for lenge på dette nå, men føler jeg går i sirkel: Kjøretøyforskriften, gjennom UN-ECE-reglement nr. 48, setter krav til lyktespylere dersom bilen har xenon-lykter. Kjøretøyforskriften åpner samtidig for unntak fra dette kravet, så lenge det ikke er i strid med EØS-rettslig regelverk. Men er ikke UN-ECE-reglementet et EØS-rettslig regelverk? Og hva kommer øverst av kjøretøyforskriften og kontrollinstruksen (for eu-kontroll)?

Hvis noen med juridisk kompetanse har orket å lese alt jeg har skrevet, så blir jeg veldig takknemlig for innspill, spesielt til delen om unntak fra regelverket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror du må dykke en annen plass, nemlig i typegodkjenningen til 156, er den typegodkjent MED lyktespylere for alle modeller med xenon lamper sitter du i saksa :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Rune R. skrev:

Tror du må dykke en annen plass, nemlig i typegodkjenningen til 156, er den typegodkjent MED lyktespylere for alle modeller med xenon lamper sitter du i saksa :o

Takk for svar! Vet du tilfeldigvis hvor jeg kan finne typegodkjenningen, eller hva det kalles på engelsk? Jeg fant dette innlegget her på forumet, hvor det (for 146) henvises til en felles europeisk typegodkjenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble alle 156 levert med lykte spyling? Hvis ikke kan du demonterte begge to og satt på deksel. samt plugget spyle slangen.  Gjerne ikke så lett etter du fikk 2 feil, men.. Jeg hadde en sak med verkstedet tidligere krav/feil som de mente at jeg burde fikse/ rette opp. Verkstedet hadde en bok som fortalte hva kravene var. Etter å kikket i den så falt kraven bort.Jeg hadde gamle Alfaen på kontroll og dagen før monterte jeg inn radiator. Ved fylling av kjølevæske så sølte jeg litt (var noen dråper på den enne slangen) og det fikk jeg mangel på- lekkasje i kjølesystem. Fikk verkstedet til å tørket opp og da gikk strøk/ fjernet de anmerkningen. Det er blitt strengt - Ja. Lykke til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fremdeles første varianten, 1998 modellen av 156. Lyktespyleren var allerede standard fra første dag. Den har egen pumpe, separat fra vinduspumpen.

Delene er jo forholdsvis rimelig i innkjøp (dersom man ikke kjøper original pumpe) og det meste andre finnes brukt.

Så det er vel kanskje mindre arbeid å sette systemet operativt, en å studere lovverket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
34 minutter siden, bjaa skrev:

Delene er jo forholdsvis rimelig i innkjøp (dersom man ikke kjøper original pumpe) og det meste andre finnes brukt.

Så det er vel kanskje mindre arbeid å sette systemet operativt, en å studere lovverket.

Jeg trenger ett stykk spylerdyse, altså den som sitter på/i støtfangeren. Ny koster denne 1 200 kr, men den har gått ut av produksjon så verkstedet kan ikke skaffe den. Den har tidligere blitt solgt i flere utenlandske nettbutikker for rundt 700 kr, men nå er det ingen som har den på lager. Jeg har ringt rundt til bilopphuggerier, men ingen kan hjelpe meg. Jeg heller har ikke funnet privatpersoner som selger den brukt, verken i Norge eller i utlandet.

Så slik saken står nå er det å studere lovverket snart det eneste alternativet jeg har igjen. :|

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Runar skrev:

Jeg trenger ett stykk spylerdyse, altså den som sitter på/i støtfangeren. Ny koster denne 1 200 kr, men den har gått ut av produksjon så verkstedet kan ikke skaffe den. Den har tidligere blitt solgt i flere utenlandske nettbutikker for rundt 700 kr, men nå er det ingen som har den på lager. Jeg har ringt rundt til bilopphuggerier, men ingen kan hjelpe meg. Jeg heller har ikke funnet privatpersoner som selger den brukt, verken i Norge eller i utlandet.

Så slik saken står nå er det å studere lovverket snart det eneste alternativet jeg har igjen. :|

Da er det vel forskjell på GTA spylerene og standard 156 spylere? Sistnevnte ligger det flere av til salgs på e-Bay.  Trodde støtfangere og spylere var like helt til faceliftversjonene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den etterpåkloke løsningen er å velge verksted med omhu. Min 156 facelift gikk igjennom pkk med frakoblet spylepumpe til lyktespylere i seks år. 

Lyktespylere er fandens verk. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å sette inn en standard spyle dyse fra 156 eller noen andre på fangeren din slik at den går igjennom kontrollen. De kan ikke si noe på det så lenge den treffe lykta med vinduspylervæska. Bør/skal gå igjennom og du får tid på deg til å finne den rette dysa. Bør ikke være vanskelig å få en slik på plass og om det ikke ser pent ut så spiller det ikke noe rolle så lenger den går igjennom. Krever litt arb med å demontere fanger osv men det er en mulighet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten oppdatering! Jeg sendte en henvendelse til Statens vegvesen, og fikk følgende svar tilbake:

Sitat

En bil skal opprettholdes i en slik utførelse slik at den til enhver tid tilfredsstiller de krav som gjaldt ved første gangs registrering. Dette følger av § 1-5 i kjøretøyforskriften.
Disse reglene er like enten det gjelder en ny bil eller en entusiastbil som du kaller det. Vi har forståelse for at enkelte reservedeler kan være vanskelig å oppdrive, men det er mange som er i samme situasjon som deg, og det kan ikke åpnes for at det skal gis unntak i alle slike type tilfeller. For bileieren er det like frustrerende om feilen/mangelen er liten eller stor. Norge er også forpliktet gjennom EØS å følge forordning 2014/45/EU (som omhandler periodisk kontroll) som setter strenge krav til kjøretøy i bruk.

Jeg kommer til å spørre om i hvilke situasjoner det åpnes for unntak, mest fordi jeg er nysgjerrig.

Når det gjelder lyktespylere fant jeg en på eBay (takk, @bjaa), som etter planen blir levert neste onsdag. Såvidt jeg vet er det samme lyktespylere på GTA og de vanlige modellene, så jeg tok sjansen på at det passer. Jeg håper å få montert den på bilen til helgen, og at bilen blir godkjent så raskt som mulig etter det!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Lignende innhold

    • Av AlfaBernt
      Hvilken xenon pærer skal en ha på 159 og hvor handler en disse billigs? 
      Mvh Bernt 
    • Av Runar
      Jeg trenger den høyre lyktespyleren til min 156 GTA, da den jeg har er brukket på en slik måte at den trolig ikke kan repareres.
      Den skal se slik ut:

    • Av Runar
      Jeg er på jakt etter to styreeheter/ballaster/ecu-er til Xenon-lyktene på min 156 GTA (2002-modell). De jeg har kjøpt fra utlandet, som skal være kompatible, vil av en eller annen årsak ikke justere høyden på lyktene.
      Hvis noen har disse liggende og er interessert i å selge, helst fra en 156 (pre-facelift eller facelift, begge skal fungere), så blir jeg veldig glad!
    • Av AlfaAlfa
      Hei, jeg har en brukt pumpe til lyktespyler på AR156. Ligger bare der, så om noen trenger så får du den billig!
      Et par hundre og værsågod!
    • Av Runar
      Jeg trenger ett stykk lyktespyler til min 156. Er det noen som har en slik?

×
×
  • Opprett ny...