Gå til innhold
Patriq Backlund

Vindusmotor 116 GTV6

Anbefalte innlegg

Så - holder på og gjennomgår en 116 GTV6 som stått ubrukt i vel 15 år 

Det skjer ingenting når jeg prøver vinduene. Bare en liten svak lyd på den ene siden. De fungerte sist den var i bruk. Selv om de ikke var verdens raskeste...😊 

Alle sikringer ser hele ut. Alle lyser, vindusviskere mm fungerer.

Husmorstips?

Har lurt på om de uansett skulle byttes da de etter hva jeg skjønt vært et litt svakt ledd. Er det noe som er ganske bolt on?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Det er et rele til begge motor. Sitter i sikringsboksen inne i bilen. De er nr. 2  øverste til venstre. Det er sikring nr. 7 som går til dette.  I tilegg er det to jordingssikringer for hver motor som sitter helt ute til høyre i sikringsboksen inne i bilen. Skinnene som vinduene går i inne i døren blir etterhvert fulle i støv og må rengjøres. Wirene må også smøres opp. 

Likeledes alle kontakter. Jeg har også måttet skifte bryter på instrumentpanel, dårlig kontakt også her. Vinduene går i utgangspunktet ganske tregt, og blir ikke bedre med alderen uten vedlikehold.

Endret av bjaa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være brudd i kablene i døra også, evt bare dårlig kontakt. Ta av dørtrekka og ta deg en titt, vrikk litt på ledninger, løsne og koble kontakter. Hvis du skulle være uheldig å ha behov for å bytte wire i mekanismen så kan du kjøpe rustfri i rett dim på Clas Ohlson, og på monter får du kjøpt smarte alu-endestykker du klemmer fast. Sikkert andre steder å få tak i også men du må ikke ut med mye penger på de to stedene. Og så må du måle opp etter beste evne  gammel wire (minnes det var ca 123cm) og smøre deg med kjempemye tålmodighet når du skal montere leamikken. Det er nemlig ikke direkte lettvint, wiren må tvinnes rett antall ganger den ene veien og rett antall andre veien rundt spolen, og spretter gladelig av igjen - når du har skrudd fast motoren. Jeg har aldri funnet noen årntli bra step-by-step på dette (og burde kanskje ha laget en)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og før du kasserer motorene ville jeg tatt de med til et lokalt vikleverksted og fått dem til å gå over, det samme med motoren til vindusviskere. Vi har et Vikleverksted i Fredrikstad som er verdt turen/portoen om det ikke er noe i nærheten for deg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Sjekker dette når jeg går over alt. Trekkene er av for lengst. Måtte bla bytte et dørhåndtak...

Er det forresten noen som har forslag på hvor jeg får fatt i slik "lærertyggis" som plastikken i hullene er festet med? Begynner å feste dårlig nå. 

A48C0059-D3D6-4C2D-9A7E-9F6C34A8F232.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 minutter siden, Stefan skrev:

Og før du kasserer motorene ville jeg tatt de med til et lokalt vikleverksted og fått dem til å gå over, det samme med motoren til vindusviskere. Vi har et Vikleverksted i Fredrikstad som er verdt turen/portoen om det ikke er noe i nærheten for deg

Takk, godt tips! Vindusviskerne går, men sånn passe. Hva er navnet/adressen?

Endret av Patriq Backlund

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vindusviskerne burde sannsynligvis hatt eget rele. De går ikke fort. Men uansett kan det være mye motstand i roteringsmekanismen mellom motor og viskere. 

Jeg skiftet motor, men fikk ikke opp hastigheten nevneverdig. Smuring av alle ledd og gjennomføringer funket bedre. Men med lys og vifter på i bilen går det ganske tregt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Har ikke finkjemmet elskjemaet. Hvilket rele går de på originalt? Trodde de hadde det, siden de har forskjellig hastighet og intervall. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vindusviskere går desverre ikke over rele. Belaster felles strømkrets. Derav saktere og saktere gange jo mere man har igang av lys og vifter.

Hastigheter er styrt direkte over el.motor. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oftest så stivner fettet inni giret på viskermotoren. Demonter og smør opp igjen så blir det litt mer fart i sakene 😉

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 1.9.2019 den 22.33, ODDATLE skrev:

Oftest så stivner fettet inni giret på viskermotoren. Demonter og smør opp igjen så blir det litt mer fart i sakene 😉

Har smurt opp den mekaniske overføringen.

Har åpnet selve motoren. De stiftene som sitter mot akslingen så greie ut og kontaktene var hele.

Inne i huset mot overføringen så det slik ut. NB - har fjernet en hel kluns med fett rundt de tre stiftene som man nå ser. Man kunne ikke se og identifisere dem som tre stykker. 

1879EA93-9C58-4E65-9DB4-E9C41A4E6BEF.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo ikke rart at det kommer fett hit når det ligger åpent til samme hus som drevet....

Regner med at jeg kan bruke elektronikk-spray på kontaktene og den skiven?

Skal jeg legge litt ny fett rundt drevet, og i tilfelle hva slags type?

Eller holder det med det som fortsatt er der?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta fra hverandre hele gearet, ta ut tannhjulet. På baksiden av dette er det også en masse størknet fett. Også rundt akslingen til samme. Drevet gjøres også rent. Alt pakkes med nytt fett. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bør vel finne en type som ikke angriper plast, samtidig som den holder konsistensen ved temperatur. Blir vel fort 70 -80 grader under panserert her. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, bjaa skrev:

Ta fra hverandre hele gearet, ta ut tannhjulet. På baksiden av dette er det også en masse størknet fett. Også rundt akslingen til samme. Drevet gjøres også rent. Alt pakkes med nytt fett. 

Så, hvordan får man av tannhjulet?

Løfte/bende ute ved tennene? Løsne noe mere hvor hele motoren fester mot lenkarmen som driver viskerne? Litt som man først løsner viskeren før man kan løsne hele mekanismen fra karosseriet. Eller skal de tre "hullene/notchene" mot senter av tannhjulet brukes for å løsne noe eller løfte hele tannhjulet?

Har lite lyst å ødelegge noe. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Her en en film fra Youtube som viser dette steg for steg ( ved remonteringen) . Du har jo allerede motoren ute av karrosseriet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...