Gå til innhold
jgr

Starter 105, ulyd...

Anbefalte innlegg

Jgr , jeg tror du må/bør ha shimsen. For å ha en sterk punkt å feste starter i. Det er vel også en ca 1-2 mm stål plate mellom girkasse og motor ? Det var det i allefall på min 1750 med hydraulisk clutch. Starteren din er  festet med bolter gjennom kanten på clutch huset( aluminium) , denne platen ,  og en shim. Det jeg prøver å si , er at - jeg tror - feste til starter, mister mye styrke uten den shimen. _ og disse startere er kraftigere en originalen . 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som linken beskriver. Dersom klaringen er for stor, over 0,5 mm, vil du få en høy skrikende lyd når du kinner før motoren starter.

Hvis klaringen er for liten, under 0,5mm vil du få en skrikende lyd når motoren drar igang før starteren trekker seg ut.

Resultatet av begge tilfellene er slitasje på tenner og tilslutt havari på hele motor. 

Du sier at det er kortere tenner på den lille starteren. Det finnes jo forskjellige diametre på pinjongen dvs forskjellige tannlengder på forskjellige type startere, eksempelvis 25mm og 27mm. 

Du har kanskje for korte tenner, dvs feil pinjongdiamater i forhold til tannkrans og plassering av startermotor?

Helt tilbake til det grunnleggende: Sitter det originalt motornummer som for 1600 Giulia i bilen, eller har den blitt skiftet ut med større eller nyere motor på et eller annet tidspunkt?

Det må være en logisk grunn til at du ikke kan få justert pinjongen i rett posisjon i forhold til startkrans.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En siste kommentar i dag. Tok opp saken med Danske Classico register sin tekniske fagmann  og mange årig eier av en Giulia 1600. Han har over årene skiftet mange  startmotorer i denne og andre biler i 105 serien og har aldri hatt problem med annet en rett antall tenner. Gulia 1600 hadde både 8 og 9 tenners startere beroende på motornummer.

Endret av bjaa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...