Gå til innhold
jgr

Starter 105, ulyd...

Anbefalte innlegg

Sliter med å få starteren til å funke på min 1600 Giulia 69. 3 startere gått, tatt ut motor og satt på nytt svinghjul, satt på ny lettvektsstarter, men den lager masse ulyd... Noen som kan gi meg råd?? Skal det en spacer på, i så fall hvor tykk?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke. Men kan se på min 67 1300 om det er noe spacer på starteren. Har du kjørt starteren i «friluft» for å se at den er ok?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du hydraulisk clutch ,eller wire (stående pedaler) ?.3 bolt eller 2 bolt ? Jeg har hatt samme problem . Hva slags lettvekt starter er det ? På min (1967) så det ut som bendix gnagde på innsiden av starterhus . I tillegg virker det som om bendixen gikk for langt ut og traff bak siden av svinghjul . Det gjorde ingen skade , men det hørtes helt jævlig ut.

Bilde 2 , man ser bendix -overflaten bak skrutrekker har vært bot i noe. Dette er en ny starter. 2 stk prøvde jeg, samme problem

DSC_0192-001.JPG.26b4df1199eb1b04c7b8af14eda21364.JPG

DSC_0080.JPG.01bbef8500c3fa0cb381bce5f1523071.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, Duetto105 skrev:

Har du hydraulisk clutch ,eller wire (stående pedaler) ?.3 bolt eller 2 bolt ? Jeg har hatt samme problem . Hva slags lettvekt starter er det ? På min (1967) så det ut som bendix gnagde på innsiden av starterhus . I tillegg virker det som om bendixen gikk for langt ut og traff bak siden av svinghjul . Det gjorde ingen skade , men det hørtes helt jævlig ut.

Bilde 2 , man ser bendix -overflaten bak skrutrekker har vært bot i noe. Dette er en ny starter. 2 stk prøvde jeg, samme problem

DSC_0192-001.JPG.26b4df1199eb1b04c7b8af14eda21364.JPG

DSC_0080.JPG.01bbef8500c3fa0cb381bce5f1523071.JPG

Har stående pedaler m hyd clutch, 3 bolt.Har slått istykker 2 startere, nå tester jeg en lettvekt fra Classic A. Hadde ut motoren og byttet til nytt(brukt) svinghjul og krans, men samme j lyd når jeg vrir om nøkkelen. Har spaca ut 3,5 mm, samme lyd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, jgr skrev:

Har stående pedaler m hyd clutch, 3 bolt.Har slått istykker 2 startere, nå tester jeg en lettvekt fra Classic A. Hadde ut motoren og byttet til nytt(brukt) svinghjul og krans, men samme j lyd når jeg vrir om nøkkelen. Har spaca ut 3,5 mm, samme lyd.

Er du kvitt problemet??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, bjaa skrev:

Dumt spørsmål, men du har fått tak i starter med rett antall tenner. ( kommer med både 8 og 9)

Ja, 8

5 timer siden, bjaa skrev:

Dumt spørsmål, men du har fått tak i starter med rett antall tenner. ( kommer med både 8 og 9)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, BillaBoo skrev:

Vet ikke. Men kan se på min 67 1300 om det er noe spacer på starteren. Har du kjørt starteren i «friluft» for å se at den er ok?

9 timer siden, BillaBoo skrev:

Den er ny

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpt inn den, ca 1mm, gjorde ingen forskjell:-( føles som starteren drar veldig tungt, men motoren sveiver fint.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom starteren drar veldig tungt, har du sjekket jording mellom motor og karrosseri og at spenningen er rett?

Den flate jordingskablen på min bil hadde forsvunnet på et tidspunkt. 

Har  hatt problemer med fabrikksoverhalte startere, som enten ikke har fungert i det hele tatt eller sviktet etter kort tid.

Et spørsmål. Drar starteren motoren igang, og blir hengende å bråke deretter, eller begynner den umiddelbart å bråke før du får start?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, bjaa skrev:

Dersom starteren drar veldig tungt, har du sjekket jording mellom motor og karrosseri og at spenningen er rett?

Den flate jordingskablen på min bil hadde forsvunnet på et tidspunkt. 

Har  hatt problemer med fabrikksoverhalte startere, som enten ikke har fungert i det hele tatt eller sviktet etter kort tid.

Et spørsmål. Drar starteren motoren igang, og blir hengende å bråke deretter, eller begynner den umiddelbart å bråke før du får start?

Jording skal være ok, satte også startkabler rett på batteriet for å eliminere begge kabler - samme resultat. Men spenning har jeg ikke målt, men det er nytt batteri. Har hatt 2 startere, originale typer, hvor "halvmånen" ytterst er slått av, lik bilder "duetto105" har lagt ut på deler kjøpes. Den jeg prøver med nå er lettvektstypen  så den er ny og ikke overhalt. Vanskelig å beskrive lyden, men den er høy, men ikke slik at innslaget spinner på kransen, mere at den jobber tungt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De lettvekt startere jeg hadde , hadde ingen problem med å dra motor rundt. Men det hørtes ikke bra ut. I ettertid lurer jeg på om de hadde virket med en slik skim. Starteren  passet ikke in i hullet på den ca 1cm tykke platen som sitter mellom motor og kasse. Dette pga en liten krans på starteren , den er filt vekk på den på bilde. Det var først etterpå at jeg fikk greie på at 3 bolt opplegget hadde en skim. Bekymrer meg at du har knekt 2 halvmånene på  original startere 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har montert en lettvekt starter fra OKP til min Giulia 1600 1962 model. Den er utrolig mye sterkere en den originale, og dra bilen igang umiddelbart.

Du kan vel sette starteren i stikka og måle avstanden til tennene, og deretter sjekke ved montering at du har fått tennen i rett inngrep når du shimmer. 

Det at det selges shimsplater kan jo bety at du må bruke flere en 1 stk.

I spørsmål: Har du noensinne startet bilen med den opprinnelige startmotoren? Det er jo bare å måle den gamle mot den nye.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, bjaa skrev:

Jeg har montert en lettvekt starter fra OKP til min Giulia 1600 1962 model. Den er utrolig mye sterkere en den originale, og dra bilen igang umiddelbart.

Du kan vel sette starteren i stikka og måle avstanden til tennene, og deretter sjekke ved montering at du har fått tennen i rett inngrep når du shimmer. 

Det at det selges shimsplater kan jo bety at du må bruke flere en 1 stk.

I spørsmål: Har du noensinne startet bilen med den opprinnelige startmotoren? Det er jo bare å måle den gamle mot den nye.

målte avstand inn til kransen til ca 1,3 cm uten shims, og avstanden på starteren til ca 1 cm , om jeg klarte dette riktig. Shimser jeg opp blir jo avstanden større, hvor stor avstand bør det være? Satte starteren i stikka i går for å teste den, og fant ut at startkabelen jeg hadde brukt på å teste strømmen inn til starteren ikke fungerte. Starteren svirra som den skal, men rakk ikke å sette den tilbake for å teste den med en annen kabel direkte fra batteriet. Har et lite håp om at det kan være + kabelen det er feil med, har jo da kun sjekket at jordingen fungerer som den skal.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
17 timer siden, jgr skrev:

Jording skal være ok [...]

[...]Vanskelig å beskrive lyden, men den er høy, men ikke slik at innslaget spinner på kransen, mere at den jobber tungt...

1. Ta bilde av denne lettvektstarteren 👍
  2. Hvordan sjekket du jordingen til startmotoren?
  3. En startmotor har ingen egen jordledning, men jordes ved fysisk og god kontakt til motorblokka.
  4. Mange startmotorer er satt inn med lakk på overflaten. Dermed blir jordforbindelsen kun der de to festeboltene tres gjennom startmotorkroppen. Dersom boltene er tynne ifht hullene - OG - hullene har lag med lakk så er jordforbindelsen ytterst svak.

Schmockk opp et bilde!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du sier ikke hvilke mål du hadde på den gamle startmotoren som satt inne originalt. Regner med at du har startet bilen med den starteren tidligere. 

Det er denne som må være utgangspunktet for eventuell shimming.

Dert er normalt en flat jordingskabel mellom motorblokka og karroseriet. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, Landmann skrev:
  1. Ta bilde av denne lettvektstarteren 👍
  2. Hvordan sjekket du jordingen til startmotoren?
  3. En startmotor har ingen egen jordledning, men jordes ved fysisk og god kontakt til motorblokka.
  4. Mange startmotorer er satt inn med lakk på overflaten. Dermed blir jordforbindelsen kun der de to festeboltene tres gjennom startmotorkroppen. Dersom boltene er tynne ifht hullene - OG - hullene har lag med lakk så er jordforbindelsen ytterst svak.

Schmockk opp et bilde!

Jording er ok, har tatt kabel direkte fra batteriet i tillegg, både + og -.

alf bil.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, bjaa skrev:

Du sier ikke hvilke mål du hadde på den gamle startmotoren som satt inne originalt. Regner med at du har startet bilen med den starteren tidligere. 

Det er denne som må være utgangspunktet for eventuell shimming.

Dert er normalt en flat jordingskabel mellom motorblokka og karroseriet. 

den gamle har jeg kastet....., hele "halvmånen" var knekt av. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ligge ved et videoklipp under bilder for å høre, svirrer rundt men bråker nok enda mere en det som høres på videoen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@jgr Du skriver: Jording er ok, har tatt kabel direkte fra batteriet i tillegg, både + og -.

Betyr dette at du har testet startmotoren festet i motorblokka ved å:

• sette strøm fra pluss på startbatteriet og til pluss på startinnslaget (med tyvkobling til styrestrøm)
  • og jordet minus fra startbatteriet og til f.eks startmotorens festebolt

...og da gikk fortsatt startmotoren rundt med stygg lyd?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@jgr det er vanskelig å generalisere, men av ørliten erfaring så vil den reneste jordforbindelsen på startmotoren være det blanke feltet avbildet med pil. Det krever også en motsatt rengjort flate på motorsiden.

(?..og startmotorinnfestingen er tight-on på motorblokka; ingen slakk eller for rommelig?)

IMG_3302.PNG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, Landmann skrev:

@jgr Du skriver: Jording er ok, har tatt kabel direkte fra batteriet i tillegg, både + og -.

Betyr dette at du har testet startmotoren festet i motorblokka ved å:

• sette strøm fra pluss på startbatteriet og til pluss på startinnslaget (med tyvkobling til styrestrøm)
  • og jordet minus fra startbatteriet og til f.eks startmotorens festebolt

...og da gikk fortsatt startmotoren rundt med stygg lyd?

Ja, bortsett fra at jeg ikke tyvkoblet fordi jeg i tillegg hadde de originale kablene på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, bjaa skrev:

Spør igjen. Har du noensinde startet bilen med den gamle starteren som du har kastet?

Ja, hadde jo kjørt bilen i noen år, men plutselig en dag vridde jeg om nøkkelen ute at noe skjedde. Bytta da jordingskabel, så gikk bilen en stund, før det smalt og starteren var sprukket i godset ved innslaget.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...