Gå til innhold
Sillyspeed

Muttertrekker (luft) svak/ødelagt?

Anbefalte innlegg

Investerte opptil flere hundrelapper på en brukt muttertrekker. 

Den klarer tilsynelatende ikke å løsne hjulbolter som er dratt til for hånd. Er det noen som kjenner denne typen og om det er noen "user serviceable parts inside" som det heter så fint? 

Justeringsskrue ved luftnippel 1-2-3-4 gjør ingen forskjell. 

Det står 320 Nm på den, men det er nok bare på papiret p.t. Kjører på 6-8 bar. 

Tiltrekning går greit, men må etterstramme manuelt. 

Screenshot_20190811-173619.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Jeg ville prøvd å smøre den opp, men bruk kun olje for luftverktøy. Ikke crc, wd40, motorolje eller lignende, det kan ødelegge mere enn det hjelper. Gir kompressoren din nok luft? Ikke trykk men mengde,ofte er det slik at billigere trekkere trenger mere luft enn dyrere merker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt luftdrevet muttertrekker, men erfarte raskt at man har liten nytte av stor trekker dersom ikke luftkompressor og trykkslangen står til hverandre. Man må vite følgende for å få glede av lufttrekkeren:

• anbefalt arbeidstrykk i bar (klarer kompressoren å levere dette?)
  • forbruk luftmengde i liter/minutt (klarer kompressoren å levere dette?)
  • anbefalt indre diameter på slangen.

Jeg gadd ikke å investere i større kompressoren - og trekkeren ble levert tilbake.

@Sillyspeed : prikkpunktene må besvares 👍

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

...og 320nm er heller ikke all verden når hjulbolter skal løsnes. Det tilsvarer 32 kg ytterst på 1 meters latmannsarm (vekten av en 2. klassing som står i ro på latmannsarmen). Rett tiltrukket hjulbolt skjer ved ca 110 nm. Når du skal løsne etter 10.000 km med 1.6 tonn tung bil og kurvekjøring så sitter hjulboltene mye hardere enn disse 110 nm (et kraftmoment de færreste av oss tør å bruke; det virker aaaaltfor veikt, og derfor hopper vi som ville f... på hjulkrysset). Og i tillegg så står hjulet (og dermed boltene) også i spenn (du veit: camber, caster og litt kalvbeint).

Uttrekkbar latmannsarm til rett over 100-dringsen hos Biltema, voksen pondusgubbe i enden - og vi snakker 500 - 600 nm++ 😁👏 ved løsning av hjulboltene. Deretter kan luftverktøyet gjøre resten av utskruingen 👍

Endret av Landmann

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gode spørsmål uten gode svar 😊

Den er foreløpig bare testet med naboens kompressor fra feiltema, av den mellomstore sorten med hjul og 20-25 liters tank omtrent, 8 bar. Men med fislete slange, riktignok. Jeg vet at muttertrekker bruker mye luft, men jeg skulle kanskje tippe at trykket gav moment, og ikke luftmengde? 

Den ble smurt så oljespruten stod 👍

Uansett, jeg skal teste på jobben der det er plenty med luft, så får vi se hva som er galt eventuelt. 

Det er helt greit å løsne med latmann og skru ut og inn, men det hadde vært hyggelig med full power når to biler skal ha hjulskift i høstmørket.. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

320Nm holder som regel ikke til å løsne hjulbolter som har stått på en bil i en sesong. har en IngersolRand tyrekker som gir 700Nm og den må også ofte gi tapt.derfor bruker jeg ofte denne for å løsne boltene.

Luftverktøy slik som mutter trekkere bruker mye luft, men i garage mekking så har du jo som regel kontrol på når kompressoren starter og stopper, og du har jo maks moment i det kompressoren stopper, mao har du en bolt som er gjenstridig så tar du den akkurat når kompressoren stopper.

Har også en batteridrevet trekker som gir 400Nm, den har jeg til dags dato ikke klart å løsne en eneste hjul bolt / mutter som har stått på en sesong :)

Går fint å løsne de like etter at en har skrudd de til.

Den du har kjøpt er vrel tilsvarende denne:

https://www.biltema.no/verktoy/trykkluft/muttertrekkere/muttertrekker-12-2000028444

Endret av Rune R.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, Sillyspeed skrev:

[...]

Det er helt greit å løsne med latmann og skru ut og inn, men det hadde vært hyggelig med full power når to biler skal ha hjulskift i høstmørket.. 

Gjør det du sier 👍 Løsne og senere stramme til med forlengerarm og bruke det dyrkjøpte luftverktøyet til å skru helt ut og inn.

(Hverken luft- eller elektriske muttertrekkere er det spor nabovennlige i høstmørket; lydnivået skremmer folk ned i bomberommet.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
38 minutter siden, Rune R. skrev:

320Nm holder som regel ikke til å løsne hjulbolter som har stått på en bil i en sesong. har en IngersolRand tyrekker som gir 700Nm og den må også ofte gi tapt.derfor bruker jeg ofte denne for å løsne boltene.

Luftverktøy slik som mutter trekkere bruker mye luft, men i garage mekking så har du jo som regel kontrol på når kompressoren starter og stopper, og du har jo maks moment i det kompressoren stopper, mao har du en bolt som er gjenstridig så tar du den akkurat når kompressoren stopper.

Har også en batteridrevet trekker som gir 400Nm, den har jeg til dags dato ikke klart å løsne en eneste hjul bolt / mutter som har stått på en sesong :)

Den du har kjøpt er vrel tilsvarende denne:

https://www.biltema.no/verktoy/trykkluft/muttertrekkere/muttertrekker-12-2000028444

Det stemmer nok (alt). Akkurat i dette tilfellet byttet jeg hjul frem og tilbake samme uka, så det var ikke den typiske "vinter-rusta" som hadde satt seg. Det spørs om lufttrekkeren og resten av utstyret er litt for svakt.

Jeg har tydeligvis blitt gammel, i det jeg har byttet vekk 20" sommerhjul mot 19" hjul.. 👴

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
24 minutter siden, Landmann skrev:

Gjør det du sier 👍 Løsne og senere stramme til med forlengerarm og bruke det dyrkjøpte luftverktøyet til å skru helt ut og inn.

(Hverken luft- eller elektriske muttertrekkere er det spor nabovennlige i høstmørket; lydnivået skremmer folk ned i bomberommet.)

med garasjen som ekkokammer er det småstygge lyder fra luftverktøy. Men med en skikkelig garasjejekk og muttertrekker er det ganske digg å skifte dekk én side på bare 10-15 minutter. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 minutter siden, Sillyspeed skrev:

med garasjen som ekkokammer er det småstygge lyder fra luftverktøy. Men med en skikkelig garasjejekk og muttertrekker er det ganske digg å skifte dekk én side på bare 10-15 minutter. 

Litt fysisk trening gjør godt. Så sparer du inn årskortet fra SATS og alle de andre fiffe-stedene.  Bruk denne https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/pipeverktoy/pipeforlengere/sveiv-med-pipefeste-2000041112?gclid=EAIaIQobChMIiczHw-D84wIVhNGyCh29Tw3FEAQYBCABEgK8TvD_BwE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, Rune R. skrev:

Ryobi?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
17 timer siden, Streetmekanik skrev:

Ryobi?

Nei, Royobien tror jeg funker bra, dette var noe super billige greier fra Jula (1kr / Nm :) ) Funker i grunnen bra i forhold til prisen, men den er jo diger i forhold til prisen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjøpt en Ryobi. Synes den fungerer fint, får som regel hjulboltene av med den. Hvis det ikke går med den har jeg et metallrør på en meter som forlenger til krysset.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...