Gå til innhold
Landmann

Veteran = 20 år og null engangsavgift; applaus 👏

Anbefalte innlegg

Og samme dag, i dag, er Gjeldsregisteret oppe og går. Sukk 😩 da var det brått slutt på hurra-meg-rundt! Huslånet er støffet til pipa og ferien går på kredittgrensen til mastercard'et. Hmm...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er engangsavgiften som fjernes, avgiftstabellen justeres, det betyr ikke at kjøretøyene er veterankjøretøy.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veterankjøretøy er fremdeles de som er 30 år eller eldre. Med mindre forsikringsselskaper etc. bestemmer noe annet. Engangsavgift ved import ble tidligere gradvis justert ned ettersom bilen ble eldre, - bruksfradrag. Forskjellen nå er at engangsavgiften settes til null når bilen er 20 år gammel ved at bruksfradraget settes til 100%. Det har for de fleste liten praktisk betydning annet enn at forsikringen for en 20 år gammel bil vil bli vesentlig høyere enn en som er veteran. Gledelig for bilinteressert er det uansett og for de som er opptatt av miljø så vil dette bety minimalt. Entusiastbiler brukes lite og de relativt få som vil bli importert forurenser ikke mer i Norge enn noe annet sted. Skulle det føre til lengere livsløp for noen få biler så er vel det bare gunstig.

" Veteranbil-grensa er som i resten av Europa - 30 år. Men med en «avgiftsfri» 20-årsgrense vil det åpenbart bety økt import av bilmodeller fra tiårs-perioden 1989 til 1999. "

https://www.dinside.no/motor/du-kan-spare-100000--pa-a-importere-luksusbil/70672876

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, rotor skrev:

Det er denne tabellen jeg tenker på:

https://www.skatteetaten.no/satser/bruksfradragstabellen/

 

Men ser under tabellen at teksten som er satt inn gjeldende fra 1 Juli i år er noe misvisende.

Ok. Nå er det kun vrakpant på topp av kjøpesummen. Så skal muligens SVV ha noen kroner i saksomkostninger i fbm visning etc. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mva. beregnet av kjøpesum + frakt, så må du legge til ca. 2.500,- i vrakpant og omkring Kr. 700,- i enkeltgodkjenning dersom det er en spesiell bil.

Så kommer avgift for klimaanlegg/AC (dersom bilen har det) omkring 1.200,- om jeg ikke husker feil. Så er det 120,- for skilter.

Må du vise bilen til etterkontroll så ryker du på nesten 400,- til. (De leter jo ofte til de finner en feil slik at de kan gi deg et avslag, - de liker besøk på Biltilsynet..)

Det importeres jo få biler som er mellom 20 og 30 år så jeg regne rmed at den ekstra momsen de nå får inn pga. øket import gir futen litt ekstra å rutte med.

Endret av rotor

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 1.7.2019 den 17.41, rotor skrev:

Det er engangsavgiften som fjernes, avgiftstabellen justeres, det betyr ikke at kjøretøyene er veterankjøretøy.

Ser dessverre ikke ut til at avgiftstabellen har blitt justert for yngre biler. Menmen, tar det vi får! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...