Gå til innhold
Alf@75

Giulietta 1,4tb 170hk

Anbefalte innlegg

Hvordan er Giulietta med 170 hk å leve med? Er multi air systemet til å få grå hår av? Hva bør ein leite etter før kjøp? Og ikkje minst, kan den tilfredsstille sjåfør med litt snerr i tunneler? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
57 minutter siden, [email protected] skrev:

Og hvordan er T-jet motorene? 120 hk tunes jo til 140 av squadra 

151hk og 260nm sier Ultimo.no. Jeg har brukt dem på flere. Har selv hatt 120hk t-jet i Giulietta, og den virker som mer enn 120hk selv i originalstand.

Lyden? Moderat, men kanskje litt kvassere enn de fleste i golf-klassen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt en 170hk Multiair i 5 år. 0 problemer. Det er stor forskjell på 120 og 170 hk, ihvertfall de første utgavene. Mitt inntrykk er at Euro6 utgaven går dårligere, ihvertfall på høyere turtall. Montert Raggazon med doble rør. Fornøyd med lyden uten at det blir for masete på lengre turer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Far hadde sin i flere år, meget fornøyd. Byttet inn i Stelvio nå pga. behov for større plass. Giulietta'n var utstyrt med standard eksos, men var faktisk litt snerr i den allikevel. Tipper oppgraderingen til 916 er svært bra. Morsom bil, eneste jeg savnet var sportsstoler. Men nå er jeg bortskjemt med stolene som sitter i min TI. Prøvde og en 120hk Giulietta, og de kan ikke sammenlignes motormessig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 minutter siden, [email protected] skrev:

Har lest en del om defekt multi-air unit.  Ingen gjenganger det altså? 

Det er nok ikke en uvanlig feil, men samtidig.. Folk prater jo sjelden om ting som ikke går i stykker på slike fora. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

On higher mileage petrol versions there can be a problem with the multiair system. It is important to check the service history and to use the correct grade of oil. If the service history is poor or the wrong grade of oil has been used there is a chance that the multiair unit will fail at around 100,000 miles. This can fail in one of two ways, either it will have a miss fire at low revs which disappears as you lift the revs or it will have clatter/rattle from the camshaft area of the engine.

https://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_romeo_giulietta_buyers guide.shtml

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 timer siden, Sillyspeed skrev:

https://www.alfaworkshop.co.uk/Alfa_MiTo_Giulietta_1.4_Turbo_Multiair_actuator_removal.shtml

Anbefalingen er årlig oljeskift/15000 km. Se etter en bil som er ekstra godt tatt vare på... 

Får holde øynene åpen, men etter litt kommunikasjon med selgere i dag virker det som mange har gått 30k på oljeskift. 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, [email protected] skrev:

Får holde øynene åpen, men etter litt kommunikasjon med selgere i dag virker det som mange har gått 30k på oljeskift. 

 

Slike serviceintervall kommer fra blårussen, ikke fra maskiningeniørene... 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanskelig å finne gode biler når de har en tung start på livet.. Men å legge inn ett skift av multi-air unit i bakhodet når pris diskuteres er ett alternativ 

Har anbefalt olje spesifikasjoner endret seg siden enkelte opplever havari etter feil olje type? Og hva er riktig olje til disse motorene etter siste anbefalinger... 

Endret av [email protected]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
40 minutter siden, Sillyspeed skrev:

https://www.alfaworkshop.co.uk/parts/Giulietta_Engine_oil.shtml

Selenia K multiair fullsynt 5W-40 ACEA C3. 

Dette gjelder for Euro5 Mario. Opp til 2013. Har du Euro6 er det 0-30 som gjelder. Fyller du 5-40 på Euro6 så ryker multi air enheten, faktisk! Det skjedde på vår, og det var RSA sin feil. Vi skifter olje hver 15, og har brukt Selenia hele veien siden MA havariet og har ikke problemer med motoren nå. Nå går den fint, og det har den gjort de siste 45000, etter havariet for 3 år siden. Nå har den gått 93.000km

bærearmer og bakhjulslagre er forbruksvare. Og det er som regel rust under panseret på alle biler ved panserlåsen. Vi har fått skiftet vårt på garanti. Og bakre ytterlamper dugger. Også en garantisak. Rustbehandlngen virker god. Men det blir som alltid litt tynnslitt lakk bak forhjulene. 

Ellers en god bil. Og rimelig rask med TCT

88148E4F-CC19-473D-A6C5-AF44FAD493D9.jpeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I stand corrected! Rart at ikke alfaworkshop har dette på stell. Kanskje tipse dem om dette. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vedr. forbygging av feil på multiair enheten så er det meget viktig at oljefilter for multiair-enhet renses ved service, dette går tett over tid.

Multiair oljefilter er ikke like godt kjent for alle verksteder,  det sitter i en oljekanal i framkant av toppen og dersom man ikke vet at det faktisk er der så finner man det ikke.

mvh Hans Rune.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
53 minutter siden, H.R.H skrev:

Vedr. forbygging av feil på multiair enheten så er det meget viktig at oljefilter for multiair-enhet renses ved service, dette går tett over tid.

Multiair oljefilter er ikke like godt kjent for alle verksteder,  det sitter i en oljekanal i framkant av toppen og dersom man ikke vet at det faktisk er der så finner man det ikke.

mvh Hans Rune.

Gjelder dette på Guilia også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Odd Atle,

Jeg vet faktisk ikke, men vil kanskje tro det er tilsvarende på den.

mvh Hans Rune.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde 170hk med tct, meget fin å kjøre. Lite problem og den hvite lakken hold seg veldig bra iforhold til hva jeg er vant til på andre alfaer jeg har hatt i sort kulør

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder olje er det viktig med riktig viskositet, at den tilfredstiller Fiat 9.55535-S2 og  er merket C3. Merket har ingenting å si, med mindre man tilhører den menigheten som lager evigvarende oljetråder på nett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...