Gå til innhold
alfadude

Busso 2.5 12v ØK

Anbefalte innlegg

Har noen en hel 2.5 12v liggende? Min begynner å bli litt sliten, tanken var å få overhalt en som kan sprette nedi i fremtiden. Den skal nedi en 155, så blokk og topper fra 2.5 75 går fint. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke en Motronic fra/til din 155 til overs....?

Eller evt andre deler til motor?

(Ikke meningen å kapre annonsen din)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jo det mener eg skal ha, tror det i alle fall 😃 Går bra, kaprer ikke noe... det er hjernen du tenker på vel? 

Endret av alfadude

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 9.6.2019 den 8.58, Atle Simonsen skrev:

Hva med 3.0 12v? Fra 164.

Hei Atle, kan være en mulighet. Men da må termostat hus bygges om. Det ligger over girkassen på 155 pga. plass mangel. Hva er km stand på 3.0? Når gikk den sist?  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 minutter siden, alfadude skrev:

jo det mener eg skal ha, tror det i alle fall 😃 Går bra, kaprer ikke noe... det er hjernen du tenker på vel? 

Det er hjernen ja. Skal rive ut alt for å koble en Megasquirt til kabelstammen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 timer siden, Atle Simonsen skrev:

Den har gått ca 280000km. Men ble brått usikker på om det er 24v.

km stand er vel ikkje så nøye egentlig da det skal overhales før det blir satt inn men 24v blir litt trangt... det har blitt gjort før meeeen tar ikkje sjangsen med bil tilsynet ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
22 timer siden, Atle Simonsen skrev:

Den har gått ca 280000km. Men ble brått usikker på om det er 24v.

Har du ikke fått åpnet panseret enda? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en 3.0 12v fra alfa 75 stående, den har etter hva jeg kan se qv-kammer, jeg kjenner ikke tilstand men har rotert den for hånd og det virka greit. Har servopumpe, og bør sikkert ha full overhaling før den tas i bruk. Jeg er ikke sikker på salg, fordi det er backupen til min gtv6 - hva er det realistisk å få for en slik motor? Det er ut i fra serienummer ikke en qv-motor, så er en l-jet motor og har antageligvis 9.5 komp stempler. Hva er fair pris på noe sånt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 13.6.2019 den 17.48, Stefan skrev:

Jeg har en 3.0 12v fra alfa 75 stående, den har etter hva jeg kan se qv-kammer, jeg kjenner ikke tilstand men har rotert den for hånd og det virka greit. Har servopumpe, og bør sikkert ha full overhaling før den tas i bruk. Jeg er ikke sikker på salg, fordi det er backupen til min gtv6 - hva er det realistisk å få for en slik motor? Det er ut i fra serienummer ikke en qv-motor, så er en l-jet motor og har antageligvis 9.5 komp stempler. Hva er fair pris på noe sånt?

Pris? Nei det veit eg ikkje desverre, noe du er villig til å la den gå får og det kjøperen er villig til å betale tenkje eg ;) Sender deg en PM nå jeg får tatt ut min, har sjekket opp litt vedrørende deler, og det er langt mindre "stress" å overhale en 3.0 enn en 2.5 12v pga. tilgang på reservedeler. 
Er ikkje ute etter noe fart og spenning her, det skal bare fungere 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil tro det beste er å kjøpe motor fra en 164. De er lettere å få tak i, og lettere å tilpasse. Ved å kjøpe en 75 motor så vil du vel og faktisk mangle innsug du kan bruke. 

I tillegg til at du må skaffe veiv eller bore hull i den fra 75 for å tilpasse den. Og du må skaffe svinghjul fra 164. Og du må flytte over bunnpanna, pickup til oljepumpa, thermostathuset osv osv. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 minutter siden, Alfanatiker skrev:

Vil tro det beste er å kjøpe motor fra en 164. De er lettere å få tak i, og lettere å tilpasse. Ved å kjøpe en 75 motor så vil du vel og faktisk mangle innsug du kan bruke. 

I tillegg til at du må skaffe veiv eller bore hull i den fra 75 for å tilpasse den. Og du må skaffe svinghjul fra 164. Og du må flytte over bunnpanna, pickup til oljepumpa, thermostathuset osv osv. 

Jeg har 2.5 12v i bilen nå, så de fleste nevnte ting flyttes nok bare over 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men veiva kan du ikke flytte over. Og svinghjulet passer nok ikke. 

Jeg er ikke så sikker på om innsuget passer heller. Dvs, du kan nok skru det på, men innsugsplatene må du frese opp hullene i for at de skal matche toppene i den nye motoren. 😊

Endret av Alfanatiker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 minutter siden, Alfanatiker skrev:

Men veiva kan du ikke flytte over. Og svinghjulet passer nok ikke. 

Jeg er ikke så sikker på om innsuget passer heller. Dvs, du kan nok skru det på, men innsugsplatene må du frese opp hullene i for at de skal matche toppene i den nye motoren. 😊

hmm er de så ulike altså .. ja 2.5 er nok en "odd ball" så snart jeg får åpnet den og se hva som bør skiftes så blir en avgjørelse tatt vedrørende 2.5 vs 3.0 (fra 164 ;) )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...