Gå til innhold
AlfaFinnmark

159 med v6

Anbefalte innlegg

Hei. For noen uker siden investerte jeg i en alfa 159ti sport wagon med 150hk disel. Dette er min første alfa. Satt her om dagen på youtube å hørte på alfa v6er i tunnell. Hårene reiste seg av lyden av 6eren. Nå klarer jeg knapt å tenke på noe annet. Jeg lurte på om noen kan dele sine erfaringer med alfa v6. Aller helst hvis den står i en 159. Må nokk på sikt anskaffe meg en slik så jeg får fred i skjelen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
55 minutter siden, AlfaFinnmark skrev:

Hei. For noen uker siden investerte jeg i en alfa 159ti sport wagon med 150hk disel. Dette er min første alfa. Satt her om dagen på youtube å hørte på alfa v6er i tunnell. Hårene reiste seg av lyden av 6eren. Nå klarer jeg knapt å tenke på noe annet. Jeg lurte på om noen kan dele sine erfaringer med alfa v6. Aller helst hvis den står i en 159. Må nokk på sikt anskaffe meg en slik så jeg får fred i skjelen..

Viss du skal Alfa med fin V6 lyd, så funker ikke det med 159. Den er riktignok levert med V6, men det er ikke Alfa sin motor, men en motor basert på GM sin "high feature". Lyden på denne er nok langt i fra den i Alfaen. Av "normale" biler så må du til 166 eller 156 for å få rett motor. Kan du leve med mindre bil så er det GT som gjelder. Kan du leve med noe eldre så kan du se til GTV916 eller 164 og 155. Av klassiske er det GTV6, 75, 90 SZ/RZ og Alfa 6 som er levert med disse motorene du tenker på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en del snobberi rundt sekseren som står i 159'en, men det er en deilig motor. Den har variable ventiltider så motoren våkner skikkelig til liv over 4000 omdreininger, fin lyd og harmonisk gange. Så har de fleste 3.2 også firehjulstrekk. Der er viktig for meg. Bilen sender mest kraft til bakhjul og har kjørefølelse som en RWD, f. eks. med at bilen biter seg inn i svingen ved gasspådrag istedenfor å understyre. Det har mye å si for totalopplevelsen når du kjører.

Negative ting er at oppsettet godt kunne tålt 100 hk mer enn de 260hk som bilen har (det finnes kompressorkit), og høyt bensinforbruk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sikkert en fin v6-motor i 159. Jeg har prøvd den i en Brera, men når man velger Alfa, styrer følelsene, så da vil man ha ekte saker = Busso.med finest lyd 😍

Kall det gjerne snobberi, men for meg er det den eneste 🙃 Akkurat som at jeg foretrekker bakhjulstrekk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...