Gå til innhold
124AC

Alfa 147 1,6TS 16v 120hk 2005 rep.objekt

Anbefalte innlegg

Har en 147 facelift i Alfa Rosso, som jeg nå må selge. Har ikke tid eller mulighet til å skru på den lengre, og det trengs litt jobb før EU-godkjenning. Bilen er fullt kjørbar, og står med skilter, men er avskiltingsbegjæret ettersom det har tatt meg lang tid å jobbe med vesentlige utbedringer. Jeg byttet nylig topp, ettersom sylinder 3 ikke hadde kompresjon og bilen gikk dårlig, samt mye protester fra bilens elektroniske system... Det var en (skikkkelig) brent ventil som var problemet, og etter bytte av topp går den som en kule igjen! Problemet nå er et veldig høyt oljeforbruk, så jeg mistenker et ventiltetningsproblem... (alt annet ser ut til å være bra i motoren) Hadde ikke spesialverktøy for å montere disse, så det kan hende noen har løsnet eller ikke er bra nok montert... Orker ikke å rive toppen av motoren igjen, og har ikke tid til det heller. Kanskje bedre å bytte motor, ettersom det uansett er en enklere jobb... Bilen har uansett gått over 260.000km, så får man en mer jomfruelig maskinist i motorrommet er det ikke feil. 

Ellers er det byttet mye på den siden jeg kjøpte den for 2,5 år siden: Øvre bærearmer foran, begge sider. Nedre bærearm foran, høyre, drivaksel ytre, høyre. Ytre styreledd, høyre. Fjærer og støtdempere foran og bak. Fremre tverrgående stag i bakstilling, begge sider. Sikkert noe mer også, som jeg ikke kommer på i farta. Byttet drivreim med spennrulle og løperulle for 1,5 år siden, og registerreimsett med spennrulle, løperulle og vannpumpe, samt ny kamvariator, sist høst. Har byttet olje og filter et par ganger i året, og brukt motorrens og motorbehandling nesten hver gang... Sist for en uke siden, etter bytte av topp. (monterte de originale kammene, med den nye kamvariatoren, over i den nye toppen) Fikk da også nye tennplugger, ny registerreim og ny drivreim igjen. Kamlåser til reg.reimbytte, og spesialverktøy til bytte av kamvariator medfølger ved salg. Interiørvifte byttet i vinter, pga samboer syntes det var irriterende blåselyd når man økte styrken. (endret seg ikke) 

Følgende nye deler følger med (hvis man ikke pruter...): 

Nye, bakre tverrgående stag i bakstilling: 2 stk

Nye stab.stagledd foran: 2 stk

Ny nedre bærearm foran, venstre.

Nytt hjullager bak: 1 stk (rumler bak, spesielt i høyre-sving)

Ny toppdekselpakning: 1 stk

Nye Brembo slissede bremseskiver foran og bak

Nye Brembo bremseklosser foran og bak

Har kanskje noe mer også, uten at jeg kommer på det nå. 

Følgende brukte deler følger med:

Det gamle topplokket, med brent ventil (går fint å renovere, og bytte ut ventilen)

Interiørvifte, fullt fungerende.

Hvis interesse for det, kan det også følge med:

den gamle kamvariatoren (lurte på å overhale den med et kit man får kjøpt)

den gamle ytre, høyre drivakselen (hvis man vil bytte drivleddene og bruke akselen igjen)

kammer av ukjent type (satt i byttetoppen da jeg kjøpte den: trolig fra en 156)

Sikkert noe mer jeg ikke kommer på i farta...

Sommerdekk på 17" felger og vinterdekk på 15" felger (en del kantkjøringsmerker) + et sett felger med vinterdekk: 2 med vredestein (gode, men ett er punktert) og 2 med Nokian (1 med en "utposning" og et som er ok)

Bilen er ikke et smykke, og har en mindre bulk med skraper på bakre kant av førerdør og foran på venstre bakdør (lav betongstolpe på parkeringsplass, som traff begge dørene...), samt trenger å bytte venstre kanal (hull). Denne koster 1.751,- minus KARN-rabatt hos Veng: https://www.veng.no/catalog/?q=dl18864&tkn=eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.eyJ0cyI6MTU1OTAyODAyMjUyNywidW4iOiJlYWIuZ293Y2x0YSIsInFwIjoiZGwxODg2NCJ9.nDyiq3GQG7vZPWl2Oxta4wCAjEhwzQswMigEMpm9738&a=100001 Den kan også trenge å pusse et par rustflekker rundt hjulbuer bak, men ikke noe alvorlig. Ser ellers ganske bra ut for rust. Den var nylakkert og hadde ny frontrute da jeg kjøpte bilen (frontruta ser fortsatt bra ut). Høyre kanal ser bra ut. Den kan trenge nye tåkelys, ettersom de originale er mer som stearinlys, men de fungerer... (hadde planer om å montere et passende sett LED-tåkelys der i stedet...)

Bilen ser ellers helt ok, men bærer preg av å ha tjent som daglig familiebil. Hadde det ikke vært for rust i venstre kanal, og behovet for å demontere topp igjen, så hadde jeg beholdt den! :)

Svart skinn, to-sone AC, cruisekontroll, antispinn, elektronisk stabilitetsystem...

Tenker meg 7000,- for bilen med deler.

Atle: 90558013, Oslo

BILDER KOMMER!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...