Gå til innhold
Runar

156 GTA starter ikke etter vinterlagring

Anbefalte innlegg

GTA-en er visst ikke helt ferdig med vinterdvalen, for den vil ikke starte. Eller, den starter, men dør etter tre-fire sekunder.

Batteriet er fulladet, og jeg har fylt på helt ny bensin med høy oktan, samt kondensfjerner. Ingen varsellamper lyser konstant, men under noen av forsøkene sto det «Failure No Connection» på skjermen i et par sekunder. Et søk på denne meldingen førte meg til dette emnet hos Alfaowner, hvor et par sikringer (OIL og ABS) over batteriet ble utpekt som syndere. Hos meg ser disse hele ut, men ABS-sikringen er feil ampere (den er 50A men skal være 60A). Jeg tror ikke sikringene er årsaken til problemet jeg opplever, men tenkte det var verdt å nevne.

Jeg koblet ut luftmassemåleren, og da gikk bilen ujevnt i kanskje fem sekunder før den døde på samme måte. Jeg sjekket også bensintilførselen, og når jeg skrur på tenningen, uten å starte bilen, renner det bensin i noen sekunder før det stopper. Det er tilstrekkelig med kjølevæske og olje, men oljen er lysebrun (som smeltet sjokolade). Olje og oljefilter ble skiftet for under ett år siden.

Videre lå det lagret fire feilkoder (se vedlegg), men de kom ikke tilbake etter at jeg slettet de. Feilkodene var P1173 Mixture 1 strength (additive), P1176 Mixture 2 strength (additive), P1177 Mixture 1 strength (multiplicative), og P1178 Mixture 2 (multiplicative). Jeg fant dette emnet her på forumet, men der var problemet en tilgriset luftmassemåler. Jeg tror ikke luftmassemåleren er problemet mitt, for da hadde vel bilen startet, dog gått ujevnt, da jeg koblet den ut?

Har noen vært borti noe lignende? Jeg er tom for ideer, så alle forslag er til stor hjelp!

Skjermbilde 2019-04-26 kl. 18.10.56.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fly by wire fra gasspedalen? Om du har tappet batteriet iløpet av vinteren kan du måtte "lære" den posisjonen på nytt. Hadde lignende tull på 2,5V6. 

Skudd i blinde kanskje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 minutter siden, [email protected] skrev:

Fly by wire fra gasspedalen? Om du har tappet batteriet iløpet av vinteren kan du måtte "lære" den posisjonen på nytt. Hadde lignende tull på 2,5V6. 

Skudd i blinde kanskje

Takk for forslaget! Det ser ut til å være en ganske rask og smertefri prosess:

  1. Skru på tenningen (vri nøkkelen til MAR) og la den stå i 90 sekunder
  2. Skru av tenningen (men ikke ta ut nøkkelen) og la den stå i 90 sekunder.
  3. Start bilen uten å røre gasspedalen.
  4. La bilen gå på tomgang i minst 10-15 minutter.

Men jeg finner litt ulike instruksjoner for de neste stegene. Noen sier du skal skru av bilen og la den stå i minst ti minutter før du starter den igjen, mens andre sier du umiddelbart skal ta med bilen ut på en lang og variert kjøretur. Har du noen mening om hva som er «riktig»?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nok et skudd i blinde, men...

Veivakselsensor eller kamakselsensor. Enten kutter de brått og er død for alltid eller så kutter de raskt etter oppstart. Jeg holder (av erfaring) en knapp på veivakselsensor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 minutter siden, Landmann skrev:

Nok et skudd i blinde, men...

Veivakselsensor eller kamakselsensor. Enten kutter de brått og er død for alltid eller så kutter de raskt etter oppstart. Jeg holder (av erfaring) en knapp på veivakselsensor.

Takk, jeg fører det opp på listen over ting som må undersøkes nærmere!

Mine forsøk på å starte bilen i går ser ut til å ha tappet batteriet, for når jeg nå prøvde å starte bilen, etter å ha latt tenningen stå på i 90 sekunder og deretter av i 90 sekunder, skjer det ingen ting. Jeg får lade opp batteriet og prøve igjen i morgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et jægerthricks på litt eldre kjerrer var å se om turtallsnåla beveget seg ved startforsøk. Veivakselsensoren er/var induktiv og "spolen produserte selv spenning" når triggerhjulet på veiva gikk rundt. 

Jäkerthricksindikasjonen var:

  • bevegelse i turtallsnåla: veivakselsensoren var i live (ihvertfall ved oppstart)(kunne likevel være dævv/dævve når spenningen og temperaturen økte).
  • null bevegelse i turtallsnåla: schteinn dævv sensor.

Merk! Ovenstående triks er erfaring fra kjerrer rundt anno domini 2000 🤤

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Verken fulladet batteri eller nullstilt gasspedal utgjorde noen forskjell. I videoen under starter jeg bilen uten å røre gasspedalen:

Hva tror du, @Landmann? Er det verdt å se nærmere på veivakselsensoren og/eller kamakselsensoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Runar ettersom veivakselsensoren har kuket det til for meg på flere biler så er jeg tilbøyelig til å foreslo denne sensoren først. For å slippe å kjøpe fra f.eks ebay eller autodeler.co.no så kan du jo forhøre deg om noen i nærområdet er villig til å låne bort for en prøvestart (sensoren slites ikke, så utlåner lider ikke noe tap).

Når det gjelder kamakselsensoren så har jeg ikke samme erfaring mht slitasje (dvs jeg null erfaring mht slitasje) - og den sitter vanskeligere til enn veivakselsensoren.

Hvis den ser slik ut, så er ikke stort økonomisk sug i pungen (og ny sensor sikrer more smiles per miles)... hentet fra ebay.co.uk

 

IMG_3198.PNG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den hjernen bak plenum ryker ofte ved lenge stillstand og lav batteri spenning. Er ikke billig så prøv andre ting først! Diagnose vil kanskje peke deg i rett retning? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, jeg ville også prøvd veivakselsensor først. Feil på kamakselsensor lager stort sett bare feilkoder, men bilen går. Har du prøvd å taue bilen igang? Om bilen har egen hjerne til styring av bensintilførselen, jeg vet ikke om din bil har det (men min volvo v70r har det) og den røyk for meg, var full av salt, så ville jeg sjekket det også. Den feilen kom ikke opp med diagnose, kom bare opp med for lavt bensintrykk. Lykke til 🙂

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du kan jo begynne med å måle sensoren, de har normalt en motstand mellom 800 og 1500 ohm, måler den 0 eller noe i nærheten er det garrantert denne O.o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 28.4.2019 den 20.25, Landmann skrev:

@Runar ettersom veivakselsensoren har kuket det til for meg på flere biler så er jeg tilbøyelig til å foreslo denne sensoren først. For å slippe å kjøpe fra f.eks ebay eller autodeler.co.no så kan du jo forhøre deg om noen i nærområdet er villig til å låne bort for en prøvestart (sensoren slites ikke, så utlåner lider ikke noe tap).

Når det gjelder kamakselsensoren så har jeg ikke samme erfaring mht slitasje (dvs jeg null erfaring mht slitasje) - og den sitter vanskeligere til enn veivakselsensoren.

Hvis den ser slik ut, så er ikke stort økonomisk sug i pungen (og ny sensor sikrer more smiles per miles)... hentet fra ebay.co.uk

Jeg tror jeg har lokalisert den ene enden av kabelen, i en boks rett ved luftmengdemåleren:

IMG_0620.jpeg

Slik jeg forstår det sitter selve sensoren i andre enden av kabelen. Den ender under bilen (se neste bilde), og jeg er litt usikker på hvordan jeg går videre. Rester etter understellsbehandling har satt sine spor, men kabelen ser ut til å gå inn bak et eller annet slags deksel. Dekselet er festet med en skrue eller bolt (på høyre side av bildet), men ser ut til å være sperret inne av en annen mutter:

IMG_0616.jpeg

Vet du hvordan jeg får løs sensoren? Jeg har fjernet bunnplaten så har tilgang på undersiden av bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 28.4.2019 den 23.08, integrale skrev:

Den hjernen bak plenum ryker ofte ved lenge stillstand og lav batteri spenning. Er ikke billig så prøv andre ting først! Diagnose vil kanskje peke deg i rett retning? 

Multiecuscan ga meg fire nye feilkoder i dag, men jeg har tuklet med batteriet og gassen og koblet ting fra og til, og feilkodene kom ikke tilbake etter at jeg slettet de, så jeg avventer litt til før jeg undersøker nærmere. Men jeg har de, og det du nevner, i bakhodet!

For de interesserte så fikk jeg følgende feilkoder:

  • P0120 - Throttle potentiometer
  • P1121 - Throttle potentiometer track 1
  • P1122 - Throttle potentiometer track 2
  • P1687 - Motorised throttle (stop learn)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 29.4.2019 den 12.24, Baksaas skrev:

Hei, jeg ville også prøvd veivakselsensor først. Feil på kamakselsensor lager stort sett bare feilkoder, men bilen går. Har du prøvd å taue bilen igang? Om bilen har egen hjerne til styring av bensintilførselen, jeg vet ikke om din bil har det (men min volvo v70r har det) og den røyk for meg, var full av salt, så ville jeg sjekket det også. Den feilen kom ikke opp med diagnose, kom bare opp med for lavt bensintrykk. Lykke til 🙂

Takk for det! Jeg har ikke prøvd å taue den i gang, nei. Tanken har ikke slått meg før nå, for bilen starter jo men stopper av seg selv så å si umiddelbart. Er det verdt et forsøk Det kan godt hende det er noe feil med en av bilens mange hjerner, men bilen har ikke vært vinterkjørt på mange år så det overrasker meg hvis salt er årsaken! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 30.4.2019 den 8.08, Rune R. skrev:

du kan jo begynne med å måle sensoren, de har normalt en motstand mellom 800 og 1500 ohm, måler den 0 eller noe i nærheten er det garrantert denne O.o

Det skal jeg gjøre, så snart jeg får løsnet den! Har du noen gode tips til hvordan jeg måler motstanden? Et godt gammeldags multimeter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Multimeter på Ohm og av med pluggen oppe ved plenum høyre side for å måle sensoren 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du trenger å låne én eller flere sensorer fra en 3.2, må du gjerne komme innom, Runar. Min står uten ECU for øyeblikket, så den har ikke noe hastverk med å flytte på seg...😑

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
18 timer siden, Runar skrev:

 

Dekselet er festet med en skrue eller bolt (på høyre side av bildet), men ser ut til å være sperret inne av en annen mutter:

IMG_0616.jpeg

Vet du hvordan jeg får løs sensoren? Jeg har fjernet bunnplaten så har tilgang på undersiden av bilen.

Dekselet må bort. Dette er et beskyttelsesdeksel over selve sensoren. Kan det tenkes at dekselet bare er "sklidd" på plass; dvs at du må løsne unbrakobolten en lite omdreining før du kan glide dekselet til venstre og bort. Sensoren sitter sannsynligvis festet med egen bolt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sikker på at bensin pumpa i tanken går som den skal da?

Virker nesten mere som du har et problem der en med kamsensoren

Har vært borti at disse sensorene ryker, men de gir som regel varsel god tid i forveien (les stopper på varm motor) før de kvelder helt

Bensinpumpa er jo en klassiker i forbindelse med oppstart etter lagring (kan du ikke tvangstyre den via multiecuscan?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På ‎01‎.‎05‎.‎2019 den 22.16, Peer skrev:

Dersom du trenger å låne én eller flere sensorer fra en 3.2, må du gjerne komme innom, Runar. Min står uten ECU for øyeblikket, så den har ikke noe hastverk med å flytte på seg...😑

Det hadde vært fantastisk! Jeg er borte på jobb denne uken, men skal se om jeg får demontert sensoren helt til helgen, så tar jeg kontakt! ^_^

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På ‎03‎.‎05‎.‎2019 den 8.16, Rune R. skrev:

sikker på at bensin pumpa i tanken går som den skal da?

Virker nesten mere som du har et problem der en med kamsensoren

Har vært borti at disse sensorene ryker, men de gir som regel varsel god tid i forveien (les stopper på varm motor) før de kvelder helt

Bensinpumpa er jo en klassiker i forbindelse med oppstart etter lagring (kan du ikke tvangstyre den via multiecuscan?)

Jeg koblet fra det ene røret som fører bensin til motoren, og når jeg da skrudde på tenningen uten å starte bilen, så rant det bensin i underkant av fem sekunder før det stoppet. Jeg tolket dette som at bensinpumpen fungerte. Hva tenker du?

Det kan hende pumpen kan styres via Multiecuscan, det skal jeg undersøke!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 1.5.2019 den 22.16, Peer skrev:

Dersom du trenger å låne én eller flere sensorer fra en 3.2, må du gjerne komme innom, Runar. Min står uten ECU for øyeblikket, så den har ikke noe hastverk med å flytte på seg...😑

@Runar jeg tror jeg hadde gitt f... i å feilsøke fra nuhhh og til evigheten - gønna på og takket JA til sensorlåning; det er kjapt, kjekt og snopt å sjekke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, Runar skrev:

Det hadde vært fantastisk! Jeg er borte på jobb denne uken, men skal se om jeg får demontert sensoren helt til helgen, så tar jeg kontakt! ^_^

Ikkeno problem, Runar. 😊Men jeg advarer deg - du må nok gjøre mesteparten av jobben med å få den ut selv - har brukt så mange timer under den bilen ifm. bytte av diff/eksos/starter etc. at jeg får angst bare ved tanken på å ligge på rygg under der igjen.🥴 Begynner visst å bli gammel...🙄

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 timer siden, Runar skrev:

Jeg koblet fra det ene røret som fører bensin til motoren, og når jeg da skrudde på tenningen uten å starte bilen, så rant det bensin i underkant av fem sekunder før det stoppet. Jeg tolket dette som at bensinpumpen fungerte. Hva tenker du?

Det kan hende pumpen kan styres via Multiecuscan, det skal jeg undersøke!

Litt på tynn is her nå O.o (litt mere vant med moderne diesel motorer en bensin :$ ) men er ikke pumpa styrt av en trykksensor? mao den skal gå til den får opparbeidet seg et bestemt trykk? og det skal vel komme en god sprut ut, ikke bare renne B|

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Lignende innhold

    • Av MortenE
      Er på utkikk etter aluminium bunnplate til AR 156.
    • Av Runar
      Jeg trenger den høyre lyktespyleren til min 156 GTA, da den jeg har er brukket på en slik måte at den trolig ikke kan repareres.
      Den skal se slik ut:

    • Av Runar
      Jeg er på jakt etter to styreeheter/ballaster/ecu-er til Xenon-lyktene på min 156 GTA (2002-modell). De jeg har kjøpt fra utlandet, som skal være kompatible, vil av en eller annen årsak ikke justere høyden på lyktene.
      Hvis noen har disse liggende og er interessert i å selge, helst fra en 156 (pre-facelift eller facelift, begge skal fungere), så blir jeg veldig glad!
    • Av [email protected]
      Ser 156 har en slags trakt ned i luft filter boksen. Har denne en misjon? Ser jo ut som den struper mengden luft
    • Av Runar
      Mitt forsøk på å justere bakluken på GTA-en slik at den ikke tar borti kanten, resulterte selvfølgelig i at bakluken gikk i vranglås. Bagasjerommet er helt tomt, så det skal ikke være noe som tar borti låsen.
      Verken knappen på fjernkontrollen eller spaken ved førersetet hjelper: Når jeg trykker på knappen hører jeg at den forsøker å låse opp, men drar jeg i spaken skjer det ingen ting. Gjennom luken i midten av baksetet ser jeg noe bevege på seg når jeg bruker fjernkontrollen. Jeg har forsøkt både å dytte luken ned og å dra den opp samtidig som jeg bruker fjernkontrollen, men det gir ingen effekt.
      Er det noen som har forslag til en rask og enkel (og helst billig) måte å løse dette på?
×
×
  • Opprett ny...