Gå til innhold
Chirm

Chirm's Alfa Romeo 159 SW 2.4l JTDm Q4 TI

Anbefalte innlegg

Starter en min bil tråd. Har under prosjekter en 916 GTV som kanskje i fjor var årets mest uheldige kjøp? Kan lese om det her >link<. Utover dette så har jeg fra før en Sort TI 159 som er dailydriver. Denne er nå til salg da jeg ble så heldig å finne en Q4 Sportswagon, noe jeg over tid har siklet litt på.
IMG_20190421_210148.thumb.jpg.b31f9b54fd91b1bf533c1f98f88b6695.jpg

Par av ulempene var lang avstand og ingen i nærheten av selger til å se på bilen. Jeg hadde nesten slått fra meg tanken da jeg fikk vite at en kjenning kjenner til bilen så litt info ble å oppdrive. Utover dette måtte jeg bare stole på selgers ord. Flyet gikk fredag morgen kl 09:00 fra Gardermoen. Klokka 1030 ca landet jeg på Bardufoss Flyplass. Og 11:00 overtok jeg bilen. 12:29 dagen etter tok jeg bilde av bilen, parkert ved resten av familien hjemme. For en tur, for en bil!! 
Bardu-hjem.thumb.jpg.15bb0408650dc508196cd64577728695.jpg

Kommer til å oppdatere tråden etterhvert som ting dukker opp. Har allerede oppdaget en del "småtteri" som ble noe ergerlig. Men imøtekommende selger tok dette med ett smil. Og ting ordner seg. Trenger ett reg.reim skifte i nær fremtid, men utover dette så har jeg lite å si på! 

Skulle du komme over en Bluetooth compatibel adapter sak fra Dension, Loudlink eller tilsvarende. (Få mini-jack eller bluetooth istedenfor CD skifter) Så gi lyd, kjøper gjerne.

Vi høres!
- Chirm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Småtteriet som nevnt er en skade jeg oppdaget under hjulskifte. Skaden ser noe eldre ut så vi ble enige om at den var allerede inntruffet ved overdragelse. Jeg fikk vite at det manglet en bit av bunnplaten, uten en forklaring. "Jaja" tenkte jeg; "De er jo utsatt på 159". Første jeg la merke til ved hjulskifte var at innerskjermen var usedvanlig langt unna fangeren, og altfor nærme fangeren:

USER_SCOPED_TEMP_DATA_MSGR_PHOTO_FOR_UPLOAD_1555851688355.jpg_1555851692301.thumb.jpeg.9fe23761e335251835cd3978ebbe54ef.jpeg

Og videre undersøkelser og en hel haug med dårlige bilder pga lavere bil ;) så viser det seg til at det er en del ting som har flytt seg, i det bilen har truffet, eller landet på noe en gang. Legg merke til hvor bøyd metallet nederst på bildet under er.Langt unna fangeren, og fangeren har også en styggere skade under og sprekt ut av hullet til skruen.

USER_SCOPED_TEMP_DATA_MSGR_PHOTO_FOR_UPLOAD_1555850873158.jpg_1555850877183.thumb.jpeg.7bffd178f7607c65d9d3ef4297142747.jpeg

Da var det bare å demontere fangeren, og sjekke hvor mye som er skadet, og hva. Ble ikke noe mer lettet jo mer jeg gravde. Fangeren er skadet, i form at den skinnen du skrur fast innerskjermen i har løsnet og knekt nesten helt av.

IMG_20190422_165233.thumb.jpg.7d01bda87c5b52b15e654f9d6ae0933a.jpg

Etter å ha tatt ut luftfilterboksen så viser det seg til at også boksen har måttet tåle litt. Knekt feste. Festet hang igjen på plassen sin og boksen var kun støttet i rørene og de 2 gummiforingene i braketten som var bøyd. Så temmelig trist ut når jeg tok ut boksen og fikk se nærmere på hvordan det så ut bak fangeren.

IMG_20190422_181114.thumb.jpg.573839fd66e929e626debe3f1b74e603.jpgIMG_20190422_164827.thumb.jpg.85648cf50c6f2aec72a2d5fb7203c02c.jpg

Vel vel, vi holder motet oppe. Er jo en 2.4l Q4! Gir jo ikke opp så fort!

Glassblåsing, lakk, og litt lim er det som skal til i første omgang. I håp om å redde det som reddes kan. Legg også merke til hvor mye rettere brakketten til luftfilterboksen er. Måtte noen slag med hammeren til.

IMG_20190424_171746.thumb.jpg.909c64f87a8d929fad9aa8366022f352.jpg
IMG_20190422_171152.thumb.jpg.f2b681912847d435c0e3d18f92dd5007.jpgIMG_20190423_183225.thumb.jpg.c3c55f24e92141400c112ba36ede1104.jpgIMG_20190424_171850.thumb.jpg.4eb767bae07abb26fbb3919938e75f72.jpg

Avventer endelig resultat etterhvert. Gjort i innkjøp av nye innerskjermer så venter på det samt noe mer småtteri. Selvgjort er velgjort? 

-Chirm

Endret av Chirm
Tidligere reservasjon for innlegg ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fangeren er satt på, og i den prosessen ble det ikke tatt mange bilder. Jeg glemte meg rett å slett bort i iver. Som mye med denne bilen. Alt er bare så vanvittig moro! - Det som ble gjort er egentlig bare at luftfilterboksen satt tilbake i den ny-opprettet braketten og fangeren satt på. Oj så mye! 

IMG_20190426_201026.thumb.jpg.89f4fd405344e81fb6a5ff773a6a4640.jpg

Tok meg også anledning til å bytte baklampene på bilen, da alle 4 hadde sine problemet med sprekker, dugg og generell slitasje. Må si det var enklere enn første forespeilet! Noe trangt på de 2 ytterste som sitter i bilen og ikke bakluka. Men men. Liten lett og smidig som jeg er så gikk det greit nok ekker noen gloser og avreven hud...

IMG_20190421_112329.thumb.jpg.3b5a662664851ec758cfcd02ada7e743.jpg
IMG_20190421_112212.thumb.jpg.de85926018dd614ff2ef57a406ee3466.jpg

Mot de nye:

IMG_20190421_115421.thumb.jpg.88d7794908fe8fbf4e00ade6eb63d024.jpg
IMG_20190421_115426.thumb.jpg.f98b627fec768989bdc3045915515cf3.jpg

De nye er brukte, bare sånn til info. Ny innkjøpt bil betyr at lommeboken er noe redusert. Hvertfall når reg-reim bytte står for tur! - Bilen blir levert til verksted i morgen og vil iløpet uka få hentet den tilbake igjen. ;) 

IMG_20190427_230801.thumb.jpg.775ee296e08e5a0cc61addb99aa8843c.jpg

Vi sees på veien da!
-Chirm

Tipser om at gamlebilen er til salg, TI 159 1.9l 16v fra 2007. For mer info om det, se finn eller send meg en melding! (Forsatt til salg 27.04.2019)

Endret av Chirm
Tidligere reservasjon for innlegg ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen ble hentet sent mandag og vi gir oss ikke med vedlikehold! Klunk og klunk i de fleste små sprekker og humper i veien typer på at det er noe slitte deler. Til tross for bare 105K på telleren. Jeg hadde noen lenkearmer *kremt* liggende *kremt*, som er tiltenkt min far's 159, men som han enda ikke har byttet. Vi ble enige om at jeg kunne kjøpe de, om jeg enten betalte han for dem eller bestilte 4 nye. 

Litt dårlige på å ta bilder i går og. Ble gjort på selveste 1 mai, en av de "få" fridagene vi har i året som oftest er inneklemt.

IMG_20190501_103119.thumb.jpg.649017276f4178ee7a287d0621d30e0a.jpg
IMG_20190501_103839.thumb.jpg.5c771e57527753338e7c07b71a1ecbd9.jpg
IMG_20190501_103833.thumb.jpg.a603cf40bd24921f0dc00ea50389c165.jpg

Det ble gjort mye rart for å få disse ut, av praktiske årsaker at stab-stag er i spenn når bare 1 av hjulene blir løftet opp. Jeg bruker en 2.5t jekk som er veldig stor på bilen, og en mindre 2 tonn jekk til å justere opphenget så jeg får stab-staget til å passe med lenkearmene. 

USER_SCOPED_TEMP_DATA_MSGR_PHOTO_FOR_UPLOAD_1556703478198.jpg_1556703482702.thumb.jpeg.1068aa631c8059ab6a3c8153e42af06a.jpeg

Ny lenkearm på plass, ble byttet alle 4 rundt om. Resultatet var en liten forbedring, men den verste klunken er der enda. Håper det er en øvre bærearm. Disse er nokså greie å bytte. Til dere som har hatt klunke-lyder foran på 159, hva byttet dere for å få dette til å forsvinne? Hadde hvert greit om det ikke var støtdemperen, hehe

- Chirm

Endret av Chirm
Tidligere reservasjon for innlegg ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble med bilen kjøpt feil på glødesystem. Tidligere eier nevnte noe med dårlig kontakt og verksted som har sjekket dette. Jeg vet ikke hvordan kunnskapen min stiller mot kunnskapen til verkstedet når jeg tenker på el-feil. Men her er iallefall en liten forklaring på hvordan jeg byttet en glødeplugg, og hvordan finne ut hvilken som er defekt. Du ser på første bildet 2 glødeplugger mot hverandre, ny mot gammel. Husk å sjekke lengden før du bytter opp mot hverandre!

Du trenger: 
- Skralle med forlenger og lang 9mm (viktig at pipa er lang grunnet toppen til pluggen!!)
- Noe til å løsne fastsittende ting med, typ WD40 eller CRC. 
- Flatt skrujern, passe størrelse. 
- Fungerende multimeter.
- Ny glødeplugg

IMG_20190507_084842.thumb.jpg.4084ca7ff1d69757e08939f8d2e49f9b.jpg

Først av med deksel og lokaliser de 5 sorte hettene til glødepluggene. Bruk skrujernet til å vippe opp minst de 2 nederste låsene.

IMG_20190507_085202.thumb.jpg.a1ed377e089b9509fb26c6b1eaf85c8c.jpg
IMG_20190507_085140.thumb.jpg.2c778d1620d73c0522b5705ffd818378.jpg

Så setter du skrujernet inni den sprekken nederst du ser ved glødepluggen og vipper den opp.

IMG_20190507_085225.thumb.jpg.c33649069e078b4375d515fface93b7a.jpg

Så bruker du multimeteret og sort på jord og rød på tuppen av pinnen og sjekker om det er kontakt. Mitt multimeter viser 0.02 ved kontakt og 1 om den er dør.

IMG_20190507_085035.thumb.jpg.3e4dbb9e9b591bf71fdcfd224e862941.jpg

VIKTIG: Minst 1 glødeplugg må til enhver tid ha hetten på seg! Du kan gjerne løsne alle og ta av alle unntatt 1. For å sjekke den du ikke har tatt hetten av, så setter du en hette på en annen plugg.

Startet bilen som vanlig og ingen feilmelding har dukket opp enda! Kanskje siden? Kanskje verksted har rett med at det er noe dårlig kontakt og at det bare var tilfeldig at jeg hadde 1 defekt plugg?

- Chirm

Endret av Chirm
Tidligere reservasjon for innlegg ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter at skaden som ble oppdaget på den ene siden av bilen ble utredet, gjenstod det nye innerskjermer da den på skade-siden var fullstendig i filler.

IMG_20190522_170428.thumb.jpg.cc970995e3e94c3f5fd7af95ce3bbcef.jpg

Her er det virkelig ikke mye å skryte av, knekt og slitt vekk foran da den knapt henger fast der. Og litt sprekk bak mot torpedoveggen også. Tydelig at det passet med bytte her. 2 stk nye ble kjøpt inn. Jeg bytter ikke kun den ene når andre siden heller ikke er 110% hel. Ble å lokalisere alle skruene bak årets løp i diverse vær med litt slapt vasking av hjulbrønner. 

IMG_20190522_162018.thumb.jpg.fc6286869f7d49b81078511ab22ff09c.jpg

Synes før og etter resultat ble ganske bra på begge sider. 

IMG_20190522_161930.thumb.jpg.459ab20ba30ad2fdce20c83d264056a8.jpg
IMG_20190522_165950.thumb.jpg.e2b5fcd2182e64a5235ec8a58471304f.jpg

Og;

IMG_20190522_170428.thumb.jpg.cc970995e3e94c3f5fd7af95ce3bbcef.jpg
IMG_20190522_173132.thumb.jpg.63e5be7934518a7d815b50ad6793cb51.jpg

En ting gjort, en ting mindre å tenke over. Ja jeg vet, trenger en grundig vask og plastfornyet bak der. Samt opplakkering av kalippere også. 

Vi møtes!
- Chirm

Endret av Chirm
Tidligere reservasjon for innlegg ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe av det jeg først også la merke til når jeg hentet bilen, var hvor feilplassert speedometer nålen var! 

IMG_20190525_121405.thumb.jpg.f56b80cc624c6a6e7d2aea096874261e.jpg

Bildet under, så har jeg redigert kontrasten og lysstyrken for å få frem nålen i mørket, og zoomet inn på Fartsmåleren på veien.
1642267784_IMG_20190508_101948(2).thumb.jpg.b25cc22c8fd9908beb9195eb16ce6c96.jpg

Jeg erget meg lenge over dette og funderte veldig på hvor jeg skulle henvende meg for å få problemet fikset. Etter å ha snakket med en i klubben som har holdt på med litt eldre instrumenter ble jeg selvsikker nok til å ta den ut av bilen, hele instrumenthuset, og se nærmere på saken! - How hard can it be? 

Litt oppkastmiddel i form av å løsne 2 skruer og løsne dekselet som sitter veldig godt så kom hele saken veldig enkelt ut.
USER_SCOPED_TEMP_DATA_MSGR_PHOTO_FOR_UPLOAD_1560162604786.thumb.jpeg.2a3f2802b4970e70e5b8ac446e1cccf8.jpeg

Inn med huset på kjøkkenbenken til mamma selvsagt:og løsne 4 skuer før dekselet som holder glasset løsnet,
IMG_20190610_123224.thumb.jpg.038468061cfa220ab02cde77c94bbd5c.jpg

Da kommer du frem til nålen, og den er det bare å løfte forsiktig av med 2, 3 fingre mens du holder igjen hele huset med andre hånden. Så setter du den på ønsket plass og trykker pent ned igjen.
IMG_20190610_123502.thumb.jpg.b7960ac7e4acf46d8e8f7cb00ba532d3.jpg
IMG_20190610_123637.thumb.jpg.c3c2f06396b24e2bf3621158c7740467.jpg
IMG_20190610_123711.thumb.jpg.54ac1422e7f70260452783f7ee6309f9.jpg

Gjør resten i motsatt rekkefølge med deksler skruer osv og sett den tilbake i bilen.- Husk før montering av glasset etter demontering å blås med komprimert luft på boks for å fjerne støv og andre slike ting. Kjedelig med slikt på innsiden av glasset. 

IMG_20190610_130008.thumb.jpg.f8fd1321bad76399cfb151183b8e0542.jpg

Her ser du de 2 skruene jeg måtte skru ut, de sitter bak ett deksel som er veldig lett å vippe ut, like lett som å åpne opp tl OBD eller vippe ut de dekslene på siden på dashbordet. Glemte å ta før bilde, så derfor ble bildet tatt med nåla på riktig plass. 

Enda en ting gjort, selvgjort er velgjort, og enda en ting mindre å gjøre på bilen.

- Chirm

Endret av Chirm
Tidligere reservasjon for innlegg ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil! Når jeg får GTA-en på veien igjen, forhåpentligvis i løpet av ganske kort tid, må vi få til et minitreff et sted her i Eidsvoll!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Chirm skrev:

Reservert nye innlegg.

Next level professional innleggslogistikk 😁

Gratulerer med ny bil! 

Du kan få en Bluetooth aux-adapter hvis du har aux-in, hvis det er det du trenger? Eller cdskifter-adapter? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
28 minutter siden, Sillyspeed skrev:

Next level professional innleggslogistikk 😁

Du kan få en Bluetooth aux-adapter hvis du har aux-in, hvis det er det du trenger? Eller cdskifter-adapter? 

Måtte prøve, litt usikker hvordan det blir med varsel når jeg allerede har 10 innlegg. ;) Har dette ifra da jeg gamet en del, leste en del forum og sånt og der var det vanlig å reservere de første svarene for å kunne supplere med mer info etterhvert som ting kom frem i spillet.

Helst CD skifter, blir å bytte ut den blå kontakten av de gule,blå,grønn kontakten bak på spilleren. Prøvd med aux via den gule som noen har fått til, men fungerte ikke på denne. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dagens stemningsbilde. Gjør seg med å tørke over inni bilen og vaske matter, og behandle setene med rens og balm fra AutoGlym 😍

IMG_20190523_174508.thumb.jpg.c89294e15c74a60d01161566cef10bec.jpg

- Chirm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden sist innlegg har jeg blitt operert.Gjensynsgleden var derfor stor når jeg i går kunne fikse litt lett på småplukk på bilen.

Speedometeret viste over 10km for lite, se lengre opp i tråden. 

I dag har jeg rolig tatt en rask spyling av motorrommet da jeg vet at jeg ikke ha rukket dette siden jeg hentet bilen i påsken. Ble brukt > Turtle Wax Extreme Prewash-T < ublandet fra flaske med spraymunstykke. Lot den virke noen minutter før jeg spylte lett av med en hageslange. Resultatet er langt ifra perfekt, men føles godt å få vekk noe av støvet etter vinteren. 

171340443_Frettervask.thumb.jpg.6d1cf27bb90d3c92167b0b69a7fe7be4.jpg
1028048283_Frettervask2.thumb.jpg.95dc57f0838104769ef9de94f55a7334.jpg
1616751596_Frettervask3.thumb.jpg.271e25ef39e8cb7e4958bd93cde4d4b7.jpg

Forsatt god sommer! 

- Chirm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Lignende innhold

    • Av Ipanemabraun
      Alfa Romeo 159 (type 939)
      Hensikten med denne posten/tråden er å samle informasjon om Alfa Romeo 159, til fordel for folk som er på jakt etter/vurderer å kjøpe en 159. Den kommer selvfølgelig ikke til å dekke alle mulige feil ved 159, men kan gi et inntrykk av hva du bør se etter eller være oppmerksom på. Veiledningen kommer ikke til å omtale Brera eller Spider, selv om det er samme plattform og mye av det samme gjelder disse bilene.

      '07 159 TI SportWagon 1.9 16V

      Så lurer du kanskje på; hvordan er det å ha en sånn bil? Er ikke Alfa Romeo skranglete biler som går i stykker hele tiden og står mer på verksted enn de er på veien? Det korte svaret er: NEI, overhode ikke! Det litt lengre svaret:
      Nei, Alfa Romeo 159 er solide og morsomme biler - livet er for kort til å kjøre kjedelige biler!. Imidlertid er en bruktbils verste fiende alltid den forrige eieren. Når du skal kjøpe en brukt 159 (gjelder forsåvidt alle bruktbiler) så må du ikke være redd for å gå derfra hvis det er noe som ikke stemmer. Ta deg god tid og vær nøye når du ser på bilen, det kan bli en veldig kjedelig opplevelse hvis du gjør et feilkjøp.  
      Generelt
      Ting du må være oppmerksom på:
      Steinsprang, særlig panser, hjulbuer bak og foran. Lakken på 159 er visst ganske myk og er derfor veldig utsatt for steinsprang. Hvis det er xenonlys på bilen - virker de? Tenner begge lampene, og lyser de kontinuerlig? Xenon-ballasten har en tendens til å ryke grunnet en noe utsatt plassering. Heldigvis ikke en spesielt vanskelig jobb å skifte dem. Virker lyktespylere på begge sidene? Det er en fordelingsventil som kan sette seg fast slik at det bare er lyktespylerne på den ene siden som virker. Ulyd fra girkasse. M32-girkassen som sitter i 1750 TBi, 1.9 JTD 8V og 16V, samt noen modeller av 2.0 JTDM 16V har på grunn av en konstruksjonsfeil hos Getrag (de som lager girkassen, altså) en tendens til å få lagerlyder grunnet dårlig smøring. I verstefall kan lagrene skjære seg helt, og da er girkassen ødelagt. Knekte fjæringer. Dette gjelder selvsagt ikke bare 159, men vær oppmerksom på om bilen på et plant underlag står skeivt. Noen ganger er det ikke mulig å se det uten å heise opp bilen og undersøke det nøyere, men en bil som står skeivt eller henger i et hjørne kan tyde på en knekt fjær. Det tredje bremselyset: på 159 Sportwagon (en av de  flotteste stasjonsvognene i verden synes jeg) hender det seg at det høytmonterte tredje bremselyset slutter å fungere helt og holdent, fordi kretskortet korroderer i stykker. Ikke så vanskelig å skifte dette lyset heller hvis man er litt nevenyttig. Slitte foringer. 159 er en forholdsvis tung bil, og foringene får gjennomgå, særlig ved litt aktiv kjøring (som denne bilen innbyr til :)). Merk deg eventuelle klunke-, knirke-, eller slaglyder når du kjører. Lenkearmstagene blir også utslitt og lager klunkelyd. Se på dekkene også; hvis det er veldig slitte kanter så tyder det på feil hjulstilling, som ofte forårsakes av utslitte foringer. Ulyd fra styreservoen. De første 159-ene forlot faktisk fabrikken med feil type servoolje, hvilket med tid og stunder tok knekken på styreservoen. Jeg vil tro de fleste har blitt skiftet på garanti per i dag, men det kan selvfølgelig forekomme unntak. Sprukne tåkelysglass.  Vindusheiser. Kan være kranglete og til slutt ryke. Heller ikke disse skal være noe problem å skifte for en som er nevenyttig. Dørstoppere (det lille staget som holder døren åpen). Hvis døren lager en slags knekkelyd når den åpnes eller lukkes, er dørstopperen utslitt. Har vel egentlig ingen særlige praktiske konsekvenser annet enn at det lyder forferdelig. Ikke særlig vanskelig å skifte disse heller. Håndbrekk. Disse kan fryse fast om vinteren grunnet en noe upraktisk føring av håndbrekksvaieren, som kan samle vann innvendig i strømpen.  Ulyd når klimaanlegget går. Kan tyde på at det er lite gass på systemet, skal bare være å fylle på igjen så blir det stille. Feilmeldinger ved oppstart som blir borte igjen. Dette tyder på lav batterispenning - 159 er kresen på batteriets tilstand, og vil ved for lav batterispenning i startøyeblikket gi feilmeldinger som blir borte igjen av seg selv etter en liten stund. Løsningen er å skifte batteri. NB! Dersom du på 2.0 JTDm om vinteren får "INSUFFICIENT OIL PRESSURE, STOP ENGINE IMMEDIATELY"-melding i displayet skyldes dette ikke lav batterispenning, men en gummipakning i oljesilen som har blitt dårlig. Dette må ikke ignoreres, kan i verste fall føre til motorhavari! På 159 SportWagon: går bakviskeren? Går den uten at du har aktivert den? Dersom den ikke går i det hele tatt betyr det at det er en gjennomføringshylse som har korrodert fast i drivakselen, og det må byttes. Dersom viskeren går uten at du har bedt den om det, kan det være motoren som begynner å fjase, eller en jordfeil. Sjekk ledningsnettet mellom bakluke og karosseri. Hjullager får juling grunnet tung bil. TI-modellene, og da særlig pre MY08 er utsatt for dette grunnet 19" sommerfelger.  Understellsbehandling. Clutch og svinghjul. Utstyrt med dobbelmassesvinghjul (som vel nesten alle moderne biler med manuell girkasse) som blir utslitt etterhvert. Kan merkes ved vibrasjoner ved pådrag fra lav fart i tungt gir. Ikke trim bilen hvis svinghjul eller clutch er slitt, det forverrer bare problemene. Knapper på betjeningshendlene bak rattet virker ikke. Dette skyldes ledningsbrudd inni hendelen eller boksen de sitter festet i. Skjer ikke så veldig ofte. Dårlig kontakt på kupévifteresistor. Fører til at det lukter varm/svidd elektronikk i kupéen. Multikontakten under forsetene kan også bli sparket ut av festet sitt av uvare passasjerer. Interiør
      Interiøret i disse bilene har jeg inntrykk av at er ganske slitesterkt. Imidlertid er det verdt å merke seg at på TI-modellene (med sportsseter) kan venstre sidepolstring på førersetet bli slitt grunnet inn- og utstigning. Dette er ikke unormalt. Når det gjelder lyd og radio så var Bose-anlegg med innbygget subwoofer en mulighet. Det var mulig å få vanlig radio/cd-spiller uten navigasjon, eller radio/cd-spiller med navigasjon. Denne finnes igjen i to varianter, avhengig av årsmodell. Systemet heter connect nav +. Etter dagens standard er dette ganske sørgelige saker, men fungerer helt greit hvis man ikke stiller for store krav. Bilene kunne også leveres med et Bluetooth-system som heter Blue&Me. Dette systemet tillater deg å koble telefonen din opp mot stereoanlegget i bilen, slik at du kan ringe og lese meldinger ved hjelp av knapper på rattet - hvis bilen har en USB-port i hanskerommet, så har den Blue&Me. Blue&Me bruker desverre en gammel Bluetooth-protokoll som ikke tillater musikkavspilling. Imidlertid ble det litt senere i bilens liv lansert en slags USB-pinne som muliggjorde dette, men bare dersom du har iPhone. Ellers kan USB-porten brukes til å spille av musikkfiler fra en FAT32-formatert minnepinne. Det er desverre(?) dårlig med koppoholdere (bare en!) i bilen, men det lærer man seg å leve med.
      NB! Det er en liten størrelsesforskjell på radio/cd-spilleren og navi, selv om begge deler er 2 DIN. Det betyr dessverre at en standard 2 DIN-spiller blir litt for liten dersom du har navi.
      Vedlikehold og verksteder
      Deler er ikke så vanskelig å få tak i, og det kreves ikke noen sær kompetanse for å skru på disse bilene. De kan helt fint leveres til nærmeste verksted. Imidlertid vil jeg anbefale enten Autovia i Sandvika, Ital bilservice i Oslo, Squadra Italiana Bilverksted på Vear, Auto Sportiva i Trondheim eller Carozzeria Alfa i Drøbak. Det er en oljekvalitetsteller på disse bilene som forteller deg når du må skifte motorolje, men det er en gjengs oppfatning i miljøet at det er lurt å skifte oftere enn hva denne telleren skulle tilsi.
      Motorer
      159 var å få med følgende motortyper (tabellen er stjålet skamløst fra wikipedia og oversatt av meg)
      Modell Type Slagvolum Hestekrefter Dreimoment Kompresjonsforhold År Bensinmotorer 1.75 TBi I4 1,742 cc 200 PS (147 kW) ved 5000 rpm 320 N⋅m ved 1400 rpm 9.5:1 2009–2011 1.8 I4 1,796 cc 140 PS (103 kW) ved 6500 rpm 175 N⋅m ved 3800 rpm 10.5:1 2005–2010 1.9 JTS I4 1,859 cc 160 PS (118 kW) ved 6500 rpm 190 N⋅m ved4500 rpm 11.3:1 2005–2010 2.2 JTS I4 2,198 cc 185 PS (136 kW) ved 6500 rpm 230 N⋅m ved 4500 rpm 11.3:1 2005–2010 3.2 V6 JTS Q4 V6 3,195 cc 260 PS (191 kW) ved 6200 rpm 322 N⋅m ved 3800 rpm 11.25:1 2005–2010 Dieselmotorer 1.9 JTDM 8V I4 1,910 cc 120 PS (88 kW) ved 4000 rpm 280 N⋅m ved 2000 rpm 18:1 2005–2010 1.9 JTDM 16V I4 1,910 cc 150 PS (110 kW) ved 4000 rpm 320 N⋅m ved 2000 rpm 17.5:1 2005–2010 2.0 JTDM 16V I4 1,956 cc 136 PS (100 kW) ved 4000 rpm 350 N⋅m ved 1750 rpm 16.5:1 2010–2011 2.0 JTDM 16V I4 1,956 cc 170 PS (125 kW) ved 4000 rpm 360 N⋅m ved 1750 rpm 16.5:1 2009–2011 2.4 JTDM I5 2,387 cc 200 PS (147 kW) ved 4000 rpm 400 N⋅m ved 2000 rpm 17:1 2005–2010 2.4 JTDM I5 2,387 cc 210 PS (154 kW) ved 4000 rpm 400 N⋅m ved1500 rpm 17:1 2007–2010  
      I Norge er det helt klart dieselmotorene som er mest populære, og da særlig 1.9 JTDM 16V 150 HK. Denne motoren regnes for å være solid, men den har noen svake punkter som det finnes remedier for. Disse punktene er i hovedsak EGR som kokser igjen og gir elendig motorgange, samt virvelspjeld som ramler av og detter nedi forbrenningskammeret med påfølgende destruksjon av topp og stempler. 1.9 8V regnes for å være en solid motor, men kan nok av noen oppleves som litt for liten i denne bilen. Når det gjelder 2.0 JTDM 16V 170 HK sliter den med en gummipakning i oljesila som med årene blir dårlig og ikke tetter skikkelig lenger, hvilket gir for lavt oljetrykk akkurat ved oppstart. Som nevnt ovenfor må ikke dette problemet ignoreres da det i verstefall kan føre til motorhavari. Den kan også bli utsatt for sprekker i EGR-kjøleren, som dermed dumper all kjølevesken i systemet.  2.4 JTDM 20V sliter også med EGR-problemer, og er utsatt for virvelspjeldproblemer, og kjølevæskeventilen har en lufteskrue av plast som sprekker og gir lekkasje i systemet. 
      Når det gjelder bensinmotorene er det en gjengs oppfatning om at den som gir mest "smell for pengene" er 1750 TBi. Denne motoren har riktignok minst slagvolum av alle variantene, men den har greit med knuff og responderer godt på trimming. De andre bensinmotorene får gjerne kritikk blant Alfa-entusiaster fordi det er GM-motorer med tilpasninger på og oppleves derfor av enkelte som kjedelige. Imidlertid mener jeg at smaken er som baken  
      3.2 V6-eren er IKKE  Busso V6-eren som Alfa Romeo er kjent for. Det er en GM-motor med egne topper, og tilpasninger for at den skal passe Alfa Romoeos ønskede karakteristikker bedre. Den har registerkjede, som med tid og stunder må skiftes hvilket kan være en komplisert og kostbar affære. 1.8, 1.9 og 2.2 JTS er også utstyrt med registerkjeder som må skiftes (til tross for hva noen påstår, varer ikke disse evig). 2.2 JTS får også kritikk for å være en "døll" motor som er dyr i drift med fasesolenoider som blir utslitte og kjedestrammere som må skiftes. Bensinmotorene er med unntak av 1750 TBi General Motors-produkter, mens dieslene leveres av FPT (FIAT Powertrain Technology). Hvorfor har GM levert motorer til Alfa Romeo, lurer du kanskje? Jo, det er fordi dette var i en periode der FIAT og GM ønsket å slå seg sammen, men det ble av forskjellige årsaker stanset. Noe av arven er at FIAT lånte bort sine dieselmotorer (1.9 JTDM og 2.0 JTDM og sikkert flere andre) til GM (Opel, SAAB m.fl.) og GM lånte bort sine bensinmotorer til FIAT (deriblant 1.8, 1.9, 2.2 og 3.2 som finnes i 159).

      Automatgirkassene ble levert av Aisin Seiki og heter AWTF-80 SC. Disse girkassene er solide, de skal tåle så mye som 440 N⋅m (jeg vet det går en 159 TI 2.4 diesel i UK som har bremset 800 N⋅m på hjulene med denne girboksen - riktignok med giroljekjøler).
      MY08
      Til årsmodell 2008 (kalles MY08 for Model Year 08) kom det et "ansiktsløft" som først og fremst senket vekten med noen kilo, men også kom med noen andre forbedringer. Noen motoralternativer kom til (2.0 JTDm 136 hk og 170 hk). MY08 TI har også et litt mykere understell enn pre-MY08, så  pre-MY08 er av enkelte regnet for å være en morsommere bil å kjøre. MY08 fikk et flatere baksete (den såkalte "kirkebenken") slik at man i SportWagon kunne legge de helt flatt. Skinnkvaliteten ble endret, og AlfaTex ble lansert som et alternativt materiale til skinn. Bryteren for åpning av bakluken ble flyttet fra taket inni bilen til bakluka, der selve Alfa Romeo-logoen ble bryteren. Klimaanleggets kontrollpanel fikk ny symbologi på knappene, og et par funksjoner ble endret.
      Diverse
      Q2 og Q4. Q2 er Alfa Romeos navn på et system som skal etterligne mekaniske Limited Slip-diffrensialer og det fungerer ved at de bruker bremsene til å bremse de individuelle drivhjulene. Q2 var standard på MY08. Det er ikke like bra som en ekte, mekanisk LSD. Q4 er navnet på firehjulstrekksystemet, og er et et TorSen-system ikke ulikt Audis quattro-system. Biler med TI (Turismo Internazionale)-utstyrspakke er senket noen millimeter og er litt stivere, har kanalskjørt, 330mm bremseskiver foran og store røde firestemplede Brembo-kalipere. De har også sportsinteriør, der setene, rattet og instrumentene utgjør hovedforskjellen. TI-setene ansees for å være svært behaglige. TI-pakken kunne  bestilles med speilkåper i bilens farge, eller i børstet stål.   

      Bruksbil? Helt klart! '10 159 TI SportWagon 2.0 16V
       
       
      Til sist: Alfa Romeo 159 er generelt en god bil, og det er mye bil for pengene! Likevel er det greit å ha i bakhodet at de eldste 159-ene faktisk er så mye som 15 år gamle per i dag (2019). 

      Jeg tar forbehold om feil og mangler i dette innlegget. Kommer sikkert til å endre det mange ganger. Tut og kjør, og husk hilseplikten! 🙂
       
       
    • Av Alf@75
      Har ett sett Whispbar takbøyler til 159 SportWagon med rails til salgs. 
      1000,- 
       
    • Av arnstein156
      Meget pen 159 sw selges grunnet overgang til større bil/jobbkjøring.


      https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=137077510

×
×
  • Opprett ny...