Gå til innhold
Dysan

Veien videre med Alfa og FCA evt nye samarbeids partnere.

Anbefalte innlegg

Kom over denne artikkelen som viser at det foregå noe i kulissene. 

https://europe.autonews.com/automakers/vw-not-interested-fcas-alfa-romeo-or-maserati-brands-diess-says

 

Her er en interessant artikkel om samarbeid imellom Nissa, Renault og FCA. 

https://europe.autonews.com/automakers/renault-seeks-merger-nissan-fiat-chrysler-ft-says

Nå er det store omveltninger i bransjen og samarbeid/ fusjoner vil komme. Spennende tider fremover.......

 

 

Endret av Dysan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sannsynligvis kommer Alfa Romeo-navnet til å bli redusert til en betegnelse på et utstyrsnivå på Jeep-modeller, på samme måte som man for Alfa Romeo har hatt betegnelser som Quadrifoglio Verde. I en overgangsfase vil et utvalg Jeep-modeller få Alfa Romeo-grill, slik vi allerede ser på Jeep-modellene Stelvio og Tonale.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
56 minutter siden, ritmo skrev:

I en overgangsfase vil et utvalg Jeep-modeller få Alfa Romeo-grill, slik vi allerede ser på Jeep-modellene Stelvio og Tonale.

Når ble Giorgio-basert Stelvio en Jeep med Alfa Romeo grill? 🤔

Endret av Stjerneglis

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
28 minutter siden, Stjerneglis skrev:

Når ble Giorgio-basert Stelvio en Jeep med Alfa Romeo grill? 🤔

Det er det den alltid har vært. Neste Jeep Grand Cherokee skal angivelig også være Giorgio-basert.

Endret av ritmo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mange år skal vi måtte høre på dette om at ditten og datten skal kjøpe eller ikke er interessert i å kjøpe Alfa? Det er jo åpenbart bare tull.
Og nå som Sauber har byttet navn til Alfa Romeo Racing? Det er vel heller lite sannsynlig at Fiat IKKE satser på alfa...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ville vært helt idiotisk å skille ut Alfa nå som FCA endelig har kommet seg av startstreken med å etablere AR som sitt premium brand. Det gir ingen mening. Hele poenget med denne øvelsen var jo å oppnå markedsdekning for konsernet. Hvis de nå skulle bestemme seg for å sage av denne armen så ville de enten måtte starte helt på nytt med et annet brand eller bare gi opp og erklære seg konkurs.

Det som står i artikkelen er jo ganske tydelig: Italiensk tabloidavis spør VAG-sjef om de er hypp på å kjøpe Alfa, VAG-sjef svar "nei, vi har allerede premiummerkene vi trenger" og that's that. Det er ganske langt unna et troverdig rykte om at FCA ønsker å selge Alfa...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
53 minutter siden, diritore skrev:

De har kanskje tenkt å kjøpe seg tilgang til el teknologien? Enn å bruke og investere i egen forskning? 

Desverre er dagens batteri biler for dårlig, kort rekkevidde osv.. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ideelle hadde vært om FCA og Tesla hadde gått sammen helt :)

Dagens batteribiler er bra nokk, lang nok rekkevidde for de fleste. Ihvertfall med Tesla, og de får man jo pent brukt for under 300K nå. Jeg har kjørt batteritralle i snart 5 år og 150K km. 8 mil daglig vanligvis, men også jobbturer halve Norge rundt, tur/retur Italia noen ganger. Null problem. 

2019-02-22_12-32-02.jpg

Endret av Elviz
Glemte noe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Elviz skrev:

Det ideelle hadde vært om FCA og Tesla hadde gått sammen helt :)

Dagens batteribiler er bra nokk, lang nok rekkevidde for de fleste.

Oi oi, tør du si sånt høyt her inne? Nå kommer stormen av nostalgikere, luditter og portvoktere av ekthet 😁

Tror du har helt rett jeg altså, FCA har vel ikke allverden av elbil-teknologi i porteføljen, så om Tesla var mulig å fusjonere med eller kjøpe opp for en fornuftig penge så hadde det vært store fordeler å hente for begge selskaper. FCA kunne fått tilgang til teknologisk plattform fra øverste hylle og Tesla kunne fått tilgang til folk som kan tegne pene biler ;)

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har nå alle her inne vist at Elviz har kjørt el bil i mange år, så det er ingen som går bananas av det. Må følge med i timen gutt :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har valgt å skjule et par innlegg. Ikke fordi innleggene i seg selv brøt reglene, men for å hindre at diskusjonen sklir ut og at vi ender opp med en ny elbil-diskusjon. Det er helt greit å diskutere et mulig samarbeid mellom FCA og Tesla, men prøv så langt det lar seg gjøre å ikke diskutere elbilen, selv ikke en potensiell el-Alfa, og dens gode og dårlige egenskaper. Det har vi andre, mer passende emner for.

Det sitter langt inne å skjule innlegg, for vi ønsker alle at forumet skal være så åpent og fritt som mulig. Men samtidig ønsker vi saklige og gode diskusjoner, og da er vi nødt til å holde oss til emnet, og det betyr at jeg noen ganger må ta på meg admin-hatten.

Send meg gjerne en melding hvis dere mener å skjule innleggene var å gå for langt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste bilmerker vil bli borte. Når vi alle skal inn i selvkjørende biler og/eller inn i et abonnementsystem så vil behovet for produksjon av kjøretøy falle. Hva skal Ferrari, Lamborghini, Bentley, Bugatti, etc. etc. gjøre? Lage en elektromotor som bråker? Neppe. Markedet blir borte, det gjør også arbeidsplassene.

Alle kravene som har kommet til kjøretøy tvinger de mindre produsentene til å legge ned. De sitter igjen uten mulighet til å utvikle nye produkter fordi kostnadene blir skyhøye. EU er en pådriver for å sentralisere, fjerne mindre bedrifter og skape et globalt marked for få men store monopol selskaper. Det samme ser man i Norge. Norske politikere subsidierer gjerne eksempelvis Tesla fordi Elon Musk er deres ideal. Musk selger inn ved å si det politikerne vil høre. Facebook, Google etc. slipper skatt selv om de tar markeder fra aktører i Norge. Aktører som betalte skatt.

Lobbyvirksomhet og skjulte bindinger er nok noe av årsaken. Selg inn produktet ditt til det offentlige og få de til å stille produktet sentralt i et teknisk krav og du blir milliardær. (Eksempel: selg inn at ingen sjåfør vet om han har luft i dekkene sine slik at man MÅ ha dekktrykk følere. Selg så inn at dette må være et krav, også for å få bilen godkjent. Verkstedene bifaller, - mer vedlikehold å fakturere.)

På lang sikt tror jeg nesten alle vil bli fraktet i et panseret automatisert og standardisert kjøretøy eid av et globalt selskap, - ihvertfall for de som har råd. De som ikke har råd vil være en sikkerhetstrussel og vil være ekskludert fra å kunne velge tilgang til trygg trasport. Politikere og ledere på høyere nivå vil nok ha panseret privat frakt med sikkerhetseskorte. Jeg kan også se for meg at transportlinjene mellom sikre områder er sikret med automatisk og manuell bevoktning. I getto områdene utenfor vil det være den sterkestes rett. I et moderne samfunn med strenge miljøkrav kan jeg ikke se at personlig bevegelsesfrihet vil være tigjengelig. Hvor alle mennesker og gods befinner seg til enhver tid i de beskyttede områder vil være tilgjengelig for myndighetene. Man vil måtte oppgi personlig frihet i bytte mot offentlig beskyttelse. Man kan ikke ha produsenter av kjøretøy man ikke har full kontroll over pga. mulig sabotasje og tilgang til sikkerhetssystemene.

Alfa Romeo, Lancia, Fiat, Ford, Opel, Renault ... ingen vil ikke eksistere om 50 år, VW muligens, de har iallefall en mulighet i og med at de er i tett samarbeid med politisk ledelse i Tyskland. (VW svindelen var jo kjent helt opp til Merkel.) VW kan dermed ende opp som en produsent av sikre kjøretøy i fremtiden, - men om kjøretøyene produseres i Europa er jeg usikker på. Det avhenger av hvem som skal ha profitten.

Andre spådommer der ute 🙂 ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, rotor skrev:

De fleste bilmerker vil bli borte. Når vi alle skal inn i selvkjørende biler og/eller inn i et abonnementsystem så vil behovet for produksjon av kjøretøy falle. Hva skal Ferrari, Lamborghini, Bentley, Bugatti, etc. etc. gjøre? Lage en elektromotor som bråker? Neppe. Markedet blir borte, det gjør også arbeidsplassene.

Alle kravene som har kommet til kjøretøy tvinger de mindre produsentene til å legge ned. De sitter igjen uten mulighet til å utvikle nye produkter fordi kostnadene blir skyhøye. EU er en pådriver for å sentralisere, fjerne mindre bedrifter og skape et globalt marked for få men store monopol selskaper. Det samme ser man i Norge. Norske politikere subsidierer gjerne eksempelvis Tesla fordi Elon Musk er deres ideal. Musk selger inn ved å si det politikerne vil høre. Facebook, Google etc. slipper skatt selv om de tar markeder fra aktører i Norge. Aktører som betalte skatt.

Lobbyvirksomhet og skjulte bindinger er nok noe av årsaken. Selg inn produktet ditt til det offentlige og få de til å stille produktet sentralt i et teknisk krav og du blir milliardær. (Eksempel: selg inn at ingen sjåfør vet om han har luft i dekkene sine slik at man MÅ ha dekktrykk følere. Selg så inn at dette må være et krav, også for å få bilen godkjent. Verkstedene bifaller, - mer vedlikehold å fakturere.)

På lang sikt tror jeg nesten alle vil bli fraktet i et panseret automatisert og standardisert kjøretøy eid av et globalt selskap, - ihvertfall for de som har råd. De som ikke har råd vil være en sikkerhetstrussel og vil være ekskludert fra å kunne velge tilgang til trygg trasport. Politikere og ledere på høyere nivå vil nok ha panseret privat frakt med sikkerhetseskorte. Jeg kan også se for meg at transportlinjene mellom sikre områder er sikret med automatisk og manuell bevoktning. I getto områdene utenfor vil det være den sterkestes rett. I et moderne samfunn med strenge miljøkrav kan jeg ikke se at personlig bevegelsesfrihet vil være tigjengelig. Hvor alle mennesker og gods befinner seg til enhver tid i de beskyttede områder vil være tilgjengelig for myndighetene. Man vil måtte oppgi personlig frihet i bytte mot offentlig beskyttelse. Man kan ikke ha produsenter av kjøretøy man ikke har full kontroll over pga. mulig sabotasje og tilgang til sikkerhetssystemene.

Alfa Romeo, Lancia, Fiat, Ford, Opel, Renault ... ingen vil ikke eksistere om 50 år, VW muligens, de har iallefall en mulighet i og med at de er i tett samarbeid med politisk ledelse i Tyskland. (VW svindelen var jo kjent helt opp til Merkel.) VW kan dermed ende opp som en produsent av sikre kjøretøy i fremtiden, - men om kjøretøyene produseres i Europa er jeg usikker på. Det avhenger av hvem som skal ha profitten.

Andre spådommer der ute 🙂 ?

1984 knocking on your door..... 🤢

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
48 minutter siden, ODDATLE skrev:

1984 knocking on your door..... 🤢

@rotor kommer riktignok med svært dystre spådommer, men jeg tror han kan ha rett i at vi kommer til å miste mer og mer kontroll over våre egne kjøretøy. Volvo har annonsert at de snart kommer til å begrense toppfarten på alle sine biler til 180 km/t, med den begrunnelse at ingen har behov for å kjøre raskere. Er det helt utenkelig at andre produsenter følger etter, og at begrensningene blir flere og tydeligere?

Ta droner som eksempel. Jeg har en drone fra DJI, og hver gang jeg skal fly lastes det ned oppdaterte lister over steder jeg ikke kan fly. Og da mener jeg ikke at det står «du kan ikke fly her» på skjermen, men at dronen tvinges til å lande eller fly unna. Jeg fratas rett og slett kontrollen. Jeg kan alltids bygge min egen drone, så det blir ikke helt sammenlignbart med biler, men teknologien finnes og det er nok bare et spørsmål om tid før den lander i bilene også. Om det skjer i vår levetid, derimot, det tviler jeg på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sagt det før og sier det igjen, løp og kjøp en Giulia QV i dag og pass på den godt. Forbrenningsmotorens dager er talte enten man liker det eller ikke, og dette er sannsynligvis siste generasjonen biler med motorbrøl og ildkuler fra eksospotta. Selve kronen på verket fra denne delen av bilhistorien.

Etter at elektrisiteten har tatt over blir det selvkjørende biler og alt det der, men at det blir påbudt i vår levetid? Tviler.

Man skulle tro at Ivar Medaas ikke hørte hjemme på et Alfa-forum, men jeg føler at det er en parallell (særlig siste vers da):

 

 

Endret av trekkelg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror ikke det blir forbudt med forbrenningsmotor, bare fryktelig dyrt i forhold til elektrisk. Og det kan vel etterhvert bli vanskelig å få kjøpt drivstoff når salget blir så lite, at det ikke er lønnsomt å ha pumpe ved gatekjøkkenet....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Financial Times har artikkel om FAC nå har "avanserte" samtaler med Renault, men Nissan-Mitsubishi-alliansen er ikke så hot pga  belastning med arrestasjonen av Carlos Ghosn.

https://www.ft.com/content/5127ed50-7f07-11e9-9935-ad75bb96c849

Ja, ja slik går dagan i styrerommene........ Tiden vil vise hva som skjer, uansett mer allianser vil der bli i bilindustrien.  

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

https://aksjelive.e24.no/article/8mO43A

Fiat Chrysler bekrefter forslag om fusjon med Renault

Etter en heftig ryktestorm gjennom helgen, bekrefter Fiat Chrysler mandag morgen at man har sendt et forslag om fusjon til Renault. Planen er at de to selskapene skal eie 50 prosent hver av et eventuelt sammenslått selskap, heter det i meldingen fra Fiat Chrysler.
En eventuell fusjon vil gjøre det sammenslåtte selskapet til den tredje største bilprodusenten i verden, med produksjon av rundt 8,7 millioner biler i året. Et nytt selskap vil ha en verdi på rundt 37 milliarder dollar, tilsvarende 321 milliarder kroner, ifølge Wall Street Journal.
Aksjonærene i begge selskapene vil få like mange aksjer i det sammenslåtte selskapet. Samtidig vil Fiat Chrysler-aksjonærene få en utbytteutbetaling på totalt 2,5 milliarder euro, for å redusere forskjellen i markedsverdi mellom de to selskapene.
Fiat Chrysler understreker samtidig at de ikke planlegger å stenge ned noen fabrikker som følge av en sammenslåing. Det nye selskapet vil være børsnotert i Milano, Paris og New York.
Det nye selskapet vil inneha bilmerkene Maserati, Alfa Rome, Dacia, Lada, Fiat, Renault, Jeep og Ram.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...