Gå til innhold
Alfagarage

Ny Alfa C-SUV Hybrid "Tonale"

Recommended Posts

46 minutter siden, ritmo skrev:

Hovedproblemet er imidlertid ikke plattformen, men formfaktoren - doningen er en forbannet SUV, og SUV-er passer overhodet ikke inn i stallen til et merke som Alfa Romeo. Tonale er en Jeep, og bør ikke selges som en Alfa Romeo.

For egen del har jeg ikke veldig problemer med Stelvio, bortsett fra at man ikke får stv. av Giulia pga. den. Den kjører bedre enn konkurrentene, er lettere og vesentlig kvikkere enn modeller i samme prisleie, altså mye av det Alfa bør være.

Problemet er nå at man igjen linker Alfa til andre FCA-produkter.  Nettopp det man har lagt ned store resurser i for å unngå med Giulia og Stelvio. I neste omgang har man ikke bruk for så dyr plattform, da den brukes bare i noen få Alfaer, og man kan like godt bygge de på noe billigere fra Chrysler...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
24 minutter siden, trekkelg skrev:

Bedre at de lager biler folk vil kjøpe enn å gå konk. 

Alfa Romeo er ingen selvstendig bilprodusent, men er en merkevare under FCA-paraplyen. De går altså ikke konkurs av at Tonale selges som en Jeep. Alt handler om forvaltning av merkevarer, hvor SUV-ene hører hjemme under Jeep-merkevaren, mens kjøreglade og elegante folke-Ferrarier hører hjemme under Alfa Romeo-merkevaren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 minutter siden, ritmo skrev:

Alfa Romeo er ingen selvstendig bilprodusent, men er en merkevare under FCA-paraplyen. De går altså ikke konkurs av at Tonale selges som en Jeep. Alt handler om forvaltning av merkevarer, hvor SUV-ene hører hjemme under Jeep-merkevaren, mens kjøreglade og elegante folke-Ferrarier hører hjemme under Alfa Romeo-merkevaren.

Ferrari lager også SUV. I likhet med Porsche, Lamborghini, Maserati, Bughatti, Jaguar, you name it. Lik det eller ikke, men for å eksistere må en bilprodusent selge biler og SUV-segmentet er der etterspørselen ligger.

Alternativet med å bli en sær produsent som bare lager entusiastbiler er vel ikke noe for Alfa, hverken historisk eller forretningsmessig. Jeg foretrekker iallefall å se Alfaer på veien, ikke bare på bilder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 minutter siden, trekkelg skrev:

Lik det eller ikke, men for å eksistere må en bilprodusent selge biler og SUV-segmentet er der etterspørselen ligger.

FCA er usedvanlig godt etablert i SUV-segmentet med merkevaren Jeep, nettopp derfor trenger de ikke å bruke merkevaren Alfa Romeo til det samme.

Alternativet med å bli en sær produsent som bare lager entusiastbiler er vel ikke noe for Alfa, hverken historisk eller forretningsmessig. Jeg foretrekker iallefall å se Alfaer på veien, ikke bare på bilder.

Det er bedre å se Alfaer på veien enn å se Jeeper med Alfa-emblem på veien, men det er sistnevnte vi blir avspist med. Det betyr i praksis døden for Alfa Romeo. Mange bryr seg kanskje ikke, og sier seg fornøyde bare de ser noen Alfa-emblemer i trafikken, men for fans av Alfa Romeo er det en tragedie. Dem er det kanskje ikke så mange igjen av her på cuoresportivo?

For øvrig ville ikke en ny Giulietta være en "sær entusiastbil".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, trekkelg skrev:

Kjørte en splitter ny Compass i sommer, på svingete franske landeveier. Ble overrasket over at den hadde såpass gode kjøreegenskaper til tross for høyden. Det blir jo aldri en sportsbil, men det er heller ikke meningen.

Nå har jeg ikke erfaring med Compass, og det er vel få moderne biler som er direkte håpløse å kjøre. Men Alfa har i flere tiår slitt, mye med fordommer og noe nok også tildels berettiget kritikk med hvordan den har oppført seg på veien. Det har man ettertrykkelig fått slutt på med Giulia og Stelvio. Det er nettopp her de har utmerket seg. Faren er at man nå kaster bort det man har bygd opp ved neste korsvei. Får man noe som ligner det jeg tilfeldig fant på Compass-søk i en omtale om Tonale om et par års tid, er jeg redd de siste års arbeid med gjennombygging av Alfa har vært forgjeves.

"Noen utpreget svingmester, er ikke Compass. Den lener seg en del når det går unna og styringen innbyr ikke heller til aktiv kjøring, den er hverken blant de mest direkte eller har særlig veifølelse. Men det gjør ingen ting, for veigrepet og chassisets evne til å beholde det, selv når veien er dårlig og farten god, er det ingenting galt med. Og hvem kjøper en Compass for å grisekjøre på svingete veier? Kanskje ikke så mange."

Det må nødvendigvis bli så ille, men med Giorgio-plattformen har man mulighet til å lage noe som andre ikke kan matche i denne klassen. Plattform eller bil, jeg hadde et par års Alfa-pause i en Golf GTI (VII) i påvente av Giulia. Ingen vil vel påstå at Golf GTI kjører dårlig, men det er også relativt klart at Giulia ligger på et annet nivå.

Endret av Olscar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 minutter siden, ritmo skrev:

Det er bedre å se Alfaer på veien enn å se Jeeper med Alfa-emblem på veien, men det er sistnevnte vi blir avspist med.

Alternativet er vel å ikke lage biler. Jeg tror iallefall på Alfa's ingeniører når de tydeligvis mener det er mulig å bygge en Alfa på toppen av bunnpanna med vedheng som de har valgt. Den kommer selvfølgelig til å kjøre som en C-SUV, fordi det er det den er. Tipper den vil være vesentlig bedre enn Jeep-ene både å kjøre og se på allikevel.

35 minutter siden, ritmo skrev:

For øvrig ville ikke en ny Giulietta være en "sær entusiastbil".

Hadde vært gøy med en sprell ny C-plattform med sportslige egenskaper og RWD, og hadde direksjonen i FCA sett mulighet for å tjene penger på det så hadde de nok gjort det, istedenfor å gå etter C-SUV for å fylle ut tilbudet sitt. Men det koster milliarder å utvikle og C taper terreng til C-SUV så det fyker over alt, så det de gjør virker logisk for meg.

Apropos Giulietta - plattformen dens er jo basis for flere modeller fra andre siden av dammen. Er de bilene Alfaer med Dodge/Chrysler/Jeep-emblem på? 😉

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, trekkelg skrev:

Hadde vært gøy med en sprell ny C-plattform med sportslige egenskaper og RWD, og hadde direksjonen i FCA sett mulighet for å tjene penger på det så hadde de nok gjort det, istedenfor å gå etter C-SUV for å fylle ut tilbudet sitt. Men det koster milliarder å utvikle og C taper terreng til C-SUV så det fyker over alt, så det de gjør virker logisk for meg. 

Det er overhodet ikke logisk, for FCA er allerede godt etablert i C-SUV-segmentet med Jeep-modeller. Å bruke milliarder på å utvikle enda en C-SUV er bortkastede penger, da hadde det vært bedre å bruke de pengene på å lage en annen type bilmodell i et annet segment (som for eksempel en ny Giulietta), eller på andre ting (som å nedbetale gjeld).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
26 minutter siden, Olscar skrev:

"Noen utpreget svingmester, er ikke Compass. Den lener seg en del når det går unna og styringen innbyr ikke heller til aktiv kjøring, den er hverken blant de mest direkte eller har særlig veifølelse. Men det gjør ingen ting, for veigrepet og chassisets evne til å beholde det, selv når veien er dårlig og farten god, er det ingenting galt med. Og hvem kjøper en Compass for å grisekjøre på svingete veier? Kanskje ikke så mange."

Det må nødvendigvis bli så ille, men med Giorgio-plattformen har man mulighet til å lage noe som andre ikke kan matche i denne klassen. Plattform eller bil, jeg hadde et par års Alfa-pause i en Golf GTI (VII) i påvente av Giulia. Ingen vil vel påstå at Golf GTI kjører dårlig, men det er også relativt klart at Giulia ligger på et annet nivå.

Den beskrivelsen er nok ganske riktig den. Det er ikke til å komme forbi at høyt tyngdepunkt og høy vekt er en dårlig kombinasjon sammen med livlig kjøring i sving. Som det skrives, hvem kjøper en SUV for å drive med sånt? Alt handler om kompromisser. Men om noen skal klare å lage en SUV i C-segmentet som har kjøreglede (i tillegg til plass til barnevogn og barnesete, handleposer, bikkje og tilogmed knærne til passasjeren i baksetet - tingene som gjør at folk ender opp i SUV) - så må det vel være Alfa?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 minutter siden, trekkelg skrev:

Det er ikke til å komme forbi at høyt tyngdepunkt og høy vekt er en dårlig kombinasjon sammen med livlig kjøring i sving. Som det skrives, hvem kjøper en SUV for å drive med sånt?

De som ønsker å "drive med sånt" har tidligere hatt mulighet til å kjøpe Alfa Romeoer som passer til den type kjøring. Når Alfa Romeo fremover ser ut til å velge å slutte å lage kjøreglade biler, og blir redusert til et søstermerke til Jeep, så må man til andre produsenter for å finne kjøreglade biler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, trekkelg skrev:

Giulia er heller ikke Alfa nok for deg eller? :)

Giulia ser ut til å være en bra bil (bortsett fra at mange av bilene kun leveres med automatgir), men hvorfor skal man ha tillit til et merke som Alfa Romeo når de neglisjerer kjerneverdiene sine til fordel for en hodeløs satsning på traktorer? Hvorfor skal jeg velge å bruke et sekssifret beløp på en bil fra en produsent som i handling sterkt signaliserer at jeg er uønsket som kjøper?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, ritmo skrev:

Giulia ser ut til å være en bra bil (bortsett fra at mange av bilene kun leveres med automatgir), men hvorfor skal man ha tillit til et merke som Alfa Romeo når de neglisjerer kjerneverdiene sine til fordel for en hodeløs satsning på traktorer? Hvorfor skal jeg velge å bruke et sekssifret beløp på en bil fra en produsent som i handling sterkt signaliserer at jeg er uønsket som kjøper?

Nei, si det. Hvis det er sånt og ikke den faktiske bilen og dens egenskaper som er viktig er det nok greit å la være.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

den vil vel ikke komme med 21 tommer...… C-SUV = mindre enn Stelvioen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, si det. Hvis det er sånt og ikke den faktiske bilen og dens egenskaper som er viktig er det nok greit å la være.

Man kan jo undre hvorfor denne ikke ble en dundrende suksess:

s3-news-tmp-1086-colgate_beef_lasagna--2

Det var sikkert ingenting galt med den faktiske lasagnen og dens egenskaper. Brått er en kompetent Alfa Romeo-sedan et like unaturlig kjøp som Colgate lasagne. Det hele handler om merkevarehåndtering. Og Alfa Romeo er helt på ville veier.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Amerikanske fans synes visst at "Tonale" er vanskelig å uttale, og tror det er noe ala "Toe nail" eller "Toe-naily"

Relevant:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For bare å gi en pekepinn om fallet i salget av sedanmodeller fra Alfa, så ble det registrert flere Alfa 166 i toppårene 99 og 00 enn Giulia i modellårene 17 og 18 her i Europa. Tar man med 156 er skillet enda mer dramatisk, men den ble også solgt som stasjonsvogn. Giulia overlever nok kun fordi den har Stelvio som tvilling, da disse lages på samme produksjonslinjen. Nå ser det ut som man kan planlegge og opprette en linje bare for SUV, noe som var mulig bare med sedan for 20 år siden. Derfor blir nok SUV,er prioritert fremfor sedaner i hele modellspektret fremover. Alfa kan derfor ende opp som en mer eller mindre rendyrket SUV produsent, nettopp fordi produksjonslinjene er små i utgangspunktet.Det gjelder derfor å utnytte de mest mulig effektivt, noe det ser ut til at en modell gjør bedre enn to.

Det kan man smått avlese i at sedanen i E- segmentet ser ut til å være byttet ut med en SUV og ikke to varianter av samme bilen, som med Giulia og Stelvio.

Skal man satse på en sedanlinje må den kanskje tvinnes med GTV/Spider utgaver for å lønne seg. Med andre ord  kan man gjette seg til at disse modellen blir likere hverandre enn noen gang, omtrent som varianter av 3 serien.

Jeg liker det ikke, men dette er industriell produkjon, like mye som det er forvaltning av historie og image.🙁

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, Stiletto skrev:

Alfa kan derfor ende opp som en mer eller mindre rendyrket SUV produsent, nettopp fordi produksjonslinjene er små i utgangspunktet.

Det er mye som tyder på at det er akkurat dette som skjer, at Alfa Romeo i praksis blir Jeeps søstermerke. En gedigen fornærmelse fra ståstedet til trofaste Alfa-entusiaster (men kanskje ikke noen stor sak for klientellet her på cuoresportivo).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

AR blir en ren SUV produsent?? Jeg tviler på det! Det har da kommet noen hint her og der om at noen liker å holde litt på arven også, selv om det må gjøres tilpasninger til den moderne verden. Det samme måtte AR gjøre etter krigen, da måtte de gi opp å være dyrt nisjemerke og heller lage volumbiler.. Tipper de velger å delvis ignorere det nå også, akkurat som da. :D (ref. Montreal, 33 Stradale og andre tullete påfunn sett fra økonomisk side)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Minner om denne 5-årsplanen som kom i fjor, før salige Sergio gikk bort:

alfaromeoproductplan.thumb.jpg.bccc9d6a769a5f7261c4b374450d9b0c.jpg

Det vi ser nå er altså konseptbilen for "C UV", altså en SUV i samme størrelses-segment som Giulietta.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med Mito borte og E klasse sedanen dumpet kan man jo nesten si det. Riktignok kommer det en GTV, men i volum vil SUV - eller UV,  ta mer og mer over hvis utviklingen fortsetter som nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, Stiletto skrev:

Med Mito borte og E klasse sedanen dumpet kan man jo nesten si det. Riktignok kommer det en GTV, men i volum vil SUV - eller UV,  ta mer og mer over hvis utviklingen fortsetter som nå.

Den GTV-en (og en ny 8C) kan det hende man må se langt etter:

https://www.clubalfa.it/57035-alfa-romeo-cancellata-la-produzione-delle-suv-e-delle-sportive-8c-e-gtv

Opplysningene skal angivelig være dementert, men det behøver ikke bety at det ikke kommer til å skje at modellene blir kansellert, sannsynligvis er opplysningene bare ikke offisielle ennå.

Jeep er omtrent så langt unna Alfa Romeo man kan komme, likevel er det å bli Jeeps søstermerke som blir Alfa Romeos skjebne. Trofaste Alfa-entusiaster blir pent nødt til å innse at Alfa Romeo er ved veis ende, og finne seg et annet bilmerke.

Endret av ritmo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes dette ikke er så smertefullt lengre. Hvis du ser på product portifolio bildet, og de bilene som kanskje skal lanseres framover, så blir det biler hvor det inngår en viss form for elektrifisering. Og en viss form for hybridisering. Og med EUs forslag i dag om at det om allerede 3 år, at alle biler skal ha en maksimal hastighetsgrense på 130km/t så skjønner vi alle hvor dette bærer. 

Så, gjør som meg og mange andre. Kjøp deg drømme Alfaen nå før de blir for dyre. En Alfa fra da Alfa var Alfa og  kos deg med kjøreturer på fritiden. 

Hverdags kjøring blir aldri det samme igjen som det var fra den tiden da Alfa var Alfa. Det er på nåtidens biler restriksjoner på hva man kan foreta seg i bilen uten å bli overprøvd av støtte systemer. Det er restriksjoner på hvor man kan kjøre uten å punge ut for hver km. Bilene er designmessig mer og mer usmakelige romskip. Man er i mer eller mindre grad passasjer bak rattet. Og for en bil entusiast som liker å kjøre selv, så skal framtidens biler i så måte, bare bli enda verre.

spar energien, kjøp en eldre Alfa eller behold den man har. Det som kommer det kommer, og jeg er helt likegyldig til hva som skjer med merke. Jeg har jo 2 stk 164 3.0 V6 ( en sammen med sønn) og en nydelig analog Guzzi 1200 Sport og snart en Guzzi til ( kanskje) 

hverdagsbilen driter jeg i. Den skal bare gjøre jobben

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har noen sett bilder av interiøret i bilen som ble vist frem? Det eneste jeg finner er datagenererte bilder eller korte videosnutter som den @trekkelg postet over.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...