Gå til innhold
Ipanemabraun

Kjøpers veiledning til Alfa Romeo 159 (buyers guide)

Anbefalte innlegg

Uten kjennskap til denne Alfa-modellen, så vil jeg likevel berømme den punktvise presentasjonen. Og flere av punktene kan tjene som eksempel for gjennomsøking og vurdering av andre Alfa-modeller.

Cred til @Ipanemabraun for flott initiativ 🙂👍

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det. Jeg har merket meg at det har vært endel spørsmål om 159 på klubbens Facebook-side i det siste, og kom da på at det kunne være lurt å lage en kjøperguide som tar for seg de vanligste svakhetene/raritetene som vi kjenner til på 159. Tanken er at en interessent/kjøper som kan ta en informert beslutning om et kjøp av en 159, vil være mer fornøyd. Og en fornøyd kjøper er også en god ambassadør for Alfa Romeo. 

Endret av Ipanemabraun

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil gjere berømme måten dette er skrevet på uten den miljøsjargong som desverre er så alt for utbredt. Brukes de forklares de flere steder samtidig. Rett og slett ett eksempel til etterfølgelse.

Hvorfor bruker folk den tåplige anglesismen "MY08", når det norske begrepet er modellår 2008? Eller "facelift" når det heter modellfornyelse".Er vi virkelig blitt så late på språkes vegne at vi ikke gidder å taste de ekstra tegnene?

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips ang. klimaanlegg 👍

Den ulyden har jeg (tidvis), og merkeverkstedet mitt kjenner tydeligvis ikke til problemet. Satser på at det er en kjapp fiks.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget informativt og grundig gjort dette!

Jeg tør våge den påstand at i dag er en godt holdt 159 rundt 2009/10 mer verdt enn en godt holdt Audi og i alle fall en Passat.

Gleden ved å eie og kjøre en 159 kan ikke måles i kroner, men også her vil jeg påstå at den er den dobbelte, kanskje 3-dobbelte av en Passat. Noen som har eieglede av en Passat? Så hvorfor sammenligne med en Passat? En av Norges mest solgte biler. Målestokken alle trøtte testere og journalister bruker som bare tenker bagasjerom og antall håndtak, bruker. "Men sammenlignet med passat...blablab bla...."

Kjøreglede, eieglede, eiermiljø osv blir ikke hensyntatt i tester. Jeg kjører mye bil og har mange merker. En ferje er en naturlig pause for oss her vest. To alfa om bord og vi gidder ikke engang gå i kafeen på ferja. Vi blir på dekk og prater bil, og det sel om vi ikke kjenner hverandre. Kjøre 50 mil? Aldri trøtt. Vi ser etter likesinnede og hilser og er rett og slett våkne. Vi liker kjøreturen og kan sikkert snu og kjøre tilbake igjen også uten sure miner.

Stakkars jævel som må kjøre Avensis eller passat, og dertil få kjeft av sidemann (dame ja, men det tør jeg vel ikke si) fordi han er sliten og trøtt.

Har ALDRI vært trøtt i en alfa! Dem har jeg valgt sjøl, og ungene digger dem😎

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

NB! Dersom du på 2.0 JTDm om vinteren får "INSUFFICIENT OIL PRESSURE, STOP ENGINE IMMEDIATELY"-melding i displayet skyldes dette ikke lav batterispenning, men en gummipakning i oljesilen som har blitt dårlig. Dette må ikke ignoreres, kan i verste fall føre til motorhavari!

 

Hvordan kan dette fikses? Noen som har en Howto guide? Har fått denne meldingen et par ganger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gummipakningen må skiftes. Da må bunnpanna av for å komme til oljesila. Finnes en video som forklarer fenomenet og hvordan det fikses her: https://www.youtube.com/watch?v=fXT8WReHzZo

Jeg valgte å sette det bort til fagfolk for å fikse det da jeg fikk samme problemet.

 

Endret av Ipanemabraun

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 5.3.2019 den 0.45, Runet skrev:

Meget informativt og grundig gjort dette!

Jeg tør våge den påstand at i dag er en godt holdt 159 rundt 2009/10 mer verdt enn en godt holdt Audi og i alle fall en Passat.

Gleden ved å eie og kjøre en 159 kan ikke måles i kroner, men også her vil jeg påstå at den er den dobbelte, kanskje 3-dobbelte av en Passat. Noen som har eieglede av en Passat? Så hvorfor sammenligne med en Passat? En av Norges mest solgte biler. Målestokken alle trøtte testere og journalister bruker som bare tenker bagasjerom og antall håndtak, bruker. "Men sammenlignet med passat...blablab bla...."

Kjøreglede, eieglede, eiermiljø osv blir ikke hensyntatt i tester. Jeg kjører mye bil og har mange merker. En ferje er en naturlig pause for oss her vest. To alfa om bord og vi gidder ikke engang gå i kafeen på ferja. Vi blir på dekk og prater bil, og det sel om vi ikke kjenner hverandre. Kjøre 50 mil? Aldri trøtt. Vi ser etter likesinnede og hilser og er rett og slett våkne. Vi liker kjøreturen og kan sikkert snu og kjøre tilbake igjen også uten sure miner.

Stakkars jævel som må kjøre Avensis eller passat, og dertil få kjeft av sidemann (dame ja, men det tør jeg vel ikke si) fordi han er sliten og trøtt.

Har ALDRI vært trøtt i en alfa! Dem har jeg valgt sjøl, og ungene digger dem😎

Følger Rune på dette. Eiergleden av å ha 159 kan ikke undervurderes. Jeg har hatt to 159'er, første eide jeg i 4 år og den siste snart i 5 år. Har sagår solgt og kjøpt tilbake dene siste med et halvårs mellomrom, men hadde da en Brera i mellomtiden. Mellom disse to bilene har jeg eid flere nye tyske biler men eiergleden her går over etter noen måneder. Vurderte for noen uker tilbake å bytte ut mot svært grom Giulia, men med nærmere ettertanke har jeg slått det ifra meg. Hva mer trenger jeg egentlig? Fortsatt etter snart 9 års eierskap av 159 tar jeg meg i å snu meg når jeg har parkert, fordi det rett og slett er en vakker bil med sjel. Blir nok så jeg beholder denne til den blir spiker.

Endret av Quattroporte

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På ‎20‎.‎03‎.‎2019 den 22.02, Quattroporte skrev:

Eiergleden av å ha 159 kan ikke undervurderes.

Min eierglede kan ikke OVERvurderes, ellers er vi enige om det meste😋

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 28.2.2019 den 11.09, Ipanemabraun skrev:

1.75 TBi I4 1,742 cc 200 PS (147 kW) ved 5000 rpm 320 N⋅m ved 1400 rpm 9.5:1 2009–2011

Hva er markedspris for en 2010 SW som har gått 130'000+

En defekt parksensor, reim byttet 2018 på ca 120' - selger sier videre:

Jeg gikk gjennom bilen før sommer ferien i år å den ble 100% friskmeldt (verksted) hadde tenkt å ta bremser foran (kjøpt) og så har jeg kjøpt en Sachs clutch med tilhørende svinghjul (dyrt 😅) som tilbyr litt muligheter med tanke på evt oppgradering til forsterket clutch.

Det gir meg naturligvis et rødt flagg, fordi hvorfor kjøper man clutch og svinghjul?

Han vil bytte mot 2015 Abarth Turismo 12000 km. 

Det er ingen 200 hk å sammenligne med, men KVD sier ned mot 130'000 kroner. Jeg tror det er for høyt. Finn har ikke nok statistikk til å gi anbefaling.

Endret av Pål Arthur

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han kjøpte for nærmere 200K i mars, visstnok.

Hadde forventninger om noe i nærheten. Jeg tror en strøken på privatsalg kan ligge på mellom 130 og 150 et sted.

Vi ble ikke enig. 

Jeg hadde nok byttet Abarth med 80'ish i min favør.

Endret av Pål Arthur

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Lignende innhold

    • Av Geezer
      Ønsker kjøpe deksel over sikring/odb2 kontakt for 159 som er helt og iorden. Helst Beige, men kjøper gjerne andre farger også. 

    • Av MilleGT
      Dette er vel et gjennomdebattert tema på forskjellige fora, men jeg prøver å få noen råd fra forumet. Jeg har en vanlig 159 SW 1.9 jtd150hk 2006 med 225/45-18 sommerdekk. Det ble montert powerflex i øvre og nedre bærearmer der øvre er justerbare før siste justering, men slitasjen er omtrent som før dvs ca 1 1/2 sommer på et sett (16'-18' km.) Dekkene slites inn på korden på innsiden av dekket, mens slitasje på dekkets bredde er omtrent lik over hele bredden. Når jeg tar på dekket like etter å ha stoppet er det merkbart varmere på den indre skulderen enn på sliteflaten. 
      Hjulene ble forrige gang justert av et velrenommert alfaverksted, men resultatet var skuffende.
      Er det noen på forumet som har fått fikset dette og som kan anbefale et eller flere verksted på Østlandet eller Trøndelag som klarer å sette opp hjulstillingen så dekkene slites normalt? 
      Jul
       

    • Av WiiJAY87
      Hei.
      Har noen en vindusheis til høyre bakdør 159 SW liggende?
    • Av Nimo28
      Så etter mange år med kikking, "skal, skal ikke" og mange bedrevitere om italiensk byggekvalitet...så kjøpte jeg min første Alfa forrige uke. 2008 159SW 1.9 150hk i fargen marrone luci del bosco med 180k på telleren.
      Og ja....trass i sine særegenheter samt litt småplukk i lakken, så er  det dette bil handler om, altså følelser...på godt og vondt. Utrolig fornøyd og hodestups forelsket i denne aldrende italienske diva.  
      Litt oppgraderinger må til på multimedia fronten, lakkrens og polish(fin glans, men noe riper her og der), samt noen knekkende lyder fra dørene som må kikkes på(tips mottas med takk der). Og så synes jeg alu dekoren burde byttes ut til noe mørkere(nok en gang, tips er velkommen).
      Takk for titten.
       



    • Av [email protected]
      Har ett sett Whispbar takbøyler til 159 SportWagon med rails til salgs. 
      1000,- 
       
×
×
  • Opprett ny...