Gå til innhold
Ipanemabraun

Kjøpers veiledning til Alfa Romeo 159 (buyers guide)

Anbefalte innlegg

Uten kjennskap til denne Alfa-modellen, så vil jeg likevel berømme den punktvise presentasjonen. Og flere av punktene kan tjene som eksempel for gjennomsøking og vurdering av andre Alfa-modeller.

Cred til @Ipanemabraun for flott initiativ 🙂👍

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det. Jeg har merket meg at det har vært endel spørsmål om 159 på klubbens Facebook-side i det siste, og kom da på at det kunne være lurt å lage en kjøperguide som tar for seg de vanligste svakhetene/raritetene som vi kjenner til på 159. Tanken er at en interessent/kjøper som kan ta en informert beslutning om et kjøp av en 159, vil være mer fornøyd. Og en fornøyd kjøper er også en god ambassadør for Alfa Romeo. 

Endret av Ipanemabraun

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil gjere berømme måten dette er skrevet på uten den miljøsjargong som desverre er så alt for utbredt. Brukes det forklares det samtidig. Rett og slett ett eksempel til etterfølgelse.

Hvorfor bruker folk den tåplige anglesismen "MY08", når det norske begrepet er modellår 2008? Eller "facelift" når det heter modellfornyelse".Er vi virkelig blitt så late på språkes vegne at vi ikke gidder å taste de ekstra tegnene?

Endret av Stiletto

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips ang. klimaanlegg 👍

Den ulyden har jeg (tidvis), og merkeverkstedet mitt kjenner tydeligvis ikke til problemet. Satser på at det er en kjapp fiks.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget informativt og grundig gjort dette!

Jeg tør våge den påstand at i dag er en godt holdt 159 rundt 2009/10 mer verdt enn en godt holdt Audi og i alle fall en Passat.

Gleden ved å eie og kjøre en 159 kan ikke måles i kroner, men også her vil jeg påstå at den er den dobbelte, kanskje 3-dobbelte av en Passat. Noen som har eieglede av en Passat? Så hvorfor sammenligne med en Passat? En av Norges mest solgte biler. Målestokken alle trøtte testere og journalister bruker som bare tenker bagasjerom og antall håndtak, bruker. "Men sammenlignet med passat...blablab bla...."

Kjøreglede, eieglede, eiermiljø osv blir ikke hensyntatt i tester. Jeg kjører mye bil og har mange merker. En ferje er en naturlig pause for oss her vest. To alfa om bord og vi gidder ikke engang gå i kafeen på ferja. Vi blir på dekk og prater bil, og det sel om vi ikke kjenner hverandre. Kjøre 50 mil? Aldri trøtt. Vi ser etter likesinnede og hilser og er rett og slett våkne. Vi liker kjøreturen og kan sikkert snu og kjøre tilbake igjen også uten sure miner.

Stakkars jævel som må kjøre Avensis eller passat, og dertil få kjeft av sidemann (dame ja, men det tør jeg vel ikke si) fordi han er sliten og trøtt.

Har ALDRI vært trøtt i en alfa! Dem har jeg valgt sjøl, og ungene digger dem😎

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

NB! Dersom du på 2.0 JTDm om vinteren får "INSUFFICIENT OIL PRESSURE, STOP ENGINE IMMEDIATELY"-melding i displayet skyldes dette ikke lav batterispenning, men en gummipakning i oljesilen som har blitt dårlig. Dette må ikke ignoreres, kan i verste fall føre til motorhavari!

Hvordan kan dette fikses? Noen som har en Howto guide? Har fått denne meldingen et par ganger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gummipakningen må skiftes. Da må bunnpanna av for å komme til oljesila. Finnes en video som forklarer fenomenet og hvordan det fikses her: https://www.youtube.com/watch?v=fXT8WReHzZo

Jeg valgte å sette det bort til fagfolk for å fikse det da jeg fikk samme problemet.

Endret av Ipanemabraun

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 5.3.2019 den 0.45, Runet skrev:

Meget informativt og grundig gjort dette!

Jeg tør våge den påstand at i dag er en godt holdt 159 rundt 2009/10 mer verdt enn en godt holdt Audi og i alle fall en Passat.

Gleden ved å eie og kjøre en 159 kan ikke måles i kroner, men også her vil jeg påstå at den er den dobbelte, kanskje 3-dobbelte av en Passat. Noen som har eieglede av en Passat? Så hvorfor sammenligne med en Passat? En av Norges mest solgte biler. Målestokken alle trøtte testere og journalister bruker som bare tenker bagasjerom og antall håndtak, bruker. "Men sammenlignet med passat...blablab bla...."

Kjøreglede, eieglede, eiermiljø osv blir ikke hensyntatt i tester. Jeg kjører mye bil og har mange merker. En ferje er en naturlig pause for oss her vest. To alfa om bord og vi gidder ikke engang gå i kafeen på ferja. Vi blir på dekk og prater bil, og det sel om vi ikke kjenner hverandre. Kjøre 50 mil? Aldri trøtt. Vi ser etter likesinnede og hilser og er rett og slett våkne. Vi liker kjøreturen og kan sikkert snu og kjøre tilbake igjen også uten sure miner.

Stakkars jævel som må kjøre Avensis eller passat, og dertil få kjeft av sidemann (dame ja, men det tør jeg vel ikke si) fordi han er sliten og trøtt.

Har ALDRI vært trøtt i en alfa! Dem har jeg valgt sjøl, og ungene digger dem😎

Følger Rune på dette. Eiergleden av å ha 159 kan ikke undervurderes. Jeg har hatt to 159'er, første eide jeg i 4 år og den siste snart i 5 år. Har sagår solgt og kjøpt tilbake dene siste med et halvårs mellomrom, men hadde da en Brera i mellomtiden. Mellom disse to bilene har jeg eid flere nye tyske biler men eiergleden her går over etter noen måneder. Vurderte for noen uker tilbake å bytte ut mot svært grom Giulia, men med nærmere ettertanke har jeg slått det ifra meg. Hva mer trenger jeg egentlig? Fortsatt etter snart 9 års eierskap av 159 tar jeg meg i å snu meg når jeg har parkert, fordi det rett og slett er en vakker bil med sjel. Blir nok så jeg beholder denne til den blir spiker.

Endret av Quattroporte

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På ‎20‎.‎03‎.‎2019 den 22.02, Quattroporte skrev:

Eiergleden av å ha 159 kan ikke undervurderes.

Min eierglede kan ikke OVERvurderes, ellers er vi enige om det meste😋

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 28.2.2019 den 11.09, Ipanemabraun skrev:

1.75 TBi I4 1,742 cc 200 PS (147 kW) ved 5000 rpm 320 N⋅m ved 1400 rpm 9.5:1 2009–2011

Hva er markedspris for en 2010 SW som har gått 130'000+

En defekt parksensor, reim byttet 2018 på ca 120' - selger sier videre:

Jeg gikk gjennom bilen før sommer ferien i år å den ble 100% friskmeldt (verksted) hadde tenkt å ta bremser foran (kjøpt) og så har jeg kjøpt en Sachs clutch med tilhørende svinghjul (dyrt 😅) som tilbyr litt muligheter med tanke på evt oppgradering til forsterket clutch.

Det gir meg naturligvis et rødt flagg, fordi hvorfor kjøper man clutch og svinghjul?

Han vil bytte mot 2015 Abarth Turismo 12000 km. 

Det er ingen 200 hk å sammenligne med, men KVD sier ned mot 130'000 kroner. Jeg tror det er for høyt. Finn har ikke nok statistikk til å gi anbefaling.

Endret av Pål Arthur

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han kjøpte for nærmere 200K i mars, visstnok.

Hadde forventninger om noe i nærheten. Jeg tror en strøken på privatsalg kan ligge på mellom 130 og 150 et sted.

Vi ble ikke enig. 

Jeg hadde nok byttet Abarth med 80'ish i min favør.

Endret av Pål Arthur

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden, Alfanatiker skrev:

80-90 for en tbi? Det tviler jeg på....

Nope, tankene mine var på en 170 hk diesel 🤢

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 28.2.2019 den 11.09, Ipanemabraun skrev:

Ulyd fra girkasse. M32-girkassen som sitter i 1750 TBi, 1.9 JTD 8V og 16V, samt noen modeller av 2.0 JTDM 16V har på grunn av en konstruksjonsfeil hos Getrag (de som lager girkassen, altså) en tendens til å få lagerlyder grunnet dårlig smøring. I verstefall kan lagrene skjære seg helt, og da er girkassen ødelagt.

Hei!

Jeg kjøpte vel en av de siste 159 SW JTD 8V, registrert hos Autovia mai 2011. Veldig fornøyd med bil og kjøreglede. Beholder vel den til den er utslitt, så blir det vel noe med batteridrift neste gang.. Men.. jeg har en gang i blant en 'romling' i noen sekunder, så blir den borte (ikke AC-hylingen, den kjenner jeg...). Når jeg leser lista i det første innlegget tenker jeg at det kan være girkassa jeg hører. Hva gjør jeg for å få bedre smøring? Kan nevne at jeg nettopp skiftet cluch og svinghjul. Bilen er høyt giret både i 1. gir og revers, så den liker dårlig å rygge med båthenger, eller dra båten opp rampa... @Ipanemabraun

Endret av 159jan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ulyden fra girkassen blir ikke borte, men høres bare i noen gir. Kan det være f.eks et hjullager du hører?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Lignende innhold

• Av Kristian V
      Tenkte det var på tide å lage en egen tråd til denne bilen. Har hatt det her på tidligere biler jeg har eid, så selv om det ikke skal skje de helt store med denne bilen av modifikasjoner osv, så får det heller bli en bildetråd og evt litt småting som skulle bli gjort.

Hadde ønske om å kjøpe meg 159 helt siden modellen ble introdusert, men pga litt for dårlig økonomi så ble det liksom aldri noe av, bilen var jo også dyrere den gang.
      Men så, for et år siden... Etter å ha vært uten jobb en stund, og helt uten bil i 2 år fikk jeg meg ny jobb i april i fjor. Jeg skulle nå handle bil til max 200.000,- og var fast bestemt på at det skulle være en 159!
      Ville helst ha en TI, men med litt fornuft i tankene, så ville jeg heller ha en 2.0 JTDm og ikke den gamle 150hk 1,9en. Så da ble biler med 2-literen prioritert, og de var det ikke så mange av til salg på den tiden akkurat. Noen var det, men enten var de kjipe ellers, eller mye dyrere enn jeg råd til. Men av ren lykke så dukket denne bilen opp på Finn.no ikke så langt unna meg, nærmere bestemt Skien. Den hadde til og med de TI-bitene jeg helst ville ha - 19" felgene, store bremser og sportsinteriøret med de gode setene og rattet, og en kilomterstand på kun 76,000km kunne jeg ikke motstå fristelsen. Så allerede i Mai sto endelig drømmebilen parkert på utsiden av leiligheten min - En 159 Sportwagon 2.0JTDm med 170hk  
      Den hadde og benevnelsen "Sport", uten at jeg vet helt hva det innebærer, annet enn at det kanskje bare er de nevnte TI-bitene, men ikke "plastikken" og stylingen, røde sømmer i interiøret osv. Litt usikker på om "Sport"-utgaven har noe senk. Min virker hvertfall lavere enn de helt orginale 159ene, kanskje(se bilde lenger ned)?!

Første bildet jeg tok av bilen, første kvelden den kom hjem, som ny lykkelig eier:

Nå som jeg har hatt bilen i snart et år er jeg fortsatt en lykkelig eier! Den er artig å kjøre litt aktivt på svingete veier, med et herlig drag fra motoren, selv om det er diesel  Mye kraft som drar den ut av svingene ved pådrag!

Har ingen store planer om massive forbedringer, men på kanskje-listen står soting av ruter, chipping(205hk/430nm), ny CD-spiller uten å oppgradere høytalere, selv om jeg har masse stereoanlegg liggende som sikkert hadde gjort seg her, fra Seas. Men syntes lyden i bilen nå er faktisk ganske bra, til original å være, selv uten BOSE. Har og vurdert senkesett, men syntes faktisk bilen er både lav og stiv nok som den er, begynner nok å bli en gammel mann!

Litt fler bilder tatt i fjor sommer/høst:

Et bilde som fint viser høyden på bilen, og grunnen til at jeg lurer på om den er senket:

• Av Kristian V
      Kom over denne kjekke spillelisten på Youtube, med en rekke videoer om hvordan man utfører diverse reperasjoner på Alfa 159:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLWep5LzT0sxldURmVSOWcmRWqr8lp6kxM

(Ligger fler spillelister der på andre biler også)

• Av CatoK
      Hei, er det noen som har koblingen mellom fjærbein og nivåsensor til 159 med xenon liggende? 
    • Av CatoK
      Hei, har en 159 TBI som trenger en overhaling av girkassa type M32.
      Har lekt litt med tanken om å få inn en F40 girkasse, evt. skaffe en Q4 donorbil og bruke til å bygge om selv om ikke disse akkurat vokser på trær... (Sverige?)
      Noen som vet om dette er mulig både teknisk og ikke minst med tanke på godkjenning? Hvorfor den ikke ble levert med dette skjønner ikke jeg  Utslipp? 
      Etter litt research har jeg kommet frem til at blokka på TBI visstnok er bygd på JTD-blokka og boltmønsteret for girkassa visstnok skal være likt over hele linja. 
      Dvs. for å få inn en F40-kasse så må en bare nytt svinghjul/clutch og girvaier(?), men er det bolthull i TBI-blokka slik som det er i en JTD-blokk slik at en får montert Q4-transferkasse?
      Resten av drivverk ville vel vært å bare flytte over? Andre utfordinger? VDC måtte kanskje oppdateres/flashes?
      Er det noen som vet noe om dette, eller bare har en mening så skyt ut! Alternativet er overhaling av girkasse og å få inn en ordentlig diff.
      mvh Cato

• Opprett ny...