Gå til innhold
AlfredoRomeo

Champange GT 3,2

Anbefalte innlegg

På impuls ble det handlet usett en av mine favoritter som jeg ennå ikke har eid. Dette er min fjerde GT. Min første var samme farge og sort skinn, men med diesel i Luxary utgave. Flott bil men liker bedre denne med brunt skinn. For å si det slik: bilen kler motoren og dette er rett pakke (JTS og JTD fungerer godt - men får ikke frem smilet som denne)🙂 Lydbildet er litt uvant Har hatt 4 andre utgaver av Busso tidligere, og jeg synes denne har litt merkelig lydbilde i forhold til de. Spesielt ved pådrag - er visst mye lyd fra innsuget. Effekten er det ikke noe å si på 😁Det fulgte med en meget solid bunke med regninger og det meste er byttet i tillegg til overhaling av topp pga regreimhavari. Ny clutch og mye mye mer. Så en svært påkostet og god bil forhåpentligvis. 1.thumb.jpg.960183c01889267672e0636fe8b9e1ec.jpg

Bilen ble hentet forrige helg og kjørt rett hjem. Så fikk den en skikkelig utvendig vask. Motorrommet var en nedtur. Så jeg tok en litt for grundig motorvask og av med plate mellom frontrute og panser - her var det mye løv osv. Nå er det rent, men litt mer arbeid for å få det pent 😞 En kjip sak - etter motorvask lyser bare ene xenonpæren (begge lyste og høydejusterng også før vasken)- har ikke fått sett på saken - noen som har tips eller erfart det samme?

I dag fikk jeg hentet setet som har vært hos salmaker for å sy sprukken søm samt en rengjøring og oppbygging i stoppingen. Varmemattene så bra ut sa han. Skinnet på armlenet var også stygt, så det ble trukket opp i sort. Synes det var bedre enn brunt.

Alt skinnet trenger en lett rengjøring og smøres inn med møbelfett som jeg fikk med - må bare vente på mildere vær. Bilen skal snarest mulig i lakkboksen. Den har en liten skade under kanalen på høyre side. Tipper det nylig har skjedd etter en jekk/garasjebukk  - ikke rust. Kanalene ser bra ut. Synd det ikke er venstre side for der er det litt utvendige bobler på hjulbuen og nederst på kanalen. I tillegg en rose over frontruten. Når dette er gjort - blir den ganske pen. Noen små bulker samt skrammer her og der, men meget pen bruksstand. Den har vært lakkbehandlet samt Dinotrolbehandlet i 2011-12.

Totalt sett gir bilen et godt inntrykk, men jeg har et meget stort luksusproblem 🤔Jeg har nå to flotte couper - og trenger bare en. Alfaens fortrinn er mye mer sportsbilfølelse, samt mitt hjerte nærmest😍 Jeg kommer unna kvalitetsforskjellen, og ikke for å fornærme meg selv eller andre alfister - Den er to hakk under 630`n i byggekvalitet, comfort, støy, totalinntrykk. Selvsagt urettferdig sammenligning siden tyskerbørsa var myyye dyrere ny samt en vesentlig større bil. Jeg tipper den går like bra som Alfaen til tross for 100 kg mer. De er samme årgang, men tyskeren har alt av utstyr +++ samt bakhjulstrekk og en flott automatkasse.

2.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang litt merkelig Busso lyd ved pådrag. 3.2 er Euro3 motor. Det er forsåvidt også 3.0 etter 2002. Det betyr at katalysator og lambdasonde er flyttet opp til grenrørene. Dvs at det er 2 katalysatorer. 1 pr sylinderrekke. Jeg hadde en 166 med 3.0 og Euro3 og en 166 2.5 med euro2 samtidig. Ble aldri fornøyd med Euro3 motorlyden inni bilen. Eneste mulighet er mer åpent eksos anlegg lenger bak, slik at den overdøver den kjipe lyden fra motorrommet. 

Den beste Busso eksoslyden har man fra modeller som ikke har katalysator og hvor motoren er langsmontert. Nr 2 er tidlig utgaver av 164 3.0 12v er nå min mening.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Gruagarasjen skrev:

Ang litt merkelig Busso lyd ved pådrag. 3.2 er Euro3 motor. Det er forsåvidt også 3.0 etter 2002. Det betyr at katalysator og lambdasonde er flyttet opp til grenrørene. Dvs at det er 2 katalysatorer. 1 pr sylinderrekke. Jeg hadde en 166 med 3.0 og Euro3 og en 166 2.5 med euro2 samtidig. Ble aldri fornøyd med Euro3 motorlyden inni bilen. Eneste mulighet er mer åpent eksos anlegg lenger bak, slik at den overdøver den kjipe lyden fra motorrommet. 

Den beste Busso eksoslyden har man fra modeller som ikke har katalysator og hvor motoren er langsmontert. Nr 2 er tidlig utgaver av 164 3.0 12v er nå min mening.

Enig med deg Atle, min GTV6 og 166 2,5 med Novitec-anlegg (nesten V8 lyd) var musikk. Har hatt en 3.0 Spider med Raggazon - fin lyd det også. Lyden i 3,2 er råere - slurper etter luft? Artig, men ikke som jeg forventet. Sikkert en god ide med mer åpen eksos. Imidlertid kommer jeg ikke til å gjøre noe mer nå. Vil ha den original itv og holde den i god stand.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skulle jo selge min GT 3,2 da jeg kjøpte ny Giulia men så langt har jeg ikke hatt hjerte til det heller....

Det er noe med GT og Busso som gjør det vanskelig....

Du har nok gjort et kupp her, og jeg håper det ikke er for mye å ta tak i.

Jeg syns min var bra da jeg kjøpte, men det blei fort 40-50kkr i påkost. Ikke rust eller sånne ting, men nye gule Koni, nye xenonlys, bytte nesten alle coiler og Lambdasonder bytte alt av foringer, bruer og ledd osv (noe fulgte med fra selger) og full av sauefett under også nå. Da er jo bilen så bra at det er vondt å selge.....

Hvis din ikke er "ny" under, ville jeg først av alt brukt noen kroner på nye dempere. Min blei "ny" etter det og det går for eksempel an å kjøre over fartsdumper uten å teste 1. gir....

Så ville jeg prioritert å demontere alle paneler under og fått en orgasme av Fluid Film på og i hele underlivet.

Knall bil! Setene er så gode at du ikke har lyst å forlate bilen selv etter 5-600km i strekk.

Jeg har Novitec eksos bakerst og det er midt i blinken!! Passe rå og ikke for drøyt. Og tomgangen er til å få reisning av....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode tips Rune

Bilen er uvanlig mye påkostet opp gjennom tiden. Totalsummen på vedlagte fakturaer er så stor - at det ikke kan gjengis uten å skremme vannet av de fleste🙄.

Bilen ser bra ut under, men litt sauefett hadde helt klart gjort seg 🐨 Det meste er byttet minst en gang, men usikker på om demperne er byttet. Imidlertid føles den fin - bærearmene knirker litt i kaldt vær - men det er jo vanlig. Lyktene er byttet, men jeg tok knekken på en ballast ved motorvask - så ny er bestilt.

Førervinduet går oppover etappevis, men mener å huske at jeg fikk en oppskrift av deg for ca 10 år siden på hvordan man nullstiller - kan du gjenta den?

Novitec kan lage eksos - så det tror jeg på 👌

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reg.reim havariet du nevnte har nok hatt en stor innvirkning på totalsummen av fakturaer vil jeg tro 👍

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grattis med flott bil!

Jeg har samme farge på setene i min, og jeg ser at dine er litt møkkete...

Det var mine også, og med vekslende hell med andre produkter (setene ble egentlig bare flekkete) så jeg kan varmt anbefale colourlock strong leather cleaner, mine så ut som nye etterpå, og myke og gode :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 timer siden, Arvid skrev:

Reg.reim havariet du nevnte har nok hatt en stor innvirkning på totalsummen av fakturaer vil jeg tro 👍

Stemmer det - det var kr 63 000 som er ca 20% av det som er dokumentert, så kommer det nok mer i tillegg som ikke er med. Veldig mye av slitedeler og annet som må tas er gjort. En bra bil, men vedlikehold blir man aldri ferdig med. Min erfaring er at det koster å ligge i forkant, men så gir det billigere og tryggere bilhold på sikt.

Endret av AlfredoRomeo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 timer siden, Habanero skrev:

Grattis med flott bil!

Jeg har samme farge på setene i min, og jeg ser at dine er litt møkkete...

Det var mine også, og med vekslende hell med andre produkter (setene ble egentlig bare flekkete) så jeg kan varmt anbefale colourlock strong leather cleaner, mine så ut som nye etterpå, og myke og gode :)

Takk for tips - hvilket merke er det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Colourlock er merket, her er den jeg tenker på: https://car-spa.no/1/skinnsåpe-colourlock

Merk også at man må ha en litt sånn spesiell pumpe som lager skum av såpen og en børste til bruk, er også en fordel å sette inn med lotion etterpå, jeg har brukt colourlock sin lotion også, husker ikke helt i farta hva den heter, men den er utrolig drøy, bruker nesten ingenting på hele interiøret.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et godt tips til skinnrens som jeg snappet opp på et forum var rett og slett Sunlight såpe - ikke den flytende varianten men det gode gamle såpestykke. Har brukt det sjøl på et par av bilene og det er helt topp. En bøtte med varmt vann,et såpestykke,en myk klut,et håndkle og en skinnbørste til skrubbing. Hold børsten og såpa i vannet og gni godt til det skummer - børst og rubb interiøret godt og systematisk del for del - tørk av med fuktig klut og tørk etter med håndkle etter endt rensing. Gjenta om nødvendig. La skinnet tørke og påfør lotion.

Sunlight er en nøytral og ufarlig såpe for skinn men med god renseeffekt - bare spør ei erfaren husmor fra to generasjoner tilbake ☺️ Ble ofte brukt til både klær- og husvask før internettet var oppfunnet. Koster det samme som en Snickers og holder til flere bilparker.

Riktignok er interiørene mine svart skinn så kanskje ikke så lett og se resultatet men både vannet i bøtta,klut og håndkle avslører effekten 😉👍

Sunlight.jpg

Endret av Arvid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også gjort som Arvid og brukt Sunlight og en naturhårbørste. Får tatt godt i både skinn og sømmer. Jeansfarge ble helt borte. 

Deretter skinnbalsam etter eget ønske. Det aller viktigste er å få renset godt, slik at mannen ikke pakker inn møkka. 

Endret av Sillyspeed

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk til Arvid og Silliyspeed for tips. Da starter jeg med Sunlight - husker de såpene. Enkelt og billig å anskaffe. Salmakeren bruker litt salmiakk i vannet når han vasker seter. Det er vist effektivt også, men jeg starter med Sunlight. Planen er å forhåpentligvis få den til lakking denne uken, men slik det snør her for tiden, er det mulig jeg må utsette litt 😫

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var det endelig litt tid til Alfaen. Den har nå stått flere uker. Fikk byttet ballasten og nå lyser begge xenonlysene igjen 😄

To av tre skruer som holdt ballasten fast var så gjenstridige at jeg kappet like godt "ørefestet" av med vinkelsliperen - da ble det enkelt. Skjør plast og lett å lage ekstraarbeid. Tuppen av ene stjernetrekken knakk i skruen 😫 Sikkert ikke beste skrujern... Fangeren måtte av for å ta ut lyktene og jeg fikk tørket de opp med føneren.

Dagen litt kjedelige oppdagelse var at batteriet er nok dårlig og må byttes 🙄 

ballast.jpg

fanr.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er jo spørsmålet om du fikk av støtfangern uten knekte bolter eller bruk av kappeverktøy.

Det gjorde nemlig ikke jeg. Spesielt den bolten som sitter under rett foran hjulene i det lille tårnet som stikker ned,

skikkelig rustne greier.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På ‎20‎.‎02‎.‎2019 den 20.14, classic skrev:

Da er jo spørsmålet om du fikk av støtfangern uten knekte bolter eller bruk av kappeverktøy.

Det gjorde nemlig ikke jeg. Spesielt den bolten som sitter under rett foran hjulene i det lille tårnet som stikker ned,

skikkelig rustne greier.

Det gikk faktisk greit. Fangeren har vært av for ikke så altfor lenge siden heldigvis 😊

Setene har fått en runde med Sunlight også 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På ‎26‎.‎01‎.‎2019 den 10.57, Arvid skrev:

Et godt tips til skinnrens som jeg snappet opp på et forum var rett og slett Sunlight såpe - ikke den flytende varianten men det gode gamle såpestykke. Har brukt det sjøl på et par av bilene og det er helt topp. En bøtte med varmt vann,et såpestykke,en myk klut,et håndkle og en skinnbørste til skrubbing. Hold børsten og såpa i vannet og gni godt til det skummer - børst og rubb interiøret godt og systematisk del for del - tørk av med fuktig klut og tørk etter med håndkle etter endt rensing. Gjenta om nødvendig. La skinnet tørke og påfør lotion.

Sunlight er en nøytral og ufarlig såpe for skinn men med god renseeffekt - bare spør ei erfaren husmor fra to generasjoner tilbake ☺️ Ble ofte brukt til både klær- og husvask før internettet var oppfunnet. Koster det samme som en Snickers og holder til flere bilparker.

Riktignok er interiørene mine svart skinn så kanskje ikke så lett og se resultatet men både vannet i bøtta,klut og håndkle avslører effekten 😉👍

Sunlight.jpg

Takk for tips - fikk testet dette i helgen. Jeg har ikke så mye erfaring med rengjøring av skinn, men såpen fjernet det meste av flekker 🙂 Setene var ikke så ille som kanskje noen synes å se. Mitt inntrykk er at dette fungerer godt og er skånsomt mot skinnet. Så løp å kjøp Sunlight.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På ‎24‎.‎01‎.‎2019 den 21.31, AlfredoRomeo skrev:

Takk for gode tips Rune

Førervinduet går oppover etappevis, men mener å huske at jeg fikk en oppskrift av deg for ca 10 år siden på hvordan man nullstiller - kan du gjenta den?

Novitec kan lage eksos - så det tror jeg på 👌

Sorry, jeg oppdaget ikke spørsmålet ditt før nå.

Fra husken:

Med motor i gang eller i alle fall tenning på:

Kjør vindu helt opp.

Kjør vindu helt i bånn og hold knappen i 5 sekund.

Kjør vindu helt opp og slipp knappen.

Da skal det virke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipset Runet - det funket denne gangen også 👍

Jeg har nå funnet ut at bilen selges. Det har ikke dukket opp noen feil, men jeg har for mange biler og et stort prosjekt utenfor som vil ta mye tid og penger fremover. Slik at da kan en annen alfist overta denne praktiske råtassen som brøler nydelig 😉 Perfekt til å vekke elbillister som sløver bak rattet med 😄

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er bilen tilbake fra lakkerer. Det ble en større jobb en antatt. De gikk litt bananas 🙂 Hele taket ble lakkert og en meget liten bulk i forlengelsen av a-stolpen, begge forskjermer, kanaler og bakskjermer samt at dørene ble tatt av for å lage fine "dørstokker". Speilhusdekselet på en side også. Så da er bilen penere enn på lenge. Imidlertid er det noen små parkeringsbulker i dørene - så de kunne de også tatt …

Vedlagt er et "bilde av et bilde" som de tok under prosessen. De tok andre siden likedan

IMG_0824.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er et par bilder av blank bil, men mye pollen nå - så støvet legger seg fort. Felgene er merket med  både 5x98 og 5x110??

gt1.jpg

gt2.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

159 Ti - felgene passer fint på GT - regner med at det er 18»?

Parkeringsbulker fikses lettest og billigst ved hjelp av Smartrepair e.l. - forsiktig bending av metallet uten lakkering.

Hyggelig å se at du tar vare på kunstverket - håper du beholder den selv, eller at du ihvertfall finner en «verdig» eier!😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...