Gå til innhold
Chirm

Dumkjøp av 916 GTV? Gjennomgang før pkk

Anbefalte innlegg

Åja, ja! Leser litt fort i trøttheten, men ja, loddene selvsagt. Jo, har hvert borti st det har blitt brukt mye lodd uten at det har hvert vesentlig kast i felger før. Kan skje med enkelte dekk også. 

Tar å sjekker de på dekkverksteder om de har tid i dag! 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, alfadude skrev:

Denne vekt stripen her var ikke liten 😏 Kan det være at felgene er feil avbalansert? Eller er de mye kast i? 

image.png.5a15ac9cc038a77e23dc94c4a9e02e25.png

Dekk (av god kvalitet) har tyngdemerker: gult på det letteste punktet og rødt på det tyngste punktet. Når man monterer dekket på felg så er tommelfingerregelen at gult merke/prikk/dot skal være ovenfor luftventilen.

...meeeen: er dekkverkstedet dødsnøye (hvilket de ikke har tid til) så avbalanserer de felgen først for evt å avdekke kast. Deretter monterer de dekket og avbalanserer hele hjulet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Landmann skrev:

Dekk (av god kvalitet) har tyngdemerker: gult på det letteste punktet og rødt på det tyngste punktet. Når man monterer dekket på felg så er tommelfingerregelen at gult merke/prikk/dot skal være ovenfor luftventilen.

...meeeen: er dekkverkstedet dødsnøye (hvilket de ikke har tid til) så avbalanserer de felgen først for evt å avdekke kast. Deretter monterer de dekket og avbalanserer hele hjulet.

Rødt er vel merket for radial force variation, som det heter så fint. Urundhet. Rødt markerer dekkets høyeste punkt, matches med felgens laveste punkt, hvis det finnes. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mistanken min bekrefter. Dekket er årsaken til at det er en del lodd. Han sjekket skjevhet og vibrasjoner og det var minimale. De minimale har trolig årsak i at det kom en slags rasle lyd fra hjulet, som om det var noe inni. Hehe. Blir spennende å se hva som eventuelt er inni til våren når jeg får planlagt nye dekk på de. 😂

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, Sillyspeed skrev:

Rødt er vel merket for radial force variation, som det heter så fint. Urundhet. Rødt markerer dekkets høyeste punkt, matches med felgens laveste punkt, hvis det finnes. 

Jeppzy... den framstillingen er nok rett. Og videre: at et dekk er "urund" betyr ikke nødvendigvis ikke-rund i sirkulær, radial forstand; det kan bety at dekket i seg selv ikke er "homogent" (åååå jeg dauer av disse fete orda), men at det har skjedd en intern tyngdeforskyvning/ubalanse under produksjonen (ennå større grunn til å dævva av denne skriftlige framstillingen 😝 ).

Som han sa, en hindu-nabo: det er en grunn til at man har disse prikkene; uansett kast eller ikke 😂

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten update! (På norsk Oppdatering selvsagt)

Jeg har for en tid tilbake kjøpt noe shabby og dårlig tilpasset cup-karosseri deler og har med det gjort en del justeringer for å få det tilpasset! Legger ved en del bilder av kanalskjørtene denne gangen, de er slitne med steinsprut, men var vitkigst å få de til å passe før en eventuell lakkering. Slem nok som jeg er så har jeg faktisk benyttet meg av det eneste uferdige rommet i huset til dette, for da har jeg ikke dårlig samvittighet til å drive med bil innendørs! Whoohoo! Da slipper jeg minusgrader ute, og det tillater meg i å gjøre enkelte ting som å skjøte fast 2 karosseri deler sammen, ved bruk av litt lim!

Startet med at tidligere person som har satt de 2 øverste og mest slitte skjørtene på en bil har brukt glassfiber på baksiden for å tilpasse disse bilen, slik at de holdt riktige proporsjoner. Her har jeg måttet slipe bort og skjære bort ganske mye glassfiber (som ble gjort ute i kulda, glassfiberstøv innendørs er ikke noe særlig) Og etter det brukt mye tid på å tilpasse kanter og steder der de møtes når jeg limer de sammen. 

Jeg har dessverre ikke noe bilde av hvor stygge cup skjørtene var på innsiden, med glassfiber og sånt.

Cup øverst
Originale nederst.
IMG_20190121_172205.thumb.jpg.8dd381436beb3eba979cad2e66ab0158.jpg

Disse ble først satt inntil hverandre, originale bak/innsiden av Cup
IMG_20190122_182921.thumb.jpg.87a9d517dd7f1ae8d0caf672681e47d1.jpg

Imellom langs kantene har jeg påført Tec7 lim, sort. Som visstnok skal takle de fleste overflater. Tec7 er også ett lim som flekser litt som gjør at det ikke stivner seg hardt.
IMG_20190121_181937.thumb.jpg.db03494637563e54fc870c3c24292a95.jpg

For å holde dette sammen ble det gjort i flere omvendinger og ved bruk av tvinger. Og andre snasne verktøy som låser seg. 
IMG_20190125_145906.thumb.jpg.57bb17a357eb57bb89f6e63d247c73b3.jpg

Utover dette har jeg selvsagt før cup kittet i det hele tatt ble innkjøpt gjort rent bak kanalskjørtene der på bilen. Slik at antydning til rust er stoppet og behandlet mot videre rustutvikling. Først slipt reint, så rust-primer, så svart lakk.
38814314_2210355545849914_5590285348929273856_n.thumb.jpg.0fdf99185ea9ce19592857ed1d719d51.jpg
38975460_442818122878823_3215022177719943168_n.thumb.jpg.81b8fdb437a011d85a81169be6d8a8ae.jpg
38933068_858416427685592_3948125867686756352_n.thumb.jpg.d3bbfc9a7074b9bbde8ef2d57eb1ec40.jpg

Endelig resultat på bilen ble testet i dag, og ser slikt ut;
IMG_20190213_110458.thumb.jpg.a0ac2b255ccb045c5961c5c99687b779.jpg
IMG_20190213_111043.thumb.jpg.39e898ab5ee78651465c8f4d62efa7a0.jpg

Originalt så var det slik:
IMG_20190104_214304.thumb.jpg.43ef25f1f660cb35a3e413f68f93f402.jpg

Som dere sikkert legge merke til på det bilde av originale skjørt, så er det skjerm ved døra. Den vil jeg på ett senere tidspunkt komme tilbake til. Ville bare gi dere en liten oppdatering slik at dere ser at her jobbes det med litt av hvert omtrent hele tiden! - Videre på planen gjenstår det å skaffe spacere som er Tüv ok slik at jeg kan bruke det til å sette på 156 TI felger og sette de såpass langt ut at de matcher hjulbue bak og foran. 

Vi sees! 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk å følge bilens anbefalte ET, ellers så kan den bli noe sporete/vinglete å kjøre, samt belastning på hjullager osv.. Ellers flott arbeid, stå på, får meg til å tenke på å begynne med 155'n, og der er det mykje å ta tak i 😏

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er deilig å se framgang og prosess! Utrolig hvor mye gledesrus og hvor ivrig en blir når motoren bygger seg opp.

Etter sliping av veiv ble det prøvemontert og sjekket klaringer. Det blir utifra disse klaringene også beregnet hvordan viskositet som bør benyttes på oljen. 
IMG_20190207_191418.thumb.jpg.55910e11ff7049ecb39729de4f4e9269.jpg

Det er også gøy å se veiv og stempler på plass etterhvert. (Bilde av blokk med veiva i.)
IMG_20190207_202618.thumb.jpg.27816dd562690ab47359efdd7dbb1c01.jpg

Av andre målinger som blir gjort så er det hvor stempelet stopper på sitt høyeste opp mot blokken, dette er en kontrollmåling for å være på den sikre siden av ikke stempel treffer ventiler etter planing av blokk og topp. 
IMG_20190214_173144.thumb.jpg.c9fe1f9065c4632eb6f177edacf45537.jpg

Simringen på plass 
IMG_20190222_120658.thumb.jpg.944de217faca5bd66349f1cb82d81e02.jpg

Montering av oljepumpe før den blir satt på motor
IMG_20190222_121520.thumb.jpg.2726ec3c5bfe4b4a15e342183167919c.jpg

Etter en kjapp prøvemontering av bunnpannen oppdaget vi litt lite avstand mellom blokk og bunnpanna så vi valgte å ta den av for å undersøke litt.
IMG_20190222_152009.thumb.jpg.803b7c78811894eecc0d9101f74cc3ac.jpg

Etter kjapp søk på nett fant vi ut at det finnes bunnpanne pakning på dette. Jeg selv klarer ikke å huske om det var pakning eller ikke når jeg demonterte de 2 motorene.

Vi valgte likevel å montere toppen mens vi finner ut av dette med bunnpanne. (Skrik ut om du har bunnpanne til 2l TS, motor 323.01)
IMG_20190222_170946.thumb.jpg.61b13ee384dcacb194fef1ce4800b07a.jpg

Må innrømme at det er deilig å se motoren ta form, her er det mye fryd og lite problemer! 
Får håpe det forsetter slik!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Chirm, pågangsmotet ditt imponerer meg. Jeg liker også at du gjør ting skikkelig, uten jalla-mekk. Stå på, gleder meg til å se den på treff til sommeren (jeg vil prøve den!)!

Endret av Ipanemabraun

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tiden har gått fort grunnet kurs og oppstart i ny jobb. Men bilen er ikke glemt av den grunn! Har fått ordnet litt småtteri og ting skjer. 

Slet litt med at etter at blokka og bunnpanna ble rengjort og rester av tidligere pakning skrapet vekk at boltene ble for lange. Og vi ble i tvil om det faktisk er pakning eller ikke på en 2L TS bunnpanne. Verken jeg eller verkstedet klarte å finne en slik pakning og Workshop Manual hadde kun ett bilde av en sprøytepistol. Det ble derfor bestemt at vi oppdriver nye bolter og legger ett lag med silikon. Silikon påført, bolter skrudd til litt og litt rundt om og fikk stå over natten før videre jobbing dagen etterpå. Endelig resultat under.

IMG_20190328_154011.thumb.jpg.5859e74ef98233b6462c8f9c1e74053b.jpg

Utover dette så har jeg måttet finne en løsning på å tette hullet der balanseakselen kommer ut. Denne braketten har en vesentlig funksjon på motoren da den holder det ene strammehjulet til registerreima og vi er derfor nødt til å bruke den.

IMG_20190328_171735.thumb.jpg.c3c6a19fb7f478eaea21d32287d63462.jpg

Løsningen ble rett å slett å plugge den. Men hvordan? Etter litt dreiing, prøving og feiling så endte det opp med at det ikke ble noe av det.

IMG_20190328_171409.thumb.jpg.49581950f2ef5698cc845566297b25a3.jpg

Det er forskjellige størrelser på akslene, samt at hullet er kont på yttersiden. Løsningen ble til slutt å skaffe en liten gjengetapp (Ifølge Pon CAT som driver med gravemaskiner så er den liten), for å gjenge opp og skru inn en propp/plugg fra Ford.

IMG_20190328_175141.thumb.jpg.8a9d63bb158e2e2a8554b4d46c19200a.jpg
IMG_20190328_175332.thumb.jpg.b124c9888f7a7c11b0894e3a5146d001.jpg
IMG_20190328_175251.thumb.jpg.0e6d8e2b59bea5430048e9d8462bebf7.jpg
IMG_20190328_175648.thumb.jpg.d36d7eeb8e4874678130f7458159bab3.jpg

Beklager tidvise dårlige bilder. En sprekk i linsa på mobiltelefonen gjør at det samler seg fett og støv slik at telefonen ikke alltid klarer å fokusere så godt.

Der ser dere løsningen. Pluggen er skrudd inn bak, på innersiden og vil bare se ut som en slett flate når braketten settes på motoren. 

IMG_20190328_184227.thumb.jpg.9e15333bac99fad59845097a2d779267.jpg

Så nå er det bare å skru sammen resten av bits and pieces begynne å time motoren. Jeg gleder meg, gjør dere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble ikke til at jeg rakk å skru nevneverdig mer på motoren denne helgen da min mor har en el-bil som måtte på pkk. Jeg la også om til sommerhjul på 159' Dailydriver. Så i dag så fant jeg ut at siden jeg var så snill med mamma i går, så kan jeg tjuvlåne dampvaskeren hennes! For noe heftige greier, fryktelig overrasket over resultat! - Merk dere at jeg kun har prøvd veldig kjapt i lav temperatur ute og derfor ble det ingen stor vask. Dumt å dampvaske når det ikke er nevneverdig varmt ute da dampen blir til vann, og det tørker ikke opp med en gang. Jeg brukte en mikrofiber klut til å tørke opp i dag.

IMG_20190330_130956.thumb.jpg.b20a256a3296fdfc4b21f25589056d59.jpg

Før til venstre, etter til høyre. Gjelder både bildene.
IMG_20190330_130638.thumb.jpg.93e8f6948e26c1563a18f76f1d9a8a68.jpg
IMG_20190330_130838.thumb.jpg.30d05f20b59661caeeedfa85abbc3fec.jpg

Samt at jeg slenger med ett stemningsbilde.

IMG_20190330_132222.thumb.jpg.0fedfa706ba3c2261ba673e4e4b1ea00.jpg

Jeg ble ganske positivt overrasket over resultatet og vurderer å ta setene ut av bilen og bære de med meg inn. Enklere å komme til overalt og gjør at det har muligheten for å tørke litt. Samt at jeg kommer til teppet i bilen. :D Vi får se hva jeg ender opp med å gjøre! 

Utover dette har jeg sett på nye dekk til de TI felgene jeg har handlet inn tidligere. 2 av de er for slitte til at det er forsvarlig å bruke dem. Diskutert med en i miljøet og kommet frem til at prisen på gateslicks ikke er nevneverdig dyrere enn normale dekk hos forhandler så blir å prøve dette når den tid kommer! 

Av andre planer fremover så vil det bli vurdert coilovers for å erstatte nå 15 gamle Koni dempere og Eibach fjører som ikke er skrevet i vognkort. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hva du har forsøkt av rensemetoder på de skinnsetene der før, men jeg ville frarådet deg å damprense dem før du er sikker på at du ikke får de rene med dedikerte produkter.

Det du oppnår ved å rense med damp er en akselerert aldring av skinnet samt at det blir hardere i etterkant.

Godt tips er: Ikke bruk/gjør noe med skinnet som du ikke hadde ønsket å gjøre med din egen hud.

Til info så er jeg kurset av Colourlock i skinnbehandling, så dette baserer jeg på hva de lærer bort.

 

Utover det så henter jeg mye inspirasjon herfra da jeg har en GTV stående i garasjen som trenger litt pleie :)

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, hvor skal en starte? For motoren sin del, så ble den timet og gjøres snart klar for siste innspurt. Det gjenstår litt lakk før innsug og manifold blir satt på. Oppsummerer derfor bare kort med noen bilder. Lar de tale for seg selv i dag også, som vanlig.

Deksler og slikt satt på for å sjekke plassering av ting, og tidligere bilder fra demontering blir brukt som referanse.
IMG_20190408_163305.thumb.jpg.46d05fe8404b8026ed3150b884915368.jpg

Kamhjul, vannpumpe løpehjul og strammer skrudd på, noe løst for å justere til riktig plassering.
IMG_20190408_182226.thumb.jpg.c23445243eecfe30ed12762d89600f4c.jpg

Kammene låses på plass med låseverktøy. Glemte å ta nærbilde av avstanden fra de blå kamlåsene og lobene på kamakselen. Avstanden var i allefall noe betydelig da Colombo&Bariani ble montert på denne bilen tidlig etter at den kom inn i landet. Det ble selvfølgelig dobbeltsjekket at kamlåsene passer trimkammene. 
IMG_20190408_182953.thumb.jpg.1bf7a4ecbf2c0a7b8cc013c06487169e.jpgIMG_20190408_183006.thumb.jpg.8839d77d72eaa475db0eaba502259af1.jpg

Regreim satt på og strammet til, tight og fin.
IMG_20190408_192705.thumb.jpg.ef623204cdcf38db6565ebe1cf702109.jpg

Og tennplugger satt i for å ikke tillate støv og andre ting i å komme inni motoren. Den er nå tett, og straks klar til å fyres opp!
IMG_20190408_192713.thumb.jpg.6662960ccda8b6edd12736ec6b628461.jpg

Sagt det før, og sier det igjen! Jeg gleder meg masse!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det oppstart rett rundt hjørnet !! Stå på !!

Du får slenge deg med på europa tur med den der en gang !! Der får en virkelig testet maskineriet !! 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har det siste gjort noen forberedelser og rengjøring inne i bilen. Driver litt både med motor og bil og prøver å gjøre alt på en gang. Er glad jeg orker å gjøre noe hele tiden, hehe. Da er det alltid noe mindre å gjøre siden! 


IMG_20181209_134421.thumb.jpg.f3e592b3b910368339325607071773ac.jpg
IMG_20181223_122424.thumb.jpg.b4f495b5a605701e83ac0226a84d50aa.jpg

Startet med å ta ut setene for å ta de med inn, hvor jeg skal gjøre ett godt forsøk med skinn-rens med kost ifra Autoglym. Ble tidligere prøvd litt damp men bare noen små flekker til test da det enda da bare var 5 grader ute og faren for at fukta ikke fordampet var der. Ble ikke sånn veldig stor begeistring når jeg satte alt på trappa, men fikk sniket meg unna med noen unnskyldninger. 

IMG_20190407_155656.thumb.jpg.2d43562814cb10aa869406fb5732cf28.jpg
IMG_20190407_155530.thumb.jpg.c7a27194e853275380f6f681e7ad5b7b.jpg
IMG_20190418_153038.thumb.jpg.94775bf85a82b2f28d604e719c480c52.jpg

Etter dette har jeg tatt av dørpanelene for å fikse høyttaleren på den ene siden, de små diskantene ved dørhåndtakene. Mens jeg venter på en ny, brukt en, ifra England, så har jeg etterisolert litt for å se om det kanskje blir noe bedre å bruke bilen til lengre turer når dette er ønskelig. 

IMG_20190418_153013.thumb.jpg.ff32030a65e8fdd4d81ff4fff8bdf11b.jpg
IMG_20190418_163210.thumb.jpg.802ad1afe2b26b43327eec2e5db7da80.jpg

Gammel isolasjon under for sammenligning.
IMG_20190418_163155.thumb.jpg.c76338987c1191606c34184da5f28fd5.jpg

Bak på hatthylla så ser høyttaler trekkene litt lilla ut, og jeg har spurt noen andre med 916 GTV for å høre om det er tilfelle der og. Noe det var. Tok de ut og oppdaget at det kanskje er solskade, solbleiket. Dette tror jeg fordi at de på baksiden på kanten hvor trekket er festet er sort. 

IMG_20190418_122046.thumb.jpg.92725cb99e1d96dac22d2f9e8f525571.jpg
IMG_20190418_131746.thumb.jpg.8111f62c95412612524f06c90ae72ab0.jpg

Forsatt god påske! I morgen skal jeg fly og hente en 2.4l Q4 JTDm 159. Så blir mer moro i gården! 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Lignende innhold

    • Av Håvards
      Sjeldent pen entusiast-eid Alfa Romeo 156 Berlina, med sprek 1.8 twinspark motor, selges til fordel for ny Alfa Romeo. Bilen fremstår som meget pen både utvendig og innvendig, den er blitt godt ivaretatt med årlige serviser og jevnlig stell hele året og er selvfølgelig EU godkjent. Kjøreegenskapene er gode med skarp styring, gode bremser og understell, samt en kvikk motor. Det er ingen ulyder i understell. Skinnseter og resten av interiøret er i veldig god stand og ser fint ut. Bilen er blank og veldig fin i lakken. 2 røde nøkler med fjernkontroll. Olje og oljefilter er blitt byttet hvert år, det er kun brukt Castrol Magnatech 5w40 på motoren. Motoren går godt og er som den skal, det har ikke blitt spart penger på vedlikehold. Registerreimintervaller er fulgt, og det ble byttet reg.reim, vannpumpe, strammehjul og kam-variator 24.4.2018. Olje og olje filter er nylig skiftet. Senkefjærer er av merket Eibach som er godkjent å innskrevet i vognkort. AC blåser kaldt og friskt. Her får du ingen overraskelser med rust i gulv og kanaler. Vinteren 2018 ble plast-innerskjermer tatt ut og bilen ble gjennomgått under og i hjulhus. Det dukket da opp noen små rustskader i kanaler, dette ble sveiset og reparert. Kanaler på begge sider ble lakkert og antirust behandlet utvendig og innvendig. Bilder av tilstand på kanaler etter sveising kan fremvises. Bilen kan også inspiseres på løftebukk før salg, om ønskelig.
      Liste over noe av det som er utført i mitt eie:
      GTA Lykter med sort innmat Kraftige H7 LED lyspærer i frontlykter (Originale lyspærer medfølger) Ny bunnplate under motor Nytt eksosanlegg frem til manifold (2017) Ny Bosch luftmassemåler (2017) Ny lenkearm venstre foran (2018) Nye Bilstein bremseskiver og klosser bak (2018) Ny radiator (2018) Ny termostat (2018) Ny Bosch Lambdasonde (2018) Ny kamvariator (2018) Nye Novitec sideskjørt lakkert i bilens farge (2018) SKF registerreimsett med strammehjul og vannpumpe (21.04.2018/Km. stand 146.206.) Hjullager høyre foran (2019) Bremseklosser foran (2019) Det kan medfølge meget fine Teledial 16" felger med helt nye Nokian Hakkapeliitta 8 piggdekk for et lite pristillegg. Ellers er det Originale 15" felger med eldre piggfrie vinterdekk som medfølger.
      Pris: 30 000 kr eks. omregistrering
      Ring gjerne ved spørsmål om bilen, 41323900.
      Finn annonse: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=145387381


    • Av blackmore
      Fant noen gamle orginale servicehefter og instruksjonsbøker. Gtv 2.0, Alfetta GTV, 1750 GTV. Selges samlet - gi bud. Sender i posten.
       

    • Av 124AC
      På grunn av eskalerende problemer med en allerede sliten motor (over 260.000km, og bruker minst 1 liter olje pr 1000km, tenningsfeil, lukt av svidd olje m.m.) ser jeg etter en erstatning. Det er en 1,6 16v 120hk som sitter i, så for å unngå for mye bytting av elektronikk og eventuelle eksosdeler m.m. hadde det vært best med en motor av samme type. Kravet er at den skal være ok (forstår at en brukt motor ikke har garanti...), og ikke være blant verstingene når det gjelder oljeforbruk. 
      Alternativt en 1,8 16v, men da er jo ikke ECU'en optimalt tunet lenger... 2,0 16v vil jeg tro kommer til å kreve mer utbytting av deler, så helst ikke...
      Hvis selger i tillegg har verksted/garasje med nødvendig utstyr for motorbytte, så er det svært interessant, og verdt litt mer... 
      Oslo/Østlandet
      Atle
      Mob: 90558013
       
    • Av 124AC
      Noen som har en coil med tilhørende plugghetter/pluggledning til TS motor av typen 147/156? Helst i eller i nærheten av Oslo. 
      Atle
      90558013
    • Av 124AC
      Var i Hurdal en tur i går, og bilen gikk fint helt til jeg var tilbake i Oslo. Da kjente jeg at motoren mistet litt kraft og begynte å gå ujevnt. Det er også en vibrasjon i bilen, også på tomgang. Jeg hadde kjørt tanken nesten tom, og lurte på om det var hakket før motoren stoppet,men det hjalp ikke å fylle. Kan det være noe grums som har blitt dratt inn i dysene? For et par dager siden bommet jeg litt på oljepåfyllingen ved etterfylling, og det rant en del utenfor. Kan det ha blitt overslag eller feiltenning, hvis det har tent olje ned i tennplugghullet? Det er samme problem med både varm og kald motor. Jeg byttet reg.reim med alle hjul og vannpumpe for 6000km siden  (ricambi originali). Kan reima ha tannet over plutselig? Det er forøvrig ingen motorlampe som lyser eller annen feilindikasjon.
×
×
  • Opprett ny...