Gå til innhold
Chirm

Dumkjøp av 916 GTV? Gjennomgang før pkk

Anbefalte innlegg

Kjedelig start på forholdet, men det høres ut som dette kommer til å gå veldig bra til slutt! Flott at du kommer og deler med oss på forumet!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trist at dette skjedde med ny bil som var handlet inn. Nå blir det jo bra med full overhaling. Vet du om motoren har hatt reg reim havari tidligere?  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
25 minutter siden, Dysan skrev:

Trist at dette skjedde med ny bil som var handlet inn. Nå blir det jo bra med full overhaling. Vet du om motoren har hatt reg reim havari tidligere?  

Kjedelig men det fulger med masse lærdom av å bygge opp motoren! Jeg kjenner ikke til at den tidligere har hvert havarert, men det drøpp bittelitt olje fra den når jeg kjøpte den så tydelig at den har gått lengre med lite olje. Jeg peilet olje før kjøp, og før turen til minnetreffet så skaden hadde på en måte allerede inntruffet før kjøp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trist, men det blir nok bra til slutt. Dette er vel typisk følgeskade etter reg reim brudd, det er nok derfor Dysan spør

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er det jeg og har blitt forklart. Har god historikk på bilen og det er ingenting som tyder på at bilen har hatt større reparasjoner på motor. Veldig god historikk frem til eieren jeg kjøpte den av, og han fortalte en god del om bilen samt noen kvitteringer som bekrefter historiene. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det holder med litt slappe intervaller på skift av olje, litt lite olje og aktiv kjøring i sving = dårlig kombo. så det trenger ikke nødvendig vis ha vært et ras på motor.

Gratulerer med fint prosjekt, Stå på 

Porka

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

... mitt livs største mareritt er det der 😂

Hvor langt har motoren gått? Flott prosjekt det der, bare å bygge opp igjen og montere. Samt handle en liten eprom fra Squadra, forskjell kan merkes i alle fall på 8v TS motoren, gir litt ekstra moment der det trengs ;) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, alfadude skrev:

... mitt livs største mareritt er det der 😂

Hvor langt har motoren gått? Flott prosjekt det der, bare å bygge opp igjen og montere. Samt handle en liten eprom fra Squadra, forskjell kan merkes i alle fall på 8v TS motoren, gir litt ekstra moment der det trengs ;) 

Dette er gamlebilen til Dan N. Den har andre kammer og ecu er optimaliserert av Stephan på Squadra for akkurat disse kammene. 😊

Endret av Alfanatiker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, Alfanatiker skrev:

Dette er gamlebilen til Dan N. Den har andre kammer og ecu er optimaliserert av Stephan på Squadra for akkurat disse kammene. 😊

Dette stemmer. Bilen virket før overhaling desto mer turtallsvillig enn orginal og du hører at når den når 7000, så vil den bare forsette. Jeg blir nok ikke å gjøre noen større endringer enn jeg har gjort, fjerning av balanseaksler og tettet oljekanalene til disse. Blir spennende å se hvordan motoren blir ved endelig resultat. 

Gleder meg! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Chirm jeg bøyer meg i metallsponet for ditt pågangsmot: Kudos, κύδος kydos - og deretter et flerstemt Ave Maria. 

Den dagen du flyter avgårde på en intern elv av sambuca så får du liste opp kronebeløpene. Vi er vel en raddisgjeng i menigheten som står klar med noen skambud 🙂👏

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde nok ikke tatt steget til å stå på slik hadde jeg ikke hørt lyden fra eksosen i hver eneste tunnel hjem. I den bilen gjør det meg fint lite at FM nettet er nede. Hehe.

6 timer siden, Landmann skrev:

Den dagen du flyter avgårde på en intern elv av sambuca så får du liste opp kronebeløpene.

Litt usikker hva du mente der, men kan vel nevne at jeg har tilogmed betalt meg selv for Excel for å føre regnskap. Kunne greit nok brukt noe fra google, men brukt excel en del i skolesammenheng så fant ut at jeg bare gjør det. Kjekt å ha. Der har jeg listet hver eneste krone som jeg har brukt på bilen. Så kanskje en dag, jeg nevner hvor mye det ble? Uansett så er bare penger ett tall. Her er det desto mer entusiasme enn noe annet som får dette til å gå rundt!

Endret av Chirm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, Landmann skrev:

@Chirm jeg bøyer meg i metallsponet for ditt pågangsmot: Kudos, κύδος kydos - og deretter et flerstemt Ave Maria. 

Den dagen du flyter avgårde på en intern elv av sambuca så får du liste opp kronebeløpene. Vi er vel en raddisgjeng i menigheten som står klar med noen skambud 🙂👏

I noen tilfeller, blir pågangsmot og engasjement belønnet med vederlagsfri tilgang på fjerning av nødvendig metallspon der hjertet skal spinne fritt i 20 nye år. 😉

Spør deg selv hva tilskudd av noen nye strimler med kork, gummi og metallskjell koster, så vil det åpenbare seg et mulig svar på den herren lurte på. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

BREMS! 

Eller ikke. - Kvitteringene tyder på at det begynner å bli litt siden bremsene har blitt gått over. Så har benyttet meg av ledig glassblåserkabinett til å prøve å gjøre noe nyttig. Forrige eier var en hyggelig kar som hadde kost seg med bilen men følte han ikke klarte å gi helt den omsorgen den fortjente. Alle biler kommer vel dit? Siden bremsene ikke var dokumentert byttet i nær fortid og at datoen begynte å bli "en stund siden" så fant jeg ut at jeg får ta i litt og gjøre vondt mindre vondt. Kanskje til det bedre og? 

IMG_20190111_180240.thumb.jpg.70a791621f4157aa04c7dc415cfa8ce3.jpg
USER_SCOPED_TEMP_DATA_MSGR_PHOTO_FOR_UPLOAD_1547225911174.jpg_1547225913044.thumb.jpeg.43c323f1c2c9a80d1fae7a05cf755fda.jpeg

Det er ikke maling, ikke noe farge. Klossene var foran slitt helt ned nesten og det var merkelig at bilen i det hele tatt stoppet... I påvente av deler i posten lot jeg meg fristes til å diskutere glassblåsing og lakk. Det er ikke alltid det lønner seg å glassblåse de selv, da det kan sitte igjen glass bak sylindrene, inni systemet der bremseveska skal være. Demonterer du det like godt som avbildet så er det både viktig og vanskelig å vaske det skikkelig også. Greit å ha kokekar i tillegg. (Bør ikke glassblåses uten at du har mulighet til å vaske og rense systemet godt)

IMG_20190112_131006.thumb.jpg.05a67b2fa65fbddcd1cf1f2a5301fb7b.jpg

IMG_20190112_140310.thumb.jpg.5b40c2096775261b66411ada439a343a.jpg

Etter å ha glassblåst holderne, og kun vasket klavene i kokekar så ser jeg at de bak har igjen litt sort pulverlakk og må kanskje ha hvert nye en gang i tiden? Og at de foran synger på siste vers. Det ble derfor avgjort at jeg tar sjansen på å glassblåse de da de ikke får blitt mye verre enn de allerede er. Resultatet av å glassblåse de kan virke bra, men gjenstår å se funksjonen helt og holdent. 

Jeg valgte å montere inn stemplene og bruke pakninger som var tette. Dette i tillegg til å tette åpningen til bremserør og nippel. Teipet også rundt sylindre i tillegg, bedre å beskytte for mye.

USER_SCOPED_TEMP_DATA_MSGR_PHOTO_FOR_UPLOAD_1547304849041.jpg_1547304852950.thumb.jpeg.1eac85aa482415cb3a637c3d0e0a34d0.jpeg

Resultatet ser bedre ut og jeg bestemte meg for å lakkere disse røde. Sort bil, røde kalippere. En ganske vanlig kombinasjon men som også fungerer bra! Ignorer den gullfargede metall-greia, brakett, holder. Det er noe annet som er på gang. 😉

IMG_20190112_163206.thumb.jpg.ffd1e26e136127f73c4cf918b3db3723.jpg

Etter å ha mottatt feil deler bak, så ble det bare å montere de foran. Resultatet er til å bli glad av. Ser mye bedre ut og kanskje fungerer de fint også? 

IMG_20190118_195905.thumb.jpg.2de0ec660421c9f3fe6534b9955d8024.jpg

Gleder meg til jeg får riktige pakninger bak, og får det opp å gå! Venter på bremseskiver og klosser fra en norsk nettbutikk. Gjenstår å få de hentet eller levert før jeg røper hva det blir! 

Da kan dere gi gass til neste tråd. Vi høres!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette blir bra! 

Noe nytt fremgang i prosjektet? 

Hvilken type lakk brukte du til bremsene, tåler den varme? 

Jeg har ett sett som skal kikkes på ila. våren, men tenkte å finne en grå farge som passer. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har på tirsdag fullført kalippere bak, ettersom verkstedet jeg skrur motor hos var stengt i slutten av Januar. 

Ble til å skru litt i går, byttet bremseslanger fra gummibelagt til rustfrie, ser fresht ut. Skulle til å begynne å montere før jeg kom på at jeg måtte ha av brekkwire. Ingen komplisert sak, men mine var festet bak varmeskjoldet til den ene eksospotten, så måtte ha av det. Har noe rustfrie greier med Zender utblås så var bare ett rakt rør under varmeskjoldet så kom veldig enkelt til. Mens jeg gjorde dette ble jeg avbrutt med middag, så ble ikke til at jeg forsatte montering av bremser. 

Men satser på at jeg monterer en del til helgen! Da blir det masse bilder!

4 minutter siden, alfadude skrev:

Hvilken type lakk brukte du til bremsene, tåler den varme? 

Jeg glassblåste de som nevnt, og bruke rød kalipperlakk fra VHT, Fargen/Artikkelen er SP731

Lykke til med omlakkering da! Husk å tette til nipler, og der slangen går inn. Kan være kjekt å teipe pakningene så du ikke får veldig mye lakk på de. Alternativt bytte de etter lakkering. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Chirm skrev:

Jeg glassblåste de som nevnt, og bruke rød kalipperlakk fra VHT, Fargen/Artikkelen er SP731

Lykke til med omlakkering da! Husk å tette til nipler, og der slangen går inn. Kan være kjekt å teipe pakningene så du ikke får veldig mye lakk på de. Alternativt bytte de etter lakkering. 

Aha, VHT har noen greie produkter, har testet det ut da jeg bodde i usa.. wrinkle-paint kan se ganske stilig ut

😅 hehe joda ;) Jeg skal nok holde tett der det bør være tett, og pakninger blir skiftet, de ligger hjemme i skuffen. Kaliptere som skal gjennomgås  kan deles i 2, litt annerledes og eldre design enn dine og istedet for vandring på glide-bolt er det 2 stempel en fra hver side. 

Og drit i facebook nå fremover😂Bare å legge ut her, så har vi en historie på en fin 916 der kan lett søkes opp i senere tid. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den som venter, venter ikke forgjeves!  I dag har jeg hvert veldig effektiv fra jeg sto opp nokså sent og ikke var i gang før 11, men fra da var det full guffe. 
Byttet brekkwire, lite bilder da prosessen var tung og trangt da det er begrenset hvor høyt jeg får løftet bilen med bare en jekk.. (2.5t stor jekk med solid konstruksjon, slik at sjansen for at den triller/velter er minimal, aldri jobb under en bil uten hjelp av bukker! - Ikke prøv dette hjemme.)

Utover dette så hadde jeg forrige dagen byttet bremseslanger som nevnt og slenger først med ett bilde av dette.
IMG_20181227_085048.thumb.jpg.016720db1adc2b44c6e92276607ecaf9.jpg

Ser slik ut som dette på bilen. Her ser du også nevnt jekk.
IMG_20190209_105619.thumb.jpg.e57e153151cd13b5c96bbb7b1a38bee0.jpg

Ferdig resultat, med yellowstuff fra EBC og Kalipperlakk fra VHT
IMG_20190209_140340.thumb.jpg.5a2fc142df30e854fa8527ecd6e4e2f6.jpg

Utover dette så har jeg tidligere denne uken balansert og polert veiva. Ved balansering så blir svinghjul, trykkplate og reimhjulet satt på veiva før den blir satt oppå en maskin. Denne måler ubalanse i antall gram fra midten, slik at du vet om du må ta av vekt på den ene eller den andre siden. Datamaskinen i bakgrunnen tillater veiva å snurre på ca 100 runder i minuttet får å måle. Den vil da fortelle hvor mye vekt du må ta av, og hvor. Dette gjør den f.eks å si du må ta av 2 gram på 51 grader. (En rundt gjenstand er 360 grader) Da snur vi veiva til den er rotert 51 grader og tar å sliper eller borer ut litt av metallet.

Statisk bilde av veiva under balansering.
IMG_20190207_184428.thumb.jpg.5e9b31902ff4f252156eceb4fc1b1520.jpg

Boring
IMG_20190207_184513.thumb.jpg.236a93ae553b88a182fbb1872f53d806.jpg

Her ser du hvordan det ser ut etter boring i svinghjulet. Ved den røde pilen har vi brukt båndsliper for å slipe bort vekt på trykkplata.
IMG_20190207_184855.thumb.jpg.c30683914cec6c4ae61095933ac630f7.jpg

Etter at veiva var balansert ble det gjort målinger av klaring mellom veiv og lagrene. Mer om dette siden, samt videre oppbygging av motor! Nå er ihvertfall alt av ytre bremser gått igjennom og byttet!!

Vi snakkes snart!

Endret av Chirm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg undres fortsatt på hvordan kunne lagerskåler bli så nedslitt. Så derfor:

• var alle lagerskålene slitt ned eller kun det ene vist på bildet?
  • hvordan var oljekanalene på veivstengene; åpne eller tette?
  • gikk motoren "lydløst" før du brått fikk lagerras.
  • var veiva i ubalanse - og evt. hvor mye?
  • vet du om det var byttet lagerskåler tidligere - og var det da brukt originaldimensjon eller overdimensjonerte?

Dersom du lurer på mine mange spørsmål så kanskje har jeg et ventende prosjekt under snødungen her borte 🙂

IMG_3144.PNG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Landmann skrev:

Jeg undres fortsatt på hvordan kunne lagerskåler bli så nedslitt. Så derfor:

• var alle lagerskålene slitt ned eller kun det ene vist på bildet?
  • hvordan var oljekanalene på veivstengene; åpne eller tette?
  • gikk motoren "lydløst" før du brått fikk lagerras.
  • var veiva i ubalanse - og evt. hvor mye?
  • vet du om det var byttet lagerskåler tidligere - og var det da brukt originaldimensjon eller overdimensjonerte?

Dersom du lurer på mine mange spørsmål så kanskje har jeg et ventende prosjekt under snødungen her borte 🙂

Hei, jeg er litt usikker på alle årsakene. 

• Her var bare 1 rådelager ødelagt som avbildet, stempelet var også på grunn av det løst. (for stor klaring mellom veiv og råder så den slingra rundt veiva) 
    Resten vet jeg ikke tilstand på, men regner med de var noe slitt. 
  • Oljekanalene vet jeg ikke om var åpne eller tette, men jeg regner med at motorverkstedet hadde sagt noe som "Oj, sånn skal det ikke være" og nevt at det var tett kanal.
  • Motoren gikk perfekt, frem til jeg stoppet den og startet den igjen en liten halvtime senere. Var på treff, så kjørte fra treff til ett ærend. Stoppet bilen på ærendet, og da jeg skulle hjem kom det en klakkelyd. Hadde forsatt like godt oljetrykk og motoren gikk ellers veldig bra med god respons og ingen tegn til havari, annet enn lyden. Ikke oljelampe. Motorlampen lyste da jeg kjøpe den, men det var kamakselsensoren, skal ikke ha betydning for veiv og rådelagere vil jeg si.
  • Den aktuelle veiva ble bare tatt ut og byttet med en lik motor uten havari, så det vet jeg ikke. Veiva jeg brukte hadde normal ubalanse som levert fra fabrikk. Altså ikke dårlig eller ubalansert.
  • Dette har ikke skjedd motor tidligere, så den var i deler levert fra fabrikk, unntatt kamaksler fra Colombo & Bariani. 

Det jeg kan si er at jeg har hørt at disse motorene kan få overopphetet olje, som gjør at den ikke smører så godt som den skulle. Motorverkstedet trudde dog ikke dette var årsaken. 
Når jeg hentet bilen, var det BETYDELIG oljesøl rundt hele motor, og hvit eksos, så tydelig at den ikke har hvert helt tett, og derfor blitt sliten av dette. De 2 eneste turene jeg fikk med bilen så sjekket jeg oljenivå på begge turene.

Jeg mistenker derfor at min motor med andre kamaksler, men ellers orginal, har rett å slett blitt kjørt med for lite olje i sine tidligere år. 

Lykke til med prosjekt! Jeg ser frem til info om bil, bilder og tråd her på forumet! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Chirm skrev:

Hei, jeg er litt usikker på alle årsakene. 

• Her var bare 1 rådelager ødelagt som avbildet, stempelet var også på grunn av det løst. (for stor klaring mellom veiv og råder så den slingra rundt veiva) 
    Resten vet jeg ikke tilstand på, men regner med de var noe slitt. 
  • Oljekanalene vet jeg ikke om var åpne eller tette, men jeg regner med at motorverkstedet hadde sagt noe som "Oj, sånn skal det ikke være" og nevt at det var tett kanal.
  • Motoren gikk perfekt, frem til jeg stoppet den og startet den igjen en liten halvtime senere. Var på treff, så kjørte fra treff til ett ærend. Stoppet bilen på ærendet, og da jeg skulle hjem kom det en klakkelyd. Hadde forsatt like godt oljetrykk og motoren gikk ellers veldig bra med god respons og ingen tegn til havari, annet enn lyden. Ikke oljelampe. Motorlampen lyste da jeg kjøpe den, men det var kamakselsensoren, skal ikke ha betydning for veiv og rådelagere vil jeg si.
  • Den aktuelle veiva ble bare tatt ut og byttet med en lik motor uten havari, så det vet jeg ikke. Veiva jeg brukte hadde normal ubalanse som levert fra fabrikk. Altså ikke dårlig eller ubalansert.
  • Dette har ikke skjedd motor tidligere, så den var i deler levert fra fabrikk, unntatt kamaksler fra Colombo & Bariani. 

Det jeg kan si er at jeg har hørt at disse motorene kan få overopphetet olje, som gjør at den ikke smører så godt som den skulle. Motorverkstedet trudde dog ikke dette var årsaken. 
Når jeg hentet bilen, var det BETYDELIG oljesøl rundt hele motor, og hvit eksos, så tydelig at den ikke har hvert helt tett, og derfor blitt sliten av dette. De 2 eneste turene jeg fikk med bilen så sjekket jeg oljenivå på begge turene.

Jeg mistenker derfor at min motor med andre kamaksler, men ellers orginal, har rett å slett blitt kjørt med for lite olje i sine tidligere år. 

Lykke til med prosjekt! Jeg ser frem til info om bil, bilder og tråd her på forumet! 

Takk for utfyllende svar 🙂👍 

I fantasiverden skulle man kunne skrudd tiden og handlinger tilbake, renset oljekanal og byttet de to tilhørende skållagrene, skrudd ihop - og hvem vet - kanskje hadde motoren gått påny silkefint.

Hvorvidt motoren har gått med for lite olje eller har gått for lenge med oljen, som så får "koksing" og deretter tetter kanaler, er ikke godt å si basert kun på bilder og tekst.

Du er ihvertfall en ihuga entusiast som går i gang med denne jobben; lykke til 🙂

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må bare skryte av hvor pene 156 TI felger ble på 916 gtv, gleder meg til jeg får bedre bilde av bilen med felgene på!

IMG_20190210_120633.thumb.jpg.e4feb6c1e9cebb7ca43ae2b192843e7f.jpg

Frem til da søker jeg informasjon om hvem som er flink til å reparere og Lakkere glassfiber. Tidligere cup fanger fra en annen bil med skade som trengs å rettes opp i, nye skjermer som trenger lakk og brukte kanalskjørter som trenger ny lakk. Noen som vet om noen? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne vekt stripen her var ikke liten 😏 Kan det være at felgene er feil avbalansert? Eller er de mye kast i? 

image.png.5a15ac9cc038a77e23dc94c4a9e02e25.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ser værre ut enn den er! Ikke dyp i det hele tatt, men med blitz på telefonen så ser den ikke bra ut. Skal til dekkverksted i dag med en annen alfa, så kanskje jeg skal spørre om å sjekke kast 🤔 så slipper jeg å få en stygg overraskelse. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Lignende innhold

• Av Håvards
      Sjeldent pen entusiast-eid Alfa Romeo 156 Berlina, med sprek 1.8 twinspark motor, selges til fordel for ny Alfa Romeo. Bilen fremstår som meget pen både utvendig og innvendig, den er blitt godt ivaretatt med årlige serviser og jevnlig stell hele året og er selvfølgelig EU godkjent. Kjøreegenskapene er gode med skarp styring, gode bremser og understell, samt en kvikk motor. Det er ingen ulyder i understell. Skinnseter og resten av interiøret er i veldig god stand og ser fint ut. Bilen er blank og veldig fin i lakken. 2 røde nøkler med fjernkontroll. Olje og oljefilter er blitt byttet hvert år, det er kun brukt Castrol Magnatech 5w40 på motoren. Motoren går godt og er som den skal, det har ikke blitt spart penger på vedlikehold. Registerreimintervaller er fulgt, og det ble byttet reg.reim, vannpumpe, strammehjul og kam-variator 24.4.2018. Olje og olje filter er nylig skiftet. Senkefjærer er av merket Eibach som er godkjent å innskrevet i vognkort. AC blåser kaldt og friskt. Her får du ingen overraskelser med rust i gulv og kanaler. Vinteren 2018 ble plast-innerskjermer tatt ut og bilen ble gjennomgått under og i hjulhus. Det dukket da opp noen små rustskader i kanaler, dette ble sveiset og reparert. Kanaler på begge sider ble lakkert og antirust behandlet utvendig og innvendig. Bilder av tilstand på kanaler etter sveising kan fremvises. Bilen kan også inspiseres på løftebukk før salg, om ønskelig.
      Liste over noe av det som er utført i mitt eie:
      GTA Lykter med sort innmat Kraftige H7 LED lyspærer i frontlykter (Originale lyspærer medfølger) Ny bunnplate under motor Nytt eksosanlegg frem til manifold (2017) Ny Bosch luftmassemåler (2017) Ny lenkearm venstre foran (2018) Nye Bilstein bremseskiver og klosser bak (2018) Ny radiator (2018) Ny termostat (2018) Ny Bosch Lambdasonde (2018) Ny kamvariator (2018) Nye Novitec sideskjørt lakkert i bilens farge (2018) SKF registerreimsett med strammehjul og vannpumpe (21.04.2018/Km. stand 146.206.) Hjullager høyre foran (2019) Bremseklosser foran (2019) Det kan medfølge meget fine Teledial 16" felger med helt nye Nokian Hakkapeliitta 8 piggdekk for et lite pristillegg. Ellers er det Originale 15" felger med eldre piggfrie vinterdekk som medfølger.
      Pris: 30 000 kr eks. omregistrering
      Ring gjerne ved spørsmål om bilen, 41323900.
      Finn annonse: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=145387381

• Av blackmore
      Fant noen gamle orginale servicehefter og instruksjonsbøker. Gtv 2.0, Alfetta GTV, 1750 GTV. Selges samlet - gi bud. Sender i posten.

• Av 124AC
      På grunn av eskalerende problemer med en allerede sliten motor (over 260.000km, og bruker minst 1 liter olje pr 1000km, tenningsfeil, lukt av svidd olje m.m.) ser jeg etter en erstatning. Det er en 1,6 16v 120hk som sitter i, så for å unngå for mye bytting av elektronikk og eventuelle eksosdeler m.m. hadde det vært best med en motor av samme type. Kravet er at den skal være ok (forstår at en brukt motor ikke har garanti...), og ikke være blant verstingene når det gjelder oljeforbruk. 
      Alternativt en 1,8 16v, men da er jo ikke ECU'en optimalt tunet lenger... 2,0 16v vil jeg tro kommer til å kreve mer utbytting av deler, så helst ikke...
      Hvis selger i tillegg har verksted/garasje med nødvendig utstyr for motorbytte, så er det svært interessant, og verdt litt mer... 
      Oslo/Østlandet
      Atle
      Mob: 90558013

• Av 124AC
      Noen som har en coil med tilhørende plugghetter/pluggledning til TS motor av typen 147/156? Helst i eller i nærheten av Oslo. 
      Atle
      90558013
    • Av 124AC
      Var i Hurdal en tur i går, og bilen gikk fint helt til jeg var tilbake i Oslo. Da kjente jeg at motoren mistet litt kraft og begynte å gå ujevnt. Det er også en vibrasjon i bilen, også på tomgang. Jeg hadde kjørt tanken nesten tom, og lurte på om det var hakket før motoren stoppet,men det hjalp ikke å fylle. Kan det være noe grums som har blitt dratt inn i dysene? For et par dager siden bommet jeg litt på oljepåfyllingen ved etterfylling, og det rant en del utenfor. Kan det ha blitt overslag eller feiltenning, hvis det har tent olje ned i tennplugghullet? Det er samme problem med både varm og kald motor. Jeg byttet reg.reim med alle hjul og vannpumpe for 6000km siden  (ricambi originali). Kan reima ha tannet over plutselig? Det er forøvrig ingen motorlampe som lyser eller annen feilindikasjon.
  • Opprett ny...