Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har også funnet mye mer rust ellers også, men det har vært overkommelig. Dette derimot blir for mye for en hobbymekaniker. Dog har jeg så mye 164 deler at noe må jeg gjøre. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjipt! Tydelig at skogslagring ikke er ideelt.. Er det soltak på denne? Derfor den har blitt så angrepet her?

Må vel eventuelt bytte hele stolpen, ikke mye å lappe på det der..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte også et skogsvrak, men av en 92 33 16v. Jeg bestemte meg tidlig for at først plukker jeg den ned før jeg begynner å koste på den. Jeg var heldig og fant lite rust, og derfor spøta jeg opp igjen hele bilen. Kronemessig var det ikke verdt det, men gleden av å ha berga den og fått skilt på, overgikk den sprekken.

Din såg jo reddbar ut, men også her ville jeg plukka ned det meste for å få oversikt før eventuelt starte påkost.

Du var jo heldig som kan dette selv, og var vel ikke kommet så langt at du hadde lagt ned en formue i påkost før du konstaterte at dette var dødfødt, men det er nok av stakkarer som kjøper sånt og setter det vekk for restaurering og blir ruinert fordi objektet ikke er kartlagt først. Men kudos til deg som prøvde!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg og kompisen min fortsetter i kveld. Vi gir oss ikke enda 😉. Men 164'n har en del rustfeller så tror nok flere som tror de har nær rustfrie eksemplarer kan få se en overraskelse. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Atle Simonsen skrev:

Jeg og kompisen min fortsetter i kveld. Vi gir oss ikke enda 😉. Men 164'n har en del rustfeller så tror nok flere som tror de har nær rustfrie eksemplarer kan få se en overraskelse. 

Har du noe eksempler på hvor disse fellene er? Har eid 164 tett på kontinuerlig i 14 år, og jeg har alltid hatt inntrykk av at disse ved normalt vedlikehold er blant de absolutt beste alfaene (og biler fra samme tid) med tanke på rust? Den ene av mine biler har ca 220kkm og er 28 år gammel og fortsatt uten synlig rust.
Hvor mange år skal det gå før disse fellene blir store nok til å syntes på bilen?

Jeg tror nok heller det er slik at bilen din har vært parkert i et heller dårlig miljø. For det er ikke spesielt vanlig at 164 er så veldig rustne.:)

Endret av Alfanatiker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
17 minutter siden, Alfanatiker skrev:

Har du noe eksempler på hvor disse fellene er? Har eid 164 tett på kontinuerlig i 14 år, og jeg har alltid hatt inntrykk av at disse ved normalt vedlikehold er blant de absolutt beste alfaene (og biler fra samme tid) med tanke på rust? Den ene av mine biler har ca 220kkm og er 28 år gammel og fortsatt uten synlig rust.
Hvor mange år skal det gå før disse fellene blir store nok til å syntes på bilen?

Jeg tror nok heller det er slik at bilen din har vært parkert i et heller dårlig miljø. For det er ikke spesielt vanlig at 164 er så veldig rustne.:)

Det er også mitt inntrykk. Denne ble parkert ute på Odda for 9 år siden. stått ute siden. (nå står den i garasjen vår selvsagt)

garasjebilde 2019.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skum i stolpene er vel ikke akkurat bra løsning om man har tett drenering bla.

Plata som holder gummilist langs tak kan det samles fuktighet under. 

Skumgummi i en plast mellom innerskjerm og ytterskjerm bak. 

Dette er ting som er umulig å oppdage uten å kappe i bilen. 

Men å stå fuktig gjør det selvsagt værre. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt er vel ikke perfekt, men jeg mener nå fortsatt at 916 bilene og 164 er de seigeste Alfaene så langt, med tanke på rust. God zink stålbeskyttelse (bilene ble dyppet i Zink bad) og god gammeldags lakk, samt at kanalskjørt og nedre del av karosseriet er plastbelagt, gjør at den tåler tidens tann veldig bra. Å parkere en allerede sliten bil i skogen, er nok ikke optimalt for noen biler. fuktighet både fra bakken og fra himmelriket. Vår super har klart seg merkelig godt. om den har stått på gress noen gang er jeg usikker på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke uenig i det. Men fant en del løsninger når jeg kappet i stykker den andre som burde vært anderledes. 

Og så vet man jo at bak plast og skjørt kan det alltid gjemme seg mye gøy 😉

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 8.8.2019 den 23.21, Atle Simonsen skrev:

Nok en bil, dog ikke Alfa, men Fiat 500. Litt sliten i karroseri, men skal få den EU ok, og pyntet litt på den. 

IMG_20190807_212806.jpg

Er det noen på forumet som tok over denne?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kveldens økt 😀. Nærmer oss montering av ny kanal. En ting av gangen. 

Og heldigvis har jeg noe karroserideler så mye er enkelt å bytte. 

IMG_20191022_205018.jpg

IMG_20191022_205040.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går fremover. Mye jobb å lage og tilpasse alt av plåt som skal på plass inni kanal. Men i dag fikk vi nestet kanal. Om noen skulle vite om høyre kanal og begge hjulbuer trengs det sårt. 

IMG_20191031_204843.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et par nye Alfa'r på vei inn 😀

Denne kjøpte jeg av Christer Lundem. 86 gtv6 med 3.0 liter godkjent. Kun 44000km og som ny. 

Screenshot_20191107_202656.jpg

Endret av Atle Simonsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...