Gå til innhold
alfadude

1992 Alfa Romeo 155

Anbefalte innlegg

Jah, da var det på tide med en 155 igjen tenker eg. 

Var noe små tjafs som var påpeket ved EU, rust i gulv høyre side og noe småtteri i hjulbuen.. Begge deler er nå sveiset, litt kukent å sveise uten å demontere myekje rart, spesielt under bilen, så golvet blir tatt igjen fra innsiden av bilen. 

Tenkte bare å få startet tråden i det minste. 

IMG_20181128_180151.jpg

IMG_20181128_194322.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt, temporary, og ja det blir tatt opp igjen på ett tidspunkt. Må bare få skilt på kjerra så parkere den inntil jeg har bedre oversikt og garasjeplass.. Reg reim skift kommer vel straks det og, med bilder og det hele... 

IMG_20181129_090826.jpg

IMG_20181129_092705.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kult, men litt mer info om bilen hadde vært fint! siden du sier reim så er det vel en V6 du snakker om, og det er jo saker. :)

Fikk bilen 2er feil for det hullet der?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 minutter siden, Forzaalfa skrev:

Kult, men litt mer info om bilen hadde vært fint! siden du sier reim så er det vel en V6 du snakker om, og det er jo saker. :)

... eller en WB med 2.0 fakeTS (de har jo samme motor som i 156 - og dermed reg.reim).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I know I know.... Hentet denne nylig i Nederland, hoppet på fly, tog, tok meg en øl... hadde me noe verkty, så kjørte hjem, altså det vanlige ;) 

Det er en 1992 2.5 V6 ja.. her er noen bilder, det kommer mer med tiden...

Men hvem trenger info, dere er jo eksperter gitt ;) 

IMG-20181122-WA0009.jpg

IMG-20181122-WA0010.jpg

IMG-20181122-WA0014.jpg

IMG-20181122-WA0016.jpg

IMG-20181122-WA0017.jpg

IMG-20181122-WA0018.jpg

IMG-20181122-WA0019.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den har litt "crust" her og der, men jaggu meg bra for å være en 155, så, det blir mer om utbedring......til våren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Forzaalfa skrev:

Jepp, var visst bærende bla bla bla... trukje de har hatt nok kaffi den morgenen, for de hullene i gulvet på høyre side var jo i Flinstone størrelse, men det var visst ikkje noke problem hehe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 minutter siden, integrale skrev:

Hvem gidder å kjøpe en slik firkantet boks i disse dager 😏

Tjah si det... må vel være en tulling som nekter å "grow up" tenker eg.. Men ærlig talt, for en hærlig bil, fant en ny reg reim i boksen sin og det hele under matten i bagasjerommet, must be a sign at denne bør byttes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stiiiilig... og flotte seter! Ække mange av disse her i steinrøysa.

Lag en liten story om kjøpet og kjøreturen 👍

(Minner meg om at jeg kanskje burde ønske meg arbeidslyst til jul 😏 )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, panzhar skrev:

Godt valg! 155 er sjelden nå om dagen 🙂

Takk takk, ekje verst den 75’n du har heller ;) må sette meg litt mer inni det, lese tråden din å se ka du styre med der, bra med pågangsmot har du i alle fall!! Stå på!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, Landmann skrev:

Stiiiilig... og flotte seter! Ække mange av disse her i steinrøysa.

Lag en liten story om kjøpet og kjøreturen 👍

(Minner meg om at jeg kanskje burde ønske meg arbeidslyst til jul 😏 )

Gla i eventyr du ;) joda, kommer det og til helgen tenkje eg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var litt pjusken idag tidlig så det ble hjemme kontor...... 

Tok det stille og rolig, plukka av alt som skal til rett før reima skal av. Tenker å bruke DAYCO reima fremfor PowerGrip, dersom noen mener noe annet må de gjerne si fra, kanskje dere vet noe jeg ikkje veit. 

Ellers er prosedyren ganske rett frem, passelig enkelt med meget trangt flere steder. 

La merke til ei brun gugge inni kjølevæske beholderen, men det ser ut som radiator innvoller og ikkje olje. Skal rense den og skylle igjennom systemet litt tenker. Temperaturen står fast på 88 grader ved kjøring og cirka 92 når det står i ro, så jeg tenker at det ekje behov for å rive av toppene, det tikker ikke noe særlig heller nå som jeg tenker meg om, så shimsing kan tas ved en senere anledning. 

Forsetter det hele på lørdag eller søndag...

IMG_0059.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

så måtte jeg ta ett pust i bakken og nyte utsikten en liten smule... mens jeg kikket på kjølevæsken renne ned veien

QHJY4988.JPG

Endret av alfadude

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var helgen over, og ny reg reim er montert sammen med en vannpumpe og div. andre små tjafs... Syns det hele gikk ganske fint, eneste å bemerke at det er temmelig trangt nedi der, så trangt at jeg var nødt å ta av fremre kamdrev for å få ut den gamle vannpumpen. 

Endte opp med å bruke Gates PowerGrip fremfor Dayco, selv om Dayco var noe tjukkere enn Gates, min begrunnelse? Nei, ikkje annet enn at det var Gates jeg tok av bilen, så da ble det samme fabrikat igjen. Bilen fikk også en ny strammer. Jeg har sikkert skiftet noen ti-talls reg reimer igjennom tidene, men er aldri 100% sikker på hvor strammt det bør vere, går med abstinenser i flere dager der på jo :) 

Oljen ble tappet av, den så ikke så bra ut, heller ikke under kam dekselet, der var det mørkt og tilgriset, kanskje tegn på at noen ikke har vært altfor hyppig på oljeskift... Så jeg hadde på 5w40 i første omgang, den skal gå med dette i noen måner, deretter tilsettes flush og det hele tappes av, samt silen i oil pick-up renses. Kommer nok bilder at det Mars tenker jeg. 

Noen deksel relaterte deler fikk en liten "overhaling" for de ble montert igjen på bilen.

Jeg må likevel si jeg begynner å bli en smule lei denne type hobby, spesielt siden jeg ikkje har en garasje for tiden... det er kaldt, vått og ubehagelig å stå/sitte/ligge ute i drit-været.

Det er planlagt huskjøp i sommer, om det blir med garasje så er planen å ta ut motoren og pakke den om, skifte klutch, samt gjøre det rent i motorrommet og gå over det elektriske.'

Ellers er jeg ganske fornøyd med bilen så langt, den låter meget fint rundt 3500-4500 omdr. og er en fryd å kjøre. 

IMG_0117.JPG

IMG_0118.JPG

IMG_0120.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tøft gjort uten garasje el.lign. Been there...... 🙄 Men stå på, du er flink 👍 Og kjøp hus med garasje, ellers vil du angre bittert 😁

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp heller garasje med hus, så har du noe å glede deg over! hehe
Veldig artig å se en youngtimer V6. Du befinner deg stadig i DK? Ellers hadde det vært veldig morsomt å se den på Norske skilt. 

Da er vi hvertfall to aktive med firkantede Alfa som har små jente-V6er her på forumet. Det finnes jo noen 164 V6 også her, men de er større og sterkere enn oss... ;)

Endret av Alfaduden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er lenge siden jeg har sett en 155 på veien og kjekt at de blir tatt vare på. Har alltid likt de og har fine linjer. Kjenner meg igjen å jobbe på bil i ute og har byttet motor i snø vær. Det er en herlig følelse når en er ferdig. Godt jobba😄.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...