Gå til innhold
jorgos

916 GTV V6 3.0 ønskes kjøpt

Anbefalte innlegg

Hei, jeg ser etter en 916 gtv V6 3.0

Jeg har noe lite erfaring med å fikse biler, og synes en gtv V6 hadde vært et fint sted å lære. Rust er noe jeg helst vil unngå. Phase 1,2 og 3 kan alle vurderes.

Budsjett er på maks/rundt 100k, og km avstand helst under 150k.  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lykke til men for 3.0 må du nok bla opp litt til. Hadde personlig gått for 2.0 TB. Skikkelig undervurdert motor. Men ventil justering må ha vært utført med jevne mellomrom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk, TB er noe jeg helt klart kunne ha vurdert, men etter å ha kjørt en 166 med 3.0 V6 motoren, ble jeg ''forelska'' av både lyden og motoren. 

Endret av jorgos

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK. En euro2 motor. De er ikke så sterk på lave turtall men har en høyere topp effekt enn euro3.

GTV 916 med 3.0 føles nesten undermotorisert inntil 4500 omdr. + at den har en 6 trinns girkasse hvor 2 gir, gir deg 90-95 km/t. Så du må opp i 3dje for å nå 100.

TB har masse krefter og nm allerede ved 2400omdr. Og turboen følger med helt til rødgrensen. Ikke som dagens turbomotorer som gir seg ved 4500.

TB har en 5 trinns girkasse hvor man fint gjør 120 på 2 gir, og girkassen føles mer solid. Gir overføringen er mye bedre og mer direkte.

Hadde tatt TB any day, over en 3.0 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får nok ta å prøvekjøre både TB og 3.0, og finne ut hvilken jeg liker best. TB virker fristende, men må ta nok prøve begge. Takk for innspill :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt mer som kan gå galt med en TB motor i forhold til en 3 liter. Men det gjelder som alt annet, finner du en som er godt holdt så er det ikke noe problem. Bilene som er godt holdt koster gjerne litt. Jeg solgte min GTV TB for 100.000kr for noen år siden. Det var den verdt også! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En TB hadde absolutt vært tøft, og skjønner at 3.0 er litt utafor mitt budsjett. Eneste jeg er redd for er at TB vil bli litt for vanskelig for meg å jobbe med, da jeg er ganske amatør når det gjelder å fikse biler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foruten å skifte olje, tennplugger og filtre, så er det vel forsåvidt ikke noe man gjør selv heller på en TB. Skifte reg reim og justere ventiler overlater man til fagfolk. Selv om det er mye lettere å skifte reg reim på en TB enn en 3.0. En TB har mye enklere motor elektronikk. På 3.0 er gasspedalen kun en sensor som gir beskjed til det elektriske gass spjeldet om å åpne seg i følge forhåndsprogrammert data. Samme på 166, 156, 147, GT. På TB er det enkelt og greit en gass vaier. Og vanlig coil, og vanlige pluggledninger. Ikke en coil over hver plugg som 24v V6 har. Kan ikke bli enklere enn TB. Det er back to basic.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

TB:
Sjekk nøye alle slanger. En sprekk i vakuum eller trykkslanger kan skape mye frusterasjon. Plugger, rotor og fordelerlokk bør byttes ved oppgitte intervaller eller oftere ved hard bruk. Disse motorene har etter min mening litt små/underdimensjonerte kjølesystem, så sjekk at radiator er hel og fin og bakre sylinderrekke kan lett bli varm dersom man kjører mye hardt og ikke har vært flink med å flushe/skifte kjølevæske innimellom.

Bruk for all del 98 blyfri. Hele bilen later til å synes dette er mye bedre og den forbrenner mindre bensin, samt går bedre.

Sjekk foringer i bakre hjuloppheng. Her skal det være thigt! Ingen ting er så kjedelig å kjøre som en GTV/Spider med slarkete foringer... Stort sett ingen eller meget få problemer med rust på disse bilene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var selv å kjøpte 3.0 i tyskland for noen dager siden. Fant en som hadde vært i en ulykke til en mindre pris, hadde blitt opprettet siden den gang, men man så det på lakken at det var appelsinskall tekstur i lakken på noen paneler. ikke det verste. litt våt sand papir og Da machine polish så blir det vel fint skal man tro.

Selv synes jeg at 3.0 er en fin oppgradering fra ts. Generellt mye mer drag fra bunn: 

3.0 V6 fart i hvert gir:

1. 65kph
2. 103kph
3. 150kph
4. 202kph
5. 240kph
6. 260 kph (on calculation she should go over 280 at 7000 if there was enough power)

132.gif140.gif

ser at TB kommer på sterkt allerede ved 2500 med 252nm og 3.0 kommer ikke over 250nm før etter 3000 men 3.0 har 55 nm mer på 2000. begge miste litt på de siste 500. 15 og 30nm respektivt.
3.0 når peak på 6500 og TB når peak hk på 6000. begge miste litt på de siste 500. 15 og 30nm respektivt.

Giringa e nesten den samme på 5 og 6. kun overdrive gear på 6. 5 kassa e mer solid men de fleste sett LSD i 6 gir kassen for at diffen ikke skal eksplodere :P  

Hvis du skal prøve kjøre må du finne noen på forumet tror jeg, er ikke mange som vil at du skal kjøre noe du ikke har betalt for. kanskje en forhandler er bedre enn privat person med tanke på det.

Penger... du må betale en god del for en 3.0. 5000euro får du et helt ok eksemplar, den mangler kanskje noen kvitteringer eller har 160k km. og trenger service og belte.

7000+ gii deg motor historie, fin lakk, sikkert fint understell uten rust og service + belte i år.

Endret av WillieNillie

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil! 3.0 er nok utafor mitt budsjett, så får nok satse på en TB eller kanskje en TS, vis TB skulle bli for vanskelig å få tak i. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 5.10.2018 den 17.34, WillieNillie skrev:

Var selv å kjøpte 3.0 i tyskland for noen dager siden. Fant en som hadde vært i en ulykke til en mindre pris, hadde blitt opprettet siden den gang, men man så det på lakken at det var appelsinskall tekstur i lakken på noen paneler. ikke det verste. litt våt sand papir og Da machine polish så blir det vel fint skal man tro.

Selv synes jeg at 3.0 er en fin oppgradering fra ts. Generellt mye mer drag fra bunn: 

3.0 V6 fart i hvert gir:

1. 65kph
2. 103kph
3. 150kph
4. 202kph
5. 240kph
6. 260 kph (on calculation she should go over 280 at 7000 if there was enough power)

132.gif140.gif

ser at TB kommer på sterkt allerede ved 2500 med 252nm og 3.0 kommer ikke over 250nm før etter 3000 men 3.0 har 55 nm mer på 2000. begge miste litt på de siste 500. 15 og 30nm respektivt.
3.0 når peak på 6500 og TB når peak hk på 6000. begge miste litt på de siste 500. 15 og 30nm respektivt.

Giringa e nesten den samme på 5 og 6. kun overdrive gear på 6. 5 kassa e mer solid men de fleste sett LSD i 6 gir kassen for at diffen ikke skal eksplodere :P  

Hvis du skal prøve kjøre må du finne noen på forumet tror jeg, er ikke mange som vil at du skal kjøre noe du ikke har betalt for. kanskje en forhandler er bedre enn privat person med tanke på det.

Penger... du må betale en god del for en 3.0. 5000euro får du et helt ok eksemplar, den mangler kanskje noen kvitteringer eller har 160k km. og trenger service og belte.

7000+ gii deg motor historie, fin lakk, sikkert fint understell uten rust og service + belte i år.

Har du registrert den? Hva ble i så fall i engangsavgift?

jan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 5.10.2018 den 17.34, WillieNillie skrev:

3.0 V6 fart i hvert gir:

1. 65kph
2. 103kph
3. 150kph
4. 202kph
5. 240kph

132.gif140.gif

Lag en egen tråd; det hadde vært fedte-fett 🙂👍 Håper du kommer bedre ut denne gangen enn med Reisa-bilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
48 minutter siden, Landmann skrev:

Lag en egen tråd; det hadde vært fedte-fett 🙂👍 Håper du kommer bedre ut denne gangen enn med Reisa-bilen.

Tråd blir det, blir service og thermos samt et par mods om ikke så lenge. Vi håper at det blir bedre enn den forje :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, WillieNillie skrev:

Det har jeg. ble 34 000kr i engangsavgift + toll og prisen for bilen. 1998 modell

Toll?

Du mener  34000 engangsavgift + prisen for bilen + mva på prisen på bilen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...