Gå til innhold
FSteinsvik

1995 Lancia Kappa 2.4 LS

Anbefalte innlegg

Har i likhet med de fleste her inne for mange biler og håper noen vil overta Bella og gi henne den omsorgen hun fortjener. Bella er en litt sliten italiensk skjønnhet som jeg brukte som primærbil siste seks årene frem til årsskiftet. Til tross for understellsbehandling og galvanisert chassis var der rust i jekkfester og krokan i kanalene og hun passerte ikke EU. Bella ble satt til side i påvente av anledning til å få det tatt, men innser etterhvert at det neppe kommer til å skje med det første og forsøker med dette å lodde stemningen for at noen andre vil overta og gi henne den alderdommen hun fortjener.

Lancia K var det ypperste av sportslimousin produsert i Italia mellom 1994 og 2000. Få av dem fant veien til Norge, visstnok kun 16 av de tre karroseritypene i de årene den var i produksjon, noen flere har nok kommet til som bruktimport i ettertid. Av motoralternativene er Bella satt opp med 2.4 liters rekkefemmer på 175 hester som er den mest sjeldne, og av mange også ansett som den optimale motoren for denne modellen. Jeg har også en Kappa med treliters Busso og en Alfa Romeo 166 med 2.5 liters Busso. Bella tar dem begge på aksen. 

Bella kom til Stavanger som privat nybilimport sent i 1995 når merket ikke ble ført her til lands. Den lykkelige eieren var en pensjonert Statoilansatt som pensjonerte sin Thema Super og ville ha ny Lancia. Bilen var i denne familiens eie frem til jeg adopterte henne i mars 2011.

Har sikkert brukt over 100k på henne siden, da hun var gått 240k alt da. Hun fikk ny lakk på de fleste paneler forutenom tak og bakdører, og ble rustbehandlet. Stoffsetene ble byttet ut med skinninteriør fra en treliters som ble hugget i Munchen. Siden har omtrent alt som kan byttes i drivlinje og hjuloppheng. Ny eksos kom også til.

Såvidt meg vites virker alt forutenom at viften som fører luft inn i kupeen takket for seg i desember, defekt vindusheis på førersiden og brudd i en ledning til vindusheisen på passasjersiden. Men hun fremstår med sine 315k på klokken som sliten å se til. Klarlakken flasser på taket og to av bakdørene, og der er som sagt denne rusten i kanaler, samt rusthull inn mot bagasjerommet fra høyre hjulhus bak. Motor og girkasse har fått jevnlige oljeskift med Castrol eller Selena og nytt filter, og bærer ikke preg av alderen.

Hva dekk angår står hun på gode sommerdekk på fine aluminiumsfelger som dog er noen år gamle. Dårlige vinterdekk på originale og rustne stålfelger kan følge med men kan sikkert like gjerne lempes over på miljøstasjonen.

Som sagt har jeg for mange på tunet og håper noen vil adoptere Bella da jeg ikke har samvittighet til å la henne stå ute en vinter til, og heller ikke har noen ferdigheter selv på sveis og lakk. Prøver meg med et prisforlangende på kr. 5000.- Om der overhodet er noen interesse kan jeg sende flere bilder på mail. Bilen står i Aurdal en mil sør for Fagernes i Valdres, og er selvfølgelig kjørbar.

IMG_1260.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huff'da...

Den 23.10 sendte jeg forespørsel til bileier. Så lot jeg gå tid fram til i dag; fant bosted og telefonnummer til bileier - og før sms skulle sendes så ville jeg sjekke at bilen ikke var solgt i mellomtiden.

😪 den 29.10 ble bilen vraket jf Statens Vegvesens kjøretøyopplysninger.

Ja, ja - der gikk en sportslig Lancia med overkommelige feil til spikernes slagmark.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...