Gå til innhold
Veloce

D.N.A, diesel, gassrespons og chiptuning

Anbefalte innlegg

Har et spørsmål vedrørende D.N.A, diesel, gassrespons og chiptuning.

Jeg har en Mito 1.6 JTDm, samt en Ford buss (Galaxy med 2-liter diesel). Etter å ha anskaffet meg Mitoen har jeg en tendens til å ruse Forden endel når jeg skal kjøre avgårde. Gassresponsen føles mye kvikkere på bussen, Mitoen krever i forhold ganske stor vandring på pedalen før den i det hele tatt reagerer. Føles litt bedre i Dynamic, men da tilføres også en "twerkiness" når man ønsker å kjøre jevnt i lave hastigheter. 

Er det noen som har erfaring om dette endrer seg ved chiptuning? Ser Squardra Tuning gjør noen endringer med dette, hvordan oppleves endringene? Gjør andre tunere tilsvarende?

Mvh Dan Tore

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv ingen erfaring med chip eller powerbox (fordi jeg ikke ville brukt det), men har brukt såkalt optimering av software på flere dieseler.

Det fungerer veldig bra.

Jeg ville stilet spørsmålet ditt til for eksempel Trond på www.ultimo.no. Han vet hvilke parametere som kan justeres.

Der kan du også lese hva optimering går ut på og du kan finne din bil der.

Ser ut som de oppgir 150hk og 385nm og prisen er 6000 kroner

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er optimering av sw jeg tenker på, chiptuning er det jo ikke, men betegnelsen henger igjen fra gammelt. Hvertfall hos meg 🙂 Boks er selvsagt uaktuelt.

Jeg sendte en mail til Ultimo for noen uker siden da de hadde oppført 105hk diesel til Mito (som finnes i Giulietta, Mito har 120hk). De rettet da opp sine lister etter dette. Er dog litt skeptisk til at de oppgir 150hk / 385Nm etter optimering. Hos Squadra Tuning tar de ut 152hk / 348Nm, de begrenser dreiemomentet fordi girkasse / klutsj er oppgitt å ha en begrensning på 360Nm. Er litt skuffende at de som skal holde på med dette seriøst ikke tar slike hensyn, eventuelt ikke har oversikt.

Sendte samtidig mail til Squadra, men de har ferie ut september. Vet ikke om det går an å evt sende boksen ned til dem for omprogrammering.

Endret av Veloce

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den boksen jeg linket gjør ingenting med ECU, altså ikke noe forskjell i ladetrykk eller noe annet. Endrer kun signalene fra den elektroniske gasspedalen slik at den blir "kortere"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 minutter siden, trekkelg skrev:

Den boksen jeg linket gjør ingenting med ECU, altså ikke noe forskjell i ladetrykk eller noe annet. Endrer kun signalene fra den elektroniske gasspedalen slik at den blir "kortere"

Takk, ser det nå. Sikkert ikke så dumt. Men jeg tenker det er det beste om det kan endres med sw-optimalisering. Litt mer power er ikke å forakte det heller. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 19.9.2018 den 9.21, Veloce skrev:

Takk, ser det nå. Sikkert ikke så dumt. Men jeg tenker det er det beste om det kan endres med sw-optimalisering. Litt mer power er ikke å forakte det heller. 

Hei, jeg har den i min 159 2.0 JTD 170 hk. Fungerer og verdt pengene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...