Gå til innhold
Tor Olav

Spider 916 varmgang grøftelys

Anbefalte innlegg

Grøftelyset på venstre side har to ganger blitt så varmt at plastsokkelen har gått i stykker.  Så vidt jeg forstår kommer H3-pærene bare i 55 watt, så jeg tror ikke det er pæra det er noe galt med (?).  Jeg bruker jo ikke disse til daglig, men det er jo slikt som skal fungere under EU-kontrollen.  Det begynner å bli knapt med brukte grøftelys der ute også og det nærmer seg tid for ny EU-kontroll så problemet må løses. 

Noen som har hatt liknende erfaringer?  Kan varmgangen skyldes en feil et eller annet sted i det elektriske anlegget, eller er det bare en konstruksjonsfeil i selve lampa?  Har testet med LED-pærer, de ble også varmere enn jeg hadde forventet, og jeg har ikke lyst til å bytte til LED dersom feilen ligger et annet sted.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager, vet ikke, rart at LED blir like varme.. det vil si, de blir ikke like varme da man kan ha lavere watt for samme lysmengde, dette bør jo hjelpe noe. Men bilen ser kanskje litt polsk ut med LED..

Noen som har tips hvor man kjøpe grøfte/tåkelys til GTV og Spider 916?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Edit: beklager, misforstod, de Landmann refererer til er siste modell Spider/Brera.

Ettermonterte tåkelys på Spider, det er lekkert🤣

Endret av hentor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er til den ene siden, genuine Alfa part sterkt rabattert

https://www.ebay.co.uk/itm/Alfa-Romeo-GTV-Spider-Offside-Right-Front-Fog-lamp-60608139-New-Genuine-/231323957470

Og her en tråd ang problemet med tåkelys til 916, reflektorplasten i lykt forsvinner og sort plast nær halogenlampen blir meget varm og smelter.

https://www.alfaowner.com/Forum/alfa-gtv-andamp-916-spider/208102-whoops-new-fog-light-units-required.html

Endre til H3 15W LED vil hjelpe på varmeutvikling og da vil de vel passere EU

https://www.ekstralys.no/cree-h3-led-15w

Må samtidig oppgradere W5W parklys  i samme lampe for bedre match

https://www.ekstralys.no/w5w-led-hvit

Endret av hentor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 1.9.2018 den 16.17, Tor Olav skrev:

Grøftelyset på venstre side har to ganger blitt så varmt at plastsokkelen har gått i stykker.  Så vidt jeg forstår kommer H3-pærene bare i 55 watt, så jeg tror ikke det er pæra det er noe galt med (?).  Jeg bruker jo ikke disse til daglig, men det er jo slikt som skal fungere under EU-kontrollen.  Det begynner å bli knapt med brukte grøftelys der ute også og det nærmer seg tid for ny EU-kontroll så problemet må løses. 

Noen som har hatt liknende erfaringer?  Kan varmgangen skyldes en feil et eller annet sted i det elektriske anlegget, eller er det bare en konstruksjonsfeil i selve lampa?  Har testet med LED-pærer, de ble også varmere enn jeg hadde forventet, og jeg har ikke lyst til å bytte til LED dersom feilen ligger et annet sted.

Alternativt... demonter begge grøftelysene før PKK. Vil du tette igjen hullene, så skjer til plast/pleksiglass og lakk.

Grøftelys, som sjelden brukes, gir god grobunn til el-problemer bl.a pga langvarig fukt og irr.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, hentor skrev:

Edit: beklager, misforstod, de Landmann refererer til er siste modell Spider/Brera.

Ettermonterte tåkelys på Spider, det er lekkert🤣

Uuupps... bumm m.a.o?  Jeg så på lista at 916 var nevnt fra 1995. Og jeg trodde at de var fitt to fit bakfra og tight i rette hullet 😎 men den gang ei, eller...?

IMG_2891.PNG

Endret av Landmann

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så i det engelske forumet at det også er andre som sliter med varmgang i grøftelysene på 916-bilene og det brukte grøftelyset som jeg fikk satt inn var like ille som det gamle med original halogenpære, etter ett minutt er plasten i lampesokkelen så varm at man brenner seg når man tar på den.

Har montert LED og det ser ut til å fungere greit.  Ettersom jeg ikke skal kjøre med grøftelysene til daglig gjør det meg ikke noe at lysfargen er ganske forskjellig fra parklysene.  LED-pærer er for øvrig ca. 90% billigere når man kjøper rett fra Kina, denne gangen tok det bare 3-4 dager å få dem hjem i posten også, med frakt sponset av den imperialistiske kinesiske stat...  Et greit alternativ til ekstalys.no synes jeg.  Sist jeg var inne på denne siden ble jeg bombardert med Google Ads om LED-pærer i flere måneder etterpå.  Don't like.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...