Gå til innhold
Rudolf

Lancia Fulvia Zagato 1.6

Anbefalte innlegg

18 timer siden, Erik S skrev:

Gratulere, og velkommen i den norske Fulvia Sport gjengen ☺

Så spennende.
Er det en "gjeng" Fulvia Sport i Norge?
Det må du fortelle mer om.

Erik

Endret av Rudolf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortell gjerne mer om kjøreopplevelsen! 

Jeg har fortapt meg litt i den sølvgrå Fulviaen som står i nord som ligger på Finn.no... 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 26.8.2018 den 21.26, Sillyspeed skrev:

Fortell gjerne mer om kjøreopplevelsen! 

Jeg har fortapt meg litt i den sølvgrå Fulviaen som står i nord som ligger på Finn.no... 

På vei hjem fra Malmø, kjørte jeg mye på småveier (som jeg liker best).
Siden jeg har lite erfaring med forhjulstrekk (utenom min Beta HPE), så tok jeg det ganske pent.

Bilen er svært fint balansert og den er presis og forutsigbar på styring og veigrep.
Jeg har misstanke om at den er vanskelig å kontrollere når den slipper bak, men det fikk jeg ikke prøvd så mye.

1.6 motoren er veldig sprek 😁
Gassresponsen er sammenlignbar med min Mazda MX5.
Turtallsvillig og med en herlig lyd.

Girkassa er noe for seg selv.
1 gir ned til venstre, veldig uvant for meg som bytter mellom så mange biler og der det eneste som er felles mellom de andre er 1.gir opp til venstre.
Reversen er vrien og krever sin mann.
Men girene er fint plassert og jeg synes den var overraskende behagelig å kjøre i 140 km/t på motorvegen.

Men alt dette er bare basert på en dagstur fra Malmø.
Er litt beskjeden med bruken inntil jeg får norske skilter på den 😉

Kommer sikkert med flere synspunkter etter hvert ....

Erik

Endret av Rudolf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det sies at doglegkassa er litt mer krevende enn den tidligere 4-trinns, og at den trenger tid til å varme opp. Men også at giroverføring bør smøres jevnlig. 

Ellers morsomt med bladfjærer rund baut, hvis jeg ikke tar helt feil?! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er tre Sport i Vestfold, som jeg vet om, og en 1600 som jeg ikke vet hvor i landet befinner seg.

Sikkert noen jeg ikke vet om, også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, Sillyspeed skrev:

Det sies at doglegkassa er litt mer krevende enn den tidligere 4-trinns, og at den trenger tid til å varme opp. Men også at giroverføring bør smøres jevnlig. 

Ellers morsomt med bladfjærer rund baut, hvis jeg ikke tar helt feil?! 

Ja her er det bladfjærer på kryss og tværs .... 😉

Erik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, Erik S skrev:

Det er tre Sport i Vestfold, som jeg vet om, og en 1600 som jeg ikke vet hvor i landet befinner seg.

Sikkert noen jeg ikke vet om, også.

Ja, det er det jeg sier ....
Mye rart som står gjemt rundt omkring i landet vårt.
Fenomenalt 😊

Vi snakker om Zagato?

Erik

Endret av Rudolf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
35 minutter siden, Rudolf skrev:

Ja, det er det jeg sier ....
Mye rart som står gjemt rundt omkring i landet vårt.
Fenomenalt 😊

Vi snakker om Zagato?

Erik

Ja, vi snakker Zagato :)

De heter jo egentlig ikke det, det offisielle navnet var Lancia Fulvia Sport.

Jeg har en -68 1,3 med italiensk/nederlandsk bakgrunn, det finnes en norsksolgt 1,3 (blå, trur -68), en rød 1,3 med UK bakgrunn (RHD), alle 3 her i Vestfold. I tillegg har jeg sett en 1,6 (hvit m blå stripe) på norske skilt, den er nok kjent i Lanciaklubben, men jeg har ikke oversikt over den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, Erik S skrev:

Ja, vi snakker Zagato :)

De heter jo egentlig ikke det, det offisielle navnet var Lancia Fulvia Sport.

Jeg har en -68 1,3 med italiensk/nederlandsk bakgrunn, det finnes en norsksolgt 1,3 (blå, trur -68), en rød 1,3 med UK bakgrunn (RHD), alle 3 her i Vestfold. I tillegg har jeg sett en 1,6 (hvit m blå stripe) på norske skilt, den er nok kjent i Lanciaklubben, men jeg har ikke oversikt over den.

Nettop.
Svært nyttig informasjon.
Lurer på om jeg har sett den "engelske"? Hvis det er den som var til salgs for et års tid siden.

Også har Daryl en som Lucky skriver.

Erik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok denne nærmere i øyesyn i Oslo i helgen (bor i samme gate den var parkert). Veldig kul vogn! Aldri sett den i levende live før.

Så jo meget hel og pen ut!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, BillaBoo skrev:

Tok denne nærmere i øyesyn i Oslo i helgen (bor i samme gate den var parkert). Veldig kul vogn! Aldri sett den i levende live før.

Så jo meget hel og pen ut!

Ja, jeg bor rett rundt hjørnet. 

Bilen står der fordi wire til klutsjen røk på parkeringsplassen.

Hell i uhell. Blir fraktet til verkstedet mitt i ettermiddag.

Erik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håndbrekk til besvær ......

Jada, det foregår litt aktivitet i Sinsengarasjen om vinteren også.
Jeg har lyst til å fortelle historien om en bitte liten detalj (? 🙄), som tok litt lengere tid å fikse en jeg hadde trodd.
Dette forteller vel også hva slags utfordringer vi som har Lancia kan bli utsatt for. 

En dag i september bestemte jeg meg for å ha litt kvalitets-tid under min nyervervede Fulvia Sport.
Fint med en grundig inspeksjon av understell, bremser, hjuloppheng, eksos osv osv.

DSC03643.thumb.JPG.f62ea4338c2e9934109c87378a567d88.JPG

Håndbrekk-wire så litt pjuskete ut.
Diverse wire-klemmer var ikke noe jeg hadde lyst til å vise frem til Statens Vegvesen når jeg skal søke om Statsborgerskap for Fulviaen.

DSC03645.thumb.JPG.3740ce16bbd100bebedda0e40bcaf0db.JPG

Ja ja. Å skifte denne wiren kunne jo ikke være all verden .....
Vel.

Lancia Fulvia har skivebremser både foran og bak.
Men håndbrekket består av bremse-sko plassert inne i bremseskiven, altså trommel-brems.
På figuren ser man bremseskiven med håndbrekk-mekanisme inne i trommelen.

pdtimg_3873465hd.JPG.cdaacc4a9b32f9e4d03550f39a07aa37.JPG

For å skifte Håndbrekk-wire, må bremse-skiven/trommelen demonteres.
Den demonteres ved å fjerne den lille krone-mutteren som man ser i blått på figuren.
For å fjerne denne trenger man et spesialverktøy, en slik (spesialverktøy for å fjerne den lille krone-mutteren):

special-tool-axle-nut-rear-1-serie-fulvia.thumb.JPG.480976f5a564efb4a4f39eb8020733d5.JPG

So far, so good.

MEN !
Dumme meg har kjøpt en Fulvia Sport serie 1.5.

Hva er dumt med det?
Jo, en Fulvia serie 1.5 har den lille krone-mutteren fra en serie 1 og den store krone-mutteren fra en serie 2.
Spesialverktøyet for å fjerne den lille mutteren får ikke plass inni krone-mutteren fra serie 2, den er for stor.

DSC04133.thumb.JPG.b4e3b1e31552a2155b4695bf19965e83.JPG

Her ser man den store krone-mutteren ytterst og man kan skimte den lille krone-mutteren (med litt gul lakk) innerst.

Da har jeg to muligheter:
1. Lage er spesialverkstøy selv, som passer inn i den store krone-mutteren. Dette verktøyet må være av herdet stål og må kunne tåle store krefter.
2. Skaffe spesialverktøy for den store mutteren (serie 2) og fjerne den store mutteren først (den holder det enorme hjullageret på plass).

Jeg valgte metode 2.

Italia neste:
I Padova har de mye rart, også spesialverktøy til Fulvia.
(bilde av spesialverktøy for den store krone-mutteren 

DSC04932.thumb.JPG.048fc7aeb5801f3fe4d5754eb48ef8c7.JPGproduct_10501741hd.JPG.09203f0e215361393efacce13f6eb837.JPGDSC04945.thumb.JPG.7719f2c7d2c55638e88f6c2ad33e8623.JPG

Også skaffet jeg meg håndbrekkwire (en spesial-variant for serie 1.5).

product_9689643hd.jpg.a564811015c84db0cb61c0b01336a4c8.jpg 

Så da var det vel bare å skru?
😏

Den store krone-mutteren skal i følge verkstedhåndboka strammes med 300Nm.
Min ble nok strammet med det momentet en gang ved juletider i 1970.
Siden har den ikke blitt rørt.
Det betyr at den sitter godt fast.
Veeeeeeldig godt fast.

Først laget jeg en ramme som jeg kunne bolte fast i bremseskiven slik at denne ikke gikk rundt.
På bildet har jeg festet spesialverktøyet på den store krone-mutteren.

DSC05261.thumb.JPG.d5e1383c3e03c97305b9fe255c8f3707.JPG

Så laget jeg en relativt hysterisk konstruksjon for å holde verktøyet på plass under de gjentatte fysiske øvelsene som nå skulle utføres med latmannsarm på ca 2.5m og slagtrekkere.
(Ikke lett å bli klok på denne konstruksjonen, men den virket)

DSC05258.thumb.JPG.877ca1e3accba9709a4bcc380d308376.JPG

Så gikk det er ukes tid med vekslende bruk av latmannsarm, kraftig slagtrekker og bruk av diverse penetrerende oljer som Jamaica Olje og Boltex fra Würth.

Her er lengden på latmannsarmen:

DSC05257.thumb.JPG.22fe4ec548d30a74a792caedd7a2e6f8.JPG

Etter en liten uke med vekselvis påføring av olje, bruk av slagtrekker og hopping på latmannsarm (som bøyde seg ca 70cm) så SMALT det.
The big MotherFucker av en krone-mutter løsnet.

Slik så den ut:
Legg merke til at penetrerende olje bare har trengt ca halvveis inn i gjengepartiet.

DSC05244.thumb.JPG.dd3e508ea2ea9db6642dfc230fe02c51.JPG 

Den lille krone-mutteren var noe enklere å få løsnet.
Da var det å bruke avdrager for å trekke trommel og hjullager av hjulspindelen.
Så var håndbrekkmekanismen blottlagt og da var jo resten bare moro.

DSC05241.thumb.JPG.784af17c8f0c254533a7ef24b945fc8c.JPG

Alt ble selvfølgelig plukket fra hverandre (inkludert hjullagere), avfettet, glassblåst, lakkert og smurt.

DSC05262.thumb.JPG.b3caadda16a5bc2b919749d634beb803.JPG

DSC05247.thumb.JPG.57b82f9dfe09ba00f8a2d61707c9d745.JPG

DSC05263.thumb.JPG.2f79ddb8d9537537e2f1e8ca1199a10c.JPG

Så var det bare å skru sammen igjen ....

DSC05254.thumb.JPG.202b841b23fbdf2e1aaabd7c22b1d53c.JPG

En side ferdig.
Så var det bare å fikse den andre siden ......

Nå er håndbrekket på Fulviaen i orden 😉

Erik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk 👍 Gamle Lancia før Fiat forenklet og forsimplet alt skal en ikke kimse av. Det krever sin mann med pågangsmot og intens leting etter deler for å holde i stand. Herlig historie og bil ☺️

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var da en fantastisk mengde arbeid for en sånn småjobb, ikke rart Lancia var DYRT en gang i tiden. Bra jobba :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott verktøy du laget der! :D

Jeg har også har en slik seanse med å hoppe på 2m latmannsarm, den bolten viste seg å være links.. 😐 :D

Et verktøy alle bør ha er induksjonsvarmer! Handlet en av billigtypen (3-4k), og den funker som bare det. Denne har en coil som er flat, og man legger (nesten) inntil slike store bolter/muttere, fungerer veldig bra. 

Edit: så en gang til på formen på den store, der hadde nok en vanlig stor coil funket best. Har man ikke det kan man lage selv også. Anbefales. :)

Endret av Forzaalfa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
59 minutter siden, Forzaalfa skrev:

Et verktøy alle bør ha er induksjonsvarmer! Handlet en av billigtypen (3-4k), og den funker som bare det. Denne har en coil som er flat, og man legger (nesten) inntil slike store bolter/muttere, fungerer veldig bra. 

Edit: så en gang til på formen på den store, der hadde nok en vanlig stor coil funket best. Har man ikke det kan man lage selv også. Anbefales. :)

Jeg turte ikke å bruke varme.
Som du ser av et av bildene så holder den store mutteren fast på et stort (og meget dyrt) hjullager.
Inni dette lageret er det flere deler av kunststoff/plast.
Disse ville jeg nødig ødelegge.

Etter ompakking var forøvrig lageret som nytt etter operasjonen.

Erik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Imponerende! 

Ved forsiktig bruk av varmepistol på fastrustede deler kan man ganske trygt bruke spytt-på-fingeren for å sjekke at temperaturen nærmer seg eller er rundt 100 grader. Da skal man ha litt margin mot bakenforliggende kulelager, også de som er forseglet. 

#etterpåklokskap

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
36 minutter siden, MaMy skrev:

Denne må du se Rudolf😀

Ja den der var artig 😉
Jeg er i grunnen enig i det meste som Harry sier ....

Søknad om statsborgerskap er sendt og Fulviaen min har time hos det statlige Vegvesen rett før påske.
Jeg gleder meg som en liten unge til å få kjørt den lille rakkeren.

Før St. Hans regner jeg med at bilen har vært en tur i Finland på det Nordiske Lanciamøtet 2019.
Så går det slag i slag ....

Erik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...