Gå til innhold
tbmul

Motorhavari - Giulietta 2012

Anbefalte innlegg

Hei,

Da har det store stygge skjedd med min fars Giulietta. En 2012 TCT med 170 bensin hester, rullet ca. 80 000km. Bilen begynte å fuske litt, og ble levert inn til verksted. Der ble det konstatert lite olje og batteriet ble byttet. Fungerte litt før den fusket igjen, ble tatt inn for nærmere sjekk og det er visst havnet olje i sylinder nr 3. Motorbytte vil bli gjort, hentes mest sannsynlig fra en Mito.

Noen som er bekjent med dette problemet / eller lignende?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, integrale skrev:

Nei, men multi air systemet kan feile og mulig det er konsekvensen,  er det kjørt med rett olje? Og er det alfa verksted den har hvert innom 

http://m.australiancar.reviews/reviews.php#!content=recalls&make=Alfa Romeo&model=Giulietta&gen=11

Antar det. Auto Ital som er blitt brukt, har vært veldig fornøyd med de.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 minutter siden, integrale skrev:

Kjedelig, trålere div alfa forum og har ikke hørt om det før nå. 

Ja, kjedelig greier, men Auto Ital ordner dette med å skaffe en motor levert på døra hos de til rundt 10k + evnt jobben.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
18 timer siden, Jørund skrev:

Det var ikke dårlig pris på motoren! Kult de ordner opp👍

Nei, er veldig fornøyd med Auto Ital / Ital Bilservice 👍

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så faktisk et innlegg på facebook om giulietta og motorhavari. Emnet igjennom var om det var blitt brukt riktig olje? Lest flere steder nå i ettertid at Multi Air motoren krever en litt spesiell olje, kan det være årsaken?
I så fall, hva slags olje er det snakk?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Masi skrev:

jeg mistenker også feil olje...….Alfa anbefaler kun Selenia 

motorolje%20digitek.jpg

Takk. Vet du om det er tilfellet for andre modeller? Selv har jeg en 159 (diesel), men har hatt 156 og 166 (bensin) i familien tidligere. Blir vel en Giulia bensin om ikke så lenge heller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første gangen jeg hadde bilen på service hos Ital hadde de på Castrol (tror jeg det var), så jeg ringte og spurte om det var riktig da jeg hadde lest om multiair og "feil" olje som førte til havarier. De forsikret meg om at dette hadde de gjort i alle år og det var ikke noe problem, og de brukte ikke Selenia.

Neste gang jeg skifta olje hos dem var det brukt Selenia, gitt. Spurte ikke noe mer om det, men antar det er gode grunner for byttet..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljen må oppfylle Fiat 9.55535-S2 og være C3. Mange oljer som oppfyller de spesifikasjonene, også Castrol har en. Hvis multiair uniten feiler fører det ikke til olje i sylinder. Det er bare en mekanisk feil i ventilmekanismen som gjør at ventilene på den sylinder det gjelder ikke åpner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 10.8.2018 den 13.04, 916 skrev:

Oljen må oppfylle Fiat 9.55535-S2 og være C3. Mange oljer som oppfyller de spesifikasjonene, også Castrol har en. Hvis multiair uniten feiler fører det ikke til olje i sylinder. Det er bare en mekanisk feil i ventilmekanismen som gjør at ventilene på den sylinder det gjelder ikke åpner.

Olje i sylinder ble i grunn aldri konstatert, men bare fryktet / hypotetisk. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at 0-30 olje som avbildet er til Giulietta MA Euro 6 motorer, de kom vel rundt 2014/2015. Tidligere motorer er Euro 5 og skal ha samme olje, men 5-40 !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...