Gå til innhold

Recommended Posts

Er anbefalt Flushing mellom 60-80 på de kassene ja. Forskjellen er at Volvo har dette i service programmet. Mens det på service programmet til 166 ikke er nevnt med et eneste ord. Der ligger nok endel av problemene som eiere nå dessverre opplever på 166 Diesel. Service apparatet har alt å si for bilens longlivety. Og på 166 så finnes det ingen som er gode på hele bilen lengre. Kun på visse deler av bilen. Resten må du finne ut selv. Men når alt virker, så er det en knakende god bil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

166 har vel ZF kasse? Kom 166 Diesel facelift med samme kasse som Volvo? Det er 159 med automat som har samme 6 trinns Aisin som Volvo vet jeg. 
Du har jo hørt en og annen Volvo med girkassehavari også... hehe. Tror ikke det står i serviceprogrammet til de med Aisin, etter å dømme på antall havarier? ;) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Alfaduden skrev:

166 har vel ZF kasse? Kom 166 Diesel facelift med samme kasse som Volvo? Det er 159 med automat som har samme 6 trinns Aisin som Volvo vet jeg. 
Du har jo hørt en og annen Volvo med girkassehavari også... hehe. Tror ikke det står i serviceprogrammet til de med Aisin, etter å dømme på antall havarier? ;) 

Å si at det står i serviceprogrammet til Volvo er å ta litt i ja. Det står at oljen normalt ikke skal byttes dersom ikke bilen varsler om dette, men med en merknad om at den skal byttes hver 60 000 for taxi eller de som hovedsaklig kjøres med henger. Oljen byttes derfor ikke på en Volvo om du ikke spesifikk ber om det som privatperson. Det er vel en grunn til at havari på automaten til Volvo heller ikke er et helt ukjent problem, som mange andre merker.  

Ellers stusser jeg litt over sammenligningen av kjøreegenskapene på Volvo og 159, men det er sikkert forskjellige meninger her. Har en V60 R-Design selv, og dette er den Volvoen jeg har kjørt som etter min mening kjører best, men den ligger et relativt langt stykke bak 159 TI. Og første generasjon S60 sammen med V70 ligger igjen milevis bak V60en. Da tenker jeg først og fremst på kjørefølelsen og hvordan den ligger på veien. Ingen av de er i nærheten av å være så stabil som 159en i høy fart.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette skal på ingen måte være en Volvo tråd. Og når det gjelder Volvo så holder vi oss til R5 bensin og S60 P2 facelift ( fra 2005). Vi har nå 2 av dem i gården. En 2.0t med BSR oppgradering og en 2.5t som foreløpig er standard 208hk. Stasjonsvogn og XC modeller er ikke min type bil. Heller ikke Diesel. 

Denne tråden er ment å gi oppriktig info om de bilene jeg har eller har hatt. Og det er selvsagt mine meninger. Andre må ha annet syn på det.

ang hvordan S60 2.0t var på langtur til Italia, sammenlignet med min tildligere 166 2.5 Sportronic så kan du lese om det litt tidligere i tråden. 

Hvorfor Volvo S60 P2? Jeg har et anstrengt forhold til tyske biler. Interiør designet er ofte i strammeste laget. Og sjåførene av disse merkene oppfører seg i traffikken på en slik måte at jeg ikke vil assosieres med dem.

Volvo er mer nøytral med mindre du kjører XC90. De er litt mer i den samme klasse som tysker sjåførene. 

S60 er laget i en periode hvor teknikken fortsatt er relativt enkel, og motorene er R5 men karosseriet er relativt solid. Panser og bagasjerom luke er i alu. Og hvis du trenger litt ekstra hk så er det masse tilbud på det. Og ekstra utstyr og trim sett skaffer du lett. 

Har trillet i Alfa som hverdagsbil siden 1993. Har hatt de aller fleste modeller fra GTV 116, 33, 155, 156, 916, 164, 166, Giulietta. Har kjørt alle modeller, nye som gamle. En ting er sikkert. Mer morro for lite penger får du ikke.

men holdbarheten er ikke forenelig med daglig bilbruk. Det har blitt mye skruing og mye arbeid for å unngå problemer. 

Så nå er Alfa kun hobby. Og det er V6 Busso som gjør meg glad. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye interessant lesing. Angående førere av tyske biler er det over,de kjøre Amerikansk EL-bil. Etter over 40 år i bilbransjen har jeg mange rare opplevelser . Har møtt utrolig mange hyggelig mennesker og selvfølgelig noen få ´´ drittsekker´´. Tro meg,jeg vet hvem de er og hvor de bor.  God hjul.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lenge siden oppdatering her. QV er fortsatt på lagring på Hamar hos Bjørn Steinar. Lageret i klima pumpen tok kvelden på nest siste tur i 2018. Men fikk kjørt for egen maskin opp til vinterlagring. Ny klimapumpe og tørkefilter er innkjøpt og ombyggings sett til R134a gass. 

Kjøpte 4 nye Zender Milano til min grønne 164 3.0 i 1997. De kostet selvsagt litt, men ingenting i forhold til nå. Får du tak i «greie» Milano felger nå så må du ut med 10.000.- for 4 som trenger TLC. Det er vanskelig å spå i framtid, men jeg burde sikkert innsett at Zender Milano og Siena ville bli ettertraktet, siden de sitter som et skudd på visse Alfa modeller. Så jeg skulle jo aldri solgt de jeg kjøpte den gangen. Men fikk tak i noen greie Milano hjul etter at jeg kjøpte QV. En felg var litt skadet, som jeg har rettet litt på. 

Så hva gjør man ikke når det kommer en helt fabrikkny Zender Milano felg til salgs i Tyskland? Jo man betaler det det koster for å sikre seg felgen. Med frakt og toll ble det såpass dyrt at det passer seg ikke å poste summen her. Men nå er den kommet i posten og den ser heldigvis like fin ut som på bilder. 

Har også fått tak i et sett med originale 93, 164 QV / 164 Q4 felger. Disse skal pusses opp. Jeg bruker de som trening på å få den fine blanke men børstet effekten som både Milano felgene og Speedline felgene skal ha. Klarlakk slipp er dessverre ganske vanlig på disse felg typene, men de blir ikke like fine når man lakkerer hele felgen i sølv. De skal ha en blank børstet kant.

og jeg har kjøpt meg inn i Stians 164 3.0 24v og jeg har kjøpt et komplett QV kjole sett med dørpaneler og alt. Så Super skal bli QV. Denne Super har QV spesifikasjoner fra før. Elektriske dempere, 232hk og Recaro interiør. Så hvorfor ikke.!

712AD29C-57E2-4D95-9114-FBD87E82BBD2.jpeg

AF9C5A8C-01F7-4558-B353-69EF2752541A.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bygge om Super til QV? Jeg stemmer imot! Det blir jo ikke en QV, og den er flott som den er. Selv syns jeg Super er finere enn QV, men hver sin smak. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her i huset har vi sansen for detaljer og jeg lover deg at dette blir smakfullt. Vi skal ha en mørkere farge på QV settet som matcher hovedfargen på bilen. Og dette er reversibelt når som helst. Paneler og kjolesett kan byttes på 164, og bilen får et helt annet uttrykk. Det er derfor vi synes at 164 er kule biler.

Blir ikke en QV?

Bjørn Steinar på Hamar har en 93 QV 24v. Jeg kan ikke se andre forskjeller på vår 93 Super og hans QV enn at det er andre fjærer. Ellers har vi det samme utstyret, samme interiør og elektriske dempere. Og den samme gode 5 trinns kassa. 

Dette blir en fullgod QV.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Gruagarasjen skrev:

Her i huset har vi sansen for detaljer og jeg lover deg at dette blir smakfullt. Vi skal ha en mørkere farge på QV settet som matcher hovedfargen på bilen. Og dette er reversibelt når som helst. Paneler og kjolesett kan byttes på 164, og bilen får et helt annet uttrykk. Det er derfor vi synes at 164 er kule biler.

Blir ikke en QV?

Bjørn Steinar på Hamar har en 93 QV 24v. Jeg kan ikke se andre forskjeller på vår 93 Super og hans QV enn at det er andre fjærer. Ellers har vi det samme utstyret, samme interiør og elektriske dempere. Og den samme gode 5 trinns kassa. 

Dette blir en fullgod QV.

Minus innsusgsrør og ca 20 hk 😉

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
15 minutter siden, Gruagarasjen skrev:

Nix. har 43mm innsugsrør og alle 232hk i denne.

43mm er vel de som sitter på 2,5 (som er større enn vanlig 3,0). QV har de samme som GTA, som er 45mm. 😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
15 minutter siden, Gruagarasjen skrev:

Nix. har 43mm innsugsrør og alle 232hk i denne.

43mm er vel de som sitter på 2,5 (som er større enn vanlig 3,0). QV har de samme som GTA, som er 45mm. 😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jo, det er i hvert fall de største rørene som sitter montert på. det er vel 45mm som er riktig. mente 2,5 har 39mm? ganske stor forskjell fra de originale er det i hvert fall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Gruagarasjen skrev:

jo, det er i hvert fall de største rørene som sitter montert på. det er vel 45mm som er riktig. mente 2,5 har 39mm? ganske stor forskjell fra de originale er det i hvert fall.

Jeg er ikke bombesikker, men mente 39 er de minste, som sitter i 3,0 211hk iallfall. Så er det 42-43mm i 2,5 og 45mm i 3,2 og 3,0 QV/Q4 motorene. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...