Gå til innhold
Fiffen

Justere tenning Giulia 1300

Anbefalte innlegg

Hva er viktigst når man justerer tenningen. Å treffe på tomgangskjøring/merket eller «M» når er Max advance?

Tomgang er perfekt på merket og ca 900rpm. Men når jeg prøver å gi en rapp på gassen så er det mye nøling i turtallsøkningen. Vil dette bli bedre med en justering hvor jeg treffer på M ved ca 5000rpm?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har korrekt justert stift, og er på riktig sted på tomgang (for den oktanen du har på tanken), så er det vel ikke mer å se på på tenningen? da er forgassere neste. 

Kan det være at aks. pumpene er litt feiljustert? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville forsikret meg om at stift er riktig justert og at vekter er smurt og i funksjon (hvis fordeler har vekter). Så hadde jeg justert den til korrekt max tenning på 5000 rpm. Det var iallefall den oppskriften jeg fikk fra ekspertisen når jeg holdt på med samme problemstilling på 400 GT som skulle ha 30 gr. fortenning v/5000 rpm og 11 gr. v/1000 rpm. 

Kan ikke argumentere hverken for eller imot den ene eller andre metoden men poenget den gang var at det var viktigere å ha riktig tenning oppover i registeret enn ved tomgang. Sikkert en god plan det :-)

Deretter kommer synk og justering av forgassere 😉

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres logisk ut, men endres ikke maks tenning likt med tomgangstenning? I så fall blir det vel en forskjell på max utslag mellom 95 og 98 oktans instilling?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du skal justere etter 95 eller 98 oktan må du vurdere selv men jeg hadde justert etter den typen bensin bilen er født med 🙂 

Vekter og mekanisme i fordeler må være i orden og smurt skal disse to ytterpunktene for tenning stemme. Du kan stille den perfekt på tenning tomgang men fordeler vil ikke forskyve tenning hvis vekter ikke følger med = for sein tenning på turtall. Hvis motor virker like treig i respons etter tenning er riktig så ville jeg sjekket synkronisering av gassere.

Jeg fjernet stift fra fordeler og monterte elekronisk pick-up istedet - en ting mindre og tenke på 🙂

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fair point. ;)

Fyller 98 selv, så da gjelder vel merkene.. Hvor finner jeg elektronisk pickup til bosch fordeler?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gasolin.no forhandler Pertronix. En av disse skal passe http://shop.pertronix.com/catalogsearch/result/?q=alfa+romeo. Bør kombineres med kraftigere coil for best resultat. 

Første bud ved god gammeldags motortuning er kompresjon/ventiler/kam timing/tenning/forgassere. Alt sjekkes og repareres/justeres i den rekkefølgen. Jeg begynte i feil ende med forgassere men fant snart ut at årsaken låg noen steg tidligere enn det ☺️

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...