Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har overhalt kamvariator, og satt den sammen igjen- MEN spørsmåler er:

Skal man låse tannhjulene i variatoren via (ett av de tre) hullene inni for å sette dem sammen ?

Jeg har fått den sammen igjen, men nå gnager usikkerheten 

Hilsen Lasse

p001_015.jpg

p001_016.jpg

p001_018.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tenker under montasjen. Når jeg trer tannhjulene på den indre akselen kan den tres slik at utvedlige splines ligger helt overett i forhold til hverandre, eller med litt forskyvning.

Dersom det er forskyvning er det nesten umulig å få sammen. Det tredje bildet viser tannhjulene forskjøvet fra hverandre..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åja, skjønner. Jeg tror de skal være opplinjert utvendig, og da stemmer også de tre blindborrede hullene overens hvis jeg ikke husker feil. Jeg har en kamvariator stående på pulten min, i deler ;)

Det er jo litt krise å montere sammen feil. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres betryggende ut.

Jeg vet min er opplinjert utvendig men sjekket ikke hullene.

Kunne du kikket en gang til så jeg kan slippe å ta det fra hverandre- da er det Mille Grazie !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal sjekke, men kan ikke garantere at jeg sitter på fasiten. Jeg glemte nok også å ta bilder ved demontering, som begynner å bli mange år siden... 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja. Da kommer dette litt seint, men jeg satt og plundret på jobben i dag. Jeg klarer å se opprinnelig posisjon av aksel vs stort tannhjul, og stort og lite tannhjul kan bare opplinjeres på én måte med hullene. Men da er splines på linje bare hvis tannhjulene har litt avstand. Så det er litt kinkig å montere sammen! 

Fascinerende mekanisme uansett. 

20180613_071122.jpg

20180613_071230.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...