Gå til innhold
Jojjo

159 SW V6 Q4

Anbefalte innlegg

Hei. Etter noen år med tysk TSI-motor, så ser jeg etter en italiensk V6 med "4-trækk". Jeg vet det er få av disse, men jeg har det egentlig ikke travelt. Dagens kjedelige Tiguan (sjelden, sportslig bensin fra 2009 med adaptivt understell) skal etterhvert finne ny eier. Jeg ønsker meg tilbake til en tilværelse hvor jeg snur meg etter å ha parkert italieneren - nå sliter jeg med å finne igjen tyskeren siden det gjerne står 4 like på rad.

Send meg en PM eller ring på tlf 9-3-2-0-0-9-3-8 dersom noen vet av en som skal selge eller du selv vurderer det.

Utstyrsnivået på 3.2 JTS V6 Q4 er vel høyt nok fra før, så jeg har ikke noen særlige krav. Hengerfeste vil monteres dersom det ikke er der allerede. :)

Morten W. (Trønder bosatt i Tromsø, og er ikke redd for å reise langt etter rett bil.)

Endret av Jojjo
Skrivefeil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare en liten info. Det finnes ingen Italiensk V6 i en 159, Brera eller Spider. Det er en Holden motor (GM). Det er ingenting feil med motoren, men opphavet er altså ikke Italiensk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Gruagarasjen skrev:

Bare en liten info. Det finnes ingen Italiensk V6 i en 159, Brera eller Spider. Det er en Holden motor (GM). Det er ingenting feil med motoren, men opphavet er altså ikke Italiensk.

Italiensk bil med V6 - Busso eller ikke. :) Så lenge følelsen er der, og motoren er solid så holder det for meg. Jeg trodde uansett Alfa Romeo hadde tunet Holden-motoren for å få litt italiensk ånd ut av den.

Endret av Jojjo
Gikk litt fort i svingen mht setning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ganske interessant den historien om den motoren: den ble laget som en komplett Holden motor i Australia, deretter sendt til Italia, hvor den ble plukket ned igjen og ombygget av Alfa.

motorens karakter er ganske flat i forhold til en Busso, som er mer vill og gal på toppen. Og Holden motoren er ganske tørst. Ulempen med direkte innsprøytning er at innsugsventilene soter igjen og må renses. Dette fordi ventilene ikke blir vasket av bensintilførsel gjennom innsuget, slik som en normal injection motor blir. 

Synd at Bussoen ikke kunne videreføres i 159. Det er vel eneste grunn til at det aldri ble noe 159 på meg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nå kommet i en alder der alle menn jeg treffer (f.eks. i forbindelse med trening til barna) spør om følgende for å starte en samtale:

- Fornøyd med bilen eller? Tja, den går bra men har et designmessig preg av å være en "Norgesvenn". (Alle vet jo hvordan det går med artister som blir Norgesvenner - da er det ganske kjedelige greier.)

- Går den langt på mila? Aner ikke. Jeg fyller når det trengs.

Så om Holden-V6'en er tørst så er det helt i orden, Shell ligger 1 km unna. Jeg var ikke klar over at den brukte direkte innsprøytning, men det er jo pros/cons med dette også. Litt høyere utslipp (høyere importkostnad) men det gir vel også mulighet til å ta inn noe mer luft og utnytte en høyere kompresjon. Har egentlig bare (begrenset) erfaring med Lampredi sin 8-ventiler fra tida med Abarth 130 TC. Det gikk noen liter 98 bly der også.

Så derfor står fremdeles 159 (designperle) SW (plass til liten barnevogn) V6 (skikkelig motor) Q4 (krav fra kona / bosatt i Tromsø) øverst på lista over ønsket bil for tiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg børster støv av den snart ett år gamle forespørselen. Jeg har lett lenge, både nært og fjernt, og det har vært noen aktuelle kandidater, men ingen som helt traff blink. Enten har de hatt et helt udefindert lyst interiør, med brunt dashbord, ellers har det vært automatgir, noen helt utslitte og noen svindyre. Og jeg kan ikke kjøre med L uten manuelt gir. Barna må jo få en viss oppdragelse. Det nærmeste jeg kom var en som stod i Frankrike, perfekt, helt til det viste seg å være Q2. Og det blir meningsløst i Tromsø - i tillegg hadde jeg fått problemer på hjemmefronten... erstattet Tiguan 4-motion med en Alfa framhjulstrekker.

Så jeg er fremdeles på leting, om noen har planer om salg. :)

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som om det er rimelig renska for 3.2 også på kontinentet, ja. 

Da jeg skulle ha meg 159 i fjor, fant jeg en eneste i hele Europa som var som jeg ville ha den (berlina, 3.2 Q4 Ti, manuell). 

Endret av mzziaz

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...