Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Steike bananer, det der var ikkje halvvegs! Bøyger meg i støvet.... Og så er eg litt misunnelig på kontaktene dine der nede, virker til å være framifrå folk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, AAaF skrev:

Steike bananer, det der var ikkje halvvegs! Bøyger meg i støvet.... Og så er eg litt misunnelig på kontaktene dine der nede, virker til å være framifrå folk.

Nei, vi leker ikke butikk ;o) Det er selvsagt frustrerende at de ligger der de ligger, jeg vet SuperMarco gjerne ville at jeg skulle vært med å hjelpe til. Det er både bra og litt synd. Du har jo kontaktinfoen til Alex, så det er vel dine kontakter også. Bestilt felger?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kort innpå; Rose joints fra AlfaWorks i forstillingen. Er alt et helt år siden disse ble innhandlet, så kjekt at de kommer på nå. SuperMarco informerer at det er 'plug and play' installering, men de er asymmetriske. Som nevnt tidligere blir de montert slik at jeg får mer caster, men også mer camber i svingutslag på ytterhjulet. Det vi ikke hadde tenkt så mye på er at de gir mye bedre bevegelighet i det vertikale planet, se video. Bedre sent enn aldri ;o)

69085580-3327-4625-9258-BA7B2D132984.jpeg

AB7877AF-C827-4BC4-923A-5EC801E14FC2.jpeg

F041C57F-5C67-4DEF-9E72-26C45B16444D.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, Mads Erik skrev:

Tar jo fullstendig av dette, positivt ment!😂

Ja, men det har gått tregt hos kara med å få ferdig deler. Jeg hadde håpet å ha både rose joints i understellet og girhendler i begynnelsen av sesongen. Nå står uheldigvis bilen der og da passer det bra å få gjort det nå. Planen var først å gjøre dette til våren, men Alex har opplyst meg at han satser på å kjøre løp med den røde 4C'en neste sesong. Da er det ikke sikkert de har tid til en kunde fra nord som er helt propell og hoster opp nye ideer hele tiden 🐵

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, erik e skrev:

Fantastisk prosjekt . Prøver og følge med. Er enda lavere vekt tema i fremtiden ?

Hei Erik, Hyggelig du følger med. Prøver å skrive noe som pirrer nysgjerrigheten til alle som måtte være interessert her på forumet.

Svaret på spørsmålet er vel i utgangspunktet 'Ja!', men hvordan og når er litt uklart enda. Jeg kan ikke helt ta av, dette er en forholdsvis dyr hobby og jeg må ta det etappevis. Akkurat nå har de laget et høl i panseret mitt og må gjøre om litt under der også. Det vil ikke ha videre betydning på vekta. Bilen står stadig uten motor/girkasse i Papenburg i påvente av deler.

Det som deff blir gjort nå er å bytte ut 'endeplata' som er skrudd fast mellom alubjelkene som motoren og bakvogna henger i. Det blir satt inn en forsterket plate med fester til den avtakbare karbonvingen bakpå bilen. Delen er ferdig lagd og kan enkelt monteres inn nå som bakfangeren er tatt av. Den vil øke vekten litt, men det blir for svakt ellers. Det vil kanskje øke vekta litt med spoiler/splitter-ideen vi har i fronten også. Jeg tror bilen vil veie under 1000kg med full tank og med spoiler og splitter montert. Ellers er fokus å få til en forsterket/forbedret intercooler. Jeg skal ikke gå i detaljer her (får skrive en egen post om det), men på ECU-tunede motorer som belastes hardt så kommer det så mye varm luft inn i inntaket på OEM intercooleren at plasten smelter og deformeres. Her er det noen uløste problemer vi kommer til å jobbe med i vinter.  

Det eneste jeg vet som kan gjøres fremover for å senke vekten vesentlig måtte være å begynne å bytte ut karosserideler med karbondeler fra Scara73, men etter husken regnet de vel en pris på € 50.000,- på en totalpakke. Her er sikkert litt motorting medregnet. Jeg har ikke sett karbondelene Scara lager enda, men regner med å få se noen deler når jeg (forhåpentligvis snart) får hentet bilen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kort innpå;

Årets julefortelling kan fort dreie seg om kultur, tysk grundighet versus italiensk røre. Deler til girkassa tar vente på seg. Det er ikke mulig å søke på nett etter eller ringe til leverandør/forsendelse for å finne ut av hvor delene er i systemet. Det gjør at jeg har vært inne i en tankeprosess den siste uka. Jeg har også fått vite at Alex planlegger å kjøre løp med den røde 4C'en sin neste år. Det er lett for meg å skjønne at de ikke kommer til å ha så mye tid til overs til våren hvis det skal kjøres løp på Oschersleben, NEC 500 i mai neste år. I og med at motoren er ute av bilen går jeg for å få full Inconel wrap på turboen og eksosmanifolden. Muligvis også på nytt eksosanlegg. Skifter hele skiten, OEM anlegget er ganske dårlig etter mitt syn, satser på fullt 3"-anlegg med senterutstøting. Ny og større IC. Det vil løse varmeproblematikken i motorrommet en gang for alle og vi er klargjort for eventuell effektøkning i fremtiden. Først må i såfall girkasseproblematikken løses. Jeg har vært heldig, det viser seg at ganske mange har hatt store problemer med girkassa og spesielt tredjegiret. Etter det jeg skjønner så har flere hatt fullt girkasseras etter å ha fortsatt å kjøre etter at kassa har begynt å lage mye lyd. Til slutt har deler fra drevet til tredjegiret blitt kastet rundt med katastrofale følger. Dette blir spennende 😉 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja dette er spennende og imponerende arbeid du gjør. At girkassene på 4c har en svakhet på 3 giret var nytt for meg, men det er jo jo bra at du luker det ut før problemene kommer. Deler 4c girkassen med andre? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Dysan skrev:

Ja dette er spennende og imponerende arbeid du gjør. At girkassene på 4c har en svakhet på 3 giret var nytt for meg, men det er jo jo bra at du luker det ut før problemene kommer. Deler 4c girkassen med andre? 

Øh, ja for å ta det siste først. Til forskjell fra motoren som så vidt jeg vet, ble utviklet til 4C'en, så er girkassa hyllevare fra Fiat. Navnet er FTP 635 DCT eller liknende. Den skal ha blitt brukt på bl.a. både Mito og Giulietta, Fiat 500L, Fiat 500X og Dodge Dart (ikke noen succebil??) Det kan kort fastslås at dette ikke er noen girkasse som er utviklet for særlig tøff bruk, i hvert fall ikke på bane. Det innebærer noen kompromisser, bl.a. har FCA bestemt at girkassa ikke tåler mer enn 350NM osv.. Alle som har en eller annen form for ECU-tune har som regel omlag 300HK/400NM og da ligger problemene i kø...

Nei, dette er litt nytt for Marco, Alex og meg også. Det bunner nok litt ut i at de fra før har kjørt banebilene med en tune som er tilpasset kjøring med mye fullgass. Da har de tatt ned momentet litt for å spare clutchpakka. Jeg tror nok vi prøver noe sånt på min bil også. Men, dette blir noe som ikke de har gjort før, så vi starter litt på nytt med ny IC, Inconel rundt eksosmanifold/turbo og 3" eksos og lager en ny tune på rulla. Maks HK og sette en maksgrense på NM for å hindre problemer fremover.  Det kommer til å gå fort uansett...

Jeg vet ikke så mye enda om hva som egentlig har skjedd med de andre girkassene, men at det er 3. giret og at dette kommer av banekjøring er for så vidt ikke så overraskende. Den største delen av belastning kommer nok her med mye pådrag og nedbremsing. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det den kassa i 4C også. Er flere som bruker denne i Corsaen og har samme problemet (Jens i X1/9, 500 abartene og 155 med turbomatet ts) Opplageret til gearkubben ligger delvis i ett endelokk som gir seg. Vet Jens har ett endelokk i stål som er litt tykkere en orginalen,  men tror fortsatt tommelfinger regelen er at noe særlig over 300Nm er en oppskrift på trøbbel!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 minutter siden, Rosso 4C skrev:

Nei, dette er litt nytt for Marco, Alex og meg også. Det bunner nok litt ut i at de fra før har kjørt banebilene med en tune som er tilpasset kjøring med mye fullgass. Da har de tatt ned momentet litt for å spare clutchpakka. Jeg tror nok vi prøver noe sånt på min bil også. Men, dette blir noe som ikke de har gjort før, så vi starter litt på nytt med ny IC, Inconel rundt eksosmanifold/turbo og 3" eksos og lager en ny tune på rulla. Maks HK og sette en maksgrense på NM for å hindre problemer fremover.  Det kommer til å gå fort uansett...

Ein ting å hugse på, er at momentet faller like fort "som ein gris som hopper over eit gjerde", så ser ikkje bort frå at ved kjøring på høgt turtal(bane), så er kanskje ikkje belastninga så ille, om bare temperatur er under kontroll. Med tuna ECU, og høgt turtal, så er ikkje momentet særleg høgare enn mellomregisteret der vi vanlege ligg og "woosh- woosher":P

image.png.89c241ff72ac31f7365112c752a677f5.png

Dersom du går for ein meir åpen katalysator, så trur eg du kan få nokre ponniar i toppen, utan at max moment går opp. GMS driv på med dette no, håper han kjem med dyno snart. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Rune R. skrev:

Er det den kassa i 4C også. Er flere som bruker denne i Corsaen og har samme problemet (Jens i X1/9, 500 abartene og 155 med turbomatet ts) Opplageret til gearkubben ligger delvis i ett endelokk som gir seg. Vet Jens har ett endelokk i stål som er litt tykkere en orginalen,  men tror fortsatt tommelfinger regelen er at noe særlig over 300Nm er en oppskrift på trøbbel!

Hei Rune, Dette har interesse. Jeg var ikke klar over at noen brukte denne girkassa i Corsaen. Har du noen bilder eller annen info om endelokket? I og med at motoren er ute av bilen er dette et godt øyeblikk å gjøre endringer. På forhånd takk! 🙂

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, AAaF skrev:

Ein ting å hugse på, er at momentet faller like fort "som ein gris som hopper over eit gjerde", så ser ikkje bort frå at ved kjøring på høgt turtal(bane), så er kanskje ikkje belastninga så ille, om bare temperatur er under kontroll. Med tuna ECU, og høgt turtal, så er ikkje momentet særleg høgare enn mellomregisteret der vi vanlege ligg og "woosh- woosher":P

image.png.89c241ff72ac31f7365112c752a677f5.png

Dersom du går for ein meir åpen katalysator, så trur eg du kan få nokre ponniar i toppen, utan at max moment går opp. GMS driv på med dette no, håper han kjem med dyno snart. 

Ja, det stemmer. Det ser ut til å bli eksosanlegget fra Gale - GMS, Alex har allikevel kontakt med ham og bestiller direkte. Jeg liker godt ideen med det modulære anlegget og 200 cell katalysator. Røret inn i OEM katalysatoren ser helt vilt ut, det kan bare bli bedre. Fordelen med denne løsningen blir at vi kan spisse kraftuttaket maksimalt. Jeg har selvsagt en liten greie på lur her også, ny justerbar overtrykksventil i turboen som holder bedre på turbotrykket når vi går av gassen i kortere øyeblikk. Grisen får vinger 😉

8509BE31-2A50-4B3B-A502-44914C8713F2.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
22 timer siden, Rosso 4C skrev:

Hei Rune, Dette har interesse. Jeg var ikke klar over at noen brukte denne girkassa i Corsaen. Har du noen bilder eller annen info om endelokket? I og med at motoren er ute av bilen er dette et godt øyeblikk å gjøre endringer. På forhånd takk! 🙂

Tenker ikke du på C510-kassa, Rune? Er vel ikke denne som er i 4C, men mulig den har noe av det samme designet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plata som brukes på C510 ser slik ut:

image.png.b9e491e0a0d0c3408bb8ec1b40c9bf88.png

Bacci Romani leverer disse til f.eks Alfa 147. 

Endret av Lucky

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden, Lucky skrev:

Plata som brukes på C510 ser slik ut:

image.png.b9e491e0a0d0c3408bb8ec1b40c9bf88.png

Bacci Romani leverer disse til f.eks Alfa 147. 

Ser kanskje ut som dette var et bomskudd. Takk for bildet. Var ikke kjent med akkurat dette firmaet, men har bragt info videre om de sekvensielle girkassene. Jeg tror det er Alex sin våte drøm å få en skikkelig girkasse i løpsbilen sin, det har vært noen turer for å finne noe som passer inn i 4C'en, foreløpig uten hell. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, Rosso 4C skrev:

FCA har produsert nytt drev/tannhjul til tredjegiret. Fordi dette har blitt et kjent problem har de valgt å lage en forsterket del. Denne passer da ikke med den originale akselen i girkassa som drevet har sittet på. Etter at firmaet som har girkassen ga beskjed til FCA om dette kom det smått om senn en ny aksling med nytt produktnummer. Denne viser seg å være helt lik originalakslingen og da passer ikke det nye drevet på denne heller..

Dette er jo standardoppskrift på korleis rote det til, med mest mulig forvirring.

Av og til tenker eg at Mario skulle holdt seg til spaghettikoking og heller la nokon andre nasjonalitetar ta seg av ettermarked. Det er ganske frustrerande å være kunde, det virker omtrent som dei prøver på å gjere det vanskelig og trenere. Minimalt imponert.

God jul, eg er med på ei øl under innvielse av garasjen! Her er eit italiensk (jule)øl som eg minnes som spesielt godt:

image.png.53edbd895276f5474ad56629a07e56fd.png

Og spesielt sterkt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bevares,

Takk for hyggelige tilbakemeldinger eivindk, ODDATLE, AAaF og Mads Erik. Jeg hadde med hell kunnet lett litt på forumet før jeg stilte spørsmål om telleren på innleggene. Sender henvendelse til rette instans...

Ellers kan jeg røpe at jeg jobber litt med å få opp Alex og Marco med løpsbilen opp til et Corsa Italiana løp til sommeren. Alex sin 4C er FIA-godkjent for løp i Europa og da burde det være muligheter for en gjesteopptreden i Corsaen. I tillegg er dette særs trivelige karer som sikkert kan gi bedre informasjon om utviklingen enn det jeg klarer. Kanskje ikke noe for puristene, men midt i blinken for oss som ønsker å ta ut det absolute potensialet av 4C'en 🙂 

Fortsatt gledelig jul!

1B21197F-A629-4D0E-B7C6-261B9D9C397E.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hadde vært aldeles fantastisk om du kan klare å "lure" de to herrene opp på ett corsa arrangement. Italiensk dag hadde kanskje vært det aller beste, men hvilket som helst av våre egne arrangementer kan de uten videre inviteres til.

Vi må kanskje sjekke med forbundet hva som skal til for at de kan på banen sammen med oss, men det skal ikke stå på oss😎 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 timer siden, Rune R. skrev:

Det hadde vært aldeles fantastisk om du kan klare å "lure" de to herrene opp på ett corsa arrangement. Italiensk dag hadde kanskje vært det aller beste, men hvilket som helst av våre egne arrangementer kan de uten videre inviteres til.

Vi må kanskje sjekke med forbundet hva som skal til for at de kan på banen sammen med oss, men det skal ikke stå på oss😎 

Så utrolig bra! Det skal innrømmes at jeg har solgt inn Rudskogen til Alex og tror nok det er den banen han har mest lyst til. Jeg jobber videre med dette og håper vi finner dato(er) som passer for kara!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Lignende innhold

• Av Rosso 4C
      Selger et sett med Novitec track day felger med dekk spesielt tilpasset 4C.
      Felgene er produsert for Novitec av Team Dynamics og kan særlig anbefales for de som har 18/19" felgoppsett på 4C'en. Dette oppsettet hjelper godt mot understyring når du kjører 4C'en på bane og vil komme spesielt bra til sin rett hvis man har skiftet til coilovers eller endret hjulgeometrien. 
      http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-4C/Rims/Alfa-4C-Rim-Set-Novitec-N11-Black::6808.html?language=en
      Felgene leveres komplett med Toyo R888R 215/45-17 og 235/40-18 monterte på felg. (Det ble bestilt og skulle vært 245 bak, men ser at det er 235...) Det er også montert OE TPMS ventiler, men jeg synes strengt tatt ikke de har vært nødvendige. Fint nok på landevei, men på bane hvor man prøver litt med forskjellig dekktrykk blir det fort irriterende. Det er også montert AR senterkapseler og sorte hjulbolter medfølger. Toyo dekkene på 4C'en har vært en liten skuffelse for meg, men de vil holde noen dager på banen til. Felgene er feilfrie, med unntak av en liten bit maling er borte på en felg og en av felgkantene er litt ørlite oppskrapet (se bilde).
      Selger også et helt nytt og ubrukt sett med Michelin Pilot Sport Cup 2, 215/45-17 og 245/40-18. Pris på Dekkonline pr. d.d. er omlag 8000,-. 
      Sett ut fra at felgene kun passer på 4C'en selges alt helst samlet. Holder til i Asker.
      Kr. 14.000,-
      --------------------------------------------------------------
      16.04.19 ; På bakgrunn av erfaringene fra siste track day i Papenburg i høst, kan jeg trygt fastslå at jeg ikke kan bruke dette felgsettet mer. 245 bredde bak, gjør bilen med mitt oppsett, spinnvill (bokstavelig talt) på bane. 
      Ny pris på felgsettet med de påmonterte Toyodekkene kr. 5000,-.
      2 stk Michelin Pilot Sport Cup 2 245/40-18 kr.2000,- SOLGT!
      215/45-17 dekkene beholder jeg selv, så de er trukket fra salg ;o)

• Av Rosso 4C
      Selger et nytt og ubrukt sett med Alfaworks spacere som dramatisk forbedrer styringen på 4C'en. Med disse påmontert forsvinner det litt merkelige 'dødpunktet' på rattet i det du begynner å svinge, før du merker at dekkene griper. Styringen vil oppleves som mer 'direkte'. I tillegg slipper du at bilen sporer så mye når du kjører på dårlig vei, plutselig kan du kjøre med bare en hånd på rattet...
      Alfaworks lager 3 utgaver av spacerne. Dette er de raffeste, Race Spacers.
      http://live.alfaworkshop.co.uk/synergy/4C.php#lastPage1/6
      Dette er en reversibel modifisering hvis man senere skulle ønske å gå tilbake til standard. Selges fordi jeg har valgt en annen løsning som ikke er direkte reversibel på min 4C. 
      Holder til i Asker.
      Kr 1500,-

• Av Rosso 4C
      Selger nytt Omp Racing 4-punktsbelte, svart, i org eske. Aldri vært montert eller brukt.
      ECE godkjent.
      Varekode DA508071
      Kr 700,-

Holder til i Asker

• Opprett ny...