Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Noen fine biler i høstsola fra Rudskogen i går. Ny bestetid på tross av alt for lite banekjøring i år og slitte dekk; 1.38,04

Stor takk til de frivillige i klubben som stiller opp og arrangerer. Bra jobba, karer!!!

Skjermbilde 2019-10-05 kl. 22.33.58.png

IMG_8014.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spa Francorchamps 15. og 16. oktober 2019 Del 2

Ved fremmøte på hotellet i sentrum av Spa fikk alle utdelt en poloskjorte av arrangøren Granturismo Events. All ære for til dem for  arrangementet, men den kyllinggule greia forblir uprøvd. Kjekk utsikt fra hotellrommet hadde vi også. En helt utrolig ansamling av fete biler med tilhørende motorlyd. Det ble et salig kaos første morgenen etter at mange biler hadde kommet med trailer i løpet av kvelden, og alle utganger for parkeringen var godt tettet sammen. Det tok tid å komme seg ut å gjøre den korte kjøreturen til banen. Følgelig parkerte jeg i kjelleren under hotellet de to neste nettene. En av de ansatte på hotellet var lite interessert i at andre parkerte tett opp til den nye bilen sin. Fungerte fint for meg også ;o)

IMG_8077.jpeg

IMG_8078.jpeg

IMG_8080.jpeg

IMG_8097.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Leser din tråd hver gang du poster noe nytt, veldig hyggelig lesning! Ikke til å stikke under en stol at jeg er en smule misunnelig at du har både tid og mulighet til å drive hobbyen på dette nivået. Håper du får en topp opplevelse « på Spa»😊

Endret av Mads Erik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg henger meg på her og leser det du skriver med stor interesse 😂. At du nå har fått 4C på SPA må være en helt rå opplevelse. Venter med gleder opp oppfølgeren 😄

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, Mads Erik skrev:

Hei

Leser din tråd hver gang du poster noe nytt, veldig hyggelig lesning! Ikke til å stikke under en stol at jeg er en smule misunnelig at du har både tid og mulighet til å drive hobbyen på dette nivået. Håper du får en topp opplevelse « på Spa»😊

Hei Mads Erik, Dysan og Integrale,

Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Ideen har vært å prøve å skrive noe på forumet som gir andre inspirasjon til å ta et steg ut i det ukjente selv. Jeg har vært interessert i billøp siden begynnelsen av 70-åra, men andre ting har alltid kommet i veien. Det har kanskje blitt litt for mye jobb og liten evne til finne tid til å gjøre de tingene som gir glede. Jeg hadde store forventninger til denne sesongen her, men realiteten har blitt at jeg 'bare' har vært på Rudskogen 6 ganger. Jeg trengte virkelig å kjenne at jeg kunne sette sammen noen gode runder og 'perse' på Rudskogen under sesongavslutningen i begynnelsen av oktober. Det kan sterkt anbefales å dra på litt, kjenne at hjula begynner å slippe, ikke slippe opp gassen, men heller styre litt kontra og kjenne at bilen får feste og at du skyter fart ut av svingen. Magisk! En trenger ikke en 4C for å kjenne på det selv om min langt bedre halvdel mener jeg har et litt unormalt følelsesforhold til bilen min ;o)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det gleder nok meg mest, Integrale og AAaF ;o)

Jeg glemte å nevne hvor bra de nye girhendlene var på banen, det fremstår som helt uforståelig at de valgte de som satt på bilen originalt. Da Giulia ble presentert var det en lettelse å se at de hadde fremskaffet noen bedre girhendler. Det hadde vært trist og kjøpt en QV og fått tynne plasthendler. Nå derimot, justerbare hendler som kan tilpasses egne ønsker.

NfokzdG7SHaEmj8+q55pFw.jpg

5nn0bzZIQ+eJxFejxCg4Bw.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig gøy å få bli med på turen! Håper du får mulighet til å ta en tur til og få testet på tørt føre (eller i det minste med regndekk), bare litt mer grep i f.eks Pouhon, Stavelot og Blanchimont blir fort omsatt i mye bedre rundetider.

Det var Spa som fikk meg hekta på simracing en gang for lenge siden, har blitt noen tusen runder i diverse spill og simulatorer siden den gang. En fryd å kjøre rundt den banen, nesten terapeutisk. Kan hende det hadde blitt omvendt om jeg skulle kjørt i virkeligheten med et råskinn av en bil; at jeg hadde trengt terapi etterpå. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, trekkelg skrev:

Veldig gøy å få bli med på turen! Håper du får mulighet til å ta en tur til og få testet på tørt føre (eller i det minste med regndekk), bare litt mer grep i f.eks Pouhon, Stavelot og Blanchimont blir fort omsatt i mye bedre rundetider.

Det var Spa som fikk meg hekta på simracing en gang for lenge siden, har blitt noen tusen runder i diverse spill og simulatorer siden den gang. En fryd å kjøre rundt den banen, nesten terapeutisk. Kan hende det hadde blitt omvendt om jeg skulle kjørt i virkeligheten med et råskinn av en bil; at jeg hadde trengt terapi etterpå. :)

Jeg har glede av simracing selv om jeg også har en viss avstand til det. Har både en dedikert skjerm og kjørestol til formålet, men for meg mangler det liksom noe. En får til en viss grad lært banen, men noe mangler. Først får du ikke den intense opplevelsen av lyd, lukt og g-krefter foran en skjerm og dernest er det mindre ting på banen som spill som regel ikke fanger opp. Et kjapt eksempel; i det jeg oppfattet som apex i Raidillon er det naturlig å legge høyre forhjul oppe på curbsen. Helt uproblematisk selv i mye regn. Ved noen anledninger bommet jeg litt, antakelig for høy fart i forhold til grepet i Eau Rogue, ble dratt litt ut mot venstre og fikk høyre forhjul ned i en ganske dyp dump. Vi snakker kanskje om en meter til siden for ideallinjen. Dette brakte ved flere tilfeller bilen helt ut av balanse og daa blei det mye ratting fordi jeg allerede hadde så smått begynt å gå på gassen igjen. De nyansene får ikke jeg med på simkjøring. Jeg føler egentlig ganske heldig som bare bor ca 1.5t fra Rudskogen. Det er en veldig bra bane, teknisk og krevende, takler man den tror jeg man har et bra grunnlag før ankommer til andre baner. Jeg hadde også brukt mye tid på videoene til den karen her, kan varmt anbefales:

På den annen side, hva kan egentlig gå galt når du sitter foran en skjerm? Kommer mer om dette i Del 5 tenker jeg det må bli ;O)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Rosso 4C skrev:

Jeg har glede av simracing selv om jeg også har en viss avstand til det. Har både en dedikert skjerm og kjørestol til formålet, men for meg mangler det liksom noe. En får til en viss grad lært banen, men noe mangler. Først får du ikke den intense opplevelsen av lyd, lukt og g-krefter foran en skjerm og dernest er det mindre ting på banen som spill som regel ikke fanger opp.

Ja, klart sim blir en light-light-versjon. Av sanser i bruk så begrenser det seg til syn, følese i hendene og til en viss grad hørsel. En brøkdel av hva som er i sving i virkeligheten.

Opp gjennom årene har mange spurt meg om jeg ikke vil investere i en eller annen form for motion rig, 3D-briller osv osv for økt immersion/innlevelse eller realisme. Etterhvert har svaret mitt kokt ned til at "Nei, det vil bare gjøre rundetidene mine dårligere". De andre spillerne uten disse dingsene slipper å bli kastet rundt i stua av hydralikk eller mangle evnen til å se sine egne hender foran seg når de skal trykke på en knapp.

Det som har monnet og gjort en virkelig forskjell på rundetider og innlevelse er riktig(ere) oppsett av Field of View og Force Feedback. Vil ikke spore av tråden din alt for mye, men drister meg til å dele et bilde av det beste jeg har klart å få til med synsfelt:

iracing2.thumb.jpg.1d1d1b8f29869500355bdb16b5b13db1.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 minutter siden, trekkelg skrev:

Ja, klart sim blir en light-light-versjon. Av sanser i bruk så begrenser det seg til syn, følese i hendene og til en viss grad hørsel. En brøkdel av hva som er i sving i virkeligheten.

Opp gjennom årene har mange spurt meg om jeg ikke vil investere i en eller annen form for motion rig, 3D-briller osv osv for økt immersion/innlevelse eller realisme. Etterhvert har svaret mitt kokt ned til at "Nei, det vil bare gjøre rundetidene mine dårligere". De andre spillerne uten disse dingsene slipper å bli kastet rundt i stua av hydralikk eller mangle evnen til å se sine egne hender foran seg når de skal trykke på en knapp.

Det som har monnet og gjort en virkelig forskjell på rundetider og innlevelse er riktig(ere) oppsett av Field of View og Force Feedback. Vil ikke spore av tråden din alt for mye, men drister meg til å dele et bilde av det beste jeg har klart å få til med synsfelt:

iracing2.thumb.jpg.1d1d1b8f29869500355bdb16b5b13db1.jpg

Å satan, det så skikkelig fett ut! Jeg kommer ikke til å legge ut noe av mine novisegreier! Helt innafor dette, min tråd handler om kjøreglede! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spa Francorchamps 15. og 16. oktober 2019 Del 4

Kort innpå; Det var meldt at det skulle være et eget arrangement begge dagene. Det viste seg å være Pagani som ønsket å slå en rekord Koeningsegg har på Spa. Tror det er 2:32? Bilen sto der i en av pit boxene med et titall italienere som preppet bilen for et rekordforsøk. På grunn av været ble det aldri til annet enn at de rullet ut bilen så folk fikk se og ta bilder. Grei motorlyd...

Grunnen til at det er verdt å nevne den, her må det tillegges at jeg aldri har sett en Pagani før, er det sinnsyke detaljarbeidet som gjør at helheten blir noe jeg ikke har sett i en bil før. Det var 85 biler på banen og mange av en meget eksklusiv kaliber, men det blir ingenting sett ved siden av Paganien. Det er nesten noe uvirkelig over en sånn bil. Det var en skikkelig nedtur vi ikke fikk se den med fullt pådrag ute på banen

VGIWYKHVTjeZckpiSAAq0A.jpg

nS9xoBV9Qy6pK6UNI1bl%w.jpg

ogFlVi3+TiKyxbk243WLwA.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spa Francorchamps 15. og 16. oktober 2019 Del 5

I en ideel verden hadde jeg bare pakket sammen sakene mine morgenen etter, kjørt opp til Papenburg for å skifte hjul og gjøre en kort sjekk før jeg vendte nesa hjemover. Utpå ettermiddagen onsdagen kjørte jeg et langt stint med fetteren min i bilen. Alt fungerte veldig bra, men jeg begynte å bli mett. Vi bestemte oss for å ta en litt lengre pause for å se om værmelding slo til med litt sol. Det skjedde ikke, så jeg bestemte meg allikevel for å kjøre et stint til. Jeg kjører bare et par runder og merker jeg er lei av regnet. Vi pakker sammen og kjører tilbake til hotellet. Jeg tror jeg hører en svak raslelyd, men er sliten, og bilen lager alltid så mye lyd så jeg tenker ikke mer over det.

Jeg har ikke kjørt mange metrene ut fra parkeringskjelleren morgenen etter før jeg skjønner at alt ikke er helt som det skal. Det er definitivt en skrapelyd i drivverket. Etter en telefonsamtale til Marco bestemmer jeg meg for å kjøre opp til verkstedet selv. Lyden utvikles ikke på turen, men noe er galt. Vel fremme ved lunchtid tapper vi giroljen og sjekker etter metallpartikler. Oljen er som den skal være. Marco har en teknikk med å sjekke LSD'en (Etter alt vi vet er det kun 3 Drexler LSD'er levert til 4C, og alle sto nå like ved hverandre) opp mot en av de to 4C'ene de bruker på verkstedet. Det virker greit. Det som ikke er greit er lageret på drivakselen inn i girkassa på venstre side. Det er en lagerknute med tre lagre. Det ene er helt ødelagt. Fordi Alex har dette på lager så henter han et nytt som vi monterer. Ingen av oss får den raslelyden til å stemme med drivaksellageret, men lyden er borte når vi prøvekjører bilen. Det begynner å bli mørkt, vi drar for å spise litt før jeg skal kjøre opp til Århus. Bilen fungerer fint.

Jeg har kanskje kjørt i ca 15 minutter fra restauranten når raslelyden kommer tilbake, men nå er det mye, mye høyere. Der er ingen annen løsning enn å snu. Vi blir raskt enige om at bilen må bli igjen, motor og girkasse må ut. Det er langt på natt når jeg kommer inn på hotellrommet i Hamburg. Tar fly hjem morgen etter. 

Den opplastede videoen forteller litt om lageret i clutchen... Girkassa ble sendt til spesialist for en sjekk av den og sperra. Og jaggu, tredjegiret så ikke så pent ut det heller. Dessverre er det lang bestillingstid på deler til girkassa, så jeg må være litt kreativ når jeg skal ha bilen hjem. Det er og blir ikke noen vinterbil.

Jeg har ingen grunn til å sutre over dette. Den kunne ikke stått et bedre sted enn den gjør nå uansett. Det er selvsagt kjedelig, en det er bedre det skjer nå enn midt i juli. Sesongen er tross alt over. Det er første gang det egentlig har gått noe i stykker på bilen og jeg er fullt klar over at jeg bruker den hardt på bane. Kanskje har clutchlagerets sorti bidrar til at det ikke har blitt noen større skade i girkassa. 

I påvente av deler har de begynt å oppgradere andre ting, men det får komme i en Del 6 eller epilog...

image0.jpeg

AD79B756-7C9D-4364-8842-8B764B2F7BA9.jpeg

C1419B93-26B0-4BB6-9146-FC30A8BFB6C3.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ai, kjedelig sak. Håper det ordner seg i god tid til neste sesong! Bra du tar det med fatning, hvis man skal strekke strikken helt ut så må man ta med i beregninga at ting vil dukke opp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, trekkelg skrev:

Ai, kjedelig sak. Håper det ordner seg i god tid til neste sesong! Bra du tar det med fatning, hvis man skal strekke strikken helt ut så må man ta med i beregninga at ting vil dukke opp.

Jeg er enig trekkelg, men slik er det og det kunne lett vært verre. Det var ikke alle på banen i Spa som var særlig hensynsfulle. Sikkert ikke gøy å bli forbikjørt av en stakkars 4C når du har 2-3 ganger mer hester i kjerra. Måtte bare backe av når folk bevisst ignorerer blåflagg og nærmest prøver å stenge døra på en ganske skummel måte. En småkrank girkasse veid opp mot å ha med rattet i en bærepose hjem er til å leve med.

Jeg vet Marco presser på for at delene kommer så fort som mulig. Nå står bilen veldig i veien på verkstedet så han er nok like interessert som meg i at den blir klar. Han har begynt å skifte til rose joints både foran og bak i understellet i dag og lekre karbondeler ligger klart. Blir fint dette ;o)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppgradering av funksjon eller bare form? Kjenner jeg deg rett er det vel tall på hvor mye økt downforce man får her? :D

skummel fase når man skjærer store hull i paneler uansett ja..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Forzaalfa skrev:

Oppgradering av funksjon eller bare form? Kjenner jeg deg rett er det vel tall på hvor mye økt downforce man får her? :D

skummel fase når man skjærer store hull i paneler uansett ja..

Tanken er at form og funksjon går hånd i hånd. Her er det flere ting som gjøres. Jeg har vært skeptisk til at lufta fra radiatoren presses ut under bilen. Nå kommer den i steden opp over og på siden av frontruta. Formen i bunn og grunn rappet fra Porsche 911 Cupbiler, du får noe downforce, og 'vingene' er formet slik at de gir luftvirvler (vortex?) langs siderutene og bakover mot luftinntakene. Dessuten vil det kanskje gi bedre kjøling. Jeg tror Alex planlegger samme løsning, men en større radiator og å fjerne airconanlegget på banebilen. Testene i Papenburg har vært positive i forhold til rundetider, men det er ikke testet i vindtunnel. (Skulle tatt seg ut) Jeg fokuserer på å få mest mulig downforce foran på bilen nå så jeg kan få maks effekt av vingen som kommer bak 😉

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, trekkelg skrev:

Spenstig 🤩

Biter negler nå...

Har heldigvis sett det montert på en av bilene de har for noen uker siden ;o)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Lignende innhold

• Av Rosso 4C
      Selger et sett med Novitec track day felger med dekk spesielt tilpasset 4C.
      Felgene er produsert for Novitec av Team Dynamics og kan særlig anbefales for de som har 18/19" felgoppsett på 4C'en. Dette oppsettet hjelper godt mot understyring når du kjører 4C'en på bane og vil komme spesielt bra til sin rett hvis man har skiftet til coilovers eller endret hjulgeometrien. 
      http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-4C/Rims/Alfa-4C-Rim-Set-Novitec-N11-Black::6808.html?language=en
      Felgene leveres komplett med Toyo R888R 215/45-17 og 235/40-18 monterte på felg. (Det ble bestilt og skulle vært 245 bak, men ser at det er 235...) Det er også montert OE TPMS ventiler, men jeg synes strengt tatt ikke de har vært nødvendige. Fint nok på landevei, men på bane hvor man prøver litt med forskjellig dekktrykk blir det fort irriterende. Det er også montert AR senterkapseler og sorte hjulbolter medfølger. Toyo dekkene på 4C'en har vært en liten skuffelse for meg, men de vil holde noen dager på banen til. Felgene er feilfrie, med unntak av en liten bit maling er borte på en felg og en av felgkantene er litt ørlite oppskrapet (se bilde).
      Selger også et helt nytt og ubrukt sett med Michelin Pilot Sport Cup 2, 215/45-17 og 245/40-18. Pris på Dekkonline pr. d.d. er omlag 8000,-. 
      Sett ut fra at felgene kun passer på 4C'en selges alt helst samlet. Holder til i Asker.
      Kr. 14.000,-
      --------------------------------------------------------------
      16.04.19 ; På bakgrunn av erfaringene fra siste track day i Papenburg i høst, kan jeg trygt fastslå at jeg ikke kan bruke dette felgsettet mer. 245 bredde bak, gjør bilen med mitt oppsett, spinnvill (bokstavelig talt) på bane. 
      Ny pris på felgsettet med de påmonterte Toyodekkene kr. 5000,-.
      2 stk Michelin Pilot Sport Cup 2 245/40-18 kr.2000,- SOLGT!
      215/45-17 dekkene beholder jeg selv, så de er trukket fra salg ;o)

• Av Rosso 4C
      Selger et nytt og ubrukt sett med Alfaworks spacere som dramatisk forbedrer styringen på 4C'en. Med disse påmontert forsvinner det litt merkelige 'dødpunktet' på rattet i det du begynner å svinge, før du merker at dekkene griper. Styringen vil oppleves som mer 'direkte'. I tillegg slipper du at bilen sporer så mye når du kjører på dårlig vei, plutselig kan du kjøre med bare en hånd på rattet...
      Alfaworks lager 3 utgaver av spacerne. Dette er de raffeste, Race Spacers.
      http://live.alfaworkshop.co.uk/synergy/4C.php#lastPage1/6
      Dette er en reversibel modifisering hvis man senere skulle ønske å gå tilbake til standard. Selges fordi jeg har valgt en annen løsning som ikke er direkte reversibel på min 4C. 
      Holder til i Asker.
      Kr 1500,-

• Av Rosso 4C
      Selger nytt Omp Racing 4-punktsbelte, svart, i org eske. Aldri vært montert eller brukt.
      ECE godkjent.
      Varekode DA508071
      Kr 700,-

Holder til i Asker

• Opprett ny...